اولین جلسه علنی مجلس تحت الشعاع قطعنامه اخیر پارلمان اروپا قرار داشت. از نطق کنایه آمیز علی لاریجانی 'گرفته تا تذکرات و هشدارهای شفاهی و کتبی نمایندگان به اروپاییان.

به گزارش خبرآنلاین، بهارستان نشینان گرچه از بخش نخست این بیانیه که در آن از مذاکرات هسته‌ای استقبال شده و بر راه حل های مسالمت آمیز تاکید شده نکته مثبتی دانسته اند اما آنجا که اروپاییان این اتحادیه به مسائل داخلی ایران چون انتخابات ورود پیدا کرده‌اند را مورد تذکر و انتقاد جدی قرار داده‌اند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در اولین نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز مجلس قطعنامه پارلمان اروپا را یک بیانیه سیاسی دانست و تاکید کرد: این بیانیه سیاسی چه از نظر تنظیم و چه از نظر جایگاه پارلمان اروپا یک نگاه تبلیغاتی در آن حاکم است. یک تحمیل ریاضت منفی و پریشان‌گویی در این بیانیه وجود دارد.

وی ادامه داد: از یک طرف در بیانیه پارلمان اروپا از مذاکرات هسته‌ای استقبال شده و راه‌حل مشکل هسته‌ای را حل مسالمت‌آمیز آن دانستند و برای پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند و خواهان کمک ایران در حل مسائل مهم منطقه شده‌اند و از شورای اروپا خواسته‌اند که بهبود روابط و توسعه همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف با ایران را در دستور کار قرار دهد و در روابط با ایران استقلال داشته باشد؛ در حوزه منطقه‌ای از نفوذ ایران بهره بگیرد تا ثبات در خاورمیانه را در مناطقی مانند افغانستان تسری دهد واز طرف دیگر به طرح مسائل مداخله‌جویانه و افکار منحط جنسی پرداخته‌اند.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هیچ عاقلی که قصد آنگونه همکاری‌های گسترده‌ای را دارد اینگونه حرف‌های سخیف و بی‌پایه را مطرح نمی‌کند. این میان‌مایگی و پریشانی است.

لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از بیانیه پارلمان اروپا در مورد استانداردهای انتخابات دموکراتیک، گفت: این عبارت عجیب که انتخابات در ایران مطابق استانداردهای دموکراتیکی که اتحادیه اروپا برای آن ارزش قائل است، نیست. در بیانیه آمده است باورشان شده است که استانداردهای مترقی دارند در حالی که برخی متفکران غربی جامعه غربی را مومیایی شده در زیر بار این افکار می‌دانند. ما لزومی به پذیرش استانداردهای دموکراتیک غربی نمی‌بینیم، ما هرگز نمی‌پذیریم که دولتمردان ما دچار هرزگی شوند و به جای حل مشکلات مردم، به عیاشی بپردازند. ما این سیستم فرسوده و بیمار را نمی‌پذیریم که گروه‌ها و لابی‌ها مجالس قانونگذاری را فاسد کنند و با خلق ابزارهایی به ظاهر قانونی، قانونگذاران را در تصرف و کنترل خود بگیرند..{اینجا}


نطق میان دستور نمایندگان هم درونمایه هایی از هشدار و انتقاد به بیانیه اتحادیه اروپا داشت. غلامعلی حدادعادل نماینده تهران در مجلس هم که بخش نخست این بیانیه درباره مذاکرات هسته ای را قابل قبول دانسته است، بخش دوم را مورد نکوهش قرار داد و گفت: از این بیانیه به خوبی معلوم است که اروپاییان هنوز خلق و خوی استعماری قرن های 18 و 19 را فراموش نکرده اند. درست است که استعمار به شکل گذشته کمتر مطرح می شود اما همان نگاه و بینش و منش استکباری هنوز در اروپا وجود دارد. کجا ثابت شده است که مردم دنیا باید استانداردهای اروپا را رعایت کنند. چه کسی گفته است ارزش ها و هنجارهای شما مطلق است و دیگران باید دنباله رو شما باشند. این همان نگاه استعماری گذشته است. {اینجا}

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت هم در تذکر شفاهی خود به مصوبه اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: پارلمان اروپا بی‌ادبی کرده و در امور کشور ما دخالت کرد و حتی در حوزه‌های مختلفی که به آن هیچ ارتباطی نداشت اظهار نظر کرده است.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت وزارت امور خارجه و دیپلماسی خارجی ما خیلی زودتر از اینکه مردم عکس‌العمل به خرج دهند و مجلس ورود کند، خود ورود کرده و جواب محکمی به کسانی که در مسائل جزیی کشورشان مانده‌اند دهد و از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد هم در تذکر شفاهی خطاب به پارلمان اروپایی، گفت: پارلمان اروپا نباید بیش از این اعتبار اروپا را به سخره گیرند. در آخرین انتخابات اخیر کشور بالغ بر 74 درصد مردم پای صندوق‌های رأی رفتند اما حال جای این سوال باقی است که به راستی اروپایی‌ها در همین مجموعه‌ای که با عنوان پارلمان اروپایی از آن یاد می‌شود، چند درصد از مردم‌شان در انتخابات حضور یافتند؟ به نظر می‌رسد پارلمان اروپا باید راهش را عوض کند و این تذکر نمایندگان ملت ایران را جدی بگیرد.

موسوی لارگانی نماینده فلاورجان هم در تذکری به به وزیر امور خارجه بر لزوم برخورد قاطع با اتحادیه اروپا با توجه به بیانیه اخیرشان علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد، کارخانه نماینده همدان هم خطاب به وزیر خارجه تذکر داد که برخورد بی‌ادبانه و ‌بی‌شرمانه پارلمان اروپا با جمهوری اسلامی ایران اقدام انقلابی و در خور شان ملت ایران را می‌طلبد و تجدیدنظر در روابط دیپلماتیک لازمه فوری می‌باشد. در همین رابطه احمد سالک نماینده اصفهان در تذکری کتبی به رییس‌جمهور خواستار پاسخی قاطع و قدرتمند از جایگاه ملت ایران به قطعنامه اتحادیه اروپا درباره ایران شد. بهرام بیرانوند نماینده بروجن هم به وزیر امور خارجه خواستار پاسخگویی انقلابی به اباطیل پارلمان اروپا و ممانعت از دخالت در امور داخلی ایران شد.

طرح‌های 2 فوریتی مجلس نشینان برای مقابله با بیانیه اتحادیه اروپا 
در همین راستا اما برخی نمایندگان طرحی 2 فوریتی «انگشت نگاری از مقامات اروپایی» و برخی دیگر هم طرح «راهبرد ایران علیه اتحادیه اروپا» با قید 2فوریت و با 100 امضا به هیات رییسه مجلس ارائه دادند.
29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    30 5
    نمایندگان می توانند راحت حرفشان را بزنند اما وزارت خارجه باید با درایت برخورد کرده و پاسخ دهد.
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    29 1
    شباهت اتحاديه اروپا به پارلمان اروپا همانند شباهت ام.پي.تي است به ان.پي.تي
  • بی نام A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 1
    چرا بی ادبی ریس جمهور قبل صدای کسی رو در نمی آورد؟؟؟ راهبرد ایران علیه اتحادیه اروپا؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    1 3
    استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !استيضاء !چه متني شد خدايي!!!؟
  • رحیم تقی زاده A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    2 1
    انگشت نگاری از مقامات اروپایی؟! نه که صف کشیدن جلو در ایران! خوبی شما؟