۰ نفر
۱۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴

دیدار اوباما از ایتالیا امنیتی‌ترین سفر وی به یک کشور اروپایی نام گرفت.

محمود فاضلی

دیدار اوباما از ایتالیا امنیتی‌ترین سفر وی به یک کشور اروپایی نام گرفت. وی در سومین ایستگاه توقف خود در سفر به اروپا و پس از گفتگوهای سه روزه با سران اروپا در هلند و بروکسل و درباره پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه در سفر به رم با پاپ فرانسیس در واتیکان، «جورجو ناپولیتانو» رئیس جمهوری و «متئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا دیدار و گفتگو کرد. یک هزار نیروی پلیس ایتالیا به همراه 200 مامور امنیتی و نظامی آمریکایی با 26 خودرو ضد گلوله، ده‌ها تک تیرانداز و چند فروند بالگرد مسئولیت حفظ جان اوباما را در سفر دو به ایتالیا و واتیکان برعهده داشتند.
محور اصلی سفر اوباما به ایتالیا دیدار با پاپ اعلام گردید. رئیس جمهور آمریکا (که خود پروتستان است)و رهبر کاتولیک‌های جهان در این دیدار درباره کاهش فقر در جهان و کاهش تبعیض و نابرابری‌های موجود به گفتگو پرداختند. اوباما این دیدار را افتخارآمیز دانسته و تاکید کرد که به ایتالیا آمده تا به سخنان پاپ گوش کند. پاپ ما را به چالش می‌کشد.او عمیقا از ما می‌خواهد تا به یاد افراد، خانواده‌ها و فقرا بیفتیم و از ما دعوت می‌کند تا به کرامت بشر فکر کنیم. وی در دیدار با پاپ جایگاه مهم اعتقادات مذهبی خود را یادآور شد و تاکید کرد من از مریدان پاپ هستم، من بسیار تحت تاثیر سخنان پاپ قرار گرفتم چرا که وی کسی است که آموزش‌های مسیحیت را تجلی می‌کند.گفته می‌شودمسئله سوریه، مذاکرات صلح در خاورمیانه، سودان و آفریقا، احترام به آزادی مذاهب، حقوق بشر در کوبا و مساله فقر در جهان مورد توجه مشترک آمریکا و واتیکان بوده است. کاخ سفید امید به گسترش روابط خود با واتیکان در خصوص موضوعات اجتماعی دارد. در دوره اول ریاست جمهوری اوباما با اینکه اکثرکاتولیک‌ها به او رای داده بودند، اما رییس جمهوری با اسقف‌های کاتولیک آمریکا با مشکلاتی روبرو شد و همین مساله منجر به سخت شدن گفت و گو با واتیکان گردید.
اما در دیدار اوباما با نخست وزیر ایتالیا تلاش اروپا برای تغییر مسیر خطی مشی اقتصادی،احیای رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی بخصوص برای جوانان در این کشور، موضوعات دفاعی، امنیتی، توافقات تجاری، مبادلات آزاد و موضوعات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گرفته تا مسائل مربوط به خاورمیانه، لیبی و سوریه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.یکی از موضوعات اصلی دیدار گفتگوهای اوباما با مقامات این کشور بحران اوکراین و نقش روسیه بوده است.اوباما مدعی است:«اعمال تحریمات احتمالی علیه روسیه باید کمترین تاثیر را برای شرکت‌های آمریکایی و ایتالیایی و بیشترین تاثیر را برای روسیه داشته باشند. امیدوارم تا روسیه با راه حل صلح‌آمیز بحران اوکراین موافق باشد. اگر روسیه از اوکراین عقب نشینی نکند با تحریم‌های بین‌المللی بیشتری مواجه خواهد شد. ما همچنان امیدوار هستیم که روسیه گفتگوی دیپلماتیک انجام دهد. اوباما بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول به اوکراین را یک گام بزرگ رو به جلو و یک پیام صریح مبنی بر اتحاد جهان با اوکراین دانسته و مدعی است ما هنوز هیچ تحریمی علیه بخش‌های مختلف اقتصادی روسیه اعمال نکرده‌ایم بلکه در حال بررسی آن با متحدانمان هستیم. وامی که صندوق بین‌المللی پول به اوکراین اختصاص داد حاکی از اتحاد جهانی در قبال کی یف است که باید تصمیمات مشکلی را در لحظات دشوار اتخاذ کند. نخستین کمک‌ها حدود 27 میلیارد دلار خواهد بود.
