واحدمرکزی‌خبر نوشت:

دبیر کل جدید ناتو مسئولیتش را پذیرفت و وضع اوکراین را نشانه اهمیت وجود ناتو توصیف کرد.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، نخست وزیر سابق نروژ به عنوان دبیر کل جدید سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انتخاب شد. کشورهای عضو ناتو با انتخاب ینس استولتنبرگ موافقت کردند. استولتنبرگ اول اکتبر مسئولیت خود را در ناتو بر عهده می گیرد. وی تا قبل از شکست در انتخابات ماه سپتامبر گذشته به مدت ده سال نخست وزیر نروژ بود. وی نخستین نروژی است که به سمت دبیر کلی ناتو انتخاب می شود. استولتنبرگ جانشین آندره فوگ راسموسن می شود که از سال دو و هزار و نه دبیر کل ناتو بوده است.
استولتنبرگ فعالیت سیاسی خود را از محافل تندرو مخالف ناتو آغاز کرد. استولتنبرگ پنجاه و پنج ساله کارشناس اقتصادی است. او نخستین دبیر کل ناتو است که تبعه یکی از کشورهای هم مرز با روسیه است. در زمان نخست وزیری استولتنبرگ، نروژ و روسیه توافقنامه های مهمی درباره ترسیم مرزهای خود در دریای بارنتس و لغو روادید بین دو کشور امضا کردند. وی در سال دو هزار در سن چهل و یک سالگی به عنوان جوان ترین نخست وزیر در تاریخ نروژ آغاز به کار کرد.
وی از طرفداران سرسخت ناتو است و از رویکرد جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در جریان موسوم به مبارزه با تروریسم حمایت می کرد. وی از تهاجم نظامی به لیبی نیز حمایت کرد.
استولتنبرگ پس از انتخاب به دبیر کلی ناتو در جمع خبرنگاران گفت.. امروز به کمیته مرکزی حزب کارگر نروژ اعلام کردم که من مسئولیت دبیر کلی ناتو را پذیرفته ام. این به معنای آن است که من از مسئولیتم در نقش رهبری حزب کارگر استعفا می دهم. به نظرم، زمان آن فرا رسیده است که چالش جدیدی را بپذیریم. به نظرم، اتفاقی که در اوکراین و منطقه کریمه رخ داد به ما یادآور می شود که ناتو تا چه اندازه مهم است و ما به ائتلاف قدرتمندی همانند ناتو نیاز داریم.»

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =