واحد مرکزی خبر نوشت:

حدود دو سوم اعضای هیئت بیعت در عربستان سعودی با درخواست ملک عبدالله پادشاه این کشور برای انتصاب مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد در صورتی که سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد کنونی به پادشاهی برسد یا به علت بیماری به خارج سفر کند، موافقت کردند.
مقرن بن عبدالعزیز، کوچکترین پسر بنیانگذار پادشاهی عربستان به ولیعهدی منصوب شد. امیر مقرن که سی و پنجمین پسر ملک عبدالعزیز است 68 سال دارد و شخصیتی بانفوذ در عربستان محسوب می شود. او اکنون معاون دوم رئیس کابینه و مشاور پادشاه و فرستاده ویژه او است. مدارک نشان می دهد امیر مقرن نیز مانند ملک عبدالله پادشاه کنونی عربستان، برادری که از یک پدر و مادر باشند ندارد.
امیر مقرن در رشته خلبانی تحصیل و تا سال 1980 در نیروی هوایی عربستان خدمت کرد. او سپس به عنوان والی منطقه حائل منصوب شد و تا سال 1999 در این سمت بود سپس به عنوان والی منطقه مدینه منصوب شد. مهم ترین سمت مقرن، ریاست دستگاه اطلاعاتی عربستان بود که از سال 2005 تا ژوئیه 2012 در اختیار داشت. سپس پادشاه عربستان او را از این سمت برکنار کرد و شاهزاده بندر بن سلطان را به جای او گماشت. گفته می شود ناتوانی مقرن در مقابله با نظام سوریه و اعتراض او به ترور دوستش آصف شوکت که رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه بود موجب برکناری او شد.
پس از انتشار گزارش هایی درباره برکناری بندر بن سلطان از ریاست دستگاه اطلاعاتی و حذف شدن او از صحنه سیاسی عربستان، پادشاه عربستان، مقرن را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد. مقرن در فوریه سال گذشته به عنوان معاون دوم رئیس کابینه عربستان منصوب شد.
گفته می شود مقرن کتابخانه ای بزرگ حاوی بیش از ده هزار جلد کتاب دارد. او به شعر عربی و ستاره شناسی و فناوری علاقمند است.

در  همین حال تحلیل های متفاوتی از انتخاب ولیعهد جدید در عربستان سعودی از سوی رسانه های عربی به گوش می رسد. 

سردبیر بخش اقتصادی روزنامه الاقتصادیه عربستان در این باره می گوید: انتخاب شاهزده مقرن باعث تقویت ثبات و امنیت عربستان می شود.
سلمان الدوسری در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه از ریاض درباره انتخاب شاهزاده بن مقرن بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولیعهد عربستان گفت: انتخاب شاهزاده مقرن یک تصمیم تاریخی توسط هیئت بیعت بوده است. تشکیل هیئت بیعت از گام های اصلاح طلبانه ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان است. اعضای این هیئت از فرزندان ملک عبدالعزیز و امرای دیگر هستند. شمار اعضای این هیئت سی و چهار نفر است و تصمیمات درباره ولیعهد با اکثریت انتخاب می شود. پیش از تشکیل هیئت بیعت، ولیعهد به صورت سری انتخاب می شد و بیشتر مردم عربستان از سازوکار انتخاب ولیعهد اطلاع نداشتند و زمانی که ولیعهد توسط این هیئت انتخاب می شود به معنای آن است که اوضاع روشن است و این سی و چهار نفر، فردی برای پست پادشاهی آینده انتخاب می کنند. انتخاب شاهزاده مقرن به معنای تاکید بر ثبات عربستان است و باعث ثبات بیشتر کشور خواهد شد و سیاست داخلی و خارجی عربستان با ثبات بیشتری ادامه خواهد یافت. مردم این کشور از این انتخابات خورسند هستند. مسئله قابل توجه این است که انتخاب جانشین برای ولیعهد مسئله ای بی سابقه در عربستان بوده همان طور که تشکیل هیئت بیعت تصمیمی بی سابقه بوده است. با این تصمیمات ابهامات از بین می رود و این وضع باعث افزایش ثبات کشور خواهد شد.

جاسر الجاسر، کارشناس عربستانی نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه از ریاض درباره انتخاب شاهزاده بن مقرن بن عبدالعزیز به عنوان جانشین ولی عهد عربستان می گوید: انتخاب شاهزاده مقرن دارای پیام های مهمی است نخست این که هیئت بیعت به صورت عملی فعالیت می کند و فعالیت های کاملی دارد و اعضای این هیئت به صورت آزادانه و سری شاهزاده مقرن را برای این پست مخالفت کردند.

دوم این که انتخاب وی به معنای ثبات در سیاست های داخلی و خارجی عربستان برای یک تا دو دهه آینده است. همچنین انتخاب وی باعث افزایش توان سیاسی و اقتصادی عربستان و ارتقای جایگاه این کشور در داخل و خارج خواهد شد. پادشاه عربستان مانع از ایجاد بی ثباتی در کشور شده و طرح روشنی را برای آینده عربستان ترسیم کرده است و انتخاب شاهزداده مقرن در چارچوب این خط قرار دارد. همه اعضای هیئت شانس رسیدن به پست پادشاهی را دارند و اقدام سه چهارم از اعضای این هیئت در دادن رای مثبت دادن به شاهزاده مقرن دارای پیام های مثبت داخل و خارجی برای تقویت ثبات، امنیت و اقتصاد کشور است. وی از شخصیت تاثیرگذار و گشاده رویی برخوردار است و نگاه به آینده دارد و مدت ها طولانی نماینده پادشاه عربستان در موضوعات مختلف و سازمان های امنیتی بوده و به خوبی از جزئیات فعالیت نهادهای دولتی واقف و همراه با گام های متعدد اصلاح طلبانه پادشاه عربستان و شریک وی بوده است.
وی افزود: در صورتی که شاهزاده مقرن انتخاب نمی شد ممکن بود برای آینده عربستان مشکلاتی ایجاد شود. در حال حاضر هر گونه نیات خصمانه علیه عربستان و ایجاد هرج و مرج در این کشور و ادعای اختلاف نظر میان هیئت حاکمه عربستان درباره پادشاه آینده این کشور نیز از بین رفته است. انتخاب شاهزاده مقرن نشان می دهد نقشه سیاسی روشن و بدون ابهامی در کشور وجود دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امید IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    33 1
    خدا به خیر بگزرونه این کوچیک شونه 68 سالشه وای بحال بقیه
  • محمودی اهواز IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    8 2
    آقا چرا وقتی خبرآنلاین رو باز می کنم 200 صفحه پیوندها باهاش باز میشه همیجور بی وقفه....
    • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      11 3
      شما كامپيوترت ويروس گرفته ربطي به خبر نداره!