پایان اجلاس سران عرب در کویت/ناکامی عربستان سعودی و احمد الجربا

بیست و پنجمین اجلاس سران عرب در کویت درحالی به پایان رسید که عربستان سعودی نتوانست به اهدافی که درباره سوریه دنبال می کرد دست یابد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا  ناظران، عربستان سعودی و « احمد الجربا» رییس به اصطلاح ائتلاف مخالفان نظام سوریه را به عنوان بازندگان و ناکامان اصلی بیست و پنجمین اجلاس سران عرب در کویت معرفی کردند.

بیشتر منابع خبری نوشتند که زمینه چینی های ریاض با مقاومت برخی کشورها بویژه عراق و الجزایر و حتی مصر و لبنان برای نشستن الجربا بر کرسی سوریه در اجلاس کویت همچون اجلاس دوحه، در کویت برباد رفت و اگرچه این کرسی خالی ماند اما پرچم سوریه باردیگر در اجلاس سران عرب به اهتزار درآمد.

بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای که از نزدیک اجلاس سران عرب درکویت را دنبال کرده اند از سایه سنگین سوریه براجلاس کویت یاد کرده و گفته و نوشته اند که اجلاس سران عرب تحت الشعاع سوریه بویژه پیروزی های اخیر ارتش این کشور در منطقه القلمون و فتح یبرود قرار داشت و حتی تحرکات گروه های تروریستی تکفیری در مرز کسب در ریف لاذقیه که با دخالت مستقیم نظامی ترکیه همراه شد، نتوانست سران عرب را قانع کند که کرسی سوریه را به مخالفان واگذار کنند.

رسانه ها، انصراف سران عرب از تصمیم قبلی خود و سخنان تند و خشمگینانه ولیعهد عربستان سعودی و الجربا از جمله پیامدهای سیاسی فتح یبرود و قلعه الحصن و دیگر پیروزی های نبردهای القلمون و حمص دانسته اند.

سران عرب در اجلاس قبلی خود در دوحه قطر به نماینده مخالفان نظام سوریه اجازه دادند بر کرسی این کشور تکیه زند و بر خلاف انتظارها در اجلاس کویت از این تصمیم خود عدول کردند و باردیگر پرچم سوریه بر روی میز قرار گرفت و الجربا از این کرسی دور ماند.

بیشتر سران عرب با تاکید بر ضرورت مبارزه با تروریسم تکفیری خواستار حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران سوریه شدند.

حمله الجربا به سران عرب

الجربا نتوانست عصبانیت خود را از این تصمیم سران عرب و بویژه از جشن پیروزی فتح یبرود، قلعه به اصطلاح نفوذ ناپذیر تروریست های تکفیری در شهرهای سوریه و ضاحیه جنوبی بیروت مخفی کند.

وی نه تنها ناخرسندی خود از تصمیم های سران کشورهای عرب برای بی اعتنایی آنها به مخالفان تروریست و تکفیری نظام سوریه که تنها عامل آن شکست این تروریست ها در میدان نبرد و از دست دادن بیشتر مناطق راهبردی بویژه منطقه القلمون است، موافقت سران عرب با خالی ماندن کرسی سوریه و برافراشته ماندن پرچم این کشور را ناامید کننده خواند و آنها را به فراهم کردن زمینه برای بازگشت نظام سوریه به اتحادیه عرب متهم کرد.

شکست توطئه سعودی

عربستان سعودی هم که درآستانه سفر « باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به ریاض تمام تلاش خود را برای نشاندن الجربا بر کرسی سوریه در اتحادیه عرب و استفاده از آن در مذاکرات با اوباما به عنوان یک برگ برنده بکار گرفت، ناچار شد این ناکامی را بپذیرد.

ولیعهد سعودی که از مخالفت قاطع برخی کشورهای مهم عربی با پیشنهاد آن عصبانی و خشمگین بود، تلویحا خواستار مداخله نظامی در سوریه برای تغییر موازنه قوا به نفع تروریست های تکفیری از جمله جبهه النصره و داعش شد، گروه هایی که خود آنها را در زمره تروریست ها قرار داده است.

