خانه ای که احمدی نژاد در اصفهان به ریچارد فرای داد چه شد؟

آنچه در پی می آید حاصل جستجوی اندک بنده است. بنابرین اگر دوستی یا مرکزی یا موسسه ای خبر یا اخبار دیگری در این باره دارد بهتر است به صورت کامنت یا به هر صورت دوست دارد جایی درج کند تا بر اطلاعات بنده و آیندگان افزوده شود و حقیقت روشن شود.

این را برای دانشجویان تاریخ و تاریخ نویسان آینده می نویسم که بدانند و آگاه باشند که آنچه به عنوان خبر پخش می شود، چه در صدا و سیما و چه در روزنامه ها، جدی نگیرند، و تا در باره آن تحقیق نکنند به آن استناد نکنند. معمولا این ها اخباری است که باید اتفاق بیفتد اما بیشتر آنها نمی افتد. اصلا تصور نکنید دروغ بوده است، بنا بوده بشود اما نشده. این را اصطلاحا دروغ نمی گویند.

یکی از این اخبار داستان اهدای یک باب خانه قدیمی در اصفهان به ریچارد فرای ایرانشناس تازه گذشته بود.

شهریور سال 1389 بود که یک شب در تلویزیون شاهد بودیم که اعلام شد آقای احمدی نژاد خانه ای به آقای ریچارد فرای داده است. خانه را هم نشان دادند. خانه ای زیبا و قدیمی بود. یادم هست که در آن خبر از استاندار اصفهان هم مطلبی آمد یا شاید خودش هم نشان داده شد. گویا ورقه ای هم به فرای دادند. قیچی و روبان ... و تثبیت این که این خانه به آقای فرای داده شده است. از این جدی تر نمی شود نشان داد.
رسول جعفریان

اخیرا پس از درگذشت آقای فرای دیدم که یکی از سایت ها آن خبر را به عنوان خبر تحقق یافته و قطعی انعکاس داده است. در سایت بیست که نمی دانم متعلق به کیست، شرح حالی و عکسی از فرای بود و بعد هم این جمله:
«محبوبیت فرای در میان ایرانیان مرزی نمی شناخت. او پس از انقلاب نیز مورد احترام مقامات ایران بود تا حدی که در سال 1389 (2010) دولت محمود احمدی نژاد به ریچارد فرای یک واحد مسکونی در اصفهان اهداء‌کرد».

آن زمان هم این خبر در سایت ها درج شد:

در پی دستور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه خانه تاریخی تمیزی اصفهان در اختیار پروفسور ریچارد فرآی استاد ایران شناس آمریکایی قرار گرفت.

‌خانه تاریخی تمیزی تا زمان حیات پروفسور فرای در اختیار این شرق شناس و ایران شناس خواهد بود و پس از آن به عنوان بنیاد شرق شناسی اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد . ‌آثار و تالیفات این پروفسور آمریکایی در بنیاد شرق شناسی اصفهان جمع آوری خواهد شد تا مورد استفاده شرق شناسان قرار گیرد.

ریچارد فرای

راستش خودم هم خبر مزبور را جدی گرفته بودم، اما بر اساس همان تردید تصمیم گرفتم جستجویی بکنم و ببینم خبر درست است یا خیر.

حاصل آنچه شنیدم این بود که خانه مزبور که به نام خانه تمیزی شناخته می شود و واقع در خیابان ابن سینای اصفهان، بازارچه حمام قاضی است، متعلق به شرکت مسکن سازان بوده است. این شرکت گویا در مجموعه وزارت مسکن قرار داشته است. زمانی که فرای با رئیس جمهور دیدار می کند، گویا از او می خواهد که اجازه دهند او را در کنار پوپ که قبرش در کنار زاینده رود است دفن کنند. آقای رئیس جمهور که در وعده دادن ید طولایی داشتند به زیبایی گفتند: چرا بعد از مردن به شما خانه بدهیم. در همین حیات شما خانه ای به شما می دهیم. قرار شد میراث فرهنگی دنبال کند. نتیجه آن شد که خانه تمیزی به آقای فرای داده شود. طبعا خانه مالک داشت و به قیمت 2 میلیارد تومان کارشناسی شد. قرار گذاشتند و قراردادی با مسکن سازان نوشتند و قرار شد که این پول به این شرکت یاد شده داده شود.

اما خدا روز بد ندهد.... فردا یا پس فردای آن روز، کیهان مطلبی علیه این اقدام نوشت و این که فرای خارجی است و .... تا آخر. شاید آن زمان قصه به مجلس هم کشیده شد و سوالی و توضیحی و جز اینها.... ظاهرا بنا بود انجام شود...

این گذشت تا این که معلوم نشد چه شد که ماجرا به فراموشی سپرده شد؛ آیا فرای بعد از آن چیزی گفت که سبب لغو این ماجرا شد؟ بنده خبر ندارم. لابد اگر چیزی بوده باید در جایی درج شده باشد.

اما سرنوشت خانه تمیزی... این که همین یک ماه قبل، خانه به شخصی فروخته شد تا تبدیل به یک هتل سنتی شود و بدین ترتیب عاقبت بخیر شد.... که بر سر در کاروانسرایی تا آخر....

و حالا معلوم نشد وصیت فرای برای دفن کنار پوپ جدی بوده است یا نه... احتمال می دهم جدی بوده... اما نه رئیس جمهور فعلی نه کسی دیگر جرأت نخواهد داشت این اقدام را انجام دهد. خدا رحم کرد که افتاد به تعطیلی. جنازه آن بنده خدا را که نمی شود روی زمین نگاه داشت. ایران هم دو سه هفته تعطیل است. بنابرین هیچ کس مقصر نیست. امیدوارم هر کجا خاکش کردند، زمین او را قبول کند و آقای ظریف هم ناراحت نباشد.

رسول جعفریان

رسول جعفریان

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 73
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    به شخصه از پژوهشهای آقای جعفریان خوشم میاد، دست شما درد نکنه
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    إز كيسه خلفيه بخشيدن همين ميشه .....
    • بی نام A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      می دانی ریچارد فرای در طول عمرش چه خدماتی برای فرهنگ ایران انجام داده است؟ تقدیم این خانه به او و اجازه تدفینش در ایران کمترین کاری بود که می شد برای او انجام داد.
    • بی نام RO ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      30 73
      مثل پیامک عیدی
    • بي نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      26 3
      از كيسه خليفه كه بسيار خرج شد، اي كاش حداقل يه كار فرهنگي در راستاي منافع اين مملكت هم انجام ميشد. در ضمن اينكه الان اين ملك رو دادن به يك هتل دار از كيسه ما نرفته؟! اين ملك بايد موزه ميشد نه هتل و در اختيار چند نفر تا هر زمان كه جا بود و اجازه دادن مردم برن و مهمون يه شام يا ناهار ميراث ملي خودشون باشن!
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      12 8
      الان کاروانسرای عباسی هتل شده برای اصفهان و مردمش بد شده ؟!!! این خودش باعث حفظ بنا و میراث تاریخی ما میشه باعث جذب گردشگر میشه باعث رونق گرفتن اقتصاد محلی و اقتصاد گردشگری در شهر اصفهان میشه. کم نداریم ساختمان های ثبت میراث و دارای مالکیت شخصی که دارند فروخته شده و خراب میشند . خانه اتحادیه در لاله زار تهران خانه گنجه ای زاده در تبریز و ..... این کیسه خلیفه است ... کیسه خلیفه فقط ناهار مفت دادن به مردم نیست وقتی میشه با رونق گردشگری شهری نون سر سفره مردم اون شهر بردالبته اگر اساسا گردشگری را در مقابل مذهب نبینیم!!!! ...ضمنا فرای مگر خانه خواسته بود ؟! اینکه دولت به وصیت و خواستش عمل نکرده جای شرم داره ... ولی این دو موضوع را قاطی نکنیم ...
  • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    170 4
    باز هم کیهان باز هم....
  • محمد رضا IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    181 9
    آخ آخ آخ ... خونـــــه مـال ریچــــارد بــود ، تـــو مشتـش بـــود ...
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    نمیدونم چرا کیهان به اونهمه خرابکاریهای آقای احمدی نژاد کاری نداشت؟؟؟!!!!
    • بی نام US ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      کبونر با کبوتر باز با باز.
    • بی نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      51 5
      به همون گیر داده بود
    • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      جواب سوالت روشنه. چون کیهان خط مشی محمود رو دنبال میکرد.
    • نورا A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      26 4
      اي كاش هم رييس جمهور وقت معناي "قول دادن" رو مي دونست و هم بعضي از جزم انديشان اجازه مي دادند اين اتفاق مي افتاد. در هر حال ايشون مجموعه آثار باارزش و جدا از سلايق سياسي در باب ايران داشتند كه مي توانست به عنوان متون قابل ارجاع در مورد تاريخ ايران، نه تاريخ سياست زده و تزريقي، و به زبان بين المللي در اختيار افراد مختلف قرار بگيره. در هر حال در كشور خودمون هنوز نفهميديم تاريخ يعني سير تحول و ما داراي ريشه هايي هستيم كه همش، خوب يا بد بايد مظالعه بشه، و اومديم توي دانشگاه ها اين رشته رو تنها محدود به تاريخ بعد از اسلام كرديم... به نظرم اتفاق نيكي بود كه مي توانست بيفتد اما به لطف نحوه عملكرد پوپوليستي، بي اخلاقي و بي عرضگي دولت وقت بر باد رفت...
    • سلام بر بهار IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      9 103
      هر روز یک مطلب راجع به ریس جمهور سابق می زنید؟! - اون موقع احمدی نژاد با سخنانش بعضی ها را میسوزوند. حالا با سکوتش هم خیلی ها به جلز و ولز افتادن.
    • علی A1 ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      18 2
      واقعا این قدر احساسات و غضب جلوی چشم و فکرتونو گرفته؟! اگر کمی به مطلب دقت می کردی میدیدی که کیهان برای نمونه به همین قضیه و عواملش گیر داده بود!
  • بی نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    نمی گم باید اجازه دفن فرای در ایران داده می شد،ولی وقتی ریس جمهور ایران قول می ده،این قول رو به نمایندگی از ملت ایران داده.آیا شایسته است که به فردی دانش پژوه و فرهیخته و عاشق ایران و ایرانی در زمان حیاتش چنین قولی رو بدن و بعد از مرگش خیلی ساده وعده داده شده را فراموش کنن؟ بعنوان یک ایرانی خجل و شرمنده شدم.
    • محمد رضا IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      270 4
      دوست عزیز اینا به ملت خودشون قول میدن زیرش میزنن...کجای کاری؟!
  • هادي IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    42 89
    شما چقدر با نمكي؟!! اين شوخي ها رو زمان رئيس جمهور قبلي چرا نمي كردي؟! مرد حسابي برو تحقيقت رو كامل بعد بيا اينجا بنويس. اين خونه با اين عظمت سال ٨٩ كه سهله. سال ٧٩ هم بيمتش ٢ميليارد نبوده. واقعا خبر آنلاين هر روز داري ضعيف تر كار ميكني ، اين اقاي وعده وعيديان با همين وعده هاش وضعيت اقتصادي رو اينجوري كرد. ملت ما هم كه ياد گرفتن توي اين هشت سال به همه چيز الكي بخندن. همه رو مسخره كنن. به همه تهمت بزنن. بگم بگم كنن. بخدا ديدي اينهمه در جا زدن كشورمون خودمونيم.
    • جلیلی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      41 6
      شما هم عین همین ملتی که گفتی .
    • بی نام A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
      34 1
      حالت خوشه؟
    • بی نام IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      56 3
      خیلی جاهلانه به یک محقق محبوب تاخته اید و چون مرادتان بافحش دادن و کنایه و تمسخر اظهار نظر فرموده اید
  • محمد رضا IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    11 85
    این که اوردید داره همون 45 تومنی که آقای وعده وعیدیان بهتون داد رو هم ازتون میگیره به هر کی گفتید خوب ، مدیون بده شدید...
  • ریحان IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    30 4
    جالبه ها دیگه رو هیچی نمیشه حساب باز کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    106 7
    آق ملا شما نگران نباش خاک حتما قبولش می کنه. مگه آن هم جوان با سواد و شجاع را قبول نکرد.
  • حمید IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    روزی معلوم میشه که احمدی نژاد کی بود و چه اهدافی داشت
    • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      38 4
      توهم بدجوری زدتت.
    • مسعود RO ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      58 5
      و در آن روز ایشان باید به تاریخ و جهان و بلکه به تمام کائنات پاسخگو باشد
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      20 3
      اهدافی بزرگتر از اختلاس وتورم وفساد وتفرقه بین ملت و.....
  • محمد A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    97 4
    به ملت ایران هم وعده بسیار داد ولی دروغ بود دراین باب گفتند به هر خانواده 1000 متر زمین باغ ویلا می دهیم. به هر نوزاد که به دنیا بیاید 1000000 میلیون .و برای باغ ویلا مردم باید توان خرید فرش دست بافت را هم داشته باشند ولی عوام فریبی بود و دیگر هیچ ..
    • حقیقت گو IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      12 1
      راستی کسی از اون سمند سفیدی که از اگزوزش آب بیرون می اومد و با کلی تبلیغات در زمان آقای احمدی نژاد توی تلویزیون نمایش داده شد و ایشون کلی باهاش پز دادند خبر نداره؟! خریدار پاش خوابیده!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      5 23
      آه حاج محمود عزیز! کجایی که یادت به خیر... همیشه در قلبمی...
  • امیری IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    اکه احمدی نزاد ده تا وعده الکی میداد لا اقل جهار پنجتا کارهم انجام میداد اماجناب روحانی ایهمه وعده الکی داده هنوز یک کار خوب ازو ندیدیم اگه کسی سراغ دار بکه
    • ادم RO ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      39 7
      کارها در سیاست خارجه:اقدامات اولیه برای بازگشایی سفارت انگلیس حل مشکل هسته ای و تلاش برای نشان دادن چهره ای متفاوت و واقعی از ایران. کارهای اقتصادی:کاهش و ثبات نسبی قیمت ارز و سکه تحویل به موقع بودجه به مجلس و تلاش برای اجرای مرحله دوم یارانه(کاری به درست و غلط بودنش ندارم)کارهای زیست محیطی: لغو مچوز شکار برای 5 سال مطالعه و اقدام برای احیای دریچه ارومیه رودخانه هامون و کنترل ریزگردها در دسترس قرار دادن بنزین با کیفیت یورو 4 برای کاهش الودگی شهرهای بزرگ . کارهای فرهنگی: باز شدن درب خانه هنرمندان باز شدن نسبی فضای گفت و گو و تبادل نظر کجوز گرفتن فیلم ها و کتابهایی که مدت ها پشت ممیزی ارشاد گیر کرده بودند . این به معنای کامل بودن دولت نیست امیدوارم دولت به قولهایی که به مردم داده زودتر عمل کنه
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      42 5
      همین که خرابکاریای احمدی نژادو پاک کرده خودش بزرگترین خدمته. ضمنا اون انقو پول حروم کرد که نگوووو
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    86 5
    آقای محمدرضای عزیز : این 45 تومنی که آقای وعده وعیدیانتون میداد که 10 برابرش را از جیب خودمون گرفت .ما حاضریم هرچی از این 45 تومنها گرفتیم یه چیزی هم روش بزاریم بدیم ولی قیمتها برگرده به قبل از 45 تومن صدقه ای که مردم و مملکت را بیچاره کرد .
    • بیسواد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      5 7
      نمیخواد باشه پیش خودت.از حالا که دیگه همونم بهت نمیدن به جاش وایسا تو صف مرغ یخ زده و برنج هندی و تخم مرغ مونده بگیر...حالشو ببر ..حسن جون در نهایت تدبیر بی سر و صدا قیمتا را دوبرابر میکنه ...هیچی هم بهت نمیده ..حالا اون بابا لااقل 45تومن و میداد..خخخخخخخ
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    62 12
    صدتا احمدی نژاد چاقو بسازه یک دونه اش دسته نداره.....
  • علی IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    75 9
    این احمدی نژادکیه اسمشودایم میبرید لطفامعرفیش کنیدماهم بشناسیمش.
    • مسعود IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      38 4
      شما نبايد اسم اين افراد را فراموش كنيد. فراموش كردن اسم اينگونه افراد يعني فراموش كردن مصيبت ها و بلاهايي كه سر مردم آوردن...
  • وطن دوست IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    82 13
    آقای روحانی تابحال بیشتر وقت و انرژیش صرف درست کردن خرابکاریهای احمدی نژاد شده به همین دلیل نتونسته آنطور که باید و شاید به وعده هاش عمل کنه
    • ياسر A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      10 1
      شما زياد نگران نباش خدا را شكر همه مشكلات 100 روزه حل شد
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    29 1
    خداوکیلی چه خانه زیبایی است!!!به این می گن خانه. نه این قفس های سیمانی که ما در آن زندگی می کنیم.
  • شهید A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 87
    یک سوال چرا اسرایلیها و امریکایها و انگلیسها هنوز تا هنوز از احمدی نزاد مترسند و دکتر برای انها کابوس شده
    • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      18 4
      اشتباهی مثبت دادم.
    • محسن A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      49 7
      اونا که هیچ ... کل مردم ایران از احمدی نژاد می ترسن ... آینده همه جوونا رو خراب کرد ازش نترسیم ... ... ... ...
  • محمدرضا A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    14 37
    آدم بايد خيلی شيرين عقل باشه که از آمريکا بخواد راجع به شرق وحشی تحقيق کنه بعدشم بخواد اينجا دفن شه. تو تحقيقاتش حتما بايد ميفهميد که وعده شرقيا باد هواست!
    • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      4 2
      از اینکه هموطنانی همچون شما دارم عمیقا از خودم متنفرم ! اون آقا هم فی سبیل الله شرق شناسی نمیکرده هدفش ویا حداقل هدف بنیان گزاران شرق شناسی این بود که یه روزی شرقیا به خودشون بگن وحشی که خدا براشون خواست و به هدفشون رسیدن.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    33 7
    فرای خیلی بیشتر از خیلی از ایرانیا به گردن ایران حق داشت . یعنی زحمتی که فرای برای شناختن و شناساندن فرهنگ ایران کشید ارزش دو متر زمین ایران رو نداره که توش راحت بخوابه؟ گاهی دلم می گیره که چرا اینطوری شدیم ما...
    • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
      14 1
      مطمئنا این شخص با فراز و فرودهای تاریخ ایران کاملا آشنا بوده.
    • ایرانی IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      1 7
      واقعااین امریکایها چقدر دلشان برای ملت ایران وتاریخ وفرهنگ ایران مسوزد . بنده های خدا استکبار جهانی افراد وگروه هارا بانغابهای مختلف وفریبنده فرهنگی واقتصادی وبهداشی و و و... جهت رسیدن به اهداف خودشان گسیل مکنند.
  • س A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    16 1
    این احمدی نزاد معلوم نیس تو چه مکتبی رشد کرده هرچی هست خیلی بی ریشه اس. حالا چرا زمین قبولش نکنه منظورتون رو نفهمیدم استاد.
  • آوین A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    3 4
    همچین خونه ای لایق شماست دکتر جان که در یک فضای آرام و دنج کارای علمی تون را انجام بدین.
  • مهرداد RU ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    5 17
    چه پژوهش بی مایه ای.خسته شدند جناب جعفریان واقعا...
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    12 1
    ابرو م رفت .چه خبر هایی که ما می شنویم .دروغ به دنیای دانشمندان . پیش خودم شرمنده شدم .از ادم های معمولی مانند ما چه انتظاری میشه که بزرگ مملکت دروغ بگه .
  • شهروندم A1 ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۴
    19 2
    کدوم حرف وقول احمدی نژاد درست بودبیچاره امون کرد فقر گسترده شد حتی طبقه متوسط فقیرشدندوغنی ها غنی تربزرگوارانی که سنگ احمدی نژادروبه سینه میزنید وجدانن احمدی نژاد ای والله داره تنها کسی درتاریخ ایران بودکه درکوتاه ترین زمان ممکن ارزش پول ملی رو به یک سوم رساند این خودش یکی ازبزرگترین ابتکارات دولت دهم بودودر تاریخ نسلهای آینده حتمی یاد خواهندکرد. خونه ام رو فروختم مشکل مالی برایم پیش اومد گفتم قسمتی ازش برای مشکل مالیم الباقیشو وام میگیرم یک واحد کوچکتر میخرم دیگه نتونستن بخرم با50 سال سن مستاجرشدم با3فرزند لعنت خدابرمسببش سرپل صلات جلوشومیگیرم جالبش اینجاست باهمون پولی که گرفتم نمیتونم همون واحدرو رهن کنم اینقرنگین 45 تومن بدبختی ماازهمونجاشروع شد
    • بی نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      2 5
      بزرگوار عزیز : من عاجزانه از همه درخواست میکنم به دهان همدیگه نگاه نکنیم و حرف نزنیم . این داستان تلخ شما نتیجه کار یک نفر نیست شما تحقیق و کنید و یه کم به عمق مسائل توجه کنید بهتره . مطمئن باشید روزی تندیس احمدی نژاد رو تو میدون این شهر می سازید و بهش افتخار می کنید. انقدر بی انصاف نباشید. کارهایی که دکتر برای ما مردم انجام داد رو شاید آدمای عادی متوجه نشن ولی در آینده همه درک می کنن.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 5
    آقای دکتر ، به نظرم شاید بهتر است به جای مسائل سیاسی ، روی تحقیقاتتان بیشتر کار کنید . سیاست ، مخدر دانش است .
  • مقدم IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 31
    احمدی نژآد مرد بود
    • بی نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      16 0
      واقعا مردونگی و پشتکارش در تخریب اقتصاد و فرهنگ و وعده توخالی و تورم و...ستودنی است موافقم باهات.مرد بود در تخریبات
    • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
      0 1
      ما هم نگفتیم زن بود
  • بی نام A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    1 7
    آقای جعفریان! طوری مطلب رو نوشتید که به خواننده القا کنید که ریچارد فرای مالک این خانه بوده. نه قربان. همون موقع هم در زمان احمدی نژاد گفتن که ایشان در زمان حیات اجازه زندگی در این خانه را داره. قرار نبوده که این خانه بعد از فوت فرای بین ورثه ایشان تقسیم بشه. با احمدی نژاد مخالف بوده و هستم اما اینکه هر چیزی رو بخوایم به این بنده خدا نسبت بدیم از جوانمردی به دوره. میگن غیبت میت رو نکنید که دستش از دنیا کوتاهه. منم میگم راجع به احمدی نژاد این مدلی صحبت نکنید چون این بیچاره دستش از قدرت و داشتن روزنامه کوتاه شده و دیگه نمیتونه از خودش دفاع کنه. بابا هر چی بود و هر کاری کرد ولش کنین این بدبخت رو. آخه چرا اینقدر بهش سیخ میزنین.
