با گذشت 18 روز از ناپدیدشدن پرواز MH370؛ کماکان معمایی سر به مهر باقی مانده است: چطور هواپیمایی به این بزرگی به راحتی از صفحه رادار محو شده تا سرنوشت آن به اینجا ختم شود؟

محمود حاج‌زمان: بر اساس آخرین خبرها از سرنوشت پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی، ماهواره‌ها تصاویری از ۱۲۲ جسم شناور در اقیانوس گرفته‌اند که گفته می‌شود احتمالا متعلق به بقایای هواپیمای بوئینگ 777 گم شده مالزیایی است. محل شناسایی این اشیا در اقیانوس هند جنوبی است که بیش از 7 ساعت پرواز از محل آخرین تماس با هواپیمای مذکور فاصله داشته است (اینفوگراف زیر را ببینید). به همین دلیل، ناپدید شدن ظاهری هواپیمای بوئینگ 777 با طولی بیش از 64 متر در میانه هوا بدون آنکه نشانه‌ای از خود بر جا بگذارد؛ باعث شده تا گمانه‌زنی‌های فراوانی در مورد سرنوشت این هواپیما مطرح شود، از تئوری توطئه گرفته تا عملیات تروریستی و حدسیات تخیلی. اما هیچ کدام از این نظریه‌ها نمی‌توانند به درستی توضیح دهند که چطور ممکن است یک هواپیمای تجاری به این ابعاد و بزرگی ناگهان غیب شود.

mh370

پرواز زیر ارتفاع راداری
این موضوع که رادارها افق دید مشخصی دارند مساله محرمانه‌ای به شمار نمی‌رود. بنابراین اگر هواپیمایی به اندازه کافی در ارتفاع پایین پرواز کند، می‌تواند با قرار دادن موانع جغرافیایی میان خود و بشقاب رادار، خود را به جسمی غیر قابل شناسایی تبدیل کند. در واقع یک هفته پس از گم شدن پرواز MH370، جف وایز این احتمال را مطرح کرد که ممکن است خلبان یا هواپیمارباها مسیر پرواز را به سوی باند فرودی در آسیای میانه منحرف ساخته باشند. نظریه جف این بود که بوئینگ 777 با پرواز در ارتفاع پایین و نزدیک زمین، از پوشش رادارهای نظامی چین فرار کرده و جایی پشت تپه‌ها پنهان شده است.

معاون سابق پلیس فدرال آمریکا (FBI)، جیمز کالستروم نیز جزو افرادی بود که در همان ابتدا، احتمال ربوده شدن پرواز خطوط هوایی مالزی و فرود مخفیانه آن را رد نکرده بود. برخی دیگر از مفسران حتی پا را از این نیز فراتر گذاشتند و تمام مسیرهای احتمالی را در منطقه محاسبه کردند.

 

با این وجود، متخصصان هوانوردی نسبت به این مساله که هواپیمایی تجاری بتواند بر مشکلات ناشی از پرواز در چنان ارتفاع پایینی غلبه کند، اظهار شک و تردید کردند. بر خلاف خلبانان هواپیماهای نظامی که برای اجتناب از قرار گرفتن در دید رادار گاهی اوقات از پرواز نزدیک زمین یا اصطلاحا NOE بهره می‌برند؛ هدایت هواپیمایی به بزرگی بوئینگ 777 در چنان ارتفاعی اگر نگوییم غیرممکن، بسیار دشوار است. بری کودرون، فرمانده اسبق اسکادران B-52 نیروی هوایی آمریکا می‌گوید: «اینکه خلبانی ماهر در روزی آفتابی پرواز بی‌نقصی در نزدیک زمین داشته باشد یک چیز است؛ اما در شب و در منطقه‌ای با عوارض ناآشنا، این کار بسیار بسیار نامحتمل است. مثل این می‌ماند که بخواهید سرنوشت خود را به انداختن تاس بسپارید.»

