بمبئی ویژگی دیگری هم دارد و آن کافه های ایرانی است؛ کافه هایی که قدمت آن به قرن 18 و اوایل قرن 19 باز می گردد؛ زمانی که ایرانیها به این سرزمین مهاجرت کردند.

زهرا خدایی: بمبئی را پایتخت اقتصادی هند نامیده اند. جایی که رقابتهای اقتصادی در آن سیر برق آسایی به تغییر و تحولات در طی یک دهه اخیر داده است. انواع برندها را می توان در بمبئی یافت؛ اما آنچه بیش از همه مهم می نماید، اینکه رقبا بتوانند در چنین فضای پررقابتی دوام بیاورند و به سرنوشت کافه های ایرانی دچار نشوند.
کافه های ایرانی در بمبئی زیاد است؛ کافه هایی که به چای ایرانی اش معروف است. عکاس الجزیره به آنجا رفته و از ایرانی های کافه دار، عکس های جالبی تهیه کرده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عکاس الجزیره در گزارش تصویری خود مشاهداتش را اینگونه تعریف کرده است: بمبئی به خیلی چیزها شهرت دارد از فیلم های جالب گرفته تا ساختمان های معروف و معماری برجای مانده از دورۀ استعمار.
اما بمبئی ویژگی دیگری هم دارد و آن کافه های ایرانی است؛ کافه هایی که قدمت آن به قرن 18 و اوایل قرن 19 باز می گردد؛ زمانی که شمار قابل توجهی از ایرانیها به این سرزمین مهاجرت کردند. کافه هایی که خیلی لوکس نیستند و میز و صندلی هایش موقع سرو چای لق می زند؛ اما جاذبه های خاص خود را دارد.
در این کافه ها چای مخلوط شده با شیر و شکر به همراه بیسکویت و همچنین نان کره ای سرو می شود که برخلاف ظاهر نه چندان لوکس کافه، مزه و کیفیت خوبی دارند. این کافه ها همیشه پذیرای آدمهای مختلف زیادی است که یا از سر کار می آیند، یا کارگرند و یا جوانانی که آنجا را برای قرارهایشان انتخاب می کنند.
امروز اما این کافه ها یکی پس از دیگری در حال بسته شدن هستند و تنها 25 عدد از آنها توانسته اند به حیات خود ادامه دهند. رستوانهای فست فود، کافه های زنجیره ای جهانی و معروف در حال گرفتن جای این کافه هاست. صاحبان ایرانی این کافه ها برای عقب نماندن از برندهای معروف منوها و دکور کافه را تغییر داده اند و آنهایی که مانده اند تلاش می کنند در بازار داغ رقابتها دوام بیاورند.
در سال 1998 یکی از معروفترین کافه ها به نام نیوایمپایر(New Empire) در مقابل ظهور غولهای جدید تاب نیاورد و جایش را به مک دونالد در بمبئی داد. به نظر می رسد کافه های ایرانی نیز دیگر مشتری زیادی برای چایشان ندارد.

5252

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    82 1
    معروف ترین رستوران ایرانی در مومبای لیوپولد هست در محله کولابا که اروپایی های زیادی هم اونا میرن. عکس بزرگ زرتشت اونجا نصب شده.صاحبش از ایرانیای زرتشتی هست که سالها پیش به اونجا مهاجرت کرده
  • محسن US ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    71 7
    حیف که از این سبک کافه ها تو کشور خودمون نداریم
  • امید تفتی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    38 3
    همسایه ما هم یه رستوران بزرگ توی بمبئی داره. اونجا ایرانیها که 90% یزدی هستند زیاد کافه دارند.
  • بی نام A1 ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    30 1
    به عنوان یه ایرانی که در هند زندگی کرده ترجیح می دادم عکس کافه های هندی رو هم در کنار این عکس می ذاشتن که در مقایسه معلوم میشد چه بهشت تمیزی هست کافه های ایرانی.کافه های هندی از انباری های 100 سال پیش ایران کثیف تر در حالی که موش و گربه توی انبار هاشون راه میرن.اونوقت این جمله که در متن اومده ":کافه هایی که خیلی لوکس نیستند و میز و صندلی هایش موقع سرو چای لق می زند؛" خیلی بی معنی می شد!!!!!!!! من همیشه می گشتم دنبال کافه های ایرانی و متاسفانه اونها هم اکثرن به علت خدمه هندی نیمه هندی یا تمام هندی شده بودن.
  • شانلی A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    15 0
    ایکاش در طراحی دکوراسیون کافه هاشون بیشتر از المانهای ایرانی استفاده می شد
  • بی نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    31 0
    جالب بود. از این گزارشها بیشتر ترجمه کنید. بین الملل همش شده کشت و کشتار و خونریزی
  • علي GB ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    2 0
    با وجودي كه خودم سنت هاي اينجوري رو دوست دارم، اما عدم نوآوري و مدرنيزه نكردن تجارت هميشه باعث سقوط كسب كار در قرن 21 خواهد شد.
  • جورج A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۴
    1 0
    محسن جان داداش چیز خاصی نیس حسرت چیرو میخوری تو و مثبت بدهات