چرا باید استفاده از دوربین دید عقب در خودروها اجباری شود؟

سالانه 15هزار نفر، تنها در آمریکای شمالی در اثر برخورد با خودروهایی که دنده عقب می‌آیند آسیب می‌بینند. استفاده از دوربین دید عقب می‌تواند این آمار را کاهش دهد.

محبوبه عمیدی: بسیاری از ویژگی‌های ایمنی خودروها که طی سال‌های گذشته اجباری شده‌اند به حفظ ایمنی کسانی برمی‌گردند که داخل آنها نشسته و در حال حرکت هستند. از میان این ابزارها می‌توان به کمربند ایمنی و کیسه هوا اشاره کرد؛ اما عابران پیاده و مخصوصا افرادی که در نقطه کور دید رانندگان قرار می‌گیرند نیز به ابزاری برای محافظت نیاز دارند. شاید دوربین‌های دید عقب بتوانند یکی از بهترین این ابزارها باشند.

بررسی‌های انجام‌شده توسط موسسه استاندارد و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) نشان می‌دهد سالانه 15هزار نفر، تنها در آمریکای شمالی در اثر برخورد با خودروهایی که دنده عقب می‌آمده‌اند دچار جراحت شده و از این میان 210 نفر جان خود را از دست می‌دهند. حدود 31درصد از این قربانیان را کودکان زیر 5 سال و نزدیک به 26درصد از آنها را افراد مسن بالای 70 سال تشکیل می‌دهند.

NHTSA تلاش کرده با اجباری کردن استفاده از دوربین دید عقب در خودروها این آمار و ارقام را به حداقل برساند. با اینکه حدود نیمی از خودروهای تولیدشده در آمریکا طی سال 2014 در این کشور به دوربین دید عقب مجهزند، این موسسه استفاده از این دوربین‌ها را از می 2018/ اردیبهشت 1397 برای تمامی خودروهای سبک‎تر از 4.5 تن (10هزار پوند) اجباری خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از دوربین دید عقب می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش مرگ‌ومیر و جراحات ناشی از این شکل از تصادم داشته باشد.

این قانون تازه شامل تمامی خودروهای درون‌شهری کوچک و متوسط شامل انواع سدان‌ها، شاسی‌بلندها، اتوبوس‌ها و حتی کامیونت‌های سبک می‌شود. دوربین‌های دید عقب باید بتوانند فضایی به ابعاد 3 در 6 متر را درست در پشت خودرو پوشش دهند. کارشناسان NHTSA امیدوارند قوانین تازه‌ای که به فاصله 60 روز از اعلام آن در 31 مارس 2014/10 اردیبهشت 1393 به اجرا گذاشته خواهد شد، باعث شود در شش ماهه دوم 2014 جان 58 تا 69 نفر حفظ شود.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    103 1
    ارگانهاي مسئول ما نمي توانند خودروسازان را وادار به نصب كيسه هوا و ترمز اي بي اس نمايند ولي در خارج بفكر اجباري كردن دوربين عقب هستند. زندگي ما و زندگي بعضي ها !!!!
    • حمیدرضا پیری A1 ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      6 0
      نه عزیزان من. این همه دلیل و استدلال که در بالا اومده هیچکدام مثل این اصلیه نیست که فقط و فقط بهانه جدید میخوان برای گرون تر کردن قیمت خودرو. هیچ بهانه ای ندارن که قیمت هارو افزایش بدن. مثل سالهای قبل ترمز ای بی اس میذارن و مشتری تاوانشو میده. کیسه هوای سرنشین میذارن مشتری باید 3 میلیون گرون تر بخره. استاندارد یورو 4 میذارن 3 میلیون گرون میکنن. بابا دست بردارین تورو خدا. پلیس و محیط زیست خودروسازها رو مجاز و موظف میکنه به رعایت استانداردهای جهانی ولی اینها میان و از مردم پولشو میگیرن. فقط قیمت های ما و بنزین ما باید به نرخ جهانی برسه. از جهانی شدن فقط گرونی و قیمت جهانی رو یاد گرفتیم. کجای جهان حتی آتیوپی پراید و 405 شمارو قبول دارند؟ حتی 5 میلیون بابت این آشغالها پول نمیدن .
  • بی نام A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    78 0
    در ايران مي توان ترمز استاندارد را اجباري كرد !
  • بی نام A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    49 0
    دیروز تو بلوار شهید خدا کرم شهر قم دقیقا" یک عابر پیاده رفت زیر یک تریلر که دنده عقب میومد و به دلیل عدم دید راننده در هنگام دنده عقب جان این عابر گرفته شد و زیر تریلر له شد..خدا صبر به بازماندهاش بده و امیدوارم نصب این دوربین هر چه زودتر اجباری بشه
  • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    50 0
    باید اضافه بشه چون خودرو سازها دوباره به این بهونه قیمت خودرو ها رو سه برابر کنن
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    15 1
    یه چیزی که باعث تعجبم شد مگه جون آدمها تو ایران ارزشی برای کسی داره؟؟؟؟ اونم که رفته زیر تریلی بی احتیاطی خودش بوده نباید از اونجا رد میشده
  • بی نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    15 0
    با هزینه 200 هزار تومان دوربین دنده عقب برای خودروام نصب کردم. کمتر از یک هفته دوربین رو از جاش درآوردند
  • داش مجید A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱
    13 1
    اجباری کردن استفاده از دوربین دید عقب در خودروها این آمار و ارقام را به حداقل برساند. با اینکه حدود نیمی از خودروهای تولیدشده در آمریکا طی سال 2014 در این کشور به دوربین دید عقب مجهزند این آمریکایی ها چقدر از خدا بیخبرند اصلا میخوان تو همه چی دخالت کنند مرگ حقه چرا مثل ما فکر نمیکنند بابا خودروهای ایرانی فقط وسیله اند ما باید این فرهنگ رو تو جهان بسط بدیم که فکر مردم رو نکنند