تسنیم نوشت:

کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز گذشته به طرحی رای داد که بر اساس آن بخشی از جزییات گزارش سازمان اطلاعات مرکزی این کشور موسوم به سیا در خصوص روش های بازداشت مظنونان تروریستی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ فاش خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه یو اس ای تودی، کمیته اطلاعات سنای آمریکا روز پنج شنبه با 11 رای موافق در برابر 3 رای مخالف به طرحی رای دادند که در صورت اجرا شدن بخشی از گزارش سازمان سیا در خصوص اقدامات انجام شده در بازداشت مظنونان تروریستی پس از حملات 11 سپتامبر از حالت طبقه بندی خارج و فاش خواهد شد.
با تصویب این طرح اکنون فشار روی سازمان سیا و کاخ سفید است تا بخشی از این گزارش را که مربوط به امنیت ملی است فاش کرده و اقدامات صورت گرفته برای بازداشت مظنونان تروریستی در خاک آمریکا را پس از حملات 11 سپتامبر برای افکار عمومی اعلام کنند.
"دایان فاین اشتاین" سناتور آمریکایی ایالت کالیفرنیا تاکید کرد، هدف اصلی از این بازنگری افشای حقایق پشت این برنامه مخفی و سری و نتایجی است که شوک آور و تکان دهنده بوده است. 3 سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز به ضد این طرح رای داده اند. 2 سناتور آمریکایی که مخالف این طرح بودند با انتشار بیانیه ای اعلام کردند، متاسفانه این طرح ضد سیا بوده و ما را از تمرکز بر روی تهدیداتی که امنیت ملی کشور با آن روبرو است منحرف خواهد کرد.
در گزارش سازمان سیا در خصوص نوع رفتار ماموران آمریکایی با بازداشت شدگان نمونه هایی از بدرفتاری و شکنجه زندانیان وجود دارد که این مساله فشار شدیدی را بر کاخ سفید و دولت باراک اوباما وارد کرده است. سخنگوی سازمان سیا نیز تاکید کرد، این سازمان هنوز نسخه نهایی گزارش کمیته اطلاعات سنا را برای افشای این گزارش دریافت نکرده ولی برای همکاری با کمیته سنا آماده است.
جی کارنی سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از رای گیری سنا تاکید کرده بود که اوباما مدت زیادی است که به روشنی اعلام کرده است که وی نیز خواستار افشای این گزارش برای افکار عمومی شده است ولی اوباما مهلت خاصی را برای انتشار این گزارش تعیین نکرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    4 0
    بعضی ها یا د بگیرند به این مى گویند دموکراسی و صداقت با مردم