جت‌های نظامی تجهیزات مخصوصی با خود حمل می‌کنند که به خلبان کمک می‌کند بدون سقوط کردن در ارتفاع پایین پرواز کند. برای مثال، بمب‌افکن B-52 از رادار اجتناب از زمین، غلاف فروسرخ دید روبه‌رو، و پنجره تلویزیونی هدایت‌پذیر استفاده می‌کند. اما هواپیماهای مسافربری مانند بوئینگ 777 به یک دلیل خوب هیچ‌کدام از این تجهیزات را ندارند: آنها قرار نیست تجهیزات محرمانه‌ای مانند سلاح هسته‌ای حمل کنند که بخواهند از پدافند هوایی دشمن در امان بمانند.

هواپیماهای جت غیرنظامی همچنین برای آشفتگی‌های ناشی از پرواز نزدیک زمین طراحی نشده‌اند، و فاقد تجهیزات هشدار دهنده‌ای هستند که برای شناسایی موانع مورد نیاز است. چارلی موریس، خلبان بازنشسته و متخصص پرواز با بوئینگ 777 تصدیق می‌کند که سامانه هشدار نزدیکی با باند و ارتفاع‌سنج نصب شده روی این هواپیما به هیچ وجه برای فرود آمدن در میانه تپه ماهورهای دور از فرودگاه «قابل اعتماد» نیست.

جمینگ، اسپوفینگ و حمله سایبری
از میان نظریاتی که بر تکنیک‌ها و روش‌های جنگ الکترونیک متکی است؛ استفاده از جمینگ (ایجاد اختلال راداری)، اسپوفینگ (ارائه اطلاعات غلط) و سیگنال‌شکنی بیش از سایر روش‌ها در ناپدید شدن پرواز MH370 محتمل بود. اگرچه استفاده از چنین فناوری‌هایی می‌تواند مانع از آن شود تا رادارهای کنترل آتش دشمن بتوانند روی هواپیما قفل کنند، اما حقه‌های بی عیب و نقصی هم به شمار نمی‌روند. این روش‌ها نمی‌توانند هواپیما (خصوصا هواپیمایی به بزرگی جت‌های تجاری) را کاملا از صفحه سامانه‌های کنترل ترافی هوایی ناپدید کنند.

به گفته جو هاسلی، متخصص فناوری جنگ الکترونیک و رئیس نوآوری‌های استراتژیک نورثروپ گرومن، جنگنده‌ای مانند EA-18G Growler نیروی دریایی آمریکا تجهیزات لازم برای ایجاد اختلال راداری در رادارهای نظامی را (که می‌توانند هواپیمای بوئینگ 777 را ردیابی کنند) دارد. اما چنین سناریوی کاملا نامحتمل است؛ چرا که هیچ هواپیماربای احتمالی امکان دسترسی به یک فروند از این هواپیما را ندارد که بتواند با استفاده از تجهیزات آن، در رادارهایی که مسیر پرواز بوئینگ 777 را تعقیب می‌کردند، اختلال ایجاد کند. حتی در صورت بروز چنین حادثه‌ای، مسئولان کنترل ترافیک هوایی متوجه می‌شدند که دچار جمینگ شده‌اند یا حداقل نوعی تداخل الکترومغناطیسی را شناسایی می‌کردند.

به همین تریتب، تلاش برای استفاده از تکنیک اسپوفینگ (ارائه اطلاعات غلط در خصوص موقعیت واقعی هواپیما) مسئولان کنترل را هشیار می‌ساخت که رخدادی غیرعادی در جریان است. کریس کارلسون، رئیس اسبق بخش توسعه تجاری شرکت پیمانکاری نظامی Exelis' Electronic Systems می‌گوید: «در این روش شما هدف را از دید کنترلرها محو نمی‌کنید، بلکه چندین هدف مختلف به آنها می‌دهید که اپراتورها یا کامپیوترهای مسئول هدایت رادار را سر در گم می‌کند.»