به اعتقاد نخست وزیر ایتالیا،ما باید هر کاری را که می‌توانیم برای مردم اوکراین انجام دهیم، ولی مهم است که وعده‌ای را ندهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم. اقتصاد کشورش توان اجرای تعهداتش در اوکراین و مقابله با بحران احتمالی انرژی را دارد. ما می‌توانیم با بحران احتمالی انرژی مقابله کنیم ما منابع برای مقابله با ان را داریم. روابط میان آمریکا و ایتالیا و اتحادیه اروپا در خصوص بحران اوکراین ادامه دارد. ما در بروکسل بطور مشترک علیه تصمیمات ضد حقوق بین‌المللی روسیه اعتراض کردیم. در ماه‌های آینده ایتالیا تلاش خواهد کرد به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا موضوع رشد اقتصادی و اشتغال را به جلو ببرد ما می‌خواهیم تغییراتی در ایتالیا ایجاد کنیم.این کار کمک به ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپاخواهد بود.
مواضع دو طرف در رابطه با اوکراین در حالی اتخاذ شد که خانم «موگرینی» وزیر امور خارجه ایتالیا در خصوص بحران اوکراین چندی پیش اعلام داشته بود نقطه پایان بحران اوکراین می‌بایست بازگشت روسیه به ایفای نقش خود به عنوان یک شریک بین‌المللی و مسئول باشد و در این راستا، تنها راه باز نگاه داشتن گفتگوها کانال دیپلماسی است. خود روسیه نیز علاقمند است یک بازیگر جهانی باقی بماند و این چشم اندازی ضروری و بنیادین است. راه‌کار دیگری برای مدیریت پیچیدگی‌های جهان امروز از طریق سیستم‌های مبتنی بر همکاری و نه جنگ و منازعه، وجود ندارد.
وی معتقد است چنانچه پیمان همکاری سیاسی و اقتصادی با اوکراین را در ماههای گذشته به امضا رسانده بودیم و تلاش می‌کردیم آن را با موافقتنامه گمرکی اوکراین و روسیه سازگار نماییم، شاید اوضاع می‌توانست شکل دیگری به خود بگیرد. ولی اکنون می‌توان گفت از اتحادیه اروپا و از سوی سایر مراجع بین‌المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و شورای اروپا، یک پیام سیاسی واحد به مسکو ارسال می‌شود. در مورد نقض حقوق بین‌الملل نمی‌توان سکوت اختیار نموده و واکنش نشان نداد. ولی آنچه اکنون باید در مورد آن متمرکز شویم، کمک واقعی به اوکراین و سعی در جلوگیری از تقسیم مناطق این کشور از نقطه نظر قومی و زبانی است. باید به این کشور در فرآیند دموکراسی سازی، در مقوله اقتصاد، در انجام اصلاحات مدیریتی با شروع از قانون مقابله با فساد مالی و ارتشا و بویژه در مدیریت سیاست‌های مربوط به برقراری روابط خوب همجواری با روسیه، کمک نمود.»
اوباما در این سفر حمایت قاطعانه خود را از نخست وزیر ایتالیا ابراز و مدعی شد شخصا به «رنتزی» اعتماد دارد.از نگاه اوباما، نخست وزیر ایتالیابا اصلاحات خود، کشور را در مسیر رو به جلو قرار خواهد داد.به مهارت‌های رنزی 39 ساله که پنج هفته قبل نخست وزیر ایتالیا شد، اعتماد دارد. از نگاه «رنتزی» گفتگوی دو کشور نشانگر دوستی بزرگ و شراکت بین ایتالیا و آمریکاست. ما می‌خواهیم ایتالیا را تغییر دهیم و اوباما بر این مطلب واقف است. چراکه اگر در این کار موفق شویم، به ایجاد تغییر در اتحادیه اروپا کمک خواهیم کرد. پیام مبارزاتی اوباما مبنی بر «آری ما می‌توانیم» امروز برای ما در ایتالیا نیز صادق است».
اوباما و رنتزی در دیدار با یکدیگر در باره موضوعات مختلف از جمله اقتصاد، امنیت، هزینه دفاعی، توافقات تجاری، مبادلات آزاد و موضوعات بین المللی از بحران اوکراین تا تحریم روسیه، خاورمیانه، لیبی و سوریه گفتگو کردند. اوباما همچنین از نقش ایتالیا در عرصه بین‌المللی بویژه در لیبی، لبنان و افغانستان قدردانی کرد.
یکی از موضوعات مورد گفتگوی دو طرف هزینه‌های نظامی ناتو اعلام شد. از نگاه اوباما آزادی متحدین مجانی نیست. تفاوت هزینه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی در ناتو فاحش است، در حالی که آمریکا 3 درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امر دفاع اختصاص می‌دهیم و اروپایی‌ها یک درصد. این اختلاف بسیار زیاد است. همه باید درصد صحیحی از تولید ناخالص ملی خود را به این امر اختصاص دهند». «رنتزی»مدعی شد:«اوباما حق دارد. آزادی مجانی نیست. ایتالیا همواره نقش آگاهانه خود را به تناسب امکاناتش ایفا کرده است. موضوع هزینه‌های مدیریت دولتی و دفاع از کسی پوشیده نیست و ما با احترام به همکاری‌های موجود بودجه خود را در این ارتباط مورد بررسی قرار خواهیم داد».اوباما پیش از انجام سفر تاکید کرده بود «معتقدم آمریکا و اروپا می‌توانند با همکاری با یکدیگر، اقدامات بیشتری را در راستای بهبود شرایط مشترک رفاهی و امنیتی صورت دهند. من نسبت به دستیابی به این اهداف در دوران ریاست ایتالیا بر اتحادیه که در تابستان امسال آغاز خواهد شد، امیدوار و خوشبین هستم.نخست وزیر ایتالیا قادر است دوران ریاست ایتالیا بر اتحادیه را پربار و موفقیت‌آمیز نماید».
از موضوغات مورد بحث این سفر فروش هواپیماهای F-35 آمریکا به ایتالیا اعلام گردید. دولت جدید ایتالیا با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های دولتی، قصد دارد شمار سفارش هواپیماهای شکاری یاد شده از آمریکا را از 90 فروند به 45 فروند کاهش دهد که ظاهرا این امر موجب نگرانی اوباما شده است. سخنان اوباما در ضرورت دفاع در اروپا و اینکه امنیت هزینه دارد و نباید از هزینه‌های دفاعی کاسته شود، اصرار فروش این هواپیماها معنی گردید. وزیر دفاع ایتالیا اواخر اسفند ماه گذشته اعلام کرده بود که در راستای برنامه بازنگری در هزینه‌های دولتی وزارت دفاع به فکر کاهش شمار هواپیماهای فوقخواهد بود. ما باید از خود بپرسیم که به چه نوع دفاعی نیاز داریم و کدام نوع پوشش حفاظتی مناسب ما است. سخنان وی در حالی است وزیر دفاع سابق ایتالیا در سال گذشته میلادی از امکان خرید 131 فروند هواپیمای جنگی F-35 خبر داده بود.
انجام این سفر البته با مخالفت‌هایی در داخل روبرو بود. رهبر حزب «پنج ستاره» ایتالیا در وبلاگ خود از سفر اوباما به کشورش انتقاد و مدعی شد اوباما می‌خواهد به ما گاز بفروشد و از برنامه کاهش بودجه نظامی ایتالیا در ارتباط با خرید هواپیماهای شکاری اف 35 نگران است. اوباما برای فروش گاز به اینجا آمد، زیرا کشف کره است که دارای بزرگترین منبع گاز جهان است و تا 100 سال دیگر گاز خواهند داشت. ده‌ها انجمن و شبکه‌های ضد آمریکایی نیز در مقابل سفارت این کشور در رم اقدام به تظاهرات نمودند. مخالفان خواستار برچیدن کلیه پایگاه‌های نظامی واشنگتن در ایتالیا و همچنین پایان مشارکت این کشور در ماموریت‌های نظامی در خارج از کشور شدند. پوسترهای ضد آمریکایی و در حمایت از پوتین و سیاست‌های روسیه، در دیوارهای مناطق مختلف شهر رم نصب گردید. مخالفیناین سفر، با سیاست‌های راهبردی آمریکا و ناتو که با بهانه حقوق بشر وازطریق مداخلات نظامی باعث ویرانی کشورها ودولت‌ها شده است مخالفت نموده و ازنظامی کردن ایتالیا و ازتبدیل شدن جزیره سیسیل ایتالیا به پایگاه هوایی آمریکا انتقاد نمودند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 347084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =