کره جنوبی حدود 10 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند. ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود.

مینا یوسفی: همچنان که امید به مثبت بودن نتیجه دور جدید مذاکرات هسته ای هر روز بیشتر می شود، تحریم های خارجی نیز کم کم کاهش می یابد. در یکی از تازه ترین رویدادها، دولت کره جنوبی تصمیم به از سرگیری ر وابط تجاری خود با ایران گرفته است.

کره جنوبی یکی از شرکای بزرگ تجاری ایران به شمار می آید که تراز تجاری دو کشور به نفع کره جنوبی است. کره جنوبی حدود 10 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند. ایران سومین بازار بزرگ صادراتی کره جنوبی در خاورمیانه محسوب می شود. صادرات این کشور به ایران به ایران در سال 2011 با رشد 30 درصدی به 6 میلیارد دلار رسید اما با شدت گرفتن تحریم ها و اقدام کره جنوبی به کاهش خرید نفت ایران به تدریج رابطه تجاری دو کشور به سردی گرایید و ایران نیز در مقابل میزان واردات از این کشور را کاهش داد. دولت کره جنوبی به دنبال تشدید تحریم‌های غربی علیه ایران، ناچار شد تجارت خود با ایران را محدود کند و آن را تنها از طریق حساب‌های بانکی تعیین شده مجاز کرده اما تجارت بخش خدمات به دلیل مشکلات فنی در تایید مبادلات، تقریبا متوقف شد.

اما به تازگی به دنبال کاهش تحریم ها بازرگانان کره ای از فرصت استفاده کرده اند و با سفر به ایران در تلاش برای از سرگیری مبادلات تجاری دارند. دولت این کشور در سپتامبر گذشته به شرکت‌های کره ای اجازه داد مبادلات دولتی به دولتی کالاهای بشردوستانه مانند غذا و دارو را انجام دهند. شرکت‌های کره‌ای همچنین از ابتدای سال جاری میلادی اجازه یافته اند مبادلات تجاری با دولت و شرکت‌های ایرانی داشته باشند.

طبق اعلام وزارت دارایی کره جنوبی، این تغییر شامل شرکت‌هایی خواهد بود که سابقه قبلی صادرات به ایران را داشته اند یا به کسب و کار بخش خدمات در بازارهای داخلی مشغول بوده اند. مجموعا 11 نوع تجارت بخش خدمات شامل مشاوره مدیریت و طراحی با ایران مجاز است.

تجارت بخش خدمات کره جنوبی با ایران در سال 2009 پیش از تشدید تحریم‌ها، به 1.06 میلیارد دلار رسیده بود اما این رقم به 340 میلیون دلار در سال 2012 تنزل پیدا کرد.

تلاش کره جنوبی برای از سرگیری تجارت با ایران در حالی است که مسوولان ایرانی نیز افزایش ارزش مبادلات با این کشور را در سر دارند.

چندی پیش رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه حجم مبادلات غیرنفتی کره و ایران در سال ۲۰۱۳ معادل ۴.۱ میلیارد دلار بوده است گفته بود: افزایش حجم مبادلات تجاری به ۱۰ میلیارد دلار را برنامه ریزی کردیم.

به گفته ولی الله افخمی‌راد در حال حاضر سطح روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مطلوب است و کره یکی از شرکای مهم تجاری و اقتصادی ایران محسوب می‌شود. در عین حال که این سطح از مناسبات می‌تواند با توجه به پناسیل‌های دو کشور بسیار فراتر از وضعیت فعلی گسترش پیدا کند.

ارزش مبادلات غیرنفتی دو کشور در سال 2013 معادل 4.1 میلیارد دلار بوده است. از این میزان 360 میلیون دلار صادرات ایران به جمهوری کره و 3.8 دهم میلیارد دلار واردات از کره صورت گرفته است. با احتساب صادرات نفت خام حجم تجارت دو کشور به 9.2 بالغ می‌شود که این میزان نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    11 5
    آخه تا زمانیکه آلمان و آمریکا هست چرا بقیه کشورها...تمام صنعت جهان تو این دو کشور خلاصه میشه
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    14 2
    اگه روابط با ابر قدرت ها خوب بشه ما خودمون باید یک کره جنوبی شویم