این رویکرد عربستان سعودی ، دروغ بودن تصمیم این کشور برای مبارزه با تروریسم تکفیری بویژه داعش و جبهه النصره را برای سران کشورها و ملت های عرب برملا کرد.

پیام سران عرب به بشاراسد از زبان الجربا

الجربا هم با خشم خطاب به سران عرب گفت: موافقت شما با خالی ماندن کرسی سوریه یک پیام آشکار و رسا برای « بشار اسد» رییس جمهوری سوریه است که « بکش ، بکش ، کرسی سوریه بعداز جنگ در انتظار تو است».

بیشتر سران عرب که در اجلاس گذشته خود در دوحه پایتخت قطر به مخالفان اجازه داده بودند کرسی سوریه را اشغال کنند در اجلاس کویت نه تنها از این تصمیم خود عدول کردند بلکه ازجنایات تروریست های تکفیری و خطرتوسعه این پدیده خطرناک در منطقه ابراز نگرانی کردند.

تمام سخنرانان در اجلاس کویت حتی ولیعهد سعودی بر نگرانی خود از گسترش خطر تروریسم تکفیری در منطقه ابراز نگرانی کردند و شیخ « صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت و میزبان اجلاس سران عرب هشدار داد که « تروریسم تکفیری» در دروازه کشورهای عربی ایستاده است.

الجربا گفت : همواره از ما سئوال می شود که چرا غرب از ما رویگردان شده و از وعده های خود برای دادن سلاح های پیشرفته خودداری می کند حتی برادران هم اجازه نمی دهند بر کرسی سوریه در اتحادیه عرب تکیه بزنیم.

وی به شکست های گروه های تروریستی تکفیری در میدان نبرد با ارتش سوریه اعتراف کرد و از سران عرب خواست تا به غرب برای دادن سلاح ها و انجام تعهداتش فشار وارد کنند.

تعجب ولیعهد سعودی

« سلمان بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی هم همچون الجربا خشمگینانه از تصمیم سران عرب برای خالی ماندن کرسی سوریه انتقاد کرد و گفت: تعجب انگیز است که در دوحه کرسی سوریه را به مخالفان دادید اما حالا برعکس این تصمیم خود عمل می کنید.

وی همچنین جامعه جهانی را به « فریب دادن مخالفان نظام سوریه» متهم کرد و با بیان اینکه « روند اوضاع باید تصحیح شود» بر تغییر موازنه قدرت در میدان نبرد در سوریه به نفع تروریست های تکفیری تاکید کرد.

بیست و پنجمین اجلاس سران عرب دیروز( سه شنبه) در میان غیبت سران 8 کشور بویژه سوریه ، عربستان سعودی و امارات آغاز بکار کرد و قرار است امروز با صدور یک اعلامیه که الزام آور نیست، به کار خود پایان دهد.

ولیعهد عربستان سعودی منتظر پایان اجلاس سران عرب نماند و بعداز سخنرانی خود کویت را ترک کرد.

پشت پرده ها از زبان « الرای کویت»

روزنامه کویتی « الرای» هم از پشت پرده های اجلاس سران عرب نوشت و تاکید کرد که هیات الجزایری به همراه هیات عراقی با اتخاذ موضعی محکم در برابر درخواست سعودی برای واگذاری کرسی سوریه به مخالفان، این نقشه ریاض را ناکام گذاشتند.

امیر کویت با بالا گرفتن اختلافات بسیار شدید در خصوص کرسی سوریه خواستار یک راه حل توافقی شد و با ایستادگی الجزایر و عراق ، درخواست سعودی که از سوی امارات و بحرین تایید شد، تصویب نگردید.

ولیعهد عربستان سعودی حتی پیشنهاد تشکیل یک جلسه با حضور 14 تن از سران عرب حاضر در اجلاس کویت از جمله « عبدالله دوم» پادشاه اردن را نپذیرفت و با شدت بر نشستن الجربا بر کرسی سوریه تاکید داشت که با آن موافقت نشد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    1 0
    سرشون به سنگ خورد شکر خدا.
  • علیرضا A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    2 0
    همانا حزب خدا پیروز است...