پیش بینی مسعود نیلی از تورم سال 93: سطح عمومی قیمت ها 4درصد افزایش می یابد

پیش بینی ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی سطح عمومی قیمت ها حدود 4 درصد افزایش می یابد.

 

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور در مورد وضعیت تورم در اقتصاد ایران گفت: در حال حاضر در باب اینکه تورم موجود در اقتصاد ایران تورمی مزمن است، اتفاق نظر وجود دارد. عوامل شکل گیری این نوع تورم که برای دوره ای طولانی تداوم دارد، فراتر از مشکلات مقطعی است که ممکن است در سازوکارهای کوتاه مدت ظاهر شود. وقتی زوایای این تورم را عمیق تر مورد بررسی قرار می دهیم، در می یابیم که رشد حجم پول در اقتصاد ایران به مراتب بیش از متوسط رشد حجم پول در دنیاست.

 نیلی ادامه داد: در واقع رشد حجم پول، عامل اصلی استمرار تورم دو رقمی در اقتصاد ایران است. اگر این گزاره را بپذیریم که البته مطالعات معتبر نیز آن را تایید می کنند، تنها راهکار کنترل تورم نیز این است که به سوی کنترل رشد نقدینگی حرکت کنیم. اما ممکن است این پرسش مطرح شود که عامل رشد فزاینده نقدینگی در اقتصاد ایران چیست؟

نیلی بیان داشت: در بررسی عوامل رشد نقدینگی به رشد پایه پولی می رسیم. رشد پایه پولی نیز دارای دو منشاء یعنی کسری بودجه دولت و نحوه تامین این کسری و نیز عدم تعادل در سیستم بانکی و اتکای بانک ها به بانک مرکزی که در استقراض با بانک مرکزی نموید می یابد، است. البته موضوع کسری بودجه دولت، چندین دهه قدمت دارد و چالشی قدیمی است. پدیده کسری بودجه از نیمه دوم دهه 1340 در اقتصاد ایران بروز رد که البته ابعاد آن در طول این سال ها دارای نوسان بوده است. اما تامین کسری بودجه دولت اغلب به طور ثابت به صورت تامین پولی بوده و منجر به افزایش پایه پولی شده است.

وی ادامه داد: عامل دوم مربوط به بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. این موضوع نسبتا جدیدی است اما مقیاس های که از این پدیده مشاهده می کنیم، ارقام قابل توجهی است. در واقع ارقام مربوط به بدهی بانک ها به بانک مرکزی به مرحله افزایش های هشدار دهنده ای رسیده که از پنج یا شش سال گذشته تاکنون شکل گرفته است.

نیلی افزود: خوشبختانه دولت یازدهم در این زمینه به صورت شفاف و قاطع سیاست کنترل نقدینگی را در پیش گرفته است. لازمه کنترل نقدینگی نیز کنترل پایه پولی است. در این چرخه کنترلی پایه پولی هم کنترل کسری بودجه دولت و اعمال اصلاحاتی در شیوه عملکرد نرخ های سود و آنچه را به برقرار کردن تعادل در عملکرد سیستم بانکی وابسته است ضروری می سازد.

وی در مورد پیش بینی تورم در سال جار ی گفت: پیش بینی ها حاکی از آن است که با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی سطح عمومی قیمت ها حدود 4 درصد افزایش می یابد. اما این افزایش به آن معنا نیست که تا پایان سال دوام داشته باشد. برآوردها نشان می دهد در پایان سال 1393 با توجه به سیاست هایی که در نظر گرفته شده است، روند کاهشی تورم ادامه یابد و به حدود 25 درصد برسد که می توان گفت رسیدن به نرخ برآورد شده زیاد دور از دسترس نخواهد بود. بنابراین رسیدن به تورم بین 20 تا 25 درصدی در انتهای سال 93 زیاد دور از انتظار نیست اما کاهش بیشتر آن با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران طبیعتا سخت به نظر می رسد. امروز شرایط به گونه ای است که چندین چالش همزمان با هم رخ داده و وضعیت را به جای کشانده که رشد اقتصاد رقم کم سابقه نزدیک به منفی شش درصد را تجربه کرده  و تورم به بالای 40 درصد برسد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    44 3
    چرا از رشد منفی دوازده درصدی صنعت چیزی نمیگویید ؟ که چگونه ثروت و سرمایه از تولید و صنعت و اشتغال زایی به سمت دلالی و واسطه گری و خرید و فروش ملک سوق داده شد . طرح های دولت برای فعال کردن مجدد چرخه تولید و صنعت چیست و آیا در سال 93 همچنان شاهد گردش سرمایه ها در مشاغل کاذب خواهیم بود ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    18 14
    دولت هيچ برنامه مدوني براي اقتصاد ندارد همان برنامه هاي تكراري دولت قبلي با رنگ و لعابي ديگر در جريان است بهتر بگوييم سياستهاي باري به هر جهت و آزمون و خطا در حال اجراست هنوز دولت در سايه حركت ميكند اصلا معلوم نيست چكار ميخواهد بكند فعلا مردم نظاره گر هستند زمانيكه مردم اميدشان از اين دولت سلب شود غول تورم راه خواهد افتاد آنموقع ديگر فرصت جبران براي عزيزان نيست.
  • حسین IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    30 16
    آقای نیلی مدام به دولت پیشنهاد میده که قیمت حامل های انرژی رو افزایش بده، یعنی تنها راه حلی که به ذهن این افراد میرسه همینه، اونوقت میگن 4 درصد تورم افزایش پیدا میکنه، در حالیکه همه میدونن افزایش قیمت حامل ها خیلی بیشتر از این تاثیر گذار خواهد بود، همین آقایون در طرح تعدیل اقتصادی در دهه 70، پنجاه درصد تورم ایجاد کردند، و همیشه بعد از اینکه طرحاشون روزگار مردم رو سیاه کرد تغییر موقعیت میدن و میشن منتقد سیاست ها ی دولتها!
  • بی نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    20 25
    فرق دولت روحانی با احمدی نژاد فقط ویترین شونه وگرنه عین همن .
  • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    20 10
    ایشان نرخ دلار را که بعد از رشد نقدینگی مهمترین عامل تورم بالاست اشاره نمیکنند چون اصلا به نفع رانتخواران است و با پایین امدن قیمت دلار تورم سریعا مهار میشود و رانتخواران حذف میشوند واقعا جای تاسف دارد همه کشورها فکر بالا بردن ارزش پول ملیشان هستند ولی در ایران جیب یک عده خاص باید پر شود
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    5 2
    بدبختا مردم!!!!!
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
    0 2
    به وجود آوردن فضای مناسب برای ورود شرکتهای جدید به بازار، زمینه رشد تولید و اقتصاد را فراهم میاره.