واحد مرکزی خبر نوشت:

به‌رغم تاکید کاخ سفید مبنی بر اینکه روسیه و آمریکا می‌توانند بر اختلاف نظرهای خود فائق آیند، برخی از کارشناسان عقیده دارند تنش‌های بین مسکو و واشنگتن بر سر شبه جزیره کریمه ممکن است بر همکاری دو کشور در زمینه هسته‌ای تاثیر منفی داشته باشد.
کن لوئونگو تحلیل‌گر سازمان غیردولتی «مشارکت برای امنیت جهانی» درباره تنش‌های سیاسی ناشی از بحران اوکراین گفت: ممکن است این قضیه در واقع به یک مشکل اساسی تبدیل شود. طی روزهای گذشته روسیه و غربی‌ها مدام از تحریم صحبت می‌کنند.

لوئونگو افزود: در صورتی که روسیه همچنان ما را به ریشخند بگیرد، کنگره آمریکا از اختصاص بودجه برای برنامه‌های همکاری بین آمریکا و روسیه خودداری خواهد کرد.
وی که در نشستی در آمستردام با حضور شماری از کارشناسان سازمان‌های غیردولتی سخن می‌گفت افزود: این بحران حتما پیامدی خواهد داشت.
این در حالی است که چند روز دیگر قرار است به ابتکار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نشستی در سطح سران برای مقابله با تهدید تروریستی هسته‌ای در لاهه برگزار شود.
کلسی داونپورت تحلیلگر انجمن کنترل تسلیحات نیز در این نشست گفت: آمریکا و روسیه در گذشته با موفقیت اقداماتی برای خلاص شدن از دست مواد هسته‌ای انجام داده‌اند و امیدوارم این روحیه همکاری همچنان با سرزندگی و پویایی ادامه داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه برخی مسائل به خاطر شرایط سیاسی کنونی آسیب دیده‌اند.
بیش از پنجاه تن از سران کشورهای جهان از جمله اوباما قرار است در این نشست شرکت کنند،‌اما ممکن است مسئله اوکراین و کریمه بر آن سایه بیندازد زیرا گروه هفت قرار است روز دوشنبه در نشست خود در لاهه اتفاق نظر خود را درباره این مسئله نشان دهد.
بنابه گفته میشل کان تحلیل‌گر سازمان غیردولتی مشارکت برای امنیت جهانی، همکاری آمریکا و روسیه حتی پیش از بحران اوکراین نیز سیر نزولی پیدا کرده بود.
واشنگتن و مسکو در سال 2010 میلادی معاهده جدیدی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای امضا کردند که در سال 2011 اجرایی شد و قرار است ده سال ادامه یابد.
بر اساس این معاهده، قرار است حداکثر 1550 کلاهک هسته‌ای هر یک از دو کشور نابود شود.
بر اساس این معاهده همچنین بازرسی و تبادل اطلاعات بین دو کشور صورت خواهد گرفت تا اطمینان حاصل شود که طرفین به تعهدات خود عمل می‌کنند.
واشنگتن دوازدهم مارس اظهار امیدواری کرد به‌رغم تنش‌های موجود، روسیه به تعهدات خود در قبال این معاهده عمل کند.
الیزابت شروود راندال مشاور اصلی اوباما درباره خلع سلاح هسته‌ای گفته بود: توافق‌نامه‌های خلع سلاح هسته‌ای به نفع هر دو طرف است و ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که تنش‌های موجود بر سر مسئله اوکراین مانعی بر سر راه اجرای تعهدات برای کاهش شمار سلا‌ح‌های هسته‌ای ایجاد کند.
برخی از تحلیلگران عقیده دارند باید بین مبارزه با تروریسم هسته‌ای که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مورد بررسی قرار گیرد، و برنامه خلع سلاح هسته‌ای تفکیک قائل شد.
شین چانگ هون متخصص مسائل هسته‌ای در موسسه آسان کره جنوبی نیز گفت: مبارزه با تروریسم هسته‌ای مسئله‌ای سیاسی است، اما به هیچ عنوان ژئوپولیتیک نیست. این در حالی است که مسئله خلع سلاح هسته‌ای مسئله‌ای ژئوپولیتیک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آمستردام، جان برنارد سفیر پیشین دانمارک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت روسیه و آمریکا همیشه به راه‌هایی برای تفاهم دست پیدا می‌کنند.
وی افزود: هر چند این امکان وجود دارد که با یک جنگ سرد دیگر روبه‌رو شویم، اما این امکان نیز هست که درباره مسائلی که مشمول منافع مشترک می‌شوند، همکاری صورت گیرد.

5252

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =