۰ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۷
آذرخش از نگاه ساکنان فضا

تجربه مشاهده برخی از پدیده‌ها از فضا بسیار دیدنی است. در این میان رخدادهای طبیعی جزو چشم‌نوازترین و متفاوت‌ترین پدیده‌ها محسوب می‌شوند، مانند آذرخش‌ها!

محمود حاج‌زمان: تجربه مشاهده برخی از پدیده‌ها از فضا بسیار دیدنی است. در این میان رخدادهای طبیعی جزو چشم‌نوازترین و متفاوت‌ترین پدیده‌ها محسوب می‌شوند. رقابت میان مادر طبیعت و مصنوعات بشر گاه به خلق صحنه‌های زیبایی منجر می‌شود که از فضا جلوه‌ای تاثیرگذارتر می‌یابند.

عکس زیر که توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی و از ارتفاع 400 کیلومتری زمین گرفته شده است؛ رقابت میان درخشش آذرخش و تابش شهرهای شب‌زده را در قابی واحد به تصویر می‌کشد (برای دیدن عکس در ابعاد بزرگ اینجا کلیک کنید).

آذرخش
تاریخ عکس که توسط خدمه ماموریت 38 ساکن ایستگاه فضایی گرفته شده، مربوط به دسامبر 2013 / آذر 1392 و هنگام عبور از فراز خلیج فارس است. علاوه بر لذت بردن از زیبایی عکس، مطالعه بر روی آذرخش یکی از پروژه‌های فضانوردان محسوب می‌شود. خدمه ایستگاه تلاش دارند مشخص کنند که آیا انواع خاصی از آذرخش‌ها منبع تولید درخشش‌های پر انرژی موسوم به درخشش پرتو گاما (Gamma-Ray Flash) هستند؛ یا اینکه عوامل دیگری در این میان دخیل هستند. آنها همچنین تلاش دارند دریابند کدام نوع از انواع آذرخش در این پدیده تاثیرگذارند.

پرتوهای گاما معمولا در اثر انفجار هسته‌ای، شراره‌های خورشیدی و ابر نواخترها ایجاد می‌شوند؛ اما دانشمندان کشف کرده‌اند که این پرتوها تا 500 بار در روز و در بالای ابرهای آذرخشی در جو زمین ظاهر می شوند. پس از آنکه ایستگاه فضایی بین‌المللی از دسامبر 2013 / آذر 1392 و به عنوان بخشی از آزمایش «ایستگاه آتش‌نشانی» ناسا به مجموعه ابزارهای آزمایشی جدیدی مجهز شد؛ به دانشمندان امکان داد تا آذرخش و درخشش پرتو گاما را با استفاده از ابزاری واحد تجزیه و تحلیل کنند.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    15 1
    چقدر زیبا!
    • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      4 3
      اره زیباست دقتد کنید اون دو تا فانوسی هم که روشنه حتمآ که یکی از شهر های ایرانه.
  • بهمن A1 ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    6 1
    عالی بود . ممنون
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    2 0
    نگاه کردن از بالا به زمین بهترین چشم اندازه - ممنون