مهمترین خبرهایی که امسال از آموزش و پرورش شنیدید چه بود؟

زهرا تالانی: آموزش و پرورش سال 92 ، را سیاسی شروع و به پایان رساند. در ماه اول شایعه کاندید شدن حاجی بابایی برای ریاست جمهوری آغاز شد و در پایان سال، موضوع استیضاح فانی وزیر دولت یازدهم اعلام شد.

در این گزارش مهمترین اتفاقات و اقداماتی که در آموزش و پرورش در سال 92 روی داد آورده شده است.


در این جدول به تفکیک ماه مروری بر آموزش و پرورش شده است:

ماه موضوع
فروردین

- سال 92 برای آموزش و پرورش با اخبار سیاسی آغاز شد،به طوریکه در پایان فروردین زمزمه اعلام کاندیداتوری حاجی بابایی در انتخابات ریاست جمهوری شنیده شد. اگرچه وزیر آموزش و پرورش مستقیماً کاندیداتوری خود را اعلام نکرد اما این موضوع از سوی داوود روستایی قائم مقام سازمان دانش اموزی در نشستی خبری تایید شد.

- ایجاد تغییر و تحولی دیگر در نظام آموزشی کشور از دیگر اخبار مهم آموزش و پرورش در سال جدید بود. مطابق گفته های وزیر آموزش و پرورش برنامه ریزی ها برای اجرای 3.3.3.3 شروع شده و از سال تحصیلی آینده شکل اجرایی به خود می گیرد. در اجرای این طرح علاوه برتغییر محتوا و روش تدریس، معاونت متوسطه تفاهم نامه ای را با کانون پرورش فکری به امضا رساند تا شعب کلاس های زبان این کانون به داخل مدارس منتقل شود .

- خبر دیگر در پایان فروردین 92، این بود که وحید کیارشی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش وپرورش از اعمال 25 درصدی افزایش حقوق فرهنگیان خبر داد.براساس آخرین مصوبه هیات دولت و احکام جدید، ضریب حقوقی فرهنگیان از رقم 805 درسال 91 در سال جاری ابتدا به 966 و در نهایت به رقم 1006 افزایش یافت.

- عبدالامیر عرفی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش از تامین اعتبار پرداخت حق الزحمه فرهنگیانی که در برگزاری امتحانات نهایی خرداد، شهرویور و دی ماه حضور داشتند، پس از یک سال خبر داد.

اردیبهشت

- 12 اردیبهشت هر سال مطابق با روز معلم است و برای همین خبرهای فرهنگی در آموزش و پرورش زیاد است. اولین خبر این بود که بر خلاف سال های گذشته آمار تجلیل شدگان معلمان نمونه براساس برنامه پنجم توسعه افزایش پیدا کرد. چون بر اساس این برنامه سالانه می بایست 2.5 درصد از معلمان کشور در هفته معلم تقدیر و تجلیل شوند.

- یکی دیگر از برنامه های آموزش و پرورش، برگزاری جشنواره های خیرین مدرسه ساز در استان های مختلف بود. هشتم اردیبهشت ماه هم خیرین استان تهران گرد هم آمدند تا بار دیگر تعهدات خود را برای ساخت مدارس جدیدتر در شهر و استان تهران افزایش دهند.

- یکی از اخبار آموزش و پرورش در این ماه ،سخنرانی حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در خطبه های پیش از نماز جمعه بود که در آنجا وزیر آموزش و پرورش از اجرای مو به موی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در این وزاتخانه خبر داد.

- همچنین با نزدیک شدن به ایام انتخابات نمایندگان آموزش و پرورش سه کاندیدای ریاست جمهوری (یارمحمدی نماینده آموزشی یحیی آل اسحاق، مسجدی نماینده علی اکبر ولایتی و منصوری نماینده کامران باقری لنکرانی) نشستی را با حضور دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران برگزار کردند و در آنجا درباره برنامه های آموزشی و پرورشی کاندیدای خود صحبت کردند.

- خبر دیگر این بود که تعدادی از دبیران دبیرستان ها و هنرستان ها از آیین نامه ارسالی آموزش و پرورش درباره اعمال محدودیت برای دانش آموزان تجدیدی در انتخاب رشته انتقاد کردند. اگرچه این موضوع از سوی مسوولان آموزش و پرورش تایید نشد، اما برخی از دبیران اعلام کردند که آموزش و پرورش برای افزایش دانش آموزان هنرستانی این آیین نامه را ابلاغ کرده است تا آمار دانش آموزان هنرستانی را تا پایان برنامه پنجم به بالای 70 درصد برسانند. در آیین نامه ابلاغی آمده است که حتی اگر دانش آموزان در امتحانات شهریور ماه نیز نمره قبولی را کسب کنند، باید در یکی از رشته های فنی و حرفه ای و یا کار و دانش ادامه تحصیل داده و مدرک دیپلم خود را از هنرستان بگیرند. اما میان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش این موضوع را تایید نکرد.

- در این ماه مجلسی ها دست به کار شدند و کمیته آموزش و پرورش درصدد اختصاص ردیف بودجه مستقلی برای معاونت پرورشی برآمد.جبار کوچکی نژاد هدف از این اقدام را توسعه فعالیتهای پرورشی و قرآنی دانش آموزان در مدارس بوده است. به گفته کوچکی نژاد، کمیته آموزش و پرورش مجلس به دنبال اختصاص ردیف سرانه مستقلی برای سازمان دانش آموزی و اتحادیه انجمن اسلامی است اما هنوز این امر محقق نشده است.

- وزارت آموزش و پرورش در تغییراتی جدید اقدام به تفکیک معاونت ابتدایی به دو دفتر آموزش در دو دوره سه ساله کرد.این اقدام گویا برای اجرای نظام 3.3.3.3 از سال تحصیلی جدید انجام شد.

خرداد

- با نزدیک شدن به انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ، قشرهای مختلف به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و درخواستشان از رئیس جمهور آینده را در حوزه های مختلف بیان کردند. قشر فرهنگیان نیز از این امرمستثنی نبوده و مشکلات خود را اعلام کردند. به همین دلیل محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش در نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما خواست تا سوالات مربوط به فرهنگیان در برنامه های تبلیغاتی که هر شب اختصاص به یک کاندیدا دارد، مطرح شود.برخی از سوالات مطرح شده از سوی وزیر سابق شامل برنامه های نامزدها برای عملی شدن برنامه تحول بنیادین بود.

- مرتضی رئیسی، رییس سازمان نوسازی مدارس ایران: مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در بودجه ریزی کشور اعتباری را برای تجهیز و ساماندهی سیستم گرمایشی مدارس مصوب کرد که این رقم معادل 200 میلیارد تومان است.مهمترین بخش اعتبارات مربوط به تخریب، نوسازی و مقاوم سازی مدارس است که اعتبار این بخش 874 میلیارد و 500 میلیون تومان است.همچنین با تصویب مجلس قرار شده به ازای واردات هر نخ سیگار خارجی 20 ریال عوارض گرفته شود که 50 درصد این عوارض صرف ساخت، تکمیل و تجهیز سالنهای ورزشی مدارس خواهد شد. 52 میلیارد تومان اعتبار برای تامین و تجهیز مدارس خارج از کشور نیز مصوب شده است.

- در این ماه قرار شد طبق سند تحول بنیادین، شاخصهای رتبه بندی مدارس همانند تعیین رتبه بندی معلمان اجرا شود.ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد که رتبه بندی مدارس کشور پس از بررسی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل اجرایی به خود می گیرد تا یک گام دیگر به اجرای سند تحول بنیادین نزدیک شویم.

- هرساله با آغاز فصل تابستان بسیاری از چاپخانه های وابسته به آموزش و پرورش کار خود را برای چاپ کتاب های درسی سال تحصیلی جدید آغاز می کنند. سال 92،سید احمد حسینی مدیرکل دفتر چاپ و توزیع قول داد تا کتاب های درسی تهران و شهرستان ها همزمان در مهر ماه منتشر شود.

- خبر دیگر در این ماه تحقیق و تقحص از آموزش و پرورش بود. کمیسیون آموزش اعلام کرد که در مجلس هشتم قانون استخدام نیروهای پیش دبستانی و استفاده از این نیروها حداکثر در مدت دو سال تصویب شده بود و قرار بود وزارتخانه آموزش و پرورش نیروهای پیش دبستانی را ساماندهی و حمایت کند. اما آموزش و پرورش این مصوبه مجلس را نادیده گرفته است و طرح تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه جذب نیروها به امضای تعدادی از نمایندگان رسیده و قرار است این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارسال شود.

- این ماه با برگزاری انتخابات به پایان رسید. در این دوره از انتخابات یک میلیون و 631 هزار دانش آموز رای اولی در انتخابات شرکت کردند.

- همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین روزهای دولت دهم، از وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه گسترش و پذیرش دانشجو در سطح کشور، عدم پرداخت پاداش و معوقات فرهنگیان، چگونگی تعیین مناطق آموزشی به عنوان مناطق محروم، نحوه توزیع اعتبارات بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس، اقدامات انجام شده در مورد بیمه طلایی فرهنگیان و چگونگی تاسیس خانه فرهنگیان سوال کردند. حاجی بابایی در پاسخ به سوال نمایندگان گفت: پذیریش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از امسال صورت گرفته است و لازم است از مجلس به خاطر اعتبارات ویژه‌ای که برای دانشگاه فرهنگیان به تصویب رساند، تشکر کنم. او درباره معلمان شرکتی و حق التدریس پاسخ داد: ما هم‌اکنون معلم شرکتی، حق‌التدریس و آموزشیار نداریم، گفت: اگر موردی در کشور وجود دارد، به بنده اطلاع دهید تا پیگیری کنم، باید بر اساس نیاز، منطقه، تخصص و جنسیت تلاش کنیم نیروهای موردنیاز را از پیش‌دبستانی ها بگیریم. ما در حال پیگیری اجرای این قانون هستیم.

تیر

- هفته اول تعطیلات مدارس خبر آموزش محتوای کتاب ها به معلمان دو پایه سوم ابتدایی و اول متوسطه اول رسید. معلمان سوم ابتدایی باید 24 ساعت برای کتاب علوم، 24 ساعت برای فارسی، 32 ساعت برای ریاضی، 40 ساعت برای فرهنگ و هنر و مطالعات اجتماعی آموزش ببینند.آموزش مدرسان در مرحله نخست در چهار مرکزآموزشی پیامبراعظم(ص) پردیس‌های شهید چمران و نسیبه آغاز شد و تا 17 تیرماه ادامه یافت.

- تا پایان زمان ریشه کنی بی سوادی در کشور فرصت چندانی باقی نمانده است و به همین دلیل سازمان نهضت سوادآموزی از همه ظرفیت خود برای ریشه کنی بی سوادی استفاده می کند. این سازمان با سازمان مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه ای به امضا رساند که با امضای این تفاهم نامه در کمپ های ترک اعتیاد کلاس های سوادآموزی راه اندازی می شود. بنابراین در کمپ های ترک اعتیاد بلند مدت و میان مدت کلاسهای سوادآموزی برای گروه سنی 10 تا 49 سال برگزار می شود.

- حذف کنکور به یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان مدارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسوولان آموزش و پرورش و وزارت علوم تبدیل شده است. دغدغه ای که آموزش و پرورش آمادگی خود را بارها و بارها اعلام کرده است، اما گویا همه امکانات برای حذف آن هنوز فراهم نشده است. عبدالامیر عرفی، آموزش و پرورش آمادگی کرد که با افزایش میزان تاثیر سابقه تحصیلی، زمینه های حذف کنکور را در تمامی رشته ها تا دو سال آینده برای تمامی داوطلبان فراهم می کند. سوابق تحصیلی شرکت کنندگان کنکور 92 در دو نوبت در آذرماه و اسفندماه به سازمان سنجش ارسال می شود.

