فارس نوشت:

روزنامه‌نگار برجسته آمریکایی در گزارشی خط بطلانی بر ادعاهای غرب مبنی بر استفاده دولت سوریه از گاز سارین کشید و نوشت: حمله شیمیایی سوریه توسط «بشار اسد» صورت نگرفته بلکه یک اقدام مخفیانه از سوی ترکیه بوده است.

 «سیمور هرش»، روزنامه نگار تحقیقی نشریه آمریکایی نیویورکر در مقاله‌ای تصریح کرد که حمله گاز «سارین» در 21 آگوست سال 2013 در حومه «غوطه» واقع در استان ریف دمشق سوریه یک اقدام مخفیانه‌ای بوده که ترکیه پشت آن قرار داشته و آن را انجام داده است.

در آگوست سال گذشته میلادی بعد از آنکه این حمله صورت گرفت، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز آمادگی کرد که به کمک همپیمانان خود به سوریه حمله هوایی کند و دولت دمشق را به این دلیل تنبیه کند که ظاهراً از خط قرمز استفاده از سلاح‌های شیمیایی که اوباما در سال 2012 تعیین کرده بود، عبور کرده بود.

درست دو روز قبل از این حمله، اوباما اعلام کرد که برای مداخله نظامی در سوریه به دنبال دریافت تأییدیه کنگره است و در نهایت این حمله به واسطه آمادگی کنگره برای برگزاری جلسه استماع به تعویق افتاد و بعد از آنکه اسد پذیرفت که زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود را از بین ببرد، به طور کل حمله لغو شد.

هرش ادامه داد، اطلاعات انگلیس نمونه‌ای از گاز سارین را به دست آورد که در حمله 21 آگوست در حومه دمشق مورد استفاده قرار گرفته بود و تحلیل‌ها نشان داد که این گازی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است با بسته‌هایی که ظاهراً در زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی سوریه وجود داشت، هیچ‌گونه هماهنگی و سازگاری نداشت.

وی ادامه داد این پیام که پرونده علیه سوریه متوقف نشده است، به سرعت به ستاد مشترک آمریکا منتقل شد و گزارش انگلیس تردید‌هایی را در پنتاگون به وجود آورد. ستاد مشترک آمریکا از پیش آماده می‌شدند تا به اوباما هشدار دهند که این طرح حمله موشکی و بمباران زیرساخت‌های سوریه می‌تواند به جنگ وسیع‌تری در خاورمیانه منتهی شود و در نتیجه افسران آمریکایی هشدار دقیقه نودی به رئیس‌جمهور دادند و منجر شد که اوباما از حمله به سوریه منصرف شود.

بر اساس این گزارش، ماهها، این نگرانی در بین فرماندهان ارشد ارتش و جامعه اطلاعاتی درباره نقش‌ها در جنگ همسایگان سوریه به ویژه ترکیه وجود داشت. «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه معروف به حمایت از جبهه تروریستی«النصره» و دیگر گروههای افراطی شورشی بود.

یکی از مقامات سابق اطلاعات آمریکا گفت: ما می‌دانیم که برخی افراد در دولت ترکیه وجود دارند که به اطلاعات کنونی دسترسی دارند و بر این باورند که می‌توانند با ایجاد یک حمله گاز سارین در سوریه، اسد را منگنه قرار دهند و اوباما را وادار کنند که به تهدید خط قرمز خود عمل کند.

بر اساس این گزارش، ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین می‌دانست که ادعاهای عمومی دولت اوباما مبنی بر آنکه تنها ارتش سوریه به گاز سارین دسترسی داشته است، نادرست است. جامعه اطلاعاتی آمریکا و انگلیس از بهار 2013 می‌دانست که برخی از گروههای شورشی و مسلح سوریه سلاح‌های شیمیایی به وجود می‌آورند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    8 6
    جالبه تو این سه سال هزاران انسان بیگناه(شیعه ، علوی و سنی) در سوریه توسط طرفهای درگیر بقتل رسیدند کسی توی غرب علیه عربستان ، ترکیه و قطر چیزی نمی گفت اما تو این چند روز گذشته که به مناطق مسیحی نشین (اکثرا ارمنی) کسب حمله شده آقایون به جنب و جوش افتادند.
  • عرشیا A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    16 10
    روزنامه نیویورکر شعبه دمشق هم مگه داره ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام US ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    6 5
    این برادر ما سید بشار اسد متدین و مهربان تر از مهربان هست این کارا نمیکنه این را صیهونیت به امریکا و امریما به ترکیه امر کرده بود
  • غرب وحشی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    10 14
    از نوکر کاسه لیس غرب، بیش از این انتظاری نیست. دیگه به سطحی از توحش و پلیدی رسیده که قراره دوباره روابطش با رژیم منحوس صهیونیستی رو از سر بگیره. هم دارن برای اربابشون خوش رقصی میکنن هم میخوان بگن که در معادلات منطقه مثلاً خیلی تاثیرگذار هستن، در حالی که با وجود ایران، اصلاً رقمی به حساب نمیان. سوریه هم محل اثبات این مدعاست. قطعاً غرب و نوکران و تروریستهاشون در بحران سوریه زمین گیر و هلاک میشن.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    9 10
    ترکیه قبلا با اون نوار صوتی خودش رو لو داده. امیدوارم این بلاها سر خودشون هم بیاد.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    6 11
    حالا اگه فردا نوار صوتی ظبط شده یا فیلم فول اچ دی ش بیرون بیاد که اردوغان داره دستور حمله ی شیمیایی به مردم بیگناه سوریه و عراق رو میده باز یه عده همین جا قبول نمی کنند حتی اگه اطمینان داشته باشند که این موضوع صددرصد درست هست البته تو ترکیه هم که واکنش ها معلومه بالا رفتن رای مردم و دمکراسی و این حرفا!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    10 11
    از اول هم اونایی که سیاست رو میشناسند میدونستند اینکار نمیتونه کار دولت سوریه باشه ولی به زور میخواستند به این بهونه سوریه رو اشغال کنند بدند دست اردوغان و بقیه ی تروریست ها
  • بی نام RO ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    9 10
    اردوغان امیدوارم خون بیگناهان و مظلومان توی همین دنیا بگیرت