فارس نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته با اشاره به مذاکره جدی از جانب ایران و پای‌بندی تهران به تعهدات خود گفت طرفین احتمالا بعد از دور تازه مذاکرات هسته‌ای، به مرحله پیش‌نویس توافق نزدیک‌تر می‌شوند.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته گفت ایران و گروه ۱+۵ احتمالا بعد از دور بعدی مذاکرات هسته‌ای که هفته آینده در شهر وین برگزار می‌شود، وارد مرحله نوشتن پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای می‌شوند. وی همچنین اذعان کرد که ایران در مذاکرات کنونی بسیار جدی است.

هارف که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، گفت: «عملکرد ایرانی‌ها نشان داده که آن‌ها پای میز جدی، سازنده و طوری که پیش از روی کار آمدن این دولت هرگز ندیده بودیم، مذاکره می‌کنند. تا الان... آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده که آن‌ها به تمام تعهدات خود بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) عمل کرده‌اند.»

وی افزود: «اما اگر می‌خواهیم به توافق جامع برسیم، آن‌ها باید برخی تصمیمات دشوار هم اتخاذ کنند، همانطور که ما باید این کار را بکنیم،‌ اما آن‌ها هم باید چنین کاری کنند. هنوز نمی‌دانیم که بتوانند چنین تصمیماتی بگیرند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد موضع واشنگتن در قبال فتوای مقام معظم رهبری علیه تسلیحات هسته‌ای، گفت: «ما قبلا هم گفته‌ایم که این بسیار مهم است، هم برای رهبری عالی و هم برای مردم ایران. و این حائز اهمیت است. اما آنچه که ما بر سر میز مذاکره روی آن تمرکز داریم، اقدامات واقعی است، هرچند که گفتارها از جمله این مورد هم بسیار مهم هستند. آن‌ها لحنی را پایه‌گذاری کردند. آن‌ها به پیشبرد گفت‌وگو‌ها کمک کردند. اما باز هم می‌گویم،‌ آنچه که ما بر آن تمرکز داریم، اقدامات است.»

وی در مورد مذاکرات جامع هسته‌ای و دور تازه آن که هفته آینده برگزار می‌شود هم گفت در این سه دور طرفین بیشتر بر «تبادل نظر» و بیان ایده‌های کلی متمرکز بوده‌اند. هارف با اشاره به اظهارات «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود در دور قبلی مذاکرات مسئله غنی‌سازی، آب سنگین اراک، تحریم‌ها و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطرح شده، گفت در دور پیش‌رو دیگر موضوعات باقی‌مانده مورد بحث قرار می‌گیرند.

هارف افزود: «ما همه ایده‌ها را روی میز می‌آوریم و به سرعت می‌فهمیم که مواردی وجود دارد که می‌توانیم بر سر آن‌ها توافق کنیم و خیلی سریع هم مواردی را که نیاز به گفت‌وگوهای دشوارتر دارد، شناسایی می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «دور اول مذاکرات واقعا در مورد تعیین دستورکار و چارچوب گفت‌وگوها بود. در دور دوم و همچنین مذاکراتی که هفته آینده برگزار می‌شود هم نظرات روی میز می‌آید و در آن‌ها مداقه می‌شود. کارشناسان ما پیش از آنکه خود ما عازم وین شویم، به آنجا می‌روند. ما برای آنکه بتوانیم روی موضوعات بسیار فنی کار کنیم، در سطح کارشناسی در ارتباط مداوم هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد دستور کار ادوار بعدی مذاکرات هم گفت: «بنابراین ما داریم مواردی را که ممکن است مشکلاتی در موردشان داشته باشیم و مواردی را که با هم توافق داریم را شناسایی می‌کنیم. فکر می‌کنم بعد از این دور احتمالا به مرحله‌ای که شروع می‌کنیم به پیش‌نویس کردن ادبیات دقیق و جزئیات آنچه که هر طرف می‌تواند بپذیرد، نزدیک‌تر می‌شویم. بنابراین، فکر می‌کنم این هدفی است که هفته آینده در بهار دل‌انگیر وین دنبال آن خواهیم بود.»

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) از روز دوشنبه هفته آینده در شهر وین آغاز می‌شود. این سومین دور از مذاکرات جامع هسته‌ای است که با هدف دستیابی به توافقی بلندمدت صورت می‌گیرد. طرفین روز سوم آذر سال گذشته به توافقی موقت و 6 ماهه دست یافتند که با ایجاد تعهداتی برای طرفین، راه را برای مذاکرات جامع باز کرد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    14 3
    خدایا می‌دانم که دلاور مردان عرصه سیاست خارجی ایران از حقوق این ملت کوتاه نخواهند آمد ... پس خدایا کمک کن که هم ایشان بیشترین موفقیت را کسب کنند ... هم متنقدین داخلی به عظمت این کار پی ببرند و هم دشمنان بیشترین امتیاز را بدهند و این مشکلات بعد از ثلث قرنی با موفقیت ما به پایان برسد ...