اصغر فرهادی: برخی تلاش دارند فاصله‌ای جعلی بین فیلم‌های من و تماشاگر ایجاد کنند

کارگردان فیلم سینمایی «گذشته» معتقد است تلاش گروهی بر آن است تا فاصله‌ای جعلی بین فیلم‌های او و مخاطبان ایجاد کنند و این در شرایطی است که اغلب آثار او در میان پرمخاطب‌ترین آثار سینمای ایران جای دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اصغر فرهادی در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با خبرآنلاین، به این پرسش پاسخ داد که علاقمند است در ایران به عنوان تنها صاحب اسکار فعالیت کند و یا ترجیح می‌دهد در میان سینماگران مطرح جهانی کار کند. این کارگردان با تاکید براینکه ساختن فیلم را می‌پسندد، گفت: «سینما مسابقه وزنه‌برداری نیست که تلاش کنید روی سکوی اول بایستید یا دوم. بحث اینکه بخواهید و تصمیم بگیرید در ایران اولین باشید یا بیرون از ایران جزو یکی از اولین‌ها، انتزاعی است و هیچ فیلمسازی نمی‌تواند مدعی شود که پیش از ساخت فیلمش چنین تصمیم و انتخابی داشته.  آنچه برای من خوشایند است این است که استقبال مردم، منتقدان و کارشناسان سینمایی از این فیلم‌ها کم و بیش شبیه هم بوده.  چه در داخل، چه بیرون از ایران.»

او با اشاره به نقش ارتباط فیلم‌ها را تماشاگران گفت: «پیش از انقلاب هم عده‌ای از فیلمسازان، در این نوع سینما  که مرزی بین تماشاگرانش به عنوان خاص و عام نمی‌کشید و می‌توانست با هر دو طیف ارتباط برقرار کند و بین آنها یک سلیقه مشترک را پیدا کند، فیلم‌هایی ساخته‌اند، از جمله نصرت کریمی. من به این فکر می‌کنم که باید قصه‌ای بنویسم و یا فیلمی بسازم که وقتی آدم‌های مختلف با روحیات و شخصیت‌های متفاوت،  آن  را نگاه می‌کنند بتوانند پنجره مخصوص به خود را رو به فیلم بگشایند و از زاویه‌ای که مورد دغدغه خودشان است به دنیای فیلم، متصل شوند.»

فرهادی ادامه داد: «اینکه فکر کنم بیرون از ایران چگونه با فیلم رو به رو می‌شوند و در داخل چگونه و یا منتقدان چه می گویند و فستیوال ها چه واکنشی نشان خواهند داد، نه برای من و نه هیچکس دیگر قابل پیش بینی نیست و غالبا تجربه نشان داده کسانی که بر مبنای این حسابگری ها فیلم ساخته اند، به نیتشان نرسیده اند و در دراز مدت، ناکام مانده اند . در این چند سال، عده ای تلاش کرده اند که  آگاهانه و یا از سر فراموشی، فقط به موضوع جوایز و موفقیت های جشنواره ای فیلم های من اشاره کنند و با این حساب، این فیلم ها را فیلم های صرفا جشنواره پسند معرفی کنند. بی آنکه اشاره ای داشته باشند به استقبال مردم از فیلم «چهارشنبه سوری» تا «گذشته» چه در ایران و چه خارج از ایران. «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی» و «گذشته»، همگی جزو یکی از پرمخاطب ترین فیلم‌های اکران سال بوده‌اند.»

او گفت: ««درباره الی» در دوره بعد از انتخابات 88 و اوج آن وضعیت، تبدیل به یک فیلم پر تماشاگر شد. جدایی همین طور. گذشته که با زیرنویس اکران شد، باز جزو یکی از چند فیلم پرمخاطب سال بود. در فرانسه، جدایی را یک میلیون نفر در اولین اکران دیدند و گذشته نیز نزدیک به یک میلیون تماشاگر داشت. همین طور در کشورهای دیگر. اما اینجا تلاش بر این است تا این بخش ماجرا کاملا پاک شود و با این اتهام که این آثار چون در جشنواره ها مورد توجه قرار گرفته اند، پس مردمی نیستند فاصله‌اى جعلى بین مردم و این فیلم ها ساخته شود، این همان فیلم‌هایی است که در بعضی از کشورها، پانصد سینما در حال اکرانشان بوده اند. مگر  نمی گفتیم اگر روزی تماشاگر واقعی و غیر فستیوالی در صف سینما ایستاد و بلیت خرید، می  توانیم ادعا کنیم که فیلممان  بیرون از ایران موفق بوده؟»

متن کامل گفت‌و‌گوی فرهادی را با خبرآنلاین، اینجا بخوانید.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =