تسنیم نوشت:

منابع خبری تاکید می‌کنند که همزمان با انتخاب شاهزاده «مقرن» به جانشینی ولی‌ عهد عربستان، شاهزاده «بندر بن سلطان» خود را برای بازگشت به عرصه آماده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری مجله العصر، گزارش هفته نامه امنیتی فرانسوی اینتلیجنس آنلاین در شماره اخیر خود نوشت، در زمانی که ریاض فرش قرمز زیر پای «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا پهن می‌کرد و خود را برای استقبال از وی آماده می‌کرد، شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعات جنجالی عربستان سعودی پس از سپری کردن دوره نقاهت خود در کشور مغرب برای بازگشت به ریاض برنامه ریزی می‌کرد.

براساس اطلاعات رسمی موجود، شاهزاده بندر بن سلطان تا مدتی پیش دوره نقاهت خود را در مراکش پس از عمل جراحی که روی آن صورت گرفته بود، سپری می‌کرد.

منابع رسمی سعودی در این خصوص تاکید می‌کنند، شاهزاده بندر بن سلطان که همچنان رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به شمار می‌آید، برای فراهم کردن مقدمات بازگشت خود به ریاض تماس‌های مکرر و بسیاری با نیروهای منطقه‌ای که بر اوضاع جاری در منطقه اشراف و نظارت دارند، داشته است.

این درحالی است که گفته شده وی 25 مارس گذشته دیداری با «سعد الحریری»، نخست وزیر اسبق لبنان و چند روز بعد از آن یعنی در 28 مارس دیداری با شیخ « محمد بن زاید آل نهیان»، ولی عهد ابوظبی داشته است و روز پس از آن یعنی در 29 مارس گذشته، نوبت شاهزاده «سلمان بن سلطان» بود تا پس از سفری طولانی که به غرب و آمریکا داشت، در مغرب رحل اقامت افکند و استراحتی این کشور داشته باشد.

شاهزاده سلمان بن عبد العزیز، برادر ناتنی شاهزاده بندر بن سلطان و پرچمدار خاندان «سلطان»، ولی عهد اسبق عربستان سعودی است که در دیدار با شاهزاده بندر بن سلطان، وی را از محتوای دیدارهایش با مسئولان پنتاگون قرار داد که 20 تا 25 مارس گذشته انجام شد و همچنین دیدار با «جان ایو لو درون»، وزیر دفاع فرانسه در 25 مارس گذشته در پاریس قرار داد.

شاهزاده بندر بن سلطان بر تامین مالی گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه تا اواخر سال گذشته میلادی یعنی 2013 اشراف و نظارت داشت و هم اکنون بهای ناکامی و شکست این گروه‌های مسلح در سوریه را به دلیل ناتوانی در تحقق اهداف مشخص شده برای آنها را پرداخت می‌کند.

هنگامی که دولت آمریکا تصمیم گرفت، پرونده سوریه را از دست شاهزاده بندر بن سلطان بگیرد و آن را به «محمد بن نایف»، وزیر کشور عربستان بسپارد، شاهزاده بندر بن سلطان به شدت به حاشیه رانده شد، به ویژه آنکه محمد بن نایف استراتژی کاملا متفاوتی در تعامل با پرونده سوریه اتخاذ کرد.

اما براساس این گزارش با انتصاب شاهزاده «مقرن بن عبد العزیز»، که طی سال‌های 2005 تا 2012 میلادی ریاست دستگاه اطلاعات را در داشت، از سوی ملک عبدالله به عنوان جانشین ولی‌عهد عربستان سعودی یعنی شاهزاده سلمان بن عبد العزیز بیمار که وی را بیش از پیش به تخت نزدیک می‌کند، خانواده سلطان بر بازگشت بندر به عربستان سعودی تاکید کردند.

این گزارش می‌افزاید: با اینکه شاهزاده بندر بن سلطان و شاهزاده مقرن بن عبد العزیز رقیب سر سخت یکدیگر به شمار می‌آیند، اما دیدگاه مشترکی در قبال ایران دارند و به دشمنی و خصومت ورزی با ایران به طور عام و شیعیان به طور خاص معروف هستند.

این درحالی است که چه شاهزاده بندر بن سلطان و چه شاهزاده مقرن بن عبد العزیز برای 7 سال در کنار یکدیگر کار می‌کردند، آن هم در زمانی که بندر ریاست شورای امنیت ملی عربستان سعودی و شاهزاده مقرن ریاست دستگاه اطلاعات و امنیت این کشور را برعهده داشت.

این گزارش تاکید می‌کند، انتظار می‌رود، پس از سفر رئیس جمهوری آمریکا به عربستان، شاهزاده بندر بن سلطان به ریاض باز گردد و در آن زمان شاهزاده مقرن میانجی آشتی وی با شاهزاده محمد بن نایف باشد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی FI ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    1 1
    لعنت بر حاکمان وهابی عربستان و قطر