فارس نوشت:

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی شدید کشورش از انتخاب سفیر جدید ایران در سازمان ملل، حضور وی در این سمت را «بسیار مشکل‌ساز» توصیف کرد.

به نقل از شبکه خبری «فاکس‌نیوز»، وزارت خارجه آمریکا نگرانی شدید خود را از انتخاب «حمید ابوطالبی» سفیر جدید ایران در سازمان ملل که در تسخیر لانه جاسوسی در سال ۱۹۷۹ همکاری داشته است، اعلام کرد. برخی از قانونگذاران آمریکایی نیز خواستار جلوگیری از ورود وی به خاک این کشور شده‌اند.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه که کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم.»

وی به اینکه آیا کشورش به ابوطالبی ویزا خواهد داد یا خیر اشاره‌ای نکرد اما گفت: از آنجایی که دفاتر سازمان ملل در نیویورک قرار دارد، آمریکا در کل ناچار به پذیرش نمایندگان کشورهاست.

پیش از این سناتور «تد کروز» با تاکید بر اینکه تلاش خود را می‌کند تا از ورود ابوطالبی جلوگیری کند گفت ایران یکی از گروگانگیران سابق سفارت آمریکا در تهران را برای خدمت به عنوان سفیر خود در سازمان ملل برگزیده است.

از سوی دیگر «جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا نیز انتخاب ابوطالبی را اقدامی واقعا تهاجمی از جانب ایران توصیف کرد.

ابوطالبی از دانشجویان پیرو خط امام پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک و استرالیا بوده است. وی از اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی و اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های دیپلماتیک خود را آغاز کرده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    46 16
    اين همه ديپلمات متخصص و تحصيل كرده داريم،چرا بايد هميشه سر مسائل كوچيك جنجال درست كنيم؟
  • احمد A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 19
    چطورکسی که مترجم درجریان گروگان گیری بود شما اینقدر حساسیت ولی برای کودتای 28 مرداد وسرنگونی دولت قانونی مصدق عذرخواهی رسمی نمیکنید ودرزمان وزارت خارجه هیلاری کلینتون به یک ندامت بسنده کردید؟ قابل توجه احمد شهید
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 22
    هاهاها تا بسوزین . نگا تندروهای اونا رو چه داغ کردن
  • mehdi IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    17 23
    چقدر باید بدبخت باشیم که آمریکا بیاد برای ما تعیین تکلیف کنه................................
  • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    10 12
    بنظر من پا فشاری روی انتخاب این نماینده از ایران از طرف ساست خارجی کاری اشتباه و عبث است بهر حال یا نباید سازمان ملل در خاک آمریکا باشد و در کشوری بیطرف در طول تاریخ جهان مثل سوئیس باشد یا اینکه ما باید تابع قوانین آن کشور باشیم و این کش و قوس های سیاسی آسیب زیادی به منافع ایران و مذاکرات و روند لغو تحریم ها می زند فعلا مجبوریم مدارا کنیم و این لجبازی های سیاسی فقط آب در آسیاب دشمن ریختن است و لا غیر
  • بی نام US ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    32 18
    این حق امریکاست که هر کسی را خواست راه بدهد. مگر ایران به احمد شهید مجوز ورود داد؟
  • حمید IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    20 35
    مرگ برآمریکا - اینهم جواب دندانشکن به توهین های اخیر آمریکایی ها وآفرین به روحانی با دیپلماسی وتدبیر جواب آمریکایی ها را میدهد واین گونه آنها را به خشم وا میدارد نه بابگم بگم ویا شعارهای کهن وقدیمی واررفته
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    10 12
    فارس به نقل از فاکس‌. دو منبع خبری کاملا موثق!
  • بی نام US ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    30 14
    سفیر قحطی بود روحانی این آقارو انتخاب کرد؟
  • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    52 14
    از این کار آقای روحانی تعجب می کنم. ایران بیش از هر زمانی نیاز به آرامش دارد. یعنی آدم دیگری نبود؟
  • ایرانی AE ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    17 11
    , من آقای نماینده ایران و کاری رو که کرده نمیشناسم, نظرتون چی اون ناو آمریکایی که هواپیمای ایرباس مسافربریرو با زن و بچه بیگناه توی آسمون پودر کرد رو توی خلیج فارس راه ندیم, انگار که دولت امریکا پاک پاک و مقدس است, جنایتهاشون گوشه گوشه دنیا رو گرفته, اینها بجز سیاستکاری چیز دیگری نیست, اگر این آقا خلافی کرده مثل بقیه در دادگاههای بین المللی محاکمه کنید و راهش هم خوب بلدید , از اموال دولت مصادره کنید, اگر بخواهد موشکافی شود, خیلی انسانها دیو صفت مثل وزیر خارجه فعلی فرانسه که باعث انتقال خون آلوده به ایدزبرای اولین بار در ایران شدندهم میبایست از سمت خود کناره گیری کنند
  • پرسشی از وزارت خارجه آمریکا A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    33 22
    آقا من یه سوال میپرسم. آقای ابوطالبی قراره سفیر ایران در سازمان ملل بشه نه سفیر ایران در واشنگتن. اگه برای سفارت ایران در واشنگتن انتخاب میشد دولت آمریکا میتونست استوارنامه ایشان را به عنوان عنصر نامطبوع رد کنه. اما سازمان ملل یک نهاد بین المللی هست. یک دولت خاص حق نداره نظر خودش رو به جامعه جهانی که سازمان ملل نماینده اش هست تحمیل کنه. آمریکا اگه نمیتونه بی طرفی خودش رو نسبت به نمایندگان ملل در این سازمان حفظ کنه, یا محل استقرار این سازمان تغییر کنه و یا اینکه خود سازمان ملل راسا اقدام به صدور ویزا برای هیاتهای دیپلماتیک کشورها کنه. تد کروز یا مک کین چیکاره هستن که بگن به ابوطالبی ویزا ندین؟؟
  • ميلاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    44 17
    حق دارن خدايىش
  • بی نام A1 ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 7
    باید جلوی نقض حقوق بشر در اروپا و امریکا توسط ایران و سومالی گرفته بشود موافقم شدید ولی باید دونست و عمل کرد نه این که ندونسته بریم جلو چون اونجوری حمله میشه و خونهای زیادی ریخته که مسئولش مشخص نمیشه و اینطوری خیلی بد میشه اگه بشه برا همین الان به نظر رسید کلا نشه تا یهو خونی ریخته نشه آقای بروجردی
  • یک اصولگرا A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    11 25
    احسنت به این انتخاب ...روحانی مچکریم
  • بی‌ نام DE ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    34 8
    علت چیست؟ نبودِ دیپلمات کارکشته برای این مقام یا اینکه از روی عمد انتخابش کردن
  • راهنما A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    7 12
    ما که یادمان نمی آید ایشان در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشته باشد.مراقب باشید آمریکائی ها،پالس غلط ندهند.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 10
    بابا حالا که چیزی نشده. حالا فکر کنین ایشان 52 تا دیپلمات آمریکایی رو 35 سال پیش گروگان گرفته.نه کسی از این دیپلماتها کشته شده نه خونی از دماغ کسی اومده. خاطرات دکتر ابتکار رو بخونید تا بفهمید چقدر هم با اینها خوش رفتاری شده. شما که 290 مسافر بیگناه را به کشتن دادین و به ناخدا راجرز نشان شجاعت دادین. اینقدر بی انصاف نباشین دیگه. تا یه چیزی میشه سریع میرین سر قضیه گروگانگیری. اینقدر روده درازی واقعا نوبره.
  • مهدی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    9 6
    باشه دیگه ، حالا اگه جامعه ی بین الممل نگرانه عیب نداره , خودتون یه سفیر برامون انتخاب کنید!
  • آیلار A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    43 10
    حالا مگه قحطی اومده یکی رو بفرستن که تنش ایجاد نشه.