    • بی نام A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
      5 5
      جعفریان کجای این یادداشت نوشته قرار بوده ملک فرای بشه.
  • هاله نور IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    3 1
    جعفریان واقعا یک پدیده است ،پژوهشگری است کم نظیر درهمه عرصه های مرتبط باتاریخ وجغرافیای این مرزوبوم حرفهای نووشنیدنی دارداو به واقع ،،استاد،،است،دولتمردان ازاینهمه توانمندی وکارآمدی علمی اوبیشتربایداستفاده کنند. اواگرنبودبسیاری ازاین افشاگری ها اتفاق نمی افتاد،حقایق روشن نمیشدومردم ما ازاین خیانت هامطلع نمیشدند،وشایدهنوزهم دنبال گوساله سامری بودند . استاد برجسته وگرانقدر بازهم بنویس وبنویس وبنویس وبنویس وبنویس و.........وخبرآنلاین. دست مریزاد دست مریزاد وو.....واقعا وجوددکترجعفریان برای ما وهم شما وکشور یک نعمت است.
  • بی نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    6 0
    چرا اجازه ندن دفن شه ایران؟واقعا انقد بخل خیلی ضایع س دیگه.اگر یه ایرانی بخاد تو اروپا دفن شه اجازه ی دفن ندن که اینجا همه خودشونو خفه میکنن.چطور از ارث پدری خونه ی تاریخی اهدا میکنن یه متر قبر زورشون میاد؟واقعا مسخره س.
  • هدی IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 0
    بخدا این فرای بیچاره هیچ چشم داشتی به اون خوونه و ... ایرانیا نداشت حداقل همه باهم کاری می کردن این آقای فرای چند صبای عمرش را تو اون خونه زیر اجاره ی دولت زندگانی سر میکرد !! بعد از مرگش هم کنار زاینده رود براش مقبره میزدند!! آخه زشت نبود بش قول دادن و عملی نشده البته مطمئنا فرای که با ایرانیا گشته بوده میدونسته ایرانیا قول اشون قول نیست ! قربون مظلومیتت فرای عزیز :دی
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 0
    تا حالا کدوم حرف و کدوم قول احمدی نژاد درست بوده که این یکی درست باشه ؟ خیلی خوش باورید ها چه طرفدارانش که الان توی لونه خزیده اند بخواهند و چه نخواهند . این فرد اصولگراها را تا چندین سال بیچاره کرد.
  • هادی IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    4 0
    حکم خلع لباس صادرفرمودند!!!قلم اینجارسید سربشکست ...میشه سوال کنم شمادرکدام محفل حوزوی درس خوانده اید که لازمه توبه راخلع لباس میپندارید؟...کبرت کلمه تخرج من افواههم .ساحت محترم استادجعفریان همچون عنقا است وهرکس رانرسد بدان نزدیک شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    3 1
    بنده بسياري از كتاب هاي دكتر رسول جعفريان را خوانده ا م بسيار متاسف شدم كه دارد وقتش را براي خرابكاريهاي احمدي نژاد صرف مي كند
  • کاوه A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    3 0
    خلایق هر چه لایق
  • بی نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹
    1 4
    سلام بله به موضوع خوبی اشاره کردید ، من هم خانه تمیزی رو دیدم و هیچ اثری از فرای تو اون ندیدم. این خانه مرمت شده بود و قیمت بالایی داشت و جزو املاک مرغوب محسوب میشد و اهدای آن به فرای منطقی هم نبود.
  • چکو IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
    0 0
    تو این ترازدی،من،دلم برای این موسوی بجنوزدی بیچاره میسوزه.ضمنا خوب شدایرج افشار هم نبود
  • بهرام چوبین RU ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    آیا چنین ناسپاسی برازنده مردم ایران است؟ نسبت به مرد بزرگی که عمر باارزش خود را وقف شناساندن تاریخ و فرهنگ این کشور به دنیا کرد؟ بی احترامی کردن حتی به مرده وی؟ این مرد، استاد برجسته دانشگاه هاروارد، و بی تردید یکی از بزرگترین ایران شناسان جهان، هفتاد سال عاشقانه به کار تحقیق و نوشتن و آموزش دادن و شناساندن آنچه به اصطلاح مایه افتخار ما ایرانیان است کرد. آری این را کسی می گوید که با خواندن کتابها و مقالات بی شمار او بزرگ شده است و هوشی سرشار و عشقی بی پایان را در لابلای نوشته ها و گفته های او دیده است. این کوتاهی از خود ماست که چنین کسانی را نشناخته ایم و نه قدرشان را دانسته ایم.
  • یه ایرانی A1 ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    1 0
    داریم تو کشوری زندگی می کنیم که یه نماینده مجلس می گه 2رئیس جمهور قبلی فرق یه دانشمند و جاسوس رو نمی دونستند وااای به حال این مجلس.....