۰ نفر
۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲

مردم افغانستان با وجود تمام تهدیدات بیش از دفعات قبل به پای صندوق های رای رفتند. 58 درصد رقمی بود که پیش از این صندوق های رای افغانستان بر خود ندیده بودند.

سعید جعفری پویا: مردم افغانستان با وجود تمام تهدیدات بیش از دفعات قبل به پای صندوق های رای رفتند. 58 درصد رقمی بود که پیش از این صندوق های رای افغانستان بر خود ندیده بودند. مردم این کشور روز شنبه صف های طولانی را در حوزه های رای گیری ایجاد کرده بودند. هرچند همه آنها نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند و زمان کوتاه رای گیری (تا ساعت 5 بعد از ظهر) و کمبود تعرفه رای سبب شد تا بخشی از آنها موفق نشوند آرای خود را در صندوق های رای بریزند، اما به هر ترتیب این حضور با وجود تهدیدات جدی طالبان نشان می دهد مردم این کشور تصمیم خود را برای آینده راه کشور گرفته است.

واکنش های بین المللی به برگزاری انتخابات افغانستان هم عموما مثبت بوده است. باراک اوباما در اعلامیه یی گفته است، انتظار داریم، نهاد های انتخاباتی افغانستان وظایف خود را طی هفته های آینده انجام بدهند.
آقای اوباما همچنین برگزاری انتخابات در افغانستان را در راستای حفظ آینده دموکراتیک افغانستان و در عین حال ادامه حمایت بین المللی از این کشور مهم خوانده است. آندرس راسموسن، دبیرکل ناتو هم، انتخابات روز شنبه در افغانستان را تاریخی خواند و از اشتیاق افغان‌ها برای رفتن به پای صندوق‌های رای و اجرای وظیفه عالی نیروهای امنیتی این کشور ستایش کرد.

راسموسن همچنین گفت: من به میلیون‌ها زن و مرد افغان که در سراسر این کشور در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی شرکت کردند و رای خود را به صندوق‌ها ریختند، تبریک می‌گویم.
کاترین اشتون هم در این خصوص ابراز داشت: ما می خواهیم تمام افغان ها در این روند شرکت داشته باشند، ما از هر آنچه در ارتباط به این انتخابات انجام شده ستایش و از آن استقبال می نماییم. اشتون همچنین افزود: «طبق اطلاعاتی که به دست من رسیده، همه چیز به درستی به پیش رفته و حالا انتظار نتایج انتخابات را داریم.»

محمد عمر داوودزی، وزیر امور داخله افغانستان هم در خصوص تلفات و ناآرامی های رخ داده در انتخابات اعلام کرد: در روز شنبه شورشیان مخالف دولت، ۱۴۰ حمله انجام دادند که در نتیجه آن ۹ پلیس، ۷ سرباز ارتش و ۸۹ شورشی کشته شدند. آماری که با توجه به تهدیدات فراوان طالبان چندان قابل توجه به نظر نمی رسد.
هرچند تا کنون شکایت‌های زیادی از سوی نامزدان انتخابات مطرح نشده است اما دیشب، عبدالله عبدالله، در اعتراض به کمبود تعرفه رای در برخی حوزه ها شکایت های خود را تسلیم کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نمود. به نظر می رسد ولایت قندهار بیش از دیگر مناطق مورد مناقشه آقای عبدالله بوده است.

اشرف غنی احمدزی دیگر نامزد این انتخابات نیز در یک نشست خبری گفت: "در بعضی محلات به وضوح دیده شده که تقلب صورت گرفته و این برای ما قابل قبول نیست و از کمیسیون انتخابات می خواهیم که این تقلب را به دقت بررسی کند و متقلبان معرفی شوند.
عبدالله عبدالله همچنین ساعاتی پس از پایان رای گیری خود را پیروز انتخابات دانست و اظهار داشت: طبق اخبار واصله من با فاصله زیاد نسبت به دیگر نامزدها پیروز انتخابات هستم. او البته در ادامه افزود که باید تا زمان اعلام نتایج انتخابات صبر کرد و هرگونه اظهار نظر در این خصوص را زودهنگام خواند.
در این انتخابات هشت نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند که طی آن سه نامزد بیش از سایرین شانس پیروزی دارند. عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمد زی و زلمی رسول سه کاندیدایی که هستند که طبق نظرسنجی ها جلوتر از سایرین هستند. طبق اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج اولیه این دوره هشت اردیبهشت و نتایج نهایی 24 اردیبهشت ماه اعلام خواهد شد. نتیجه ای که شاید فارغ از پیروزی هر یک از نامزدها آغازگر فصلی نوین در سرزمین دردهای ناتمام به شمار رود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =