ایران شریک تجاری عراق می شود؟/ فرصت 275 میلیارد دلاری پیش روی تجار ایرانی

میزان صادرات کشورمان به عراق درسال 91 افزون بر شش میلیارد ودویست وپنجاه میلیون دلار است و میزان صادرات خودرو به این کشور ازسال 82 تا به حال 185 هزار دستگاه خودرو بوده که 100 هزار دستگاه آن پراید و مابقی پرشیا و سمند بوده اند

 

 

مجید قربانی فراز*:  یکی از شیوه های امکان سنجی ورود به بازار عراق  حضور در نمایشگاه های بین المللی  کشور عراق، اعزام هیأت های تجاری و بازاریابی و ارتباط رودر رو با تجار عراقی است.

امسال(2014) بیش از بیست ونه نمایشگاه در کشور عراق تعریف شده است که توصیه می کنیم که تجار حداقل در یکی از نمایشگاههای مرتبط در بغداد ویا بصره در بخش عربی ودر بخش اقلیم کردستان عراق در یک نمایشگاه مرتبط در اربیل بعنوان مرکز اقتصادی اقلیم کردستان عراق حضور پیدا کنند . لازم  بذکر است  بیش از یکصد تفاهمنامه و فقط پیش نویس موافقتنامه همکاری  اقتصادی-تجاری  با طرف عراقی در 14 ماده  وجود دارد که با یک دیپلماسی فعال تجاری  این پیش نویس در آینده ای نزدیک می تواند  نهایی شود.  عراقی ها نسبت به اختصاص بودجه 275 میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری  و توسعه اقتصادی کشورشان در بخشهای مختلف برای سالهای 2013 الی 2017 ، مبادرت ورزیده اند که  از آن به عنوان فرصتی ایده آل  برای تجار و بازرگانان کشورمان می توان یاد کرد.  

میزان صادرات کشورمان به عراق   درسال 91  افزون بر شش میلیارد ودویست وپنجاه میلیون  دلار است و میزان صادرات خودرو به این کشور ازسال 82 تا به حال 185 هزار دستگاه خودرو بوده که 100 هزار دستگاه آن پراید و مابقی پرشیا و سمند بوده اند .صادرات خدمات فنی ومهندسی کشورمان به عراق در همین سال 7/1 میلیارد دلار در زمینه های راهسازی، ساختمان، پل سازی ،بازسازی برخی صنایع عراق و...... است.  در ده ماهه سال 1392 نیز حدود 800/4 میلیارد دلار صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به عراق بوده است که در راس ان مصالح ساختمانی وبعد از ان مواد غذایی قرار دارد .در ده ماهه سال 1392 نیز بیش از 600 میلیون دلار صادرات  خدمات فنی ومهندسی وجود داشته است.   در کشور عراق هم اینک 64 هزار شرکت خارجی به ثبت رسیده اند و نیازهای این کشور در برخی اقلام بخصوص مواد خوراکی ، برای ایرانی ها فرصتی مغتنم است. کشور عراق سالانه به 900هزار تن شکر، 400 هزار تن روغن خوراکی، چهار میلیون تن گندم، افزون بر یک میلیون تن برنج و 15 هزار تن شیرخشک نیازمند است که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی زمینه خوبی برای توسعه تجارت است.

مسوول دفتر امور تجاری عراق

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    6 8
    مقامات ترکیه نشستند تا ایرانی ها برن عراق رو پر کنند از جنس بنجل! تازه چین هم یادم رفت بگم
  • amir IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    6 12
    آشغال های کشورمون رو نفرستید عراق اونا مارو نفرین می کنن
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    5 0
    مهمترين مسعَله در عراق امنيت ان است كه من خواهشا از ايرانيان عزيزي كه در حوزه صدور خدمات فني مهندسي مشغول هستند اين است كه حتما امنيت در عراق حتما مد نظر داشته باشند
  • حمید صحرایی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    7 0
    مهمترین عامل در بالا بردن سطح تجارت با عراق و یا افغانستان و چیزی که بسیار مهمتر از مسایلی است که در مقاله ذکر شده داشتن راهکارهایی برای ارتباط بانکی و اخذ ال سی از این دو کشور است و یا جایگزینی مناسب. همان کاری که ترکیه با افتتاح 4 بانک در عراق در حال انجام است نه شرکت در نمایشگاه.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    6 1
    حالا که حکومت عراق دیگه در دست وهابی ها نیست چرا که نه؟
  • سعید خالویی A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    5 1
    در کشور عراق هم اینک 64 هزار شرکت خارجی به ثبت رسیده اند و نیازهای این کشور در برخی اقلام بخصوص مواد خوراکی ، برای ایرانی ها فرصتی مغتنم است. کشور عراق سالانه به 900هزار تن شکر، 400 هزار تن روغن خوراکی، چهار میلیون تن گندم، افزون بر یک میلیون تن برنج و 15 هزار تن شیرخشک نیازمند است که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی زمینه خوبی برای توسعه تجارت است.(استاد عزیز در مورد اقلام ذکر شده.خودمان وارد کننده اول هستیم.)
  • تنفس IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    14 1
    همیشه صادرات به عراق برای ایران نفع فراوان داشته/یک بازار مناسب و بی دردسر/حتی شیر روزانه شان را از ایران وارد میکنند