عضو کمیسیون امنیت ملی:پاکستانی ها می گویند گروهک گروگان گیر را اصلا نمی شناسند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس امنیت جانی مرزبانان ایرانی رامتوجه دولت پاکستان می داند.

مریم هدیه لو:احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین در عین اینکه از اقدام های دستگاه مسئول میگوید، اما تاکید میکند که پاکستان مسئول است ولی جالب است که مقامات پاکستانی می گویند گروهی که این حادثه تروریستی را ایجاد کرده اند، اصلا نمی شناسند.مشروح اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی به شرح زیر است.

 

مجلس قبل از تعطیلات برای پیگیری قضیه ربوده شدن مرزبانان ایرانی جلسه ای داشت؟ بازهم اعلام شد که یکی دیگر از جوانان مرزبان ایرانی به شهادت رسیده است؟

بله. ما به جد پیگیر این قضیه بودیم و پیش بینی هم می کردیم که این اتفاق بیافتد، زیرا که ایران درماجرای گروگان گیری با دولت خاصی که طرف نیست بلکه با یک گروه بی نام و نشان طرف است.

مسئولیتش را کسی بر عهده نگرفته، درست است ؟

گروه تروریستی جیش العدل مسئولیتش را برعهده گرفته است، ظاهرا یک درخواست هایی هم داشته اند.

گفته شده این گروهک یک سری درخواست های مالی داشتند و ایران زیر بار نرفته است ...

خودشان گفته اند درخواست هایی داشتند البته دولت ایران منکر شده که درخواستی به طور رسمی مطرح شده باشد. قطعا این ها باید تاوان این ماجرا را پرداخت کنند. سرنوشت این گروه سرنوشت کسانی است که جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از هواپیما به زمین آورد و به سزای اعمال ناشایست خود رسیدند ولی موضوع این است که دولت پاکستان باید پاسخگو باشد و اینها نه زیر زمین رفته اند و نه به کرات دیگر سفر کرده اند به هر حال در خاک کشوری هستند که باید پاسخگوی ما باشد اگر چنین وضعیتی برای پاکستان پیش می آمد و اینها وارد خاک ما می شدند، دولت پاکستان از ما چه انتظاری داشت؟ این پنج نفر که در واقع الان گرفتار دست این اشرار هستند نه اولین اتفاق است و نه آخرین اتفاق به حساب می اید. تا چه زمانی ما باید این وضعیت را تحمل کنیم؟ دولت پاکستان یک دولت بزرگ است.این رویه قابل قبول نیست.

کمیسیون امنیت ملی به عنوان مسئول ترین کمیسیون از سوی مجلس چه واکنشی خواهد داشت ؟

 این که شما می فرمایید کمیسیون مسئول است، بله هست و جلسه ای هم قبل از عطیلات عید نوروز در کمیسیون به صورت مفصل راجع به این قضیه تشکیل شد. آن جا هم خود من این صحبت را داشتم، گفتم مگر جمعیت اینها چقدر است؟ ما در جنگ تحمیلی 20- 30 کشور را زمینگیر کردیم. کشورهای غربی و اروپایان و شرق و غرب حامی صدام بودند، ما ابرقدرت ها را زمین گیر کردیم حالا این ها چه تعدادی هستند که باید به راحتی بیایند و در خاک ما نفوذ کنند و  سربازان ما را اسیر کنند و گروگان بگیرند؟ به هر حال قابل قبول نیست. ما باید توان دفاعی را دراین منطقه بیشتر کنیم واین همه پولی که سالیانه برای انسداد مرزها می دهند، کجا رفته است؟

این که شد پاسخگویی داخلی ها،پس پاسخ خواهی از طرف خارجی چه می شود؟

 در مورد طرف خارجی هم این درست است که دولت پاکستان باید پاسخگو باشد. این مورد را ما در کمیسیون هم مطرح و دفاع هم کردیم و مسئولین دستگاه های مختلف هم بودند. برای مردم قابل قبول نیست که یک گروه چند صد نفره به راحتی بیایند و نفوذ کنند و ماجراجویی کنند. ما باید در وهله اول به داخل متکی باشیم یعنی توان دفاعی را بالا ببریم و اگر هم  به نظر من دولت پاکستان پاسخگو نباشد به هرحال نیروهای نظامی ما این توان را دارند که داخل عمق خاک پاکستان ورود کرده و این ها را قلع و قم کنند قرارنیست که این ها بیایند داخل خاک ما و یک حمله غافلگیرانه انجام بدهند و به پاکستان برگردند و دست ما هم به آنها نرسد! به هر حال افکار عمومی در حال حاضرازاین وضعیت و بالاخص اتفاقی که اخیرا افتاد و یک مرزبان به شهادت رسید، حقیقتا بسیار ناراحت است لذا در کمیسیون امنیت ملی این مسئله پیگیری شد و پیگیری هم می شود.

دستگاه هایی که تعلل کردند به نظر شما کدام دستگاه ها هستند؟

آنها می گویند که ما تعلل نکردیم، دستگاه دیپلماسی ما به این قضیه ورود کرد و رایزنی های خود را به لحاظ دیپلماتیک با دولت پاکستان داشت. وزارت کشور هم که در واقع مسئولیت امنیت کشور را دارد،آن جا هم می گویند که هم رایزنی هایی داشته و هم نیروهای نظامی به نوعی پیگیر ماجرا بوده اند. بازهم تاکید من این است که طرف ما دولت نیست،یک گروه تروریستی است.درحال حاضر وزیر خارجه چه کار کند جز اینکه با وزیر خارجه پاکستان رایزنی کند و این کارها را هم انجام داده است، نیروهای امنیتی و سیاسی هم کار خودشان را کرده اند اما چون این یک گروه زیرزمینی است ودر پاکستان هم زیرزمینی فعالیت می کند، این حوادث ایجاد شده است ومعلوم هم نیست که این ها کجا هستند فقط ما می دانیم که داخل خاک پاکستان هستند.

با توجه به قدرت دستگاه های اطلاعاتی ما اینکه حتی اینها زیرزمینی کار می کنند و با توجه به چیزهایی که از دستگاه های اطلاعاتی ایران دیده شده که جزو پیشرفته ترین دستگاه های اطلاعاتی دنیاست، چطور نتوانستیم تا به حال ردی از آنها پیدا کنیم یا حداقل کاری بکنیم که داخل مرزهای ایران وارد شوند؟

این که داخل مرزهای ایران وارد نشوند، حرف به حقی است، عرض من هم همین است با این وضعیت خوبی که به لحاظ امنیتی، اطلاعاتی و توان خوب نظامی درایران نباید اجازه دهیم که وارد خاک ما شوند و قبل از اینکه به خاک ما برسند باید این ها را از بین ببریم ولی اینکه در حال حاضر 5 نفر از جوانان ما دست این گروه اسیر هستند، ما نمی توانیم تهاجمی برعلیه شان عمل کنیم. در حال حاضر منطقی است که با اینها وارد معامله شویم و در این موقعیت این افراد را آزاد کنیم که وضعیت بدتر از این نشود ولی در فرصت مناسب باید اینها را ریشه کن کنیم. تا چه زمانی باید تحمل کنیم که به راحتی وارد مرزهای ما بشوند و این اتفاقات رخ بدهد. به عنوان خادم مردم برای من سئوال است اگر مردم از من بپرسند که چرا این حوادث رخ می دهند و نیروهای امنیتی و نظامی کشور کجا هستند چه پاسخی باید بدهم.

راهکار به نظر شما چیست؟

باید اینها را شناسایی کنیم که قبل از اینکه سراغ ما بیایند ما به سراغ آنها برویم. ما باید یک رایزنی دیپلماتیک سنگین با پاکستان داشته باشیم، در جلسه ای که در کمیسیون داشتیم نماینده یکی از دستگاه ها گفت که پاکستانی ها اعلام کردند ما خیلی در ایالت بلوچستانمان نفوذ نداریم و از دست پاکستان خارج است، اینطوری بهتر است.بنابر این خود ما می توانیم به درون این ایلات ورود  کنیم. اگر پاکستان به صراحت می گوید که در آن ایالت نفوذ نداریم، ایران می تواند خودش نفوذ کند.

پس ما می توانیم بگوییم که نهاد مسئول در این زمینه دستگاه سیاست خارجی است؟

به صورت دقیق این طور نمی توان گفت. مسئولیت با پاکستان است و اگر داخلی حساب کنیم خیلی از دستگاه ها دخیل هستند.

کدام دستگاه را شما بیشتر مسئول می دانید یعنی در وظایفشان تعلل کرده اند؟

من نمی دانم که اسمش را تعلل بگذاریم یا نه، اگر بگوییم که دستگاه خارجی تعلل کرده، اما این دستگاه با دولت پاکستان رایزنی کرده،اگر بگوییم وزارت کشور تعلل کرده که باز هم این طور نیست و رایزنی امنیتی اش را انجام داده است، اما به صورت قطع می توانیم بگوییم که پاکستان مسئول است ولی جالب است که مقامات پاکستانی می گویند گروهی که این حادثه تروریستی را ایجاد کرده اند، اصلا نمی شناسند. پاکستان یک عملیات هم داشت ولی متاسفانه به نتیجه ای نرسید.

اگر شما به عنوان نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی بخواهید که در این زمینه از یکی از این دستگاه ها سئوال بپرسید کدام دستگاه را مورد سئوال قرار می دهید به عنوان مقام مسئول؟

سه وزارت خانه اینجا مسئولیت دارند من نمی گویم که تعلل کردند چرا که اینها تلاش کردند ومن در جریان تلاش های اینها بودم ولی من می گویم که این سه دستگاه برای اینکه این قضیه به خوبی و خوشی تمام شود، باید تلاششان را بیشتر کنند، یکی از آن ها وزارت خارجه است، یکی وزارت کشور و دیگری وزارت اطلاعات است، به هرحال  وزارت اطلاعات ما قدرت رقابت با سازمان های اطلاعاتی دنیا را دارد. باید از هر طریقی که شده شناسایی کند. وزارت کشور از طریق نیروهای نظامی که در اختیار دارد باید با اقتدار بیشتری عمل کند از طریق مرزبانی نظامی و وزارت خارجه هم با دولت پاکستان رایزنی کند. دولت پاکستان مقصر اصلی است چون نه اولین بار است و نه آخرین بار، پاکستان مسئول این کار است اگر به این صورت باشد ما هم عمل مقابله  به مثل را می توانیم انجام دهیم و بیایم اینجا نیروهای مخالف پاکستان را تربیت و روانه پاکستان کنیم. پاکستان عرضه ندارد از مرزهایش نگهداری کند ما می توانیم در مرزهای پاکستان خودمان وارد عمل شده و برخورد لازم را بکنیم به هر حال این روند تشدید شد. نیروهای نظامی و انتظامی ما، ارتش و سپاه و بسیج ما این توان را دارند که ورود کنند نه تنها این گروه تروریستی بلکه هرچه گروه های افراطی و تروریستی در پاکستان است قلع و قم کند و اگر این روند ادامه پیدا کند دیگر هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معصومه A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    بیاین ته دلمون امیدوار باشیم خبر شهادت جمشید دانایی فر فقط یه جو تبلیغاتی باشه... مرزبانمون یه پسر ده روزه داره.....
  • بی نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 1
    پاکستان البته که دروغ می گوید.همه ما می دانیم که این گروه تروریستی از اعراب سعودی فرمان می گیرد و دست سازمان های امنیتی پاکستان هم در کار است.این حرف ها خنده دار است.پاکستان باید مسئولیت آن را پذیرفته و برای نجات جان سربازان ما اقدام جدی به عمل آورد.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    0 0
    بهترین راه فراخانی سفیرماازپاکستان است
  • بی نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    3 0
    چشم ظريف روشن!
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    1 0
    ها ! سينه چاكي هاي خبر آنلاين براي حقوق مردم كو! به نفع دولت نيست در نتيجه فرياد وا اسلاما سر نمى دين!؟ حيا را خوردين بي حيايي قي كردين!
  • بی نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    0 0
    من قسمت اخر سخنان عضو کمیسیون امنیت ملی رو به شدت قبول دارم