گفت وگوهای هاشمی و روحانی پیش از انتخابات و ممانعت هاشمی از انصراف روحانی

آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن تاکید بر اینکه کاری که با توکل بر خدا و تکیه مردم باشد، پشیمانی و شکست ندارد، تاکید کرد: با توجه به آنچه مردم از من خواستند و انجام دادم، رد صلاحیت شورای نگهبان هم مهر مثبتی بر کارنامه ام شد.

به گزارش خبرآنلاین آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با ویژه نامه نوروزی روزنامه شرق در پاسخ به این سوال که آیا قبل از اینکه خبر عدم تأیید صلاحیت شما منتشر شود؛  درخواست هایی شد که شما از کاندیداتوری انصراف بدهید ؟ گفت : در دو، سه روز آخر کسانی از داخل شورای نگهبان به من اطلاع دادند که یکی از مسئولان امنیتی و معاون هایش آمدند و با اصرار زیاد اجازه یافتند و وارد  جلسه شدند. البته دیگران مخالفت می کردند که بنا نیست کسانی از بیرون به  جلسه ما بیایند . چون  داریم بحث انتخابات می کنیم. بعضی ها گفتند که فقط آن مسئول بماند و بقیه بیرون بروند که رفتند. آن شخص ماند و گفت که من می خواهم به شما بگویم که ما از همان روزی که آقای هاشمی نامزد شد، هر صبح و شب دائماً داریم افکار سنجی می کنیم .رای ایشان به سرعت بالا می رود و تا دیشب به 70 درصد رسیده و اگر دو روز دیگر را هم صبر کنید؛  به 90 درصد می رسد . اگر او بیاید همه رشته های این سالهای ما پنبه می شود. با این صحبت ها ؛ آنها تکلیف را روشن کردند.

اهم اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه می آید:

* من تردیدی نداشتم که اگر بیایم ؛ رای  دارم .البته . تردید داشتم که در مراحل مختلف بگذارند همه چیز به صورت طبیعی پیش برود. ولی من کار خودم را کرده بودم و اگر می آمدم ؛کافی بود .البته  وظیفه ام را انجام دادم و به تقاضاهای  مردم جواب منفی نداده ام که  این مهم بود. وقتی این بحث ها شروع شد و همین حرف ها پیش آمد ؛ من گفتم :«ما کار خودمان را می کنیم و آنها کار خودشان را بکنند.» هیچ اقدامی نکردم برای اینکه ردّ صلاحیت نشوم.

*شب همان روزی که می خواستند ردّ صلاحیت مرا اعلام کنند، شورای نگهبان آقای روحانی را خواسته و به ایشان گفته بودند: اینجا تصمیم گرفته شده که فلانی درانتخابات نباشد و شما بروید با ایشان صحبت کنید تا خودشان نیایند و انصراف بدهند که بی احترامی نشود . گفته بودند : به آقای علی لاریجانی هم گفتیم و بناست ایشان هم فردا برود با ایشان صحبت کند.

