واحد مرکزی خبر نوشت:

سردبیر روزنامه «رای الیوم»، با بیان اینکه ملت های عرب به سران خود اعتماد و توجهی ندارند، تاکید کرد: کشورهای عربی درباره مسائل خود تصمیم گیرنده نیستند و اکنون باید گفت که حتی تصاویر گرفته شده در نشست های سران عرب نیز ارزشی ندارد.

عبدالباری عطوان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «اسکای نیوز عربی» درباره نشست اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب دچار فرسایش شده است؛ به این معنا که دیگر نهاد رسیدگی کننده به مسائل عربی نیست. علاوه بر این، اکنون کشورهای عربی دچار اختلاف و شکاف شده اند. اکنون ما شاهد مرحله قطب بندی و جبهه گیری در بین کشورهای عربی هستیم.
وی گفت: زمانی شاهد بودیم که کشورهای عربی با یکدیگر اختلاف داشتند. در مقابل، کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با یکدیگر هماهنگ و منسجم بودند، اما اکنون شاهد اختلاف بین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز هستیم.
سردبیر روزنامه رای الیوم درباره نگاه ملت های عرب به نشست های سران عرب نیز گفت: ملت های عربی به هیچ وجه به نشست های سران عرب توجهی نمی کنند و اخبار این نشست ها و تصمیم های آن را دنبال نمی کنند چرا که فضای ناامیدی کامل درباره اتحادیه عرب و نشست های سران عرب بر ملت های عرب سایه افکنده است. همیشه نگاه ملت های عربی به امور متفاوت با سران عرب بوده است.
عطوان درباره بازگرداندن اعتماد ملت های عربی به سران این کشورها نیز گفت: تصور می کنم ملت های عرب به نشست های سران خود دیگر اعتماد و توجه ندارند. ملت های عرب اکنون سرگرم مشکلات خود هستند. عربها امروز مشکلاتی مانند مشکل سوریه، مشکل عراق، لیبی، یمن و دیگر مشکلات در مناطق دیگر دارند. آنها بر این باورند سران عرب مانند گذشته بر امور تسلط ندارند.
وی درباره مشکلات کشورهای عربی گفت: درباره مشکلات موجود سران کشورهای عربی تصمیم گیرنده نیستند. در سوریه، عراق، یمن و دیگر مناطق تصمیم گیری عربی وجود ندارد.
سوال این است که مشکلات چگونه حل می شوند در حالی که کشورهای غربی مانند آمریکا و روسیه اداره امور را برعهده دارند. در کشوری نظیر عراق ، ایران و آمریکا ایفای نقش می کنند و کشورهای عربی به طور کامل منزوی شده اند و درباره مسائل سرنوشت ساز خود تصمیم گیرنده نیستند.
عطوان درباره علت برگزاری نشست های عربی نیز گفت: حتی تصاویر گرفته شده در این نشست ها نیز گویای مسائل زیادی است. در این تصاویر برخی از سران عرب از نزدیک شدن به یکدیگر خودداری می کنند. بنابراین، برگزاری این نشست ها به امری روزمره تبدیل شده است.
وی گفت: امیر کویت بسیار تلاش کرد تا شیخ تمیم بن حمد امیر قطر با شاهزاده سلمان ولیعهد عربستان سعودی دست بدهد و به این ترتیب به نظر برسد که مشکلات حل شده است، اما این چنین نیست. همچنین، عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر با امیر قطر با تلاش های امیر کویت دست داد. اکنون باید گفت که حتی تصاویر این نشست ها نیز ارزش خود را از دست داده و مانند گذشته نیست. چهره همه حاضران اخم کرده بود و همه درصدد بودند که هر چه زودتر نشست را ترک کنند و باید پرسید که آیا این نشست سران عرب و این نشست مشترک عرب هاست؟

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =