نادلا مدیر اجرایی مایکروسافت و همکارانش در مراسم افتتاحیه سه ساعته درMoscone West سان فرانسیسکو از ویندوز فون 8.1 و نسخه دسکتاپ و آینده پلتفورم ویندوز گفتند.

 

آنچه در زیر می خوانید به ترتیب زمانی رخداد فنی است که از ساعت 8:30 صبح به وقت پاسیفیک شروع و ساعت 11:30 تمام شد:

تعداد دارندگان سیستم های مک در سالن کنفرانس از همه بیشتر است، تعدادی از خبرنگاران نیز مایکروسافت سرفیس دارند (نویسنده نیز کروم بوک دارد)

تری مایرسون قائم مقام اجرایی (EVP) گروه سیستم عامل مایکروسافت روی سن می رود و از مشاهده این افتتاحیه به صورت آنلاین و ترجمه شده در 170 کشور جهان خبر می دهد.

جو بلفیوره قائم مقام (CVP) ومدیر برنامه های ویندوز فون در مایکروسافت روی صحنه آمده و ضمن معرفی ویژگی های ویندوز فون 8.1 گفت: ویندوز فون 8.1 ، شخصی ترین در جهان است!

معرفی شرکای جدید سخت افزاری مایکروسافت شامل Micromax و Prestigio در کنار کوآلکوم و مایکروسافت فون رفرنس دیزاین.

اکشن سنتر توسط بلفیوره به عنوان ویژگی جدید ویندوز فون 8.1 معرفی شد که مانند اندروید با کشیدن دست روی اسکرین از بالا به پایین قابل دسترس است. قفل اسکرین و استارت اسکرین معرفی شد. سپس نوبت به کورتانا معروف به سیری مایکروسافت رسید (Siri  اپل به عنوان دستیار شخصی مجازی) که توسط تیم Bing طراحی و ساخته شده و دستورات صوتی را به خوبی شنیده و اجرا می کند و مانند Google Now حرف شنویی دارد.

کورتانا جایگزسن سرچ ویندوز فون می شود و در استارت اسکرین دیده می شود.

کورتانا زنگ می زند، آهنگ پخش می کند،هشدارهای صوتی را تنظیم و اجرا می کند و ...

در طول معرفی کورتانا متوجه شدیم که دستیار شخصی جدید مایکروسافت بیشتر شبیه "گوگل نو" است تا "سیری اپل".

نیک هدرمن مدیر ارشد محصولات مایکروسافت سپس روی سن رفته و در مورد ویندوز فون 8.1 برای کسب و کارهای بزرگ (انترپرایزها) صحبت کرد و گفت پشتیبانی از شبکه خصوصی مجازی (VPN) اساس هر بیزینسی است و حالا ویندوز فون 8.1 از آن پشتیبانی می کند. رمز گذاری ایمیل ها با متد S/MIME انجام می شود و سیاست جلوگیری از دانلود فایل های ضمیمه را می توان روی ویندوز فون 8.1 تعریف کردتا بدافزار وارد شبکه نشود.

بلفیوره مجدد روی سن رفت و از ویژگی دسته بندی اپ های محبوب و جدید روی 8.1 خبر داد. تنظیم تقویم بر اساس فیدبک کاربر و رفتن به روز بعدی در تقویم و یا هفتگی در روی یک اسکرین از دیگر ویژگی های ویندوز فون 8.1 بود که وی بر شمرد.

ویژگی اتصالات بی سیم WiFi Sense شبیه Hotspot 2.0 بوده و شبکه امن بی سیم خانگی با 8.1 ساخته و استفاده کرد و این کار ساده شده است.

هم زمان خواهر بلفیوره در کنفرانس به وی زنگ زد و بلفیوره از حالت تلفن با زدن یک دکمه به روی اسکایپ ویدئویی سوئیچ کرد. اسکایپ جدید روی ویندوز 8.1 محشر است و مکالمات ویدئویی را آسان کرده است.

به گفته مسوولان مایکروسافت، گوشی های مجهز به ویندوز فون 8.1 از اواخر آوریل راهی بازار می شوند و سایر گوشی های موجود نیز به زودی ویندوزشان به روز رسانی خواهد شد.(از 8 آوریل)

سپس در کنفرانس به ویژگی های اینترنت اکسپلورر 11 پرداخته شد که در مود انترپرایز تغییرات کاربری زیادی به خود دیده است و تسکبار ویندزو ارتقا یافته و با کلیک راست می توان به منوهای زیادی برای کار روی ان دست یافت.

دیوید تردمیل از دیگر مدیران ارشد گروه سیستم عامل روی صحنه آمد و از امکانات جدیدی که مایکروسافت برای دولوپرها و توسعه دهندگان نرم افزاری فراهم کرده گفت و از تجربیات شخصی خود درباره نحوه کار یکسان اپ ها روی چند لپ تاپ مختلف سخن گفت. به گفته وی Universal Windows Apps مشکلات توسعه دهندگان نرم افزاری را حل می کند و ویندوز ران تایم برای تلفن مهیا شده است. در واقع یکپارچه سازی پلتفورم ها کاری است که مایکروسافت برای راحتی توسعه دهندگان انجام داده است.

وی گفت سایر کمپانی های می خواهند اپ ها برای ابزارهای مختلف نوشته شود اما با یونیورسال ویندوز اپس یک پلتفورم برای همه ابزارها ساخته می شود. وی از windows Runtime  صحبت کرد و درباره برنامه نویسی گفت از سی شارپ، ویژوآل بیسیک ، سی سی پلاس پلاس و جاوا اسکریپت استفاده شده است تا کار برای توسعه دهندگان نرم افزاری راحت شود.

وی نحوه مهاجرت دیتا از ویندوز 8.1 به ویندوز فون 8.1 را در کمتر از یک دقیقه و به آسانی به حضار در کنفرانس نشان داد. رفع باگ به صورت موازی روی ویژوال استودیو فراهم شده است. همچنین خرید از ویندوز استور هم زمان برای پی سی و تلفن مهیا شده و سرعت دسترسی به ویندوز استور 50 بار سریعتر از قبل شده است(توضیح بیشتری داده نشد)

نسخه آفیس مایکروسافت لمسی تر از قبل می شود و به خصوص پاور پوینت لمسی هنگام پرزنتیشن کارها را نرم تر و راحت تر کرده است.هم با قلم دیجیتال کار می کند و هم با انگشت.

ویژگی های آفیس برای آی پد گفته شد که کار با آن را در محیط اپل آسان تر می کند.

در افتتاحیه سه ساعته همچنین در مورد ویژگی هایی مانند Bluetooth LE support,Web GL, Geo-fencing, Video editing نیز صحبت شد.

خبر بعدی درباره WinJS یا همان Windows Library for JavaScript بود که اوپن سورسی ها را خوشحال کرد.

تری مایرسون دوباره روی سن رفت و از آینده مایکروسافت گفت: بیش از 80 میلیون ایکس باکس امروز در دستان کاربران بوده و استفاده می شود و هر کاربر روزانه 5 ساعت از ایکس باکس استفاده کرده و قرار است اپ موسوم به Universal Windows Apps روی ایکس باکس قرار گیرد.یرسون هنگام توضیح خان آکادمی (وب سایت معروف آموزشی) را مانند ویندوز البته بوسیله کینکت و جسچرهای آن روی ایکس باکس باز کرده و نشان داد.

دایرکت ایکس 12 روی ویندوز ، ویندوز فون و ایکس باکس یکپارچه سازی شده و روی همه ابزارها یکسان عمل می کند.

دموی گرافیکی فروزا5 که 60 فریم در ثانیه کار گرافیکی می کند روی همین دایرکت ایکس به راحتی جواب می دهد.

بحثی که در اینجا مطرح شد اینترنت اشیا و نقشی که ویندوز می تواند در صنعت رایانه های پوشیدنی ایفا کند، بود.

مایرسون روی صحنه ویندوز نصب شده روی اینتل گالیله مبتنی بر اینترنت اشیا را با قرار دادن نوت های موسیقی روی پیانو نشان داد و سپس بلفیوره روی سن آمده و پیانو زد.

(مایرسون خبر هدیه دادن ایکس باکس وان به حضار همراه با کارت هدیه 500 دلاری خرید از فروشگاه ویندوز را داد)

استفان الوپ مدیر سابق نوکیا روی سن آمده و گفت اینک عضوی از مایکروسافت شده است! وی گفت: تمام گوشی های لومیا تا تابستان ویندوز فون 8.1 می گیرند حتی لومیای 520 که در دستان من هست!

لومیای 930 نیز معرفی شد: نمایشگر 5 اینچی که در محیط خیابان شفاف و قابل رویت بوده و دوربین 20 مگاپیکسل داشته (pureview) دارای image stabilizer بوده و مجهز به لنز اپتیک Zeiss است، عکسها روی فیس بوک و اینستاگرام به اشتراک گذاشته می شود و اپ موسوم به Nokia StoryTeller کارها را هندل می کند، عکسها و ویدئو ها ترکیب شده و با آهنگ مخصوص و مورد علاقه کاربر تولید می شود و در شبکه های اجتماعی قابل به اشتراک گذاری خواهد بود. لومیا 930 به گفته الوپ 4 نوع میکروفون داشته که در چهار حالت مختلف صدا را ضبط می کند و از ماه ژوئن 2014 به قیمت 599 دلار راهی بازار می شود. مدل لومیا 935 نیز گوشی 4 اینچی بوده که مجهز به اتصالات نسل چهارم LTE است و لومیا 930 نیز نسل سوم دارد.

الوپ درباره فناوری موسوم به Sensorcore در بخش رایانه های پوشیدنی که مشابه Apple M8 co-processor است نیز صحبت کرد که فناوری جدیدی محسوب می شود.(حسگر حرکتی برای سلامتی بدن و بحث فیتنس و ورزش که این حسگر انرژی کمی مصرف می کند)

لومیای 630 و 635 دو گوشی دیگری بود که با پردازنده 1.2 گیگاهرتزی کوآلکوم معرفی شد. این دو تلفن پردازنده اسنپ دراگون 400 از نوع SOC داشته که ماه آینده در آسیا توزیع خواهد شد. مدل تک سیم لومیا 630 حدود 159 دلار و مدل دو سیم کارته 10 دلار گرانتر و مدل لومیا 635 نیز 189 دلار خواهد بود. الوپ افزود دو SDK جدید برای سری لومیا آماده شده که یکی برای تصویر بوده و دیگری برای سنسورکور خواهد بود.

به گفته وی گوشی هوشمند مدل های جدید 7xx و 8xx اواخر امسال راهی بازار می شوند.

(نادلا، بلفیوره و الوپ هر سه تیریپ کژوال زده بودند و با شلوار جین و تی شرت و کتانی راحتی روی صحنه آمدند که ما را به یاد تیریپ استیو جابز انداخت)

نادلا در آخر، روی سن آمد تا به پرسش ها جواب دهد.

من روی پلتفورم اندروید کار می کنم. چرا باید روی ویندوز هم بسازم؟ پاسخ: ما به سوی نوآوری رفته و در بخش چالش ها در میانه راه هستیم. ما در هر بعدی باید نوآوری داشته باشیم و به همین خاطر ما را می بینید که به سرعت در حال جلو رفتن هستیم. ما احساس منحصربفردی در بین توسعه دهندگان و کاربران خود داریم که ما را به این سمت سوق می دهد. در بعد حجم ویندوز همچنان بالاست و ابزارهای جدید زیاد بوده و فرصتهای جدید برای نوآوری نیز زیاد است. (پاسخ نادلا کمی پیچیده بود و فلسفی!)

نقشه شما برای اپ های ویندوزی که سایر پلتفورم ها را پشتیبانی کند چیست؟ پاسخ: ما از توسعه دهندگان می خواهیم تا به دارایی های دیجیتالی و اطلاعاتی خود را به صورت وسیع بپراکنند. دیوانگی است تا آنچه ایجاد می کنید محدود باشد و ما در حال کار با شرکا هستیم و از شما هم می خواهیم تا کدها را به صورت کراس که قابل فهم روی سایر پلتفورم ها باشد، استفاده کنید.

من سرفیس پرو دارم اما اغلب مردم یا آی پد دارند یا تبلت های اندرویدی استفاده می کنند. شما برای رقابت با آنها چه کرده اید؟ پاسخ: ما ابزار بزرگ، با اپ های بسیار کارا با قیمت پایین عرضه کرده ایم. با به روز رسانی ویندزو فون 8.1 و پایین آوردن دوباره قیمتها می توان استراتژی درازمدت ما را تصور کنید که بهترین تبلت ها را با تمرکز روی سرفیس می سازیم. از کاربران می خواهیم روی رنج وسیعی از محصولات جدید مبتنی بر ویندوز فکر کنند که به زودی بازار را تسخیر خواهد کرد.

رهیافت مایکروسافت در بحث طراحی UX (user experience design مبتنی بر تعامل مستقیم انسان و کامپیوتر با پرداختن به تمام جنبه های انسانی که توسط کاربران به عنوان تجربه کاربر تعریف می شود) در حال حاضر و 5 سال آینده چگونه خواهد بود؟ پاسخ: ما الهام پذیر بوده و حتی نه تنها از تجربیات کاربران بلکه از تجربیات سایر پلتفورم ها نیز در طراحی استفاده می کنیم و آنچه تحت عنوان جسچرف speech (در اتومبیل) و کورتانا مشاهده می کنید همین روند تعریف شده است.

کمک مایکروسافت به عمده فروشها و سازمانهای بزرگ اقتصادی برای طراحی کلود؟ پاسخ: کلود برای ما مثل فرست-کلس و در اولویت برتر ماست و درباره الگوهای جدید در طول کنفرانس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مایکروسافت چکار خواهد کرد تا همگان با API جدید مجبور نشوند دوباره همه چیز را از نو یاد بگیرند؟ پاسخ: تمرکز ما روی مشترک کردن رابط برنامه های کاربردی و اپ هاست تا با سازگاری بیشتر روی دستگاههای مختلف آنچه شما می گویید را بوجود نیاوریم.

مایکروسافت برای استارت آپ ها چه کار مهمی کرده است؟ پاسخ: ما برنامه ای بنام Biz Spark program داریم که بیش از 75 هزار استارت آپ از امتیازات آن استفاده می کنند و شتاب دهنده هایی نیز به صورت فیزیکی در سیلیکون ولی، سیاتل و برلین و ... داریم و به هل دادن های خود برای رشد این بخش ادامه می دهیم.

نگاه مایکروسافت به آینده چگونه خواهد بود؟ پاسخ: کلود برای ما اولویت اول مان خواهد بود. بین انسان و ماشین تعاملات جدیدترین برقرار خواهیم کرد و سیستم عامل و پلتفورم ها حول محور این استراتژی شکل می گیرند و تجربیات کاربران و توسعه دهندگان بهترین ها را برای ما خواهند ساخت.

 

5656

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    19 76
    فقط ویندوز ایکس پی! بقیه رو بیخیال!
  • بی نام A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    68 8
    عشق است ویندوزفون
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    30 0
    ممنون خبرآنلاین. هیچ سایتی این موضوع رو مثل شما دنبال نکرد . تشکر واقعا
  • پیک موتوری IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    9 1
    دم آی او اس و آندروید گرم ! چرا ؟ چون اگه ماکروسافت رقیب نداشت عمرا اینطوری مشتری مدار نمیشد