*آقای روحانی به من نگفت که انصراف بدهم یا ندهم فقط حرف آنها را زد. گفت :من به آنها گفته ام پس مردم چه می شوند؟ این مردمی که این گونه امیدوار شده اند و در همه کشور ولوله بپا شده، این خطرناک است. گفتند : باید آن را به گونه ای دیگر حل کنیم. آقای روحانی به من گفت : شما چه می کنید؟ گفتم : من کنار نمی روم. چرا من بروم؟ من اگر کنار بروم ؛ مردم چه می گویند؟ جواب مردم را چه بگویم؟ بگویم شورای نگهبان این کار را کرد؟ این مثل همان ردّ صلاحیت است. مردم با آمدن من  امید پیدا کرده اند و چرا من روی این شعله افروخته احساسا مردم آب بریزم؟ ایشان دلشان نمی خواست من کنار بروم و اصراری هم نکرد و فقط پیغام داد. فردا صبح که به دفترآمدم، آقای علی لاریجانی آمد. در اطاق راه می رفتیم و حرف هایمان را می زدیم. ایشان ماجرا را با مقدمات بیشتری گفت و پرسید: الان شما چه می کنید؟ انتظار این است که شما انصراف بدهید تا مشکلی برای کشور پیش نیاید. من گفتم : من اگر انصراف بدهم؛  مشکل بیشتری پیش می آید. به علاوه اینکه من به مردم چه بگویم؟ مردم از همه ما بر می گردند. ما مردم را تا اینجا رسانده ایم که  خودشان را نشان دادند. تا همین الان خیلی گزارش ها از شهرستان ها داریم که مردم ستاد زده اند و دارند کار می کنند. من به این مردم چه بگویم؟ من قبول نمی کنم. ایشان گفت:  اگر رهبری دستور بدهند، باز شما قبول نمی کنید و کنار نمی روید؟ گفتم : اگر ایشان دستور بدهند کنار می روم، ولی می گویم که آقا از من خواستند تا مردم بدانند که من با مردم بی وفایی نمی کنم. آقا هم حقشان است که دستور بدهند و من هم قبول کنم. اگر ایشان این راه حل را بپسندندو انجام بدهند؛ من حرفی ندارم. ایشان گفت: این هم عوارض بدی دارد که مردم این همه در صحنه آمده اند و به این جمعیت انبوه بگویند که آقا نگذاشت. من گفتم: من هم این را قبول دارم و توصیه من هم نیست که آقا این کار را بکنند. ولی اگر به این نتیجه رسیدند که من نباید بیایم، حتماً مصلحتی دارد که ایجاب می کند این کار را بکند.

*خودم اطلاع درستی از آنچه که آنجا( وزارت کشور) گذشت، نداشتم. پاسدارهایم را هم نفرستادم. حتی آنها می خواستند پیشرو بروند که امنیت را تأمین کنند. ولی چون تصمیم نداشتم؛ اجازه رفتن ندادم. اگر هم رفتند به صورت مخفیانه رفتند. چون من گفتم که نروید و بعدها هم نپرسیدم که رفتند یا نه؟ بنا شد که تا من نگویم کسی نرود.  البته کسانی هم بودند که تلفن می کردند و می دانستم یک عده مردم در آنجا جمع هستند و شعار می دهند . ولی به این وسعت نمی دانستم در کشور چه خبر است و بعداً معلوم شد این حالت انتظار در سراسر کشور بوده است که خبر نام نویسی من با پیامک منتقل شده است. وقتی آن شرایط را دیدم، برای من یک مقدار تازگی داشت.

*من به میل خودم نیامده بودم. اصرار اقشار مختلف مردم مرا علیرغم تصمیم قطعی برای نیامدن مجاب کرد که نام نویسی کنم. عدم تأیید صلاحیت من به عنوان شخص من نبود. نه گفتن به مردمی بود که حداقل آن روز منتظر نام نویسی من بودند و شما دیدید که می گویند در سراسر کشور چنین بود. گفتم که من میل نداشتم بیایم و مسؤولیت اجرایی را بپذیرم. از سال 76 نمی خواستم بیایم.

*همان موقعی که آقای روحانی آمد و به من گفت که اینها او را شب خواسته اند و این را گفته اند، پیشنهاد خودش این بود که او هم کنار برود. من گفتم که اتفاقاً به همین دلیل شما بمانید تا اگر مشکلی برای حضور من پیش آمد، شما باشید. احتمالات و شرایط را می دانستم. لذا به ایشان گفتم که شما بمانید. آقای روحانی می گفت: دیگر معنا ندارد که من هم باشم. من گفتم: شما باید احتیاطاً بمانید تا اگر من نبودم، شما باشید.

* ما برنامه ریزی به آن صورت نداشتیم. البته اصرار ما اول به آقای ناطق بود که ایشان بیایند که نپذیرفت. بعد سراغ آقای روحانی رفتیم و ایشان پذیرفت. در این فاصله هم قبل از اینکه ثبت نام کنم، من به ایشان کمک می کردم.

 * من که رسماً گفتم به آقای روحانی رأی می دهم و آقای خاتمی هم آقای روحانی را تأیید کرد. منتها مشکلی که وجود داشت و آقای خاتمی حل کرد، این بود که اگر آقای عارف و آقای روحانی هر دو می ماندند، معلوم بود که نمی توانند پیروز شوند. حتی اگر هر دو رأی بالایی هم داشته باشند، ولی به پیروزی نمی رسیدند. لذا آقای خاتمی برای انصراف آقای عارف اقدام کردند. این راه پیروزی یک جریان فکری در یک انتخابات دموکراتیک است که آقای عارف اعلام کنند، من نیستم و این کار را آقای خاتمی انجام داد که خیلی موثر بود.

* به هر حال انسان هر وقت که بخواهد یک کار به این بزرگی را انجام بدهد، باید با دیگران همکاری داشته باشد. الان هر کسی بخواهد نامزد شود، امکانات خودش و   آشنایی ها و هماهنگی هایش را متمرکز می کند.به طور کلی طبیعی است که اگر کسی هدفی داشته باشد، در جاهای ممکن از همکاری ها استفاده کند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    سلام بر هاشمی درود بر خاتمی
    • یک رفیق قدیمی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      12 6
      اگر اوایل 76 بود این حرفو نمی گفتی چون اصلاح طلبان آنموقع با هاشمی کارد وپنیر بودن وسیاست چیه که یکی امروز بد 10 و15 سال بعد عزیز من که ماندم شاید 10 سال دیگر احمدی نژاد هم محبوب اصلاح طلبها باشه ودر آخر خاتمی یکی یدونه است و از نظر بنده بهترین رییس جمهور ایران و خاطرات خوش آن سالها را فراموش نمی کنم
  • میلاد م EU ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    ممنون آقای رفسنجانی که در مقابل افراطیان ایستادی
    • سعید A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      16 13
      بزرگترین ضربه را به نظام همین هاشمی و دار و دسته اش زدند. ت. بچه های خودتو جمع کن نمیخاد دلسوز مردم بشی
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    مردم یعنی چار میلیون و بقیه....و ابن یعنی دمکراسی. ومن و تو که در این بازی هرگز ما نشدیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    خداوند به شما سلامتی بدهد.مخالفان شما کاری از پیش نخواهند برد.
    • مش ممد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      4 3
      منظورتان از خدا به شما سلامتی بده کیه ((((خدا نکنه))))
  • صالح A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    حال اون مقام امنیتی پس از رییس جمهور شدن روحانی خریدنی بوده !
  • جواد IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    49 88
    عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خدایا پس کی این زمینِ.............. رو نابود میکنی تا ما راحت بشیم ؟دیگه به هیچ کس اعتماد نداریم یعنی نمیتونم اعتماد کنیم چون دیگه اثری از صداقت و راستی وجود نداره انشااله خداوند بزودی همه چیز رو روشن کنه تا ملت راحت بشن.
  • نیما IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    زنده باد هاشمی اوستون اصلی انقلاب بوده وهست ازهمه چیزش به خاطر انقلاب کذشت او درقلبهاست ونیازبه نمایش جمعییتی کاذب ندارد
    • بی نام DE ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      14 5
      اگر شما واقعا انقلابی بودی ستون هاش رو هم خوب میشناختی
  • بی نام A1 ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    90% رو خوب اومدی! خود روحانی با این همه سابقه شفاف و حمایت شما و اینورو اونور 50.2% اورد بعد شما چجوری 90% رای میارید؟
    • محمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      26 23
      عزیز دل برادر!این 90 درصد رو آیت الله نگفته بودن اون رفیق شما گفته توی جلسه!درضمن در مورد سوابق هم احتمالا سنتون فقط به سوابق دکتر روحانی قد میده وگرنه روت نمیشد سوابق کسی رو با آیت الله مقایسه کنی
    • بی نام CH ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      34 6
      با این مثبت ها معلومه توازن به سمت بچه های ارزشی جابجا شده
    • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      اگه صبرمیکردند معلوم میشد. ولی خوب اگه نبود از چی واهمه داشتند؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      8 5
      روحانی رو همه مردم نمی شناختند، تعداد نامزد ها هم زیاد بود.
    • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      12 23
      90% ؟ شاید منظورشون 90 تا رای بوده. پیری است و هزار عیب.
    • امیر A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      21 23
      باهوش،۲۷٪ درانتخابات شرکت نکردند.اگرهاشمی اومده بود ولایتی همبه نفع ایشون کنار می رفت و رای رضایی هم سر ریز میشد برای هاشمی... نکنه تصور می کنی با ۴میلیون نود درصد حمایت کشور رو دارید؟ من اگه جای شماها بودم و چنین نه بزرگی شنیده بودم تا چند سال سرم رو بالا نمیکردم. الحق که سنگ پای قزوینم جلو شماها کم میاره... شماها نوادگان همون خوارجید
    • مسلم A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      15 25
      من به آقای ولایتی رای دادم ولی اگر به دور دوم کشیده میشدحتما به روحانی رای می دادم(خیلی ها هم همین نطر را داشتند) لطفا آن 49.8رابه حساب خودتان منظورنفرمایید
  • حمید A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    با سلام و صلوات من به عنوان یک طلبه ی رزمنده در دوران دفاع مقدس، که در جبهه حضور داشتم امام در مورد هاشمی سخنانی فرموده اند که همگان می دانند و من نیز به یقین دانستم که آیة الله هاشمی برای نظام جمهوری اسلامی یک معجـــــــــــــــــــزه هستند و از جناب رئیس جمهور استدعا داریم از ایشان استرشاد فرمایند.
    • بی نام EU ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      8 0
      استرشاد؟؟؟ کلمه سخت تر از این پیدا نکردی؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    4 7
    دوران کینه و لج لجبازی در کشور تمام شده و کلا باید از این رفتارها از ذهن مردم بیرون برود، کینه و لج لج بازی باعث سقوط فرد و جامعه هست دوران خرد و آرامش آغاز شده خدا رو شکر
  • محمد A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    13 8
    آقای هاشمی چندوقتیه خیلی خیال بافی میکنه!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    6 15
    هاشمي ماندگارتاريخ است چون مظلوم واقع شده است وحق مي گويد
  • بی نام RO ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    12 4
    علت شکست تحقیر آمیز بعضی در سال 84 و شکست عاملش در سال 88 چیه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    19 6
    خبرآنلاین امیدوارم منتشر کنی ما که آخر متوجه نشدیم رای آقای روحانی به خاطر خودش بود یا هاشمی یا خاتمی فکر کنم تا روز قیامت باید گرفتار پیام قبل و بعد 24 خرداد باشیم بابا ول کنید دیگه دولت در دست گرفتید دیگه به مردم خدمت کنید شما که روی دولت قبل سفید کردید این بود تدبیر؟ ای از زنبیل کالا ؟ اون از نزدن نتایج نهایی استخدامی نفت و استانداری ؟ اون از افزایش برق و تلفن و... اون از انتصابات حزبی و جناحی طرف شهری رو ندیده شده آن فرماندار آن شهر و...و....و...
  • سرهنگ صدروزآبادی بی سواد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    11 9
    90%%%%%%%%%%%%؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انتخابات مجلس ششم به زور نفر 30 ام تهران شد. ریاست جمهوری میخواد رای بیاره؟؟؟ بابا زیاد به خودت امیدوار نباش.
  • دکتر افشار A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    67 82
    اسم اون مقام امنیتی نا صالح را به مردم اعلام کنید
    • lمیلاد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      8 10
      دکتر افشار : وزیر سابق اطلاعات اقای مصلحی
    • سیدمحمد EU ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      11 10
      جناب اقای مصلحی. وزیر اطلاعات وقت
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    73 85
    جالبه یک جریان فکری که تا حالا تیک منفیش چند برابر مثبتهاش بود حالا برتر شده معلومه بخاطر ایام عیده , خیلیها در حال سیر و سفرند.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      16 12
      چیه اعتراض داری؟ میخوای سطل آشغال بدم آتیش بزنی؟ تعارف نکن
    • پدرام A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      13 8
      این نظرو خود سایت گذاشته فکر کنم.چطور برعکس نظر می دیم سانسور می کنید.مردم دیگه هاشمی رو نمی خوان،به چه زبانی بگن.هرکی هاشمی رو رد کرد خدمت بزرگی بهش کرد چون اگه می اومد انتخابات دو قطبی می شد و احتمال قوی اصولگرایان به یک گزینه می رسیدن و ولایتی حذف می شد و دکتر معین عزیز می ماند.چرا هاشمی در گذشته گیر کرده و شکست رو قبول نمی کنه.به این رویه ادامه بده از سیستم کنار گذاشته میشه
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    6 16
    خبر آنلاین بازم که مثبت و منفی هات رو ترکوندن یه فکری کن به حال این دزدهای از خدا بی خبر
  • دوستدار A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    4 12
    از اینکه آیت الله هاشمی بعد از 80 سال از عمر شریفشان هنوز که هنوزه می خواهند به مردم و نظام با تمام خانواده و توان کمک کنند اشک شوق می ریزم.برای ایشان سلامتی و طول عمر آرزومندم و ان شالله هرچه زودتر مردم بفهمند که رویگردانی از آیت الله طی انتخاباتهای قبل چه تبعات سنگینی برای کشور به بار آورد.بدون مرد سیاستمدار ایران همه در عذاب می افتند و این نکته ای مهم است که باید در هر شرایط و حالتی هاشمی و خاندان وی در راس قدرت باشند.35 سال از وجود ایشان فیض بردیم 100سال دیگر اگر خدا بخواهد فیض خواهیم برد.
  • mehran A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    5 21
    درود بر هاشمی قهرمان
  • طاها IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    5 15
    یه سوالی برای من پیش اومده: چرا همه نظرات مردمی به نفع آقای هاشمی ولی تعداد لایک های که مطالب خوردن کمتر از تیک های قرمزه؟ یعنی مخالف ها تمایلی به نوشتن نظر ندارند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    10 8
    آقای روحانی ما قدرت خرید سیب زمینی نداریم چه کنیم
  • بی نام RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    6 12
    چه منفی های تابلویی
  • nazi A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    8 14
    تعداد منفی مثبت ها خیلی مشکوکه...
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    7 12
    خبر منفي هات خيلي تعجب برانگيزه!نميدونم،شايد هم به سمت مخاطبان جديد غش كردي!:)
  • ramin A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    8 14
    منفی ها عجیب شده ! :)
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    7 9
    من فکر میکنم تعداد منفی ها طبیعی نیست!! همونایی که میتونن سایت هارو فیلتر کنن، یا هک کنن، میتونن تعداد منفی هارو هم بیشتر کنن !!
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    9 8
    چاقو را با همراهی امریکا زیر گلوی ملت گذاشتند و گفتند به این اصلاح طلب های بی شرف رای بدید وگر نه از هستی ساقطتون می کنیم از تدبیر و عقلانیت هم حرف نزنید که با یک اقدام غیر پنهان کارانه به اسم سبد کالا گندش در امد
  • بی نام RU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    7 14
    خبرآنلاین رای مثبت و منفی کاربرا رو چرا دستکاری میکنی؟ تو سایت های ارزشی(!!) هم آرای مثبت و منفی اینجوری نمیشه
  • f.t A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    7 3
    ایشون خودشونم میدونن حرفاشون در چاردیواری خصوصی و پیش ف.ه. و م.ه و ع.م و اینا اعتبار داره!! اگه کاندیدا میشد افتضاحات سال 88 قبل از انتخابات شروع میشد، ایشون حرفاش و موضع گیریهاش و طرز تفکرش کلا مسئله امنیتی محسوب میشه اسم رهبر و هم که نیاره دیگه چی داره بگه؟ آخ اگه امام مظلوم ما قبل از رحلت زبان میگشود... حالا جانشین برحقش مجبور به تحمل لیبرالیست های مسلمان نما نمیشد اللهم عجل لولیک الفرج