نظریه دیگری که وجود دارد این است که ممکن است هواپیما از راه دور، توسط هکرهای کامپیوتری ربوده شده باشد. اما به گفته هاسلی برای آنکه بتوان هواپیمایی را کاملا از صفحه رادار محو کرد، انجام حمله‌ای سایبری در مقیاس عظیم مورد نیاز است. برای انجام چنین کاری باید نفوذهای کامپیوتری چندگانه در سامانه‌های کنترل هوایی تمام کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه (کشورهای منطقه اقیانوسیه و جنوب‌شرقی آسیا) انجام گیرد. وی می‌گوید: «از نظر من انجام چنین کاری جز در کتاب‌های جاسوسی تام کلنسی (!) امکان پذیر نیست.»

برخی دیگر از مفسران ادعا کرده‌اند که خلبان هواپیما را به صورت فیزیکی

در سایه راداری هواپیمایی دیگر پنهان کرده است. با این وجود زمانی‌که پای جزئیات به میان می‌آید، این نظریه نیز به مشکل بر می‌خورد. کلنل ویلیام مک‌کیب، رئیس شرکت مشاوران امنیت هوایی McCabe Group LLC می‌گوید: «خلبان هواپیمای اول باید با خلبان هواپیما دوم متحد شود تا بتواند در آرایشی شبیه به اسکادران ثاندربردز (به معنی مرغ توفان، نام گروه نمایش هوایی ویژه نیروی هوایی آمریکا) پرواز کند؛ آن هم در سیاهی شب و با هواپیمایی که به هیچ وجه برای چنین آرایش پروازی مناسب نیست.» با فرض آنکه همکاری آنها به همین اندازه محدود شود، چنین کاری باید بدون تماس رادیویی با خلبان دیگر یا دانستن سرعت و ارتفاع پرواز هواپیمای دوم انجام شود.

 

همچنین با توجه به اینکه هواپیما در معرض آشفتگی هوایی ناشی از خروجی موتورهای هواپیمای جلویی قرار می‌گیرد، مک‌کیب نتیجه می‌گیرد: «هواپیما در مسیری احمقانه سقوط خواهد کرد.»

پرواز «چراغ خاموش»
اگرچه هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی در پرواز Mh370 افتاده، یا چرا پس از آخرین تماس کمک خلبان با مرکز کنترل ترافیک هوایی مسیر هواپیما به سمت غرب منحرف شده است؛ رادارهای نظامی تایلند و مالزی با استفاده از ماهواره Inmarsat، موقعیت هواپیما را در ساعت 8:10 صبح به وقت محلی و پیش از آخرین تماس آن ثبت کرده‌اند. این امر دقیقا پیش از آن رخ داده که شخصی در پرواز MH370، سوئیچ فرستنده خودکار صوتی (ترانسپوندر) هواپیما را خاموش کند؛ ابزاری که وظیفه مخابره شماره پرواز، ارتفاع و سرعت هواپیما را بر عهده دارد. پس از آنکه بوئینگ 777 عملا در «تاریکی» فرو رفت، توانست به شکل موثری در جایی‌که اصطلاحا «منطقه مرده» راداری بر فراز دریا نامیده می‌شود، از چنگ کنترل ترافیک هوایی غیرنظامی بگریزد. مک‌کیب می‌گوید: «وقتی شما وارد منطقه آسیا-اقیانوسیه می‌شوید و بر فراز اقیانوس قرار دارید، پوشش راداری مناسبی وجود ندارد. اگر ترانسپوندر خاموش شود، کنترل هوایی به سختی می‌تواند مطلع شود شما در چه ارتفاعی هستید، و حتی ممکن است اصلا شما را نبیند.»

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صابر IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    وقتي يك هواپيما با 64 متر تو هوا گم ميشه و 18 روزه هيچ كشوري نتونسته ردونشوني ازش پيدا كنه يعني قدرتهاي جهاني فقط ادعا دارن يعني تفاوت كشورهاي جهان سومي با بقيه در حد يه حرفه.
    • بی نام IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      دقیقا حق با شماست هیچ فرقی ندارند و حتی شما پیشرفته تر هم هستید
    • محمد A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      دمت گرم گل گفتی دادش
    • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      تفسیرت تو حلقم!
    • بی نام IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      اصلا همه چیز به کنار؛ همون هواپیمای ۶۴ متری توسط چه کشوری ساخته شده؟ یه جهان سومی؟
    • بی نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      مرگ بر آمريكاي جهانخوار و گزينه هاي روي ميزش
    • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      10 1
      تشكر از خبر انلاين كه با درج اين نوشتار تحليلي زمينه را براي بررسي برخي دلايل احتمالي فراهم كرده است.
    • بی نام US ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      9 7
      البته در حد یه حرف که نیست ولی موافقم که فاصله نجومی نیست مهم اینه که تو خیلی کشورهای جهان سوم نشانه هایی از تلاش مضاعف برای حرکت رو به جلو و پر کردن اون فاصله دیده نمیشه و روز به روز اون فاصله داره بیشتر و بیشتر میشه
    • حمید IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      25 3
      خوش بحالت صابر جان، دنیای باحالی داری.
    • ازی A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      11 5
      بخشی از پیشرفتشون رو مدیون فرار مغزهای همین جهان سوم هستن . امثال منو شما ..
    • بی نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      25 3
      اگر تفاوت در حد حرفه چرا جهان سومی ها اسپرین و استامینوفن و چهار تا قرص ساده هم نمیتوانند بسازن؟چرا فناوری ها همه از غربه؟چرا هواپیماهای مسافربری همه از غربه؟عزیز من اخه این چه مغالطه عجیبی است که می کنید یه هواپیما افتاده توی اقیانوس به اون بزرگی خب چجوری باید پیدا ش کنن؟شما اصلا نقشه اقیانوس رو دیدی؟میدونی چقدر بزرگه؟هواپیماای که افتاده زیر اب رو چطور پیدا کنن؟علم غیب دارند؟کشورها و قدرتهای جهانی خودشان را با اختراعات و اکتشافات اثبات کرده اند یه نگاه به اطرافت بنداز از یخچالت تا موبایلت همه تکنولوژی غربه شما بیا یه چیز بساز بگو ما اینو ساختیم و شما غربی ها هیچی نیستین همین اینترنت هم اختراع اونها است یه کم منطقی صحبت کنیم یه هواپیما گم شده چه ربطی به ابهت غرب داره ؟خروجی شما چیه؟
    • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      9 5
      همینکه سخت داری تلاش می کنی که عقب افتادگی جهان سومی ها را با افتادن یه هواپیما توجیه کنی خودش نشونه این است که ما واقعا عقب هستیم بعد این نا اگاهی شما و اینگونه استدلال کردن شما هم باز میرساند که ما حتی در استدلال کردن هم اگاهی و مهارت نداریم یعنی میفرمایید چون این هواپیمای مالزی جایی ر عمق چند هزار متری سقوط کرده و امریکا از اون طرف دنیا نمیاد پیداش بکنه پس هم ما بی عرضه ایم هم اونا ابدا چنین چیزی نیست ، غرب در اقتصاد الان 4 قرنه داره بهترین و عمیقترین مطالب رو ارائه میده الان توط میلتون فریدمن به مکتب شیکاگو ختم شده در حالی که اقتصاد کمونیستی از بین رفته در پزشکی بهترین درمانها و اعمال جراحی ابداعی غب روزانه جان هزاران انسان را در سراسر دنیا نجات می دهد .در ریاضیات در زیست و. همینطور
    • بی نام IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      8 2
      جهان سوم از حل مشکلات روزمره اش مانند ترافیک الودگی و...عاجز استاکث کشورهای جهان سوم با فساد و اختلاس مواجه هستند و حتی قدرت تامین امنیت خودشان را نداند همین پاکستان را در نظر بگیرید الان سر مساله مرزبانها ما با کشوری درگیر هستیم که ساختاری فاسد دارد و منبع شکل گیی انواع و اقسام تروریستها است .دعوت می کنم شما را به مطالعه بیشتر.اگر فقط بخواهیم نام دانشمندان غربی را ذکر کنیم یک کتاب میشود.تفاوت اصلا در حد حرف نیست ابدا چنین چیزی نیست 99 درصد مقالات علمی معتب جهان که دارای سایتیشن و ایمپکت فکتور بالا هستند از غرب و بخصوص از امریکا استشما به رده بندی دانشگاه های معتبر نگاه کنید هاروارد پریستوت پنسیلوانیا شیکاگو ام ای تی و...بیش از 100 دانشگاه معتبر امریکا در صدر لیست برترینها هستند غولهای صنعتی
    • بی نام IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      5 2
      غولهای صنعتی ، غولهای دنیای مجازی مثل گوگل همه از غرب هستند. شما یک شرکت معتبر جهان سومی را نام ببر بگو این را ما داریم اونها ندارند. اکثر شرکتهای بزرگ در صنعت همه از غرب هستند و از جهن سوم نیستند شما وقتی حرفی را میزنید باید برایش دلیل بیاورید تفاوت بسیار بسیار بسیار بالاتره اصلا قابل تصور نیست این تفاوت در مورد سقوط این هواپیما و حمله ای که شما به غرب می کنید یک بیت تقدیم شما می کنم: سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست-- قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود عزیز من غرب و پیشرفتهایش با این حرفها زیر سوال نمیرود برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی... که در نظام طبیعت ضعیف پا مال است با زیر سوال بردن غرب پیشرفت نمیکنیم برادر جان نزنید این حرفها را کمی مطالعه کنید. اسم دانشمنداشونو فقط نگاه کن
    • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      6 4
      این دوستانی که مثل صابر فکر می کنند زیاد اخبار بیست و سی و تلویزیون ایران رو نگاه می کنند خوبه که دیگر رسانه ها رو هم مد نظر داشته باشند شاید واقعیت اون چیزی نیست که 20 و 30 داره میگه یه درصدی هم ادم احتمال بده که با توجه به این همه خروجی که غرب دا ره احتمالا اونها از ما پیشرفته تر هستند و...هم بد نیست یه کم بررسی بکنید هم بد نمیشه
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 3
      برادر صابر هواپیما در اقیانوس سقوط کرده و ژاپن و استرالیا تصاویر قطعات شناور هواپیما را به مالزی ارائه داده اند.
    • فرشاد IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
      9 3
      خودت اونجا بودی ؟بابا اینا همش سیاست هس !!!! چطور یه گنجشک رو ردیابی میکنن اما یه هواپیما رو نه؟
  • بی نام A1 ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    اگه واقعا داستان این هواپیما همینه که میگن و خودش قایم شده .. پس هنوزم خیلی راحب میشه یه هواپیما رو دزدید و یواشکی برد زد به یک نقطه!!!
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      4 1
      ای والـ...
    • امیرتبریزاوغلی ضدلنگ وکیسه IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      15 98
      امریکا در هر نقطه از زمین فساد ایجاد میکنه
    • آرمان A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      46 4
      آقای اوغلی :)) آخه آدم چی میتونه به تو و امثال تو بگه؟؟؟خبرآنلاین لطفا چاپ کن
    • بی نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      3 3
      شایدم ماجرا واقعا همین طوری بوده
  • مهدی IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    1 3
    بابا اینا سیاستشونه مگه میشه ندونن چی شده! آخه مگه امکان داره با این همه تجهیزات و ... نتونن یه هواپیما رو شناسایی کنن
  • مهدی IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 0
    متاسفانه کلا به جالبترین بخش اخبار مربوط به این هواپیمای گم شده نپرداختید و آن تشخیص مسیر نهایی هواپیما با تکیه بر تکنینک‌های ریاضی و اثر داپلر سیگنالی که هر یک ساعت به یک ماهواره ارسال می‌شد.
