ایسنا نوشت:

دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، شورای امنیت این سازمان قرار است امروز (پنجشنبه) نشستی محرمانه را درباره محکومیت احتمالی آزمایش‌های موشکی بالستیک کره شمالی که اخیرا صورت گرفت، برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، درخواست برای برگزاری این نشست فوق العاده درباره کره شمالی از جانب ایالات متحده مطرح شد.

این نشست قرار است ساعت 21 به وقت گرینویچ امروز با حضور 15 تن از اعضای شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.

کره شمالی اخیرا آزمایش‌های موشکی و راکتی انجام داده که این اقدام باعث خشم کشورهای همسایه به ویژه ژاپن و کره شمالی شده است. کره شمالی در چهار سال گذشته برای اولین بار موشک‌های میان برد رودونگ را پرتاب کرد که توانایی اصابت به خاک ژاپن را دارند. این پرتاب‌های آزمایشی در پی یکسری راکت کوتاه برد در دو ماه گذشته صورت گرفتند.

دفتر مطبوعاتی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای این پرتاب‌های آزمایشی از جانب دولت پیونگ یانگ را محکوم کرد و در این بیانیه آورده است: این پرتاب‌های آزمایشی مغایر با اعتماد سازی در منطقه است. بان کی مون به کره شمالی تاکید کرده تا از فعالیت‌های موشک بالستیک دست بردارد و به دنبال ایجاد اعتماد و رابطه متقابل با کشورهایه همسایه باشد و برای از میان برداشتن نگرانی‌های کشورهای همسایه به برقراری مذاکرات از طریق دیپلماتیک و ابقای صلح و امنیت در منطقه بپردازد.

دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل همچنین اعلام کردند: واشنگتن انتظار دارد که شورای امنیت بیانیه‌ای را در محکومیت این پرتاب‌های آزمایشی توسط کره شمالی ارائه دهد. هنوز مشخص نیست که چین از چنین بیانیه‌ای حمایت کند چرا که همچنان تنها حامی و پشتیبان پیونگ یانگ محسوب می‌شود.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: آمریکا از نزدیک با تمامی متحدان و شرکایش همکاری می‌کند تا اقدامات مناسبی را در واکنش به تحریکات اخیر کره شمالی که تهدیدی برای امنیت جهانی محسوب می‌شود، صورت دهد.

همچنین احتمال این مساله وجود دارد که کمیته تحریمات شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی به تحریم‌ها علیه این کشور ادامه داده و آنها را تمدید کند.

البته تمدید این تحریم‌ها و باقی ماندن اسامی در فهرست سیاه کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل مساله‌ای نیست که به این زودی حل و فصل شود و نیازمند زمان است.

کره شمالی پیشتر به خاطر آزمایش‌های اتمی 2006 و 2009 خود و پرتاب مداوم راکت و موشک با بردهای مختلف از جانب شورای امنیت سازمان ملل تحریم شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =