فرزند شهید مطهری می گوید: از قرائن برمی‌آید که اگر ایشان بود، بعد از امام قطعا رهبر بود. چون روشن است که بالاخره ایشان در مجموع یک سر و گردن از بقیه یاران و شاگردان امام بالاتر بود.

علی مطهری در گفت وگو با ویژه نامه نوروزی اعتماد در پاسخ به این پرسش که اگر شهید مطهری الان در قید حیات بودند، نسبت به آنچه امروز می‌گذرد چه واکنشی نشان می‌دادند؟ آیا ایشان سکوت می‌کردند یا تبدیل به یک منتقد جدی می‌شدند؟، گفت:این که اگر ایشان بودند، شرایط انقلاب و کشور به چه صورت بود، خود قابل بحث است. یعنی اصلا باید ابتدا این سوال را مطرح کرد که اگر شهید مطهری ترور نمی‌شد اکنون انقلاب همین وضع را داشت؟ بدون شک ایشان در سرنوشت کشور بسیار اثرگذار بود و اگر زنده بودند برخی از آسیب‌هایی که به انقلاب وارد شده و مشکلاتی که ایجاد شده، وجود نداشت.
وی ادامه داد: برای پاسخ به این سؤال دو حالت متصور است، یکی این که بگوییم اگر ایشان زنده بود در حالی که یک سمت حکومتی داشت سرنوشت انقلاب چگونه بود، و دیگر این که بگوییم در حالی که ایشان صرفا فعالیت علمی داشت و به عنوان یک عالم بزرگ مطرح بود سرنوشت انقلاب همین سرنوشت بود یا سرنوشت دیگری رقم می‌خورد.
مطهری با بیان اینکه از قرائن برمی‌آید که اگر ایشان بود، بعد از امام قطعا رهبر بود. چون روشن است که بالاخره ایشان در مجموع یک سر و گردن از بقیه یاران و شاگردان امام بالاتر بود، افزود: این حرف من نیست بلکه حرف رهبر انقلاب است. زمانی که ما به عنوان خانواده شهید مطهری اولین بار بعد از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری با ایشان ملاقات داشتیم، اولین جمله‌ای که با دیدن ما به زبان آوردند این بود که «اگر آقای مطهری بودند، قطعا الان رهبر بودند.» پس این موضوع تقریبا روشن است که بعد از امام، آقای مطهری رهبر می‌شدند. خب آن وقت شرایط کشور چه می‌شد.
وی با طرح این پرسش که تأثیر ایشان در زمان امام(ره) چه بود؟ خاطر نشان کرد:اگر ایشان ترور نمی‌شدند قطعا در بسیاری از حوادث مانند سرنوشت بازرگان، جنگ و بنی‌صدر و حتی تسخیر سفارت آمریکا تاثیر داشتند. به هر حال این طور نیست که بگوییم اگر ایشان بود، شرایط کشور همین بود و حالا آقای مطهری در این شرایط چه می‌کرد. این سوال اشتباه است. چون اگر ایشان شهید نمی‌شدند، وضعیت در برخی قسمتها متفاوت بود.

29/212 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوست A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    آقای مطهری نمی خواهید بگویید که شما عین پدرتان هستید چون آن سخنرانیهای آتشین که شهید مطهری در مورد اسراییل می کرد شما نمی کنید ، شما محافظه کار ی می کنید زیرا دوستانتان ناراحت می شوند اصلا شما چرا یکبار هم که شده علیه اسراییل و دروغ بودن توهم هولوکاست سخنرانی نمی کنید چرا چرا
    • بی نام GB ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      29 27
      دراین باره بسیار سخن گفته شده و زیادی حرف زدن نتیجه عکس خواهد داشت.
    • زنده باد مطهری A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      67 58
      ای دوست! هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد. راجع به هولوکاست و اسراییل باید در زمان و مکان مناسبش صحبت کرد. زمانیکه پرونده هسته ای ما در اولویت بود صحبت راجع به هولوکاست بی ربط بود که متاسفانه بعضیها توجه نکردند و انرژی ما رو راجع به یه موضوع حاشیه ای هدر دادند.صحبت راجع به هولوکاست در این مقطع این ظن رو بیشتر تقویت میکنه که دنبال بمب اتمی هستیم تا اسراییل رو با خاک یکسان کنیم. چرا سیگنال غلط به طرف مقابل بفرستیم و مناقشه هسته ای رو پیچیده تر کنیم؟؟کاش احمدی نژاد یه خرده از این مطهری یاد میگرفت.موضوع هسته ای اولویت اول ماست و اسراییل و غیره در اولویتهای بعدی قرار دارند.
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    خدا رحمت كند استاد را. روحش شاد
    • ایرانی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      57 51
      البته و مسلما منظور حضرت آقا پسر ایشون نبوده!
    • بی نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      70 67
      گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل . چه معنی داره که این حرف ها زده بشه. اگر کاشتن چغدر هم در نیامد. در حال زندگی کن و به حال و آینده بیندیش.
  • بانوی ایرانی... IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    خدا رحمت کنه اون مرد شجاع و صادق رو...
  • رزمنده A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۱
    گرد نام پدر جه می گردی ** پدرخویش باش اگر مر دی
  • سعید A1 ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    با سلام آقای علی مطهری بجهت اینکه فرزندعلامه شهید مطهری هستند قابل احترام می باشند ولی یکی از ضعف های ایشان این است که بعضی وقت ها سخنانی را به زبان جاری می سازند که بسیار عوام گونه نسجیده است.گیریم رهبری با تواضع بشما مطلبی خصوصی راجب علامه شهید بیان کردند این اگر و مگر و فرضی بافی شما چه معنی جزو خوستائی می دهد .لذا علامه شهید مطهری آنقدر بزرگوار و با عزت هستند که لازم نباشد شما بجهت بزرگ کردن ایشان درفرضی غیر قابل انجام باگویش نادرست به بزرگوارن دیگر بی احترامی کنید.
  • محمد A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    55 30
    بهشت را به بها می دهند نه بهانه.........
  • خان A1 ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    66 64
    گیرم پدر تو بود فاضل .....................
  • رضا A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    87 69
    اگر شهيد مطهري (ره)بودند بافرزندش بخاطر اين همه اغراق در مورد خودش كه هرجا كم مي اورد ودر حمايت مخالفين نظام ورهبري از او مايه مي گذارد .شديد برخورد مي كردند.
  • محمد A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    اگر قرار بود رهبر شود حتما شهید نمیشد.این انقلاب الهی است وخداوند هر آنچه صلاح بداند مقدر میکند.برگ زردی از درخت فرو نمی افتد مگر اینکه خداوند از آن گاه است59انعام .() در این بین صحبت شما آقای مطهری نشان میدهد چقدر مشکلات مبنایی در عقاید شما وجود دارد.
  • محمود IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    33 31
    با سلام جناب اقاي مطهري ديگه از نطقهاي اتشين شما خبري نيست ان شالله تمام مشكلات حل شد .
    • سعید A1 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
      11 23
      محمود خان عزیز شما مثل اینکه سیاسیون رو خوب نمی شناسی آن زمانی که ایشان نطق آتشین می فرمودند .نزدیک انتخابات مجلس بود و بهترین راه جهت جلب توجه و مطرح شدن .الان که خبری نیست. شما اگر صبر کنی. شش ماه به انتخابات مجددا نطق های آتشین امثالهم باحرارت بیشتری شروع می شود
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    10 19
    استادمطهري يگانه بودوفرزندانش نيزدرصداقت يگانه انددرگشورجنين افرادي نادرندوانگشت شمار
  • احمد IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    21 1
    آقاي مطهري: خداوند بهترين خيررابراي بندگانش مي خواهد .بالاترين خيررابه شهيد عطا كردند. اگر خير بهتري براي ايشان مصلحت مي ديد حتماٌ عطا مي كرد.شما هم علم غيب نداريد.
  • ارش A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    9 18
    ای ول مطهری
  • آراز A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    15 3
    اولا تسخیر لانه جاسوسی و بنی صدر و بازرگان و ... همه در زمان امام(ره) اتفاق افتاده اند که قطعا در آن زمان اگر شهید مطهری بودند هم رهبر نبودند ، بنا بر این تکلیف آن وقایع روشن است ، دوما اگر منظور آقای مطهری اینست که اگر شهید زنده بودند مثلا دشمن قدار دشمنی نمی کردند و یا دشمن از بین رفته بود و باطلی وجود نداشت که شیطنت کند و مشکل ایجاد کند و .... واضح است که به نوعی دارد چرند می گوید ، شکی نیست که با وجود شهید مطهری هم مشکلات وجود داشت ، اگر این پسر آدم فهمیده ای باشد باید بداند که مشی شهید مطهری تکیه بر اسلام و انقلاب و ایران و نظریه پردازی پ.یا و زنده است و نه گذران روزگار در خواب و خیال و توهم و چشم امید با اجانب داشتن
  • فدایی رهبر A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    26 37
    اگر آقا در آن جلسه همچین صحبتی کرده ند از بزرگواری ایشان است. شهید مطهری انسان والایی بودند ولی شما متاسفانه از پدر چیزی یاد نگرفته اید. همین شماها هستید که نمی گذارید مملکت ب سامان برسد.خوشبختانه امام خامنه ای به بهترین نحو انقلاب و کشور را حفظ کرده است و خواهد کرد و ماهم تا آخرین قطره خون پا در رکابیم...
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    9 21
    اگر ایشان زنده بودند با ایشان رفتاری مانند رفتار با آقای هاشمی می شد
  • جواد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    17 5
    این آقا از بیان این حرفها منظور داره و معلوم نیست چه هدفی رو دنبال میکنه. استادشهید مطهری شهید شد و خدا خواست که توسط این پسر اذیت نشه.کسی که هر روز یه حرفی میزنه قابل اعتماد نیست.
  • علوی طارمی A1 ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    13 1
    انقلاب اسلامی برای یک حقیقت بزرگ بوده وقطعا ظرفیت وسیعی دارد امروز نیز ما به شهید مطهری ها نیازداریم ولی لازم نیست هرمطلبی را بزرگ کنیم ایشان یک اندیشمند بودند امثال جنابعالی سعی کنید سیره وروش شهید را ادامه دهید توصیه ام به جنابعالی اینکه زمان سنج وموقعیت شناس باشید
  • بی نام US ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    10 9
    .... و کاش بود!
  • وحید EU ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    16 10
    حالا میفهمم چرا اکثر کامنت ها ، کامنت هایی هست که گرایششون سمت اصلاح ظلباست. چون کامنت های مخالفتون رو سانسور میکنید و چاپ نمیکنید.واقعا متاسفم واسه خبرانلاین دو رو و ودیکتاتور
  • بی نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۲
    17 3
    اتفاقا قرائن برخلاف این مطلب شهادت می دهد. از مهمترین آنها،عدم دعوت انقلابیون مهم از شهید مطهری برای جلسات شورای انقلاب است. تقابل شهید بهشتی و مرحوم مطهری مشهود بوده.موید این مطالب حواشی رهبر انقلاب است بر کتاب جریانهای سیاسی آقای رسول جعفریان.
  • بی نام IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    6 14
    یعنی میتونستند جلوی مافیای کشور وایستن و تا جلوی ظلم به مردم بی پنا ایران را که توسط حکومت ایران داره میشه (خودرو در انحصار حکومت ) بگیرن و...وباج خواهی حکومت را کم کنه و........
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    14 7
    آقای مطهری بزرگ زاده ای مثل شما نباید سیاستمدار شود و اگر بخواهد سیاستمدار شود باید به گونه ای عمل کند که اسم و رسم آن بزرگ زیر سوال نرود . شما مثل مهدی و فائزه که باعث تخریب هاشمی شدند پدرتان را به همان مسیر خواهید کشاند و خودتان مهره سوخته .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    19 12
    یک نماینده مجلس آنقدر بیکار هست که بایک روزنامه مصاحبه کند و از افتخارات خانوادگی خود بگوید . یعنی مملکت را قهوه خونه فرض کردند .
  • سعید خان A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    18 14
    بهشتی یک ملت بود " مطهری پاره تن من بود " خامنه ای مثل خورشید می درخشد و به جهان اسلام روشنی می بخشد " هاشمی زنده است نهضت زنده است " این جملات بزرگمرد تاریخ در مورد این بزرگواران است . نباید حرف های این نماینده مجلس را جدی گرفت هنوز مواضع تند وغلط ایشان در مورد هاشمی در انتخابات 84 را از یاد نبرده ایم .
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    15 3
    مطهری جان.برای رهبری فقط علم کافی نیست.شرایطی از جمله درایت،تدبیر،شجاعت و ... در آن دخیل است و فردی که برایند مجموعه این صفات در وی حداکثری باشد(نه اینکه در یک صفت برتر باشد) شایسته رهبری است.
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
    15 4
    شاعر میگه: گیرم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
  • رضا IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    0 0
    مواضع مطهری از روی اعتقاد ،بدون ملاحظه کاری و بسیارمثبت و به نفع نظام است خدا نگهدارش