واحدمرکزی خبر نوشت:

چین روز دوشنبه درمورد افزایش تنش در شبه جزیره کره که ناشی از تبادل آتش کره شمالی و کره جنوبی در نزدیکی مرز دریایی غربی مورد مناقشه دو کشور است ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پکن ، هونگ لی سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت :« ما از هه طرف های مربوطه می خواهیم آرامش خود را حفظ کنند ، خویشتنداری به خرج دهند و از هرگونه اقدام که می تواند باعث به خطر افتادن صلح و ثبات در شبه جزیره کره شود خودداری کنند.»
وی افزود اوضاع کنونی در شبه جزیره کره کاملا آسیب پذیر است و حفظ صلح و ثبات در منطقه به سود همه طرف ها مربوطه خواهد بود.
هونگ لی تصریح کرد :«‌ چین به شدت نگران تحولات اخیر در شبه جزیره کره است. چین همچنان بر موضع شفاف و قاطعانه خود در خصوص تلاش برای تحقق عاری سازی هسته ای در شبه جزیره کره ، حفظ صلح و ثبات در منطقه و حل مسائل از طریق مذاکرات و رایزنی تاکید دارد.»
وزارت دفاع کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد ارتش این کشور به شلیک توپخانه ای کره شمالی در مرز دریایی غربی دو کره پاسخ داد.
کره شمالی روز دوشنبه یک تمرین نظامی را با استفاده از مهمات جنگی در مرز دریایی غربی مورد مناقشه خود به کره جنوبی آغاز کرد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار بیانیه ای آزمایش های موشکی بالستیک اخیر کره شمالی را محکوم کرد. اما وزارت امور خارجه کره شمالی با انتقاد از این بیانیه شورای امنیت اعلام کرد یک آزمایش هسته ای جدید را به منظور تقویت بازدارندگی هسته ای خود منتفی نمی داند.
تنش ها در شبه جزیره کره طی چند هفته اخیر پس از آزمایش های موشکی کوتاه برد و میان برد کره شمالی افزایش یافت.
کره شمالی چهارشنبه گذشته پس از مجموعه آزمایش های موشکی کوتاه برد خود ، دو فروند موشک بالستیک شلیک کرد که گفته می شود از نوع رودونگ است.
کره شمالی آخرین بار ژوئیه سال 2009 موشک رودونگ را که با نام نودونگ نیز شناخته می شود آزمایش کرد. این آزمایش کره شمالی پس از آن صورت گرفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه مه همان سال دومین آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد.
یانگ مو جین استاد دانشگاه مطالعات کره شمالی در سئول گفت شلیک این موشک ها نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است اما کره شمالی مایل است برای به نمایش گذاشتن توانایی های خود و تحت فشار قرار دادن آمریکا ، ژاپن و کره جنوبی برای ازسرگیری مذاکرات شش جانبه ، خطر تحریم ها را بپذیرد.
مذاکرات شش جانبه درباره برنامه هسته ای کره شمالی که روسیه و خود کره شمالی نیز در آن مشارکت دارند از سال 2009 به حال تعلیق درآمده است.
آمریکا و کره جنوبی از بررسی ازسرگیری مذاکرات شش جانبه خودداری می کنند و می گویند ابتدا کره شمالی باید اقداماتی ملموس را در جهت عاری سازی هسته ای خود انجام دهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =