عرف ازدواج با فرزند خوانده را نمی پذیرد/ 3 سرپرست با فرزند خوانده خود ازدواج کردند

ازدواج با فرزند خوانده موضوعی بود که سال گذشته سرو صداهای فراوانی به همراه داشت.

زهرا تالانی:سال گذشته در ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست آورده شد که ازدواج فرزند خوانده با سرپرست، در صورت صلاحدید دادگاه امکانپذیر است. این ماده جنجالها و مخالفتهای فراوانی به همراه داشت چون هرچند این موضوع اشکال شرعی ندارد اما جامعه شناسان و حقوق دانان به خاطر آسیبهایی که می تواند این ازدواج داشته باشد هشدار می دهند. در همین زمینه میزگردی با حضور محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، حجت الاسلام محمدرضا درانی، استاد حوزه و دانشگاه و حسن کیا، حقوقدان برگزار شد که خلاصه آن را می خوانید:


چرا مجلس در ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، اجازه ازدواج سرپرست با فرزند خوانده را می دهد باعث تعجب و نگرانی شد. چرا مجلس تصمیم به تصویب آن گرفت؟


سعیدی: لایحه اولیه حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در تاریخ هفدهم اسفند سال 87 به مجلس ارائه شده که آن موقع در ماده 24 آمده بود که ازدواج سرپرست با کودک یا کسی که تحت نظارت اوست منوط به اجازه دادگاه خانواده با اخذ نظر کارشناسی مجاز است. در مجلس هشتم با توجه به اینکه بررسی این لایحه زمانبر بود، تنها برخی مواد آن در کمیسیون تصویب شد و نهایتا به مجلس نهم رسید. در کمیسیون اجتماعی ما بر روی این ماده بحث و بررسی زیادی کردیم. سرانجام با نظرمرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان با توجه به اینکه تصریح به امکان ازدواج سرپرست با کودک یا نوجوان که موارد آن بسیار نادر است با اخلاق عمومی سازگار نیست حذف این ماده پیشنهاد شد. اما نمایندگان دولت یعنی مسئولان سازمان بهزیستی که پیشنهاد این طرح را داده بودند اصرار به تصویب این ماده داشتند چون اعلام کردند که مواردی وجود داشته و اگر در قانون نباشد مشکل پیدا می شود. در مرحله اول با یک اصلاحاتی دوباره تصویب شد که "هرگاه سرپرست درصدد ازدواج با فرزند خوانده است باید مشخصات آن را به دادگاه اعلام کند در صورت وقوع ازدواج، سازمان موظف است گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند تا با توجه به این قانون نسبت به ادامه سرپرستی یا فسخ آن تصمیم اتخاذ شود." سپس یک تبصره به آن اضافه شد که ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن با سرپرست ممنوع است. این نظر مجلس بود که به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان آن را رد کرد و دوباره به مجلس آمد. سرانجام چون از نظر شرع اشکالی نداشت ما اصلاح کردیم و اجازه ازدواج با مصلحت دادگاه داده شد.


اما خانواده های ایرانی معمولا کودکانی را که به سرپرستی می گیرند محرم می کنند، پس چرا بهزیستی احساس خطر می کند؟

درانی: در سرتاسر دنیا سرپرستی یک کودک بی سرپرست یک امر اخلاقی محسوب می شود که بسیار پسندیده است و برای هر کودکی ممکن است این اتفاق رخ دهد که والدین خود را از دست بدهد یا والدینی مسئولیت ناپذیر داشته باشد که اجبارا باید خانواده دیگری سرپرستی او را بپذیرد که این امر در همه جوامع اجتناب ناپذیر است و موضوع ربطی به دین و شریعت نداشته و صرفا یک وظیفه انسانی و اخلاقی محسوب می شود. در دین ما که دینی همه جانبه و جهان شمول است و به همه ابعاد فردی، اجتماعی، مادی و معنوی انسان توجه دارد و از طرفی دینی است که در آن بن بست وجود ندارد برای حل معضلات و مشکلات جامعه راه حل های منطقی و عقلایی ارایه شده که البته همه منطبق بر رعایت اصل کرامت و شئونات انسانی است. در اسلام نظام عقلایی تحت عنوان "نظام محرم و نامحرمی" وجود دارد که البته منطبق بر قواعد عقلایی و اخلاقی است. فردی که به عنوان فرزند خوانده می خواهد عضو یک خانواده شود هم از این قانون مستثتی نیست و برای خانواده های ایرانی این موضوع بسیار مهم و قابل توجه است. علاوه بر این در فرهنگ دینی ما علاوه بر بلوغ موضوع ممیز هم مطرح است که تابع شرایط شرعی و قوانین خاص خود است که در کشور ما سن 5 سالگی سن ممیز است که کودک تشخیص جنسیت می دهد. موضوع به لحاظ شرعی قابل بحث نیست و ما نمی توانیم چیزی را که شرع حلال دانسته غیر جایز بدانیم. دختری که ولی یا سرپرست ندارد حاکم شرع ولایت او را به عهده دارد و می تواند با تشخیص مصالح و مفاسد او برایش تصمیم بگیرد. حال اگر مصلحت دختر بر ازدواج با پدر خوانده باشد یا نباشد به عهده حاکم شرع است که قابل مناقشه نیست. اما موضوع در اینجا آسیب های روانی و عاطفی است. ماهیت اصلی سرپرستی فارغ از شائبه های جنسی است و در واقع برای استحکام بنیاد یک خانواده و رفع معضل بی فرزندی آنها کودکی را به خانه خود آورده اند حالا او چگونه می تواند این شخص را پدر خود بداند؟


آقای سعیدی حالا این سوال پیش می آید که اصلا چه لزومی به تصویب این قانون بود تا اینگونه با آن برخورد شود؟

سعیدی: حدود 22 هزار کودک بی سرپرست روی دست بهزیستی مانده و آنها قصدشان این است که این مشکل را زودتر حل کنند. ما اعلام کردیم شورای نگهبان به خاطر مسائل شرعی به این مورد اشکال می گیرد اما بهزیستی عنوان کرد اگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود طولانی می شود چون تمام لایحه می رود نه یک ماده و یک تبصره. برای همین بهزیستی اصرار به تعیین تکلیف داشت. یک راه این بود که این ماده اصلا حذف شود که بهزیستی مخالف بود چون همانطور که گفتم سه مورد وجود داشت و باید قانونی در این مورد بود زیرا مسئولان بهزیستی این را شروع مسئله می دانستند و نگران گسترش آن بودند. اما محدودیت های شرعی و مصالح جامعه هم بود.

درانی: ممکن است حکمی به نظر بد بیاد اما راه حل آن ممنوعیت نیست. می توان برای آن محدودیت هایی در نظر گرفت. باید به دنبال راه حل بود. به عقیده من به این دلیل که ممکن است از موضوعی سواستفاده شود و تبعاتی داشته باشد نباید از آن منصرف شد یا مسکوت گذاشت.


بنابراین شما به اجبار بهزیستی این قانون را تصویب کردید چون 3 مورد ازدواج انجام شده بودُ اما برای 3 مورد که نمی توان حکم کلی داد؟

سعیدی: تا آنجایی که توانستیم آن را اصلاح کردیم چون همانطور که ابتدا گفتم اگر همان ماده 24 که ابتدا داده شده بود تصویب می شد بیشتر بر خلاف عرف بود.

کیا: در بحث شرعی کاملا درست است که نکاح با فرزند خوانده ممنوع نیست و امکان قانونی و شرعی وجود دارد. اما در قانون سال 53 که قانون حمایت از کودک و نوجوانان بود این مورد را به سکوت برگزار کرده و اصلا به آن اشاره نکرده است. در این سالها 3 مورد داشتیم که سرپرست با فرزند خوانده بدون حکم دادگاه ازدواج کردند. البته مثل اینکه مشکلاتی هم پیش آمده و روان شناسان مقالاتی هم نوشتند. اینکه مجلس در تصویب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست تلاش کرده تردیدی ندارم چون کلیت آن خوب است. مثلا شرایط فرزند خواندگی را آسان کرده و نگاه مثبت دارد. اما دو ماده بحث برانگیز بین علما و حقوق دانان دارد و در عرف هم انتقاداتی شده است. یکی ماده 22 است که اسامی والدین حقیقی در صفحه اول شناسنامه کودکان فرزند خوانده درج شود. یعنی مشخص است که پدر و مادر واقعی او چه کسانی هستند و او فرزند خوانده است. در توضیح این موضوع نمایندگان اعلام کردند چون بعدا این کودک ممکن است والدین خود را نشناسد و با محارم خود ازدواج کنند، برای همین باید نام پدر و مادر او درج شود. در صورتیکه این مشکل را می توانستند در توضیحات حل کنند نه اینکه در صفحه اول بیاورند. همانطور که اعلام شد در دین ما بن بست وجود ندارد و فقه ما پویا است. در مورد تبصره ماده 27، ماده اولی که مجلس تصویب کرده بود خیلی خوب بود اما سوال من از نماینده ها این است که پیش بینی نمی کردند شورای نگهبان به آن ایراد می گیرد؟ چون شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده و از نظر شرعی این ماده مشکل دارد. به نظرم باید مجلس در این مورد پافشاری می کرد و مجمع تشحیص مصلحت نظام وارد عمل می شد چون وظیفه او همین است.

درانی: سوال اینجاست که طرح این موضوع تنها برای حل مشکلات سازمان بهزیستی بوده است؟ یا فقط به این دلیل که سه مورد ازدواج با وجود ممنوعیت در قوانین قبلی انجام شده باید دست به اصلاح آن زد و سپس آن را به جامعه منتقل کرد؟آیا نمی شد آن را به صورت یک قانون متروک در آورد و در واقع به عنوان یک سوپاپ انطمینان از آن استفاده کرد؟ فقها محرمیت را از مجاری صحیح خود جایز می دانند و صرف فرزند خواندگی صرف بر محرمیت نیست. مقام معظم رهبری در این خصوص می فرمایند: "فرزند خوانده حکم فرزند ندارد و با مرد و زنی که او را بزرگ می کنند محرم نمی شود، مگر به وسیله رضاع با مراعات شرایط آن و یا ازدواج پس از رشد. قبل از بلوغ با اذن حاکم شرع و رعایت مصلحت طفل عقد موقت اشکال ندارد." آیت الله مکارم شیرازی هم اینگونه به سوال حکم محرمیت فرزند خوانده پاسخ می دهد: "در صورتیکه دختر باشد راه صحیح این است که با اجازه حاکم شرع او را برای پدر آن مرد عقد موقت کنند و در اینصورت به عنوان زن پدر بر آن مرد محرم می شود و اگر پسر باشد راهی جز شیر خوردن از خواهر زن یا مادر زن و مانند آن در سن قبل از دو سالگی ندارد."


یعنی بهزیستی پیش بینی می کند این ازدواج ها در جامعه ما افزایش پیدا کند که اصرار به تصویب قانونی در این زمینه دارد؟


سعیدی: این پیشنهاد از سوی نهادهای حمایتی مانند بهزیستی داده شد چون با این موضوع مشکل دارند. پیشنهاددهنگان این طرح عنوان می کردند که اگر این موضوع قانونی نشود در آینده جامعه دچار مشکل می شود. البته یک راه حل هم این بود که به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود که باز هم پیشنهاد دهنگان طرح موافق نبودند چون روند تصویب این طرح طولانی می شد و بهزیستی تصمیم دارد با این طرح شرایط فرزند خواندگی را آسان کند تا 22 هزار کودک بی سرپرست زودتر تعیین تکلیف شوند. به هرحال جامعه ما در حال گذر است و بسیاری از مسائل که در گذشته ناپسند بود امروز به صورت عرف درآمده مانند همین که برخی فرزندان پدر و مادرشان را در خانه سالمندان می گذارند. از کجا معلوم که این سه مورد گسترش پیدا نکند. از طرفی ما این 3 مورد را می دانیم چون رسمی شده اما بخش زیادی از مشکلات ما به خاطر آسیب های پنهان است، بنابراین احتمالا موارد پنهانی آن هم وجود دارد. دیدگاه بهزیستی این بود که اگر مسکوت بماند در آینده مشکل زا می شود. ما ممنوعیت آن را اعلام کردیم که شورای نگهبان مخالفت کرد. بنابراین مجلس با توجه به نظر کارشناسان اعلام کرد دادگاه صالحه تشخیص دهد که به مصلحت طفل است. در خود کمیسیون هم برخی نمایندگان موافق حذف ماده هستند اما مشکل حل نمی شود و همچنان باقی می ماند.

کیا: اینکه بهزیستی منتظر و خواستار تعیین تکلیف بود از نظر من قابل قبول نیست. البته کلیت قانون خوب است و مشکلی ندارد. این موضوع در رسانه های غربی خیلی بد مطرح شد و برای کشور ما هزینه ساز شد. به نظر من اگر به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رفت خیلی بهتر بود. ما 39 سال در این مورد سکوت کردیم حالا می توانستیم چند وقت دیگر هم صبر کنیم تا مجمع نظر بدهد و مشکلی پیش نمی آمد. افراد مجمع تشخیص مصلحت نظام در جامعه هستند و حساسیت ها را می شناسند و می توانستند به این طرح اولویت بدهند. چون وظیفه مجمع همین است. عقل در اسلام جزو ادله اثبات است و این از افتخارات اسلام است. عقل در کنار قرآن، سنت و اجماع قرار می گیرد. مجمع هم به خاطر مصالح کشور شکل گرفت، می توانستیم از احکام ثانویه استفاده کنیم و بگوییم که با توجه به شرایط جامعه این قانون فعلا به صلاح نیست. این بهتر بود تا اینکه دادگاه را اضافه کنید.
درانی: عقد ولایی سن حضانت و بلوغ ندارد. یک نوزاد را هم می توان عقد ولایی کرد. اشراف به مصالح تا یک سنی بر عهده ولی است و از یک سنی به بعد فرزند خودش باید تصمیم بگیرد. ما 18 سال را سن قانونی و رشد می دانیم. در عقد ولایی فسادی وجود ندارد و ازدواج بالای 13 سال است مگر به مصلحت دادگاه که زیر این سن باشد. ملازمه عقل و شرع در دین ما وجود دارد. اما نکته مهم این است که دین ملاحظه عرف را هم دارد. برخی مسائل در زمان پیامبر هم عرف بود اما ایشان آنها را تغییر نداد بلکه اصلاح کرد. بنابراین دین ما عقلانی است اما مصالح و عرف را هم در نظر می گیرد. باید علما و بزرگان وارد بحث علمی شوند چون نگاه جامعه ما نگاه احساسی است و نمی تواند اینگونه موضوع را بررسی کرد. ورود این مباحث به عرصه عمومی جامعه به نظر من ایراد دارد. مگر همه از همه قوانین اطلاع دارند؟ چه لزومی داشت که رسانه ای شود؟


در یک جمع بندی به نظر شما الان باید چه تدبیری برای این موضوع داشت؟


درانی: اصل فرزند خواندگی برای حمایت از کودکان بی سرپست است و حمایت از خانواده هایی که فرزند ندارند تا از هم پاشیده نشوند. در فرزند خواندگی یک رابطه عمیق ایجاد می شود و گاهی مانند پدر و مادر واقعی برای کودک هستند. حالا نباید برای این خانواده مشکل روحی و روانی ایجاد کرد. باید روی این قانون اصلاحاتی انجام شود هرچند که از نظر شرعی مشکل ندارد. به نظر من در موارد خاص این ازدواج انجام می شود ونباید به صورت قانون درآید تا از آن سودجویی شود. یعنی محدودیت هایی ایجاد کرد.

کیا: من با طرح اولیه مجلس که ممنوعیت را ایجاد کرده بود بسیار موافق بودم. الان عرف اصلا این موضوع را نمی پذیرد. وقتی خانواده ای سرپرستی کودکی را قبول می کنند نباید نگاه آنها را مخدوش کرد. اگر این تبصره تصویب شود به نظرم چون با عرف همخوانی ندارد به صورت قانون متروک تبدیل می شود. یعنی کسی به آن توجه نمی کند. مثل قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره که 90 درصد افراد جامعه به آن توجهی نمی کنند.

سعیدی: ماده اولیه ممنوع نبود و ما در مجلس آن را ممنوع کرده بودیم.چون نگاه ما همین بود. اما نمی توان به خاطر یک ماده آن را به مجمع فرستاد. سرانجام ما دادگاه صالحه را اضافه کردیم برای جلب نظرشورای نگهبان اما الان با عرف و مردم مشکل داریم.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    55 4
    چقدر زشت
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    180 8
    اسمش فرزند خوانده است. می شه کسی با فرزندش ازدواج کنه؟
    • بی نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      18 92
      از نظر شرع فرزند خوانده مثل فرزند بیولوژیک نیست. دلیلش هم کاملا روشنه. بطور مثال فرزند بیولوژیک شما حامل ژنهای شماست اما آیا فرزند خوانده هم همینطوره؟فرزند خواندگی فقط یه قرارداده نه مثل فرزندی یه قضیه تکوینی باشه. قیاس مع الفارق کردی دوست عزیز
    • بی نام A1 ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      61 1
      ولی وقتی یه بچه ای رو میاری بزرگ کنی، قبول کردی که والدش باشی نه همسرش.
  • تاج الواعظین EU ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    136 3
    نه تنها نمی پذیرد بلکه به حق آنرا کریه و مذموم میداند..........
  • بی نام A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    161 4
    حالم بد شد...
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    33 5
    ای داد بی داد ای فریاد
  • حقوقدان IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    73 1
    با تشکر از نظریات دوستان حقوقدان لازم بذکر است که : 1- ماده ۲۷ قانون حمايت از كودكان و نوجوانان بي ‌سرپرست و بد سرپرست ( اشاره شده و مستند میزگرد ) راجع به فسخ حكم سرپرستي است و ارتباطی با ازدواج فرزند خوانده با سرپرست ندارد. 2- حسب تبصره ماده۲۶ قانون حمايت از كودكان و نوجوانان بي ‌سرپرست و بد سرپرست ؛ ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بين سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است .مگر اينکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتي سازمان،‌ اين امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخيص دهد. در نتیجه برخلاف نظریه میزگرد حقوقدانان شما ؛ این ازدواج به راحتی صورت نخواهد نگرفت.
  • لاله A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    31 7
    بشدددددددددددت اعتماد را زیر سئوال می برد!!!!!!!!!!!!!
  • علی اقا IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    60 4
    فاجعه است
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    ما كاري به عرف نداريم.سوال اينجاست كه آيا دين چنين اجازه اي رو ميده؟
    • ali IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      80 3
      برادر من قانون چنین اجازه ای را نداده است. حسب تبصره ماده۲۶ قانون حمايت از كودكان و نوجوانان بي ‌سرپرست و بد سرپرست : ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بين سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است .مگر اينکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتي سازمان،‌ اين امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخيص دهد.بقیه دوستان هم قانون را مرور نمایند
  • محسن A1 ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    خیلی هم خوبه..کم کم عرف هم می پذیره
    • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      87 7
      عرف هیچ وقت نمیپذیره به هیچ وجه هم خوب نیست
    • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      24 7
      اشتباه مثبت زدم
  • ناشناس RO ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    35 4
    بخاطر خدا و بقای خانواده که در دنیای امروز بسیار سست و شکننده شده این قانون را عوض کنید.
  • آ.ر IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    62 4
    چرابایدموضوعی به این حد عاطفی به موضوع ازدواج ختم شود . مغزم سوت کشید
  • قربانی IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    136 4
    به خانمها هم این اجازه داده میشه که از همسر جدا بشوند و با پسر خوانده ازدواج کنند ؟ اگر رای به این مورد بدهند به نظر من ایراد ندارد . اما قبح این مساله انقدر عیان است که حاجت به بیان ندارد . به طور اتوماتیک وار مردم را به اندیشه ای وادار میکنید که ...
    • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
      6 44
      خانمها هم در صورت طلاق میتوانند با پسری که به فرزند خواندگی خواستن بعد از رسیدن به سن قانونی ازدواج کنند. اصلا بحث زن ومرد نیست که تا یه همچین صحبتهایی میشه بلافاصله فکر میکنین این احکام برای نفع بردن مردها هست. از نظر شریعت مشکلی نداره. اما اینکه شما میگین مردم به طور اتوماتیک وار.......توجه کن دوست عزیز. چهار تا آدم عیاش رو به همه مردم تعمیم ندهید. اونی که دنبالی عیاشی هست اون به خواسته خودش از طرق دیگه به راحتی میتونه برسه. نیازی نداره که بخواد بیاد با فرزند خوانده ازدواج کنه. همین استدلال شما رو برای بالا بردن مهریه ممکنه داشته باشن برای اینکه مرد برای هوسش ازدواج نکنه و زود طلاق بده. نتیجه این طرز تفکر رو داریم در جامعه میبینیم.
  • بی نام A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    231 5
    ازدواج با فرزند خوانده شرم آور و نفرت انگيزه
  • پرستو A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    91 6
    متاسفم..دیگه دختر توی خونواده هم امنیت نداره من یک دخترم ..حالا این سوال دارم تونستید جواب بدید دختر تو سن طفولیت و چیزی نمیفهمه که داره به خونواده ای واگذار میشه.حال انکه پدرش تموم عمر باین فکر میکنه که یکروز با این ازدواج کنه خداییش ایا این انصافه؟ من یک دخترم از شمایی میپرسم که این قانون تایید کردید؟ایا امنیتی دیگه واسه اون دختر هست؟مادرش چی؟ایا مادر اون دختر میتونه دیگه عاشقونه فرزندش بزرگ کنه شما کاری کردید که خونواده ها برای امنیت زندگیشون هم شده دیگه هیچ دختری به فرزندی قبول نکنه متاسفم..من حاکم نیستم ولی از حاکم شرع میخام عاجزانه جلوی این حکم بگیرند خبرانلاین لطفا تایید کن
  • بی نام IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    86 2
    کسی می داند در آن سه مورد ازدواج، دختر ها چند ساله بوده اند؟ خبر آنلاین می دونی ؟
  • رضا A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    83 13
    هیس دخترها فریاد نمیزنند
  • بی نام RO ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    119 3
    نوعی اجاره به شرط تملیک است. واقعا که انسانیت را زیر پا گذاشتیم. ازدواج با فرزند خوانده کاری زشت و چندش آور است.
  • مظاهر IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    28 8
    اصلا کاری با عرف ندارم اما باید دید منطق و عقل چی میگه که نتیجه هرچه باشد باشرع هم منطبق است. ایا عقل و منطق این اجازه را میدهد کسی با فرزند خوانده خود ازدواج کند؟ ازدواج مردی با فرزند خوانده اش... ازدواج زنی با فرزند خوانده اش... باور کنید که خنده دار است و نشدنی وغیر اخلاقی و مستعد سوءاستفاده و گناه...
  • فلانی A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    57 4
    سو استفاده ای بیش نیست...
  • فاطمه A1 ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    62 4
    آقا این کار واقعا زشته. اون آدمی که دختری رو به فرزند خواندگی قبول می کنه، باید اینقدر شرافت داشته باشه که اونو دختر خودش بدونه و براش مورد مناسبی برای ازدواج پیدا کنه و بچه هاشو نوه ی خودش بدونه نه اینکه بچه ای رو به طمع بهره برداری جنسی در آینده بزرگ کنه. انگار که برّه ای پروار کرده باشه برای سر بریدن. واقعا مشمئز کننده است. تو سر و دل مردها چی می گذره؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    66 4
    اصلاً منطقي و عقلاني نيست فرزندخوانده با پدرخوانده و مادرخوانده حداقل 30 سال فاصله سني دارده چه مصلحتي در ازدواج با اين فاصله سني وجود داره؟ ضمن اينكه بعد از اين هيچ خانواده اي اقدام به قبول فرزندخوانده نمي كند. در سراسر اين مقاله هيچ دليل عقلاني براي تصويب چنين قانوني ذكر نشد.
  • آذين IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    64 4
    واقعا شرم آوره
  • علی IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    63 4
    نوعی سوء استفاده از دختران به حساب می اید.
  • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    45 5
    یاد بابا لنگ دراز افتادم. د اگه بابا است دیگه شوهر که نمیتونه بشه!
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    59 4
    تصويب اين قانون خجالت آور ه
  • مهسا DE ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    63 4
    اصلا از تصورش چندشم گرفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چطور میشه انسان دختر یا پسری را که خودش بزرگ کرده بعدا همسربکنه برا خودش ؟ای خدا چی میشه ما را ؟ امید داریم که مجلس هم این قانون را تصویب نکنه از نظر عرف هم هیچ وقت پذیرفته نخواهد شد مگرعده محدودی که متاسفم برا شون!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    2 23
    حداقل بگید بالای 18سال(تازه همین بالای 18سال رو هم به زور میشه قبول کرد!)
  • بی نام IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    52 0
    من کسی هستم که فرزندی را به فرزند خواندگی گرفته ام و حتی از فکر کردن به این موضوع وحشت دارم متاسفم که حرمت خانواده تا این حد پایین آمده است هیچ چیزی را با عشق به فرزند نمی توان عوض کرد دختر من قلب و روح من است لطفا باتصویب این قانون روح و روان ما را خدشه دار نکنید
  • یک زن A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    17 0
    بنده هم کاملا با نظر خانم پرستو موافقم.بانظر من هم بنیان خانواده ها سست میشود و حتی آنها ک تمکن مالی دارند از حمایت بخاطر همسرشان صرفنظر میکنند.این حکم از نظر احساسات خانواده ها جریحه دارترین حکم میباشد.