ایسنا نوشت:

سخنگوی کاخ سفید گفت: انتخاب ایران برای تعیین حمید ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل هیچ تاثیری بر روند مذاکرات ایران و آمریکا نخواهد داشت.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در گفت‌وگو با پایگاه خبری بلیز گفت که تعیین کسی که گفته می‌شود در جریان گروگان‌گیری سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹ دست داشته است، تاثیری بر ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران نخواهد داشت.

وی در این باره گفت: ما بر روی موضوع بخصوصی تمرکز کرده‌ایم و باید ببینیم آیا می‌توانیم مساله برنامه‌های هسته‌ای ایران را از راه دیپلماتیک حل کنیم یا خیر؟

سخنگوی کاخ سفید همچنین بیان کرد که هرگونه راه‌حل دیپلماتیک برای این مساله باید مانع از دستیابی ایران به تولید سلاح هسته‌ای و پیشرفت در این زمینه شود.

کارنی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا مساله‌ای جداگانه از تعیین نماینده ایران در سازمان ملل و مسائل دیگری است که هر دو کشور در آنها اختلاف نظرهای زیادی دارند.

رییس‌جمهور ایران، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری ایران را به سمت نماینده جدید جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک منصوب کرده است.

گفته می‌شود وی در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران دست داشته است از این رو انتخاب وی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل واکنش‌های زیادی را در میان مقامات آمریکایی در پی داشته است. حمید ابوطالبی در گذشته نیز به عنوان سفیر ایران در ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا فعالیت کرده است.

جی کارنی در ادامه یادآور شد: دولت آمریکا تاکنون در خصوص انتخاب ابوطالبی اظهار نظر کرده و تصمیم گرفته است که تنها در مورد تاثیر این انتخاب بر روند مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا تمرکز کند.

همچنین ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا انتخاب ابوطالبی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل را به شدت مشکل‌ساز و نگران‌کننده خواند.

وی در این باره گفت: ما در خصوص این مساله و احتمال انتخاب ابوطالبی از سوی دولت ایران به شدت نگران هستیم و این مساله را کاملا بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: طبق توافق آمریکا و سازمان ملل، ما به عنوان کشور میزبان سازمان ملل موظفیم که برای تمام نمایندگان کشورها در سازمان ملل جز در موارد خاص و محدود ویزا صادر کنیم.

علاوه بر این سناتورهای آمریکایی نیز طی بیانیه‌ای مخالفت صریح خود را با حضور آقای حمید ابوطالبی در نیویورک مقر سازمان ملل اعلام کردند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =