۰ نفر
۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

ایرنا نوشت:

ینس استولتنبرگˈ سیاستمدار نروژی در حالی به دبیر کلی جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منصوب شد که این سازمان با چالش های جدیدی در حوزه دفاعی روبرو است.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری رویترز از بروکسل استولتنبرگ در نشست روز گذشته 28 کشور عضو ناتو و با حمایت آمریکا، آلمان و انگلیس به مقام دبیر کلی ناتو و جانشینی ˈ اندراس فوگ راسموسنˈ دبیر کل فعلی ناتو منصوب شد.

استولتنبرگ از بین نامزدهای دیگر برای این مقام از جمله ˈفرانکو فراتینیˈ وزیر امور خارجه سابق ایتالیا انتخاب شد، موضوعی که رم بسیار از آن حمایت می کرد و در سفر هفته گذشته ˈباراک اوباماˈ به ایتالیا یکی از موضوعات مورد رایزنی مقامات رم و واشنگتن بود.

بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاع رسانی ناتو ˈینس استولتنبرگˈ سیاستمدار پنجاه و پنج ساله نروژی، دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه نروژ است. وی در سال 1990 توسط ˈگرو هارلم بروندلندˈ نخست وزیر نروژ به مقام وزارت محیط زیست منصوب شد. استولتنبرگ همچنین سوابقی همچون نمایندگی مجلس نروژ، وزارت تجارت و انرژی و وزیر دارایی را در سابقه خود دارد.

دو بار نخست وزیری نروژ در سال های 2000 و 2005 و رهبری حزب کارگر نروژ از دیگر مناصب سیاسی در کارنامه کاری او به شمار می رود.

استولتنبرگ غیر از عرصه داخلی سیاسی نروژ در عرصه های بین المللی نیز مناصبی داشته است که شامل ریاست هیات عالی رتبه سازمان ملل در مورد همگرایی نظام ها و ریاست گروه عالی رتبه مشاوره تبعات مالی تغییرات اقلیم است.

وی اکنون نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه تغییرات آب و هوا است.

دبیر کل جدید ناتو در زمان نخست وزیری خود بودجه دفاعی نروژ را به شدت افزایش داد که درنتیجه این سیاست امروزه نروژ یکی از بیشترین سرانه بودجه دفاعی را دارد، همچنین از لشکرکشی ناتو به افغانستان در سال 2001 و لیبی در سال 2011 دفاع کرد.

وی که یکی از حامیان متنفذ و سرسخت ارتقای موقعیت ناتو و بهبود سامانه های دفاعی در سراسر این کشورها است؛ ناتو و اتحادیه اروپا را به مثابه سازمان های مکمل یکدیگر در چارچوب تامین صلح و امنیت و تحولات در اروپا و فراتر از آن می داند.

قرار است استولتنبرگ جانشین آندرآس فوگ راسموسن، دبیر کل شصت و یکساله فعلی ناتو و سیاستمدار دانمارکی از ابتدای اکتبر سال جاری میلادی (9مهر) شود. راسموسن از شخصیت های مهم سیاسی دانمارک است که در زمان ریاست دوره ای دانمارک بر اتحادیه اروپا از سال 2002 نقش مهمی در روند مذاکرات پیوستن 10عضو جدید به اتحادیه اروپا در نشست های شورای اروپا در کپنهاگ ایفا کرد. راسموسن درنشست سران ناتو در ˈ استراسبورگ- کلˈ آوریل 2009 به مقام دبیر کلی ناتو منصوب شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی روز یکشنبه نوشت: استولتنبرگ که اولین نروژی منصوب شده به بالاترین مقام در ناتو است در زمانی به این مقام رسید که به دلیل بحران اخیر اوکراین و شبه جزیره کریمه همچنین اختلاف نظرها با روسیه، ناتو با شرایطی مشابه جنگ سرد جدید روبرو است؛ وظایف جدیدی برای این سازمان تعریف و بار دیگر بر اهمیت آن افزوده شده است.

استولتنبرگ روز گذشته (شنبه)در نشست خبری در اسلو گفت: بحران اوکراین به یاد ما می اندازد که ناتو چه اندازه مهم است. موضوع دفاع جمعی اکنون به این اندازه مهم تر شده است که روسیه برای تغییر مرزهای اروپا بار دیگر به استفاده از قدرت متوسل شده است؛ روسیه باید بداند اقداماتش تبعاتی در بر دارد.

وی در همین حال افزود: بحران اوکراین ساعت را به عقب برنمی گرداند، شرایط فعلی به آن اندازه بد نیست.

ˈدانیل کئوهانˈ کارشناس مسائل دفاعی در اندیشکده ˈفراید/FRIDEˈ معتقد است نروژ به عنوان بازیگر مهم دفاعی شناخته می شود. این کشور همواره چالش روسیه را بسیار مهم شمرده است.

فوریت بحران اوکراین به این معناست که ناتو بار دیگر باید بر دفاع از کشورهای عضو خود تمرکز کند به وی‍ژه که ماموریت این سازمان در افغانستان تا پایان سال 2014 نیز خاتمه می یابد.

رویترز افزود: باعث تعجب است که این بار دبیر کل ناتو از کشوری انتخاب شده که عضو اتحادیه اروپا نیست، اما دیپلمات ها می گویند این امر نباید مانع از ارتقای همکاری های ناتو و اتحادیه اروپا توسط استولتنبرگ شود.

در هر حال انتصاب استولتنبرگ به مقام دبیر کلی ناتو با استقبال شماری از کشورهای مهم در ناتو روبرو شد. آمریکا از این تصمیم استقبال کرد و کاخ سفید در بیانیه ای یادآور شد : استولتنبرگ رهبری واقعی است که تعهد خود را به ناتو نشان داده است، ما از این بابت مطمئن هستیم که او بهترین فرد برای اطمینان از تقویت مستمر و وحدت ناتو است.

ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیری انگلیس نیز در بیانیه ای اعلام کرد : تحولات اخیر در اوکراین نشان داده است که ما بار دیگر با چالش های جدیدی روبرو هستیم.

ˈفرانک اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه آلمان، نیز استولتنبرگ را به خوبی برای اجرای وظایف جدید، مدیریت بحران فعلی و امنیت سایبری، مناسب دانست.

قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو ناتو هفته آینده در بروکسل نشستی در خصوص ارتقای حضور نظامی در کشورهای اروپای شرقی از جمله کشورهای حوزه دریایی بالتیک و لهستان برگزار کنند.

استولتنبرگ همچنین با چالش دیگری روبرو است تا سران کشورهای اروپایی را متقاعد کند که بودجه های دفاعی خود را به دلیل بحران مالی بیش از این کاهش ندهند.

ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در سفر هفته گذشته خود به اروپا نگرانی اش را از بابت کاهش بودجه های دفاعی در کشورهای عضو ناتو ابراز کرد و گفت: ناتو باید به دقت بررسی کند که آیا همه کشورها سهم خود را ادا می کنند یا خیر؟

استولتنبرگ نیز در نشست خبری روز گذشته خود این پیام را تکرار کرد و گفت: ما باید بدانیم بودجه دفاعی مهم است حتی در زمان دشواری های اقتصادی و استحکامات روسیه در مرزهای اوکراین این اهمیت را بار دیگر به ما نشان داد.

ˈیرون دیسلبلومˈ وزیر دارایی دانمارک در پی این سخنان به سرعت واکنش نشان داد و گفت: افزایش بودجه دفاعی به این معناست که ما باید هزینه بخش های دیگر را کاهش دهیم، به نظر من نه تنها کشورها به این امر علاقه ای ندارند، منطقی هم نیست.

استولتنبرگ بعد از نشست سران کشورهای عضو ناتو 4 و 5 سپتامبر (13 و 14 شهریور) در ویلز ایرلند، از ابتدای ماه اکتبر (9 مهر) رسما باید وظایف خود را به عنوان دبیر کل ناتو اجرا کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =