دانشمندان کشف کرده‌اند نوجوانان چاقی که غذاهای پرنمک می‌خورند، اولیگومرهای (انتهای کروموزوم‌ها که از سلول‌ها در برابر صدمه محافظت می‌کنند) کوتاه‌تری دارند.

مجید جویا- دانشمندان برای اولین بار دریافته‌اند که خوردن غذاهای پرنمک منجر به تسریع در فرایند پیری می‌شود.

هرچند از قبل می‌دانستیم که سدیم عاملی برای افزایش فشار خون است و می‌تواند منجر به حمله‌های قلبی کشنده و سکته‌ها شود، اما این اولین بار است که این عامل به پیری زودرس سلولی مرتبط شده است.

به گفته دانشمندان، نوجوانان دارای وزن اضافه و چاق که رژیم غذایی آنها پر از نمک است، در مقابل افرادی که رژیم‌های کم‌نمک دارند الیگومرهای کوتاه‌تری دارند.

الیگومرها را می‌توان با کفی‌های پلاستیکی که از سایش کفش جلوگیری می کند، مقایسه کرد. هر بار که سلول تقسیم می‌شود، الیگومرها کوتاه‌تر می‌شوند و زمانی که آنها خیلی کوتاه شوند سلول از تقسیم شدن باز می‌ایستد و می‌میرد. فرایندهای ژنتیکی مشابهی، با بیماری‌های مربوط به سنین بالا، همانند بیماری‌های قلبی ، سرطان، دیابت نوع 2 و زوال عقل، مرتبط شده‌اند.

سطح بالای چربی در بدن نیز منجر به تسریع در کوتاه شدن الیگومرها می‌شود. اما این تحقیق جدید نشان می‌دهد که سدیم موجود در نمک، دست در دست چاقی به این روند سرعتی بیش از بیش می‌بخشد.

دانشمند ارشد این تحقیق ، دکتر هایدونگ ژو، از دانشگاه جورجیا ریجنتز در ایالات متحده می گوید: «حتی در این افراد جوان، ما می‌توانیم اثر مصرف بیش از حد سدیم را ببینیم که نشان می‌دهد مصرف بالای سدیم در کنار چاقی می‌تواند منجر به تسریع در پیری سلولی شود. کاهش مصرف سدیم به خصوص اگر دچار چاقی هستید، می‌تواند فرایند پیر شدن سلولی را آرام کند، فرایندی که نقش مهمی را در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی ایفا می‌کند.»

مقادیر زیادی از سدیم در غذاهای فرآوری شده وجود دارد، بنابراین والدین می‌توانند با پخت غذاهای تازه و پیشنهاد خوردن میوه‌های تر و تازه در برابر چیپس و هله هوله، نقش کمک کننده‌ای داشته باشند.

گروه تحقیقاتی دکتر ژو، 766 نوجوان 14 تا 18 ساله را با توجه به مقدار سدیم مصرفی دسته بندی کردند. کمترین مصرف کنندگان نمک که حدود 5 گرم نمک در هر روز مصرف می‌کردند با گروهی که مقادیر بالاتر از 10 گرم نمک را استفاده می کردند مقایسه شدند. مقدار سفارش شده نمک در انگلستان 6 گرم در روز است. در یک پژوهش جدید نشان داده شده که بیشتر نوجوانان از این حد روزانه تجاوز می‌کنند و این مقدار زیاد نمک، بیشتر از طریق نان و غلات به آنها می‌رسد.

محققان دریافته‌اند که نوجوانان چاق که بیشترین مقدار نمک را دریافت می‌کنند الیگومرهای کوتاه‌تری نسبت به انهایی دارند که کمترین مقدار نمک را دریافت می‌کنند. اما در نوجوانانی که وزن معمولی دارند، دریافت مقادیر بالای سدیم اثر محسوسی روی کوتاه شدن الیگومرها ندارد.

اگرچه این ارتباط تنها در افراد چاق مشاهده شد، اما اولین بار است که نشان داده شده که نمک روی پیری زودرس سلول‌ها اثر می‌گذارد.

دانشمندان می‌گویند که این تحقیق که در گردهمایی انجمن قلب امریکا در سانفرانسیسکو ارائه شد، یک ارتباط احتمالی با التهاب را نشان می‌دهد. التهاب باعث تسریع در کوتاه شدن الیگومرها می شود و با چاقی در ارتباط است. همچنین حساسیت شخص را به نمک افزایش می‌دهد.

کاترین جنر، سرپرست کمپین عملکرد دسته جمعی روی نمک و سلامت می‌گوید: «کاهش مصرف نمک نه تنها برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ضروری است بلکه روی کاهش خطر سکته، حمله قلبی و بیماری‌های‌ حاد کلیوی نیز تاثیر دارد. همان گونه که احتمالا انتظار دارید، نوجوانان اغلب رژیم‌های پر نمک دارند اما تنها پیتزا و سیب زمینی سرخ شده جزء این دسته از غذاها نیستند، بلکه غذاهایی همانند نان‌ها، غلات صبحانه و انواع سس‌ها نیز به مقدار زیادی نمک دارند».

یک متخصص تغذیه به نام سونیا پومبا می‌گوید: «بچه‌ها به طرز نگران کننده‌ای مقادیر بالایی از نمک را مصرف می‌کنند. عادت‌های غذایی دوران کودکی و نوجوانی روی الگوهای غذایی در مراحل بعدی زندگی اثر می‌گذارند. علاقه به نمک و غذاهای شور، یک عادت غذایی اکتسابی است و توصیه به کاهش مصرف نمک در بزرگ‌سالان، با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود اگر آنها در دوران کودکی و نوجوانی خود، به غذاهای پر نمک عادت نکنند».

53271

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    8 11
    بهتره دانشمندا واسه هر منطقه نسخه ی جداگانه بپپیچن!!!! ما که نه چاق بودیم نه زیاد نمک میخوردیم بخاطر استرس و مشکلات زندگی خیلی زود پیر شدیم!!!!!