پیشنهادهای عضو کمیسیون امنیت ملی برای جلوگیری از تکرار گروگان گیری مرزبانان

عضو کمیسیون امنیت ملی می گوید: گروگان گیران 5 مرزبان ایرانی یک گروه تروریستی است. گروهی که تمایلات غیر انسانی، غیر اسلامی و غیراخلاقی زیادی دارند.

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص موضوع گروگانگیری مرزبانان کشور در مرزهای شرقی و جنوب شرقی که تا به حال منجر به شهادت یکی از مرزبانان ایرانی شده است گفت: باید تلاش کنیم که امکانات مورد نیاز را بیشتر دراختیار نیروی انتظامی بگذاریم و نیروی انتظامی هم باید رویه ها و دستورالعمل هایش را به گونه ای ترمیم کند که پاسگاهای مرزی ما نفوذ ناپذیر باشند، این کاری است که آنها باید انجام دهند. 

این نماینده مجلس با تاکید بر این که دستگاه های امنیتی و نظارتی کشور باید بیش از قبل در این موارد حساسیت نشان دهد،افزود: البته دستگاه های مزبور قبل از عید نوروز همه تلاش خود را کردند اما علی القاعده باید دستگاه های نظارتی و امنیتی ما چه در اطلاعات و چه در وزارت کشور تلاش کنند که با تدبیر در استفاده از شیوه ها و آیین نامه های عملیاتی نوع تعامل خودشان را به گونه ای افزایش دهند که بتوانند در اسرع وقت آنهایی را که به اسارت در می آیند آزاد کنند.
وی در خصوص اقدامات نظارتی مجلس دراین زمینه گفت: کمیسیون پیش از عید جلسه داشت، آقایان را خواست و قبل از عید توجیه کرد و رهنمودهای لازم از طرف کمیسیون را به آنها داد، منتها آن طرف یک گروه تروریستی است. گروهی که تمایلات غیر انسانی، غیر اسلامی و غیراخلاقی زیادی دارند. اگرطرف گفتگو اهل گفت و گو و حرف حساب بود بهتر بود اما قسمت عمده گرفتاری این است که طرف مهاجم دارای تمایلات غیر اصولی است. همه مبادی باید به صورت جدی درگیر کار باشند.
حیدرپور در خصوص این که مجلس اگر بخواهد پاسخ خاصی را از دستگاههای ذیربط به عنوان نهاد تعلل کننده در شهادت مرزبان در اسارت پیگیری کند سراغ کدام نهاد می رود تصریح کرد: نگهداری مرز بسیارسخت است، نگهداری از مرزی که آن طرفش اشرار و طرف دیگر القاعده است و آن طرفش فعالیت های غیر انسانی، غیر اسلامی و غیر عرف دیپلماتیک و سیاسی حاکم است.
وی ادامه داد: این ها به نوعی زندگی کاملا بدوی و عقب افتاده دارند و از سوی دیگر در داخل هم اداره و کنترل مرزها بسیار سخت است باید در ذهنمان باشد که این گونه اتفاقات در یک شرایطی که ما در ناحیه مرزی مان داریم تا اندازه ای قابل تصور است، حالا ما باید تلاش کنیم که اتفاق نیافتد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارحی مجلس افزود: تلاش باید در این جهت باشد که نیروی انتظامی تا آنجا که می تواند شرایط و خواستگاه های خود را مقاوم تر و مستحکم تر کند و به نیروهایش آموزش های لازم را بدهد و به نوعی حراست و نگهداری از مرز را از حالتی که در حال حاضر هست به حالت پیشرفته تری تغییردهد.
وی در خصوص این که بودجه انسداد مرزها کجا صرف می شودو ایا این بودجه ای که هر سال گذاشته می شود،کافی نیست، نیز گفت: درحال حاضر این بودجه به صورت کامل در مرزها هزینه می شود و البته پیشرفت های خوبی هم داشته اند. نیروی انتظامی شرایط خود را باید تقویت کند.جاهایی بودجه بیشتری می خواهد که باید کمکشان کرد ودرعین حال باید از روش های جدید و مدرن مثل پوشش هوایی، هواپیمای بدون سرنشین و استفاده از رادارهای که بتوانند دقیق تر با کمک آلات و ادوات الکترونیک مرز را قوی تر پوشش دهند.
حیدرپوربا اشاره به این که درعین حال وزارت خارجه و کشور و همچنین وزارت اطلاعات بایستی مانند گذشته با یک کار تیمی و گروهی سازو کارهای لازم را برای جلوگیری از این گونه حوادث فراهم نمایند تاکید کرد: وقتی که چنین حوادثی اتفاق می افتد برای پیشگیری از به شهادت رساندن نیروها به عمل بیاورند. من فکر می کنم که تلاش جدی را قبل از عید انجام دادند و بعد از عید باید به کمیسیون گزارش دهند تا ببنیم کارشان تا کجا جلو رفته و احیانا نقاط ضعف کجا بوده و اگر بخواهیم بگوییم که از بعد نظارتی چه کسانی بیشتر مسئول هستند باید صبر کنیم که گزارش کامل را داشته باشیم و اقداماتی که انجام دادند تا بتوان نقاط ضعف را شناسایی کرد و اصلاحات کامل را به عمل بیاوریم.

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام FI ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    70 7
    مسولان نظامی فکر می کنند حفاظت مساوی است با پاس دادن. تو سربازی هم کار همه یا پای دادن است (حالا جلوی درب بسته باشد یا یک آب سرد کن را پاس بدهی -عین واقعیت است. استاد من با فوق لیسانس فیزیک حالت جامد از دانشگاه علم و صنعت دو سال از یک آب سرد کن خراب پاس می داده) یا ماشین سرهنگ رو شستن است یا خرده فرمایشات کادری های بی سوادی که یک دقیقه محض تنوع کار خود را انجام نمی دهند. بعد جناب رییس جمهور بر خلاف اراده و خواست ملت می فرمایند که سربازی چیز خوبی است. اگر سربازی نباشد جناب سرهنگ های فراون کشور با چی بازی کنند؟ به کی امر و نهی کنند تا دلشان خنک شود چون بیرون از پادگان کسی جواب سلام آنها را هم نمی دهد. و اگر سربازی نباشد دوست و آشنا دیگر به آنها التماس نمی کنند که پارتی بازی کنند و ...
  • قربانی IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    67 0
    خواستم بنویسم تا "گروه جیش ال هرچی "بداند با کشتن سربازانی که فرزندان این سرزمین هستند جز تنفر این مردم چیزی به دست نخواهند آورد . امیدوارم آن سرباز نیز زنده باشد . سربازان مارا آزاد کنید .
  • سلطان A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    0 0
    اجازه بديد اينيو كه زاييديم بزرگ كنيم بعد