    • من EU ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      1 1
      ولمون کن بابا دلت خوشه فعلا که داپلر کوپر و گالیله زینگ و نیوتن فیثاغورث و ریاضی دانهای قدیمی و جدیدی فعلا جمیعا ول معطلند فعلا ماهی تنگ حوض تکنولوژی اش فراتر است چون الان احتمالا در حال تماشای هواپیما است
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    11 0
    اين داستان كلا صنف محترم هواپيما ربا را اميدوار كرد به آينده شغليشان!
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 3
    من جاي شما بودم حرص نمي خوردم ، چون بزودي همه چيز معلوم ميشه ، و جاي هبر آنلاين بودم تا قطعيت و صحت خبر معلوم نميشد چيزي نمي نوشتم.
  • محمد A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    9 12
    واقعا بزرگي خداوند رو نشون ميده بشري كه اين همه ادعاي پيشرفت داره بعد از هجده روز نتونسته يه هواپيم در دهكده جهانيش پيدا كنه
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 0
    با توجه به تغيير مسير يكدفعه اي، احتمال هواپيما ربائي و درگيري و سقوط بسيار بالاست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    7 0
    اصلا چرا باید ترنسپپوندر جایی نصب بشه که قابل دستکاری باشه. یعنی نباید یه سیستم مخفی داشته باشه واسه جلوگیری از این کار؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 2
    شلید با همون ارتفاع نزدیک به سطح داشته پرواز میکرده بعد نتونسته کنترلش کنه سقوط کرده توی آب
  • عبدالله A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 1
    بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرينش ز یک گوهرند/ چو عضوى به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار/ تو کز محنت دیگران بی غمی/نشاید که نامت نهند آدمی
  • من A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    1 12
    دوستان گرامی چرا ما قدرت های جهانی را شماتت می کنیم ؟ زیرا تا تقی به توقی می خورد خود همین قدرت ها مثل قاشق نشسته خود را می اندازند وسط وگرنه ما با انها کاری نداریم اتفاقا دستشانم درد نکند خیلی به رفاه مادی بشری کمک می کنند کسی منکر این نیست مسئله این است که اینها از یک جزیره هم نمی گذرند ولی از پیدا کردن حتی لاشه ساخته خودشان عاجزند ضمنا اگر به ساختن باشد ما هم می توانیم حتی بهترش را بسازیم پس زیاد اینجور چیز ها معیار نیست
    • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      15 0
      یه هواپیما رفته در اقیانوس به اون بزرگی سقوط کرده الان تمام غرب باید زیر سوال برود؟میدونی اقیانوس یعنی چی؟میدونی عمق اقیانوس چقدره؟ اگر به ساختن باشد ما هم میتوانیم بهترش را بهسازیم یعنی چه؟بله به ساختنه شما برو بساز چرا نمیسازی؟ عزیز من دانشش رو نداری مدیریتش را نداری این حرفها رو نزنید بخدا فقط حس ترحم منو تحریک میکنه شما از ساختن یه قرص ساده هم عاجزی الان میفرمایید چون هواپیما سقوط کرده نتونستن پیداش کنن پس پیشرفت نکردن وافعا عجیب نیست؟این لامپ این الکتریسیته اون یخچال اون مایکرویو اون موبایل اون تلویزیون اون رادیو اون لپ تاپ اون نرم افرار این سیتم عامل و....همه اینها از غربه شما دو روز اگه تونستی بدون اکتشافات و اختراعات غرب زندگی کنی بعدش بیا بگو بله غرب چیزی نیست جوک نفرمایید.
  • واقعیت امر A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    9 0
    اقای فیلسوف جناب اقای صابر کشورهای جهان سوم سبد و کوزه با 20 کیلو وزن میسازن که 5 لیتر اب توش جا میشه ولی کشورهای پیشرفته بوئینگ 777 میسازن و درست از همین کشورهای پیشرفته با هوش سرشارشون میان می رباین و ما فقط شعار میدیم داریم پراید میسازیم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    15 2
    عظیم‌الجثه: قول پیکر (غول پیکر)، چطور: چگونه، کماکان: همچنان، محو: ناپدید، ختم شود: پایان یابد، براساس: برپایه، آخرین: واپسین ... ببینید تنها چند جمله نخست اینهمه بی مهری داشت به پارسی... بچاپ خبرجان!
    • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
      7 1
      آفرین بی نام جان! تلاش و کوششی که نویسندگان و روزنامه نگاران ما در به کار بردن واژگان عربی به جای واژه های پر استفاده فارسی دارند باعث شرمندگیه!این دوستان گمان میکنند که اگر در نوشتارشان به جای وازه های فارسی واژه های عربی بکار ببرند نوشته شان فاخر تر شده و بیشتر به چشم می آید! در حالیکه نمیدانند اینکارشان در واقع قلمبه نویسی است!
  • رضا A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 0
    این مبحث گزینه ها (روی میز کی باشه )داستانی شده ها !!!
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 2
    يكي بود روز اول گفته بود اينو امريكا دزديده تا ايران رو بد نام كنه. راستي ازون چار مرز بان چه خبر؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 0
    اگه شما رو بزارن حاضرین کشورتونو به حراج بزارین.
  • علی A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 0
    من مطمئنم این هواپیما ماجراهای دیگه ای داره ولی دارن پنهان کاری میکنن چون یه سوتی امنیتی بزرگ محسوب میشه. در آینده همه شگفت زده میشن قطعا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 8
    خیلی واضحه که پشت پرده یه چیزی هست که نمیخوان رو بشه که ریشه اش هم در دست آمریکاست. اگه میگید نه، تاریخ بعداً نشون میده
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 0
    فیلمش چقدر بفروشه!
  • مهران . ت A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 5
    ممکنه قدرتهایی مانند روسیه و یا آمریکا و غرب بخواهند از این موضوع برداشت کاملا سیاسی داشته و از آن به عنوان یک دستاویز برای یک حمله نظامی استفاده نمایند.ولی به نظر شخصی بنده اگر بخواهند سه سوت می توانند آن را پیدا کنند و شاید هم می دانند و نمی گویند!
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 4
    میگن روسیه 5 تا ناو هواپیمابر غول فرستاده که دنبالشون بگردن.کارکنانشون هم بچه توده ای های ایرانن.چه افتخاری.
  • عطا IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    2 13
    عزیزان من هواپیما را تکنیک هارپ از بین برده است
  • شروین A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    6 0
    بعد از گمانه زنی های فراوان کارشناسان به این نتیجه رسیدن هواپیمای مذکور توسط تیمی به نام دزدان هوایی کارائیب ربوده شده و در شهر جدید اندیشه بنهان کرده اند!! منبع خبری : ...
  • رضا A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    4 1
    بعد ما بچه بودیم پاک کن گم میکردیم بابامون دعوا میکرد
  • هدهد EU ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    5 1
    جزیره keeling شمالی محل بدنه شناور و سالم هواپیما است که مثل یک زیر دریایی نیمه غرق است مسافران نمی توانند خارج شوند ولی اکثرا زنده اند البته در شرایط بسیار بدی
  • بهزاد A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    2 0
    یاد سریال lost افتادم بی اختیار
  • ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
    2 0
    این هواپیما با جنگ الکترونیک از روی زمین کنترل شده یا به اصطلاح هک شده، در دقائق اولیه با کنترل سیستم اتوماتیک هواپیما کسانی‌ که پشت این هواپیما ربای الکترونیک بودند ، ایرتفا پرواز هواپیما را به ۴۵۰۰۰ فوت افزایش دادند تا خدمه پرواز و مسافران دچار کمبود اکسیژن شوند و به سرعت به خواب و اغما بروند، و با سرعت دوباره برای عدم رهگیری از سوی رادار به ارتفاع ۵۰۰۰ فوت کاهش ارتفاع داده شده. و بدون مزاحمت با کنترل سیستم اتو ماتیک هواپیما برای ۷ ساعت به صورت خودکار به عمق اقیانوس هند فرستاده شده و در آنجا سر به نیست گردیده، اما اگر سوال شود که چگونه ماسک اکسیژن کار نکرده باید گفت اگر اناه می‌توانند که سیستم کامپیوتر هواپیما را در در دست گیرند حتما هم می‌توانند سیستم خودکار اکسیژن کمکی‌ را از کار بیندازن