- این ماه اتفاق دیگری هم افتاد و سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش به مدت سه روز آغاز شد. اجلاسی که بیشترین سخنرانش وزیر آموزش و پرورش بود و رئیس جمهور برای رونمایی از کتاب های جدیدالتالیف در روز نخست به سالن همایش های رازی آمد. این اجلاس به نوعی ارائه گزارش عملکرد 4 ساله این وزارتخانه حاجی بابایی و معاونانش بود. احمدی نژاد پس از رونمایی از کتاب های جدید التالیف سوم ابتدایی و اول متوسطه اول تاکید ویژه ای به نظام رتبه بندی معلمان کرد .او در پایان سخنرانی اش به معلمان نمره 20 داد .

- سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش همچنین گویای اخبار خوشحال کننده ای هم برای فرهنگیان بود؛ وحید کیارشی،معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش از اضافه شدن فوق العاده ویژه فرهنگیان به حقوق تیرماه آنها با دستور مستقیم رئیس جمهور خبرداد.این فوق العاده ویژه در چارچوب بند 5 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری دیده شده که تیرماه اجرایی می شود .

- پرداختن به سبک زندگی ایرانی- اسلامی که مورد توجه مسوولان در حوزه های مختلف است سبب شد تا مسئولان آموزش و پرورش خود را مسوول برای پرداختن به این موضوع بدانند.به همین دلیل رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش از تدوین کتاب سبک زندگی به صورت جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسر و تدریس آن از سال تحصیلی جدید در دوره متوسط خبر داد.

مرداد

- در ابتدای ماه مرداد، دولت یازدهم با اعلام نام محمد علی نجفی به عنوان وزیر بعدی آموزش و پرورش، تکلیف این وزارتخانه را مشخص کرد. اصلاحات ساختاری و محتوایی آموزش و پرورش و تغییر الگوی قدیمی آموزش از نظام قدیم به نظام جدید در طول 8 سال وزارت، از مهمترین اقدامات محمد علی نجفی در زمان وزارتش در آموزش و پرورش بود. او همچنین با تاسیس مدارس غیرانتفاعی بخشی از حجم ساختار بزرگ و کم تحرک آموزش و پرورش را کاست و با واگذاری امور اجرایی به مدارس، آموزش و پرورش را کوچکتر کرد.

- همچنین بسیاری از معلمان در سراسر کشور نسبت به عدم پرداخت حقوق تیرماهشان با وجود گذشت 5 روز از مهلت قانونی پرداخت حقوق، اعتراض داشته و اعلام کردند که آموزش و پرورش به دلیل کسری بودجه نمی تواند حقوق فرهنگیان را پرداخت کنند.یکی دیگر از موارد اعتراضی فرهنگیان عدم پرداخت اضافه کار قانون مدیریت خدمات کشوری بود. با استناد به قانون خدمات کشوری از تیرماه 100 هزار تومان به حقوق فرهنگیان اضافه می شود.

- محمد شریف زاده مدیرکل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش از ایجاد 23 رشته جدید تحصیلی در رشته های کار و دانش و فنی حرفه ای از سال تحصیلی جدید خبر داد. در حال حاضر 300 رشته تحصیلی در این رشته ها وجود دارد .

- در پایان مرداد، گزینه های پیشنهادی وزارت دولت یازدهم در حوزه های مختلف به صحن علنی مجلس رفتند تا از برنامه های پیشنهادی خود دفاع کنند. محمد علی نجفی از جمله وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه آموزش و پرورش بود و با توجه به ابهاماتی که تعدادی از نمایندگان درباره عملکرد گذشته او در دوران وزارتش داشتند از خود دفاع کرد اما نتوانست رای اعتماد بگیرد.

- پس از ثبت نام در مدارس اعلام شد که زنگ مهر در اول مهر ماه در شرایطی به صدا در می آید که امسال شاهد کاهش دانش آموز نسبت به سال گذشته خواهیم بود. امسال تعداد دانش‌آموزان از 12 میلیون و 327 هزار و 813 نفر به 12 میلیون و 241 هزار و 903 نفر کاهش یافته است.

- پس از آنکه محمد علی نجفی نتوانست رای اعتماد خود را از بهارستانی ها بگیرد، رئیس جمهور سرپرست جدید این وزارتخانه را اعلام کرد؛ علی اصغر فانی بعد از اعلام گزینه های مختلف سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد. مراسم معارفه سرپرست جدید آموزش و پرورش در 28 مرداد ماه با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس دفتر بازرسی ریاست جمهوری و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه در سالن شهید رجایی برگزار شد.

- روابط عمومی آموزش و پرورش در آخرین روزهای کاری حمیدرضا حاجی بابایی گزارشی را از وضعیت حقوقی معلمان منتشر کرد که براساس آن حقوق معلمان از 5 سال گذشته تاکنون 270 درصد افزایش یافته است. با استناد به این گزارش حقوق فرهنگیان در مقایسه سال 92 با سال 1387 از نظر میزان پرداخت شاهد افزایش 7.2 برابری می‌باشیم. به گونه ای که می‌توان گفت حقوق فرهنگیان در دوره خدمت وی از میانگین 496600 تومان به 1342100 تومان افزایش یافته است.

شهریور

- در ابتدای این ماه علی اصغر فانی سرپرست آموزش و پرورش بعد از مدتها انتظار نشست خبری را با اهالی رسانه برگزار کرد که در این نشست دیدگاه ها و نظرات خود را درباره تحول در آموزش و پرورش و اجرای 6.3.3، تعطیلی پنج شنبه های مدارس، کسری بودجه، ایمن سازی اردوهای دانش اموزی، پرداخت 50 میلیارد تومانی سرانه مدارس، رتبه بندی معلمان و ... اعلام کرد. فانی در این نشست خبری اعلام کرد که کارگروهی برای تعطیلی مدارس تشکیل شده است اما تا زمان اعلام نتایج کارگروه مدارس در سال تحصیلی جدید تعطیل است.

- با نزدیک شدن به اول مهر نرخ سرویس مدارس اعلام شد. سرویس های مدارس در هر سال با توجه به افزایش قیمت حمل و نقل عمومی گران می شود که سهم امسال این افزایش به سقف 10 تا 25 درصد رسیده است.

- در پایان این ماه سرپرست آموزش و پرورش تغییرات خود را شروع کرد. مهرزاد حمیدی با حکم سرپرست آموزش و پرورش به عنوان معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش منصوب شد. محسن چینی فروشان مشاور فرهنگی شد. تغییر رئیس دانشگاه فرهنگیان از دیگر انتصاب های فانی یود و مهرمحمدی جایگزین محبی نیا در دانشگاه فرهنگیان شد.

- زمان با آغاز به کار دولت یازدهم که شعار خود را تدبیر و امید انتخاب کرده بود، پرسش مهر رئیس جمهور در روز اول بازگشایی مدارس با محورست تدبیر و امید اعلام شد. محمد ابراهیم محمدی مدیر کل فرهنگی آموزش و پرورش، پرسش مهر امسال بر محور تدبیر و امید است البته هنوز سوال دقیق پرسش مهر مشخص نشده است.

- با وجود دستور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران مبنی بر لغو تحصیل اجباری در هنرستانها، برخی از دبیرستانهای شهر تهران همچنان مانع از صدور برگه هدایت تحصیلی شهریور ماه برای دانش آموزان شدند و دانش آموزان تجدیدی با وجود قبولی در امتحانات این دوره مجبور به انتخاب رشته تنها در رشته های هنرستانی هستند.

مهر

- مراسم نوزدهمین جشن عاطفه‌ها با شعار "مهر در انتظار مهر حماسی"، پس از یک هفته از آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور برپا شد.

- سرپرست وزارت آموزش و پرورش آب پاکی را روی دست متقاضیان استخدام در آموزش و پرورش ریخت و اعلام کرد: در حال حاضر این وزارتخانه به دلیل محدودیتهای اعتباری و مالی امکان جذب و استخدام نیروی انسانی جدید را ندارد.

- زنگ اول مهر با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش نواخته شد. در این مراسم رئیس جمهور به احیای زنگ انشا در مدارس تاکید کرد.

آبان

- بالاخره تکلیف وزارت آموزش و پرورش بعد از سه ماه از زمان تشکیل کابینه یازدهم مشخص شد و علی اصغر فانی پس از آنکه سه ماه سرپرستی این وزارتخانه را برعهده داشت، در نهایت توانست اعتماد نمایندگان مجلس را گرفته و با رای آنها کار خود را به عنوان دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه شروع کند.فانی با 185 رای موافق، 53 رای مخالف و 24 رای ممتنع سکاندار وزارت آموزش و پرورش به مدت چهار سال شد .

- آغاز تحولات در آموزش و پرورش بود و به محض آنکه علی اصغر فانی رای اعتماد خود را از مجلس گرفت، تغییر و تحولات مدیریتی در این وزارتخانه آغاز شد. معاون آموزش ابتدایی، مدیر کل مدارس خارج از کشور،مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، رئیس مرکز سنجش، مدیر کل وزارتی ،معاون پرورشی، مدیر کل ارزیابی با حکم وزیر منصوب شدند. بر همین اساس فاطمه قربان جای خود را به محمد دیمه ور در معاونت آموزش ابتدایی، یزدی خواه جای خود را به اسفندیار چهاربند در شهر تهران،قاسم مستقیم جای خود را به سید رحیم میر شاهولد در اداره ارزیابی داد. همچنین خلیل بابالو مدیر مدارس خارج از کشور، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و تربیتی، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش شد.

- با آغاز فصل سرما بخشی از قول های مربوط به واریز اعتبار سیستم گرمایشی مدارس به حساب آموزش و پرورش صادر شد و 100 میلیارد تومان از اعتبار 200 میلیاردتومانی مصوب مجلس، از حساب خزانه به حساب آموزش و پرورش رسید.

- سرپرست آموزش و پرورش همچنین اجازه ثبت نام دانش آموزان بدون شناسنامه را داد. به گفته فانی، دانش‌آموزی که شناسنامه ندارد در مدرسه ثبت‌نام می‌شود اما چون باید برای آنها کارنامه صادر شود حتما باید شناسنامه خود را به مدرسه ارائه دهد.بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، به مدیران مدارس اجازه داده می‌شود که دانش‌آموزان را بدون شناسنامه ثبت‌نام کنند اما باید در مهلتی معین، شناسنامه خود را ارائه دهند.

- معاون پرورشی آموزش و پرورش با اشاره به خواسته های رئیس جمهور برای زنگ های انشا، گفتگو و کتابخوانی گفته نتایج کمیته های تشکیل شده برای تعیین روزهای به صدا درآمدن زنگهای انشا، گفتگو و کتابخوانی تا هفته آینده مشخص می شود.

- پایه نهم تحصیلی به فراخور تحول در آموزش و پرورش و اجرای نظام 6.3.3 از مدارس کشور در سال تحصیلی 93 حذف می شود. این خبر را ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت و توضیح داد:دانش آموزان کلاس هفتمی امسال، سال تحصیلی آینده در پایه هشتم تحصیل می کنند و به فراخور ایجاد نظام آموزشی جدید، برای سال آینده پایه نهم (سوم راهنمایی) در مدارس حذف می شود.

- سید محمد بطحایی مشاور برنامه ریزی و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر از حل مشکلات بیمه ای فرهنگیان برای پرداخت هزینه های درمان و دارو داد.

- وزیر آموزش و پرورش خبر از کاهش ساعات کاری کارکنان بالای 20 سال سابقه داده است.البته این کار از سال 93 انجام می شود .

آذر

- نخستین خبر خوشی که در حوزه آموزش و پرورش دولت یازدهم به گوش رسید، بازگشت دوباره شیر در مدارس است. شیر که در سال 91 به دلیل کمبود اعتبار به صورت ناقص در مدارس توزیع شد و حتی در برخی از مدارس نیز شیر توزیع نشد. این خبر را ابتدا دوستداران آموزش و پرورش در صفحه فیس بوک خود گذاشته و پس از آن رئیس جمهور در گفتگوی تلویزیونی برای ارائه گزارش 100 روزه دولت این خبر را اعلام کرد و سپس معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش توزیع شیر را تایید کرد.

- هنوز داغ بسیاری از مردم و والدین از حادثه شین آباد که در آذر ماه سال گذشته اتفاق افتاد در نتیجه آتش سوزی کلاس درس دو دانش آموز فوت شدند، فراموش نشده است که دوباره خبری از مرگ دانش آموز دیگری به گوش می رسد.دانش آموزی که به جرم داشتن موبایل از مدرسه اخراج می شود و وقتی با پدر به مدرسه مراجعه می کندمدیر مدرسه از ورود دانش اموز امتناع می کند و در نهایت دانش اموز دست به خودکشی می زند. موضوعی که نمایندگان مجلس را برای بررسی دلایل این اخراج و خودکشی حساس کرده و این هفته کمیسیون آموزش مجلس اعضای خود را مامور بررسی این موضوع کرده است. البته پلیس و دستگاه قضایی نیز پیگیر این پرونده هستند. شاید این بار و برای همیشه موضوع ورود موبایل به مدرسه و جلوگیری از تنبیه های غیر معمول در مدارس حل شود.

- قوانین مدارس دولتی با توجه به اتمام اجرای آزمایشی آن پس از چهار ماه اصلاح شد و این قوانین در کمیسیون آموزش به تصویب رسید.

- وزیر آموزش و پرورش از کمبود 24 هزار معلم در مقطع ابتدایی خبر داد که با به کار گیری معلمان بازنشسته این مشکل کمبود معلم حل شد.

- سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش براساس آنچه که در لایحه بودجه پیشنهادی کل کشور برای سال 93 به مجلس ارائه شده 192 هزار و 426 میلیارد ریال است. براساس لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس از بودجه 192 هزار و 426 میلیارد ریال آموزش و پرورش، 392 میلیارد ریال به یارانه مسکن فرهنگیان، 400 میلیارد ریال به یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و امور رفاهی دانش آموزان مناطق محروم و سه هزار و 319 میلیارد ریال به وزارتخانه اختصاص داده شده است.

دی

- این ماه با یک خبر داغ از سوی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش آغاز شد. این خبر به سرعت در میان معلمان و رسانه ها پیچید، چرا که همه ساله آموزش و پرورش بخشی از نیروهای قراردادی خود را به استخدام دولت در می آورد، اما با صحبت های وزیر آموزش و پرورش، گویا به نظر می رسد که فعلا هیچ خبری از استخدام در این وزارتخانه نیست.علی اصغر فانی در این زمینه گفت: ما به هیچ وجه نیروی انسانی جدید استخدام نمی کنیم حتی اگر کسی بخواهد رایگان کار کند به خدمت او نیازی نیست چرا که حدود 100 هزار نیروی ناکارآمد فعلی از همین طریق به آموزش و پرورش تحمیل شده است. لذا من از همین جا اعلام می کنم بکارگیری نیروی انسانی جدید به هرعنوان ممنوع است.

- یکی از مهمترین اخبار این ماه طرح وزیر آموزش و پرورش برای روز پنج شنبه دانش آموزان بود."روز بدون کیف و کتاب" که در حقیقت اجرای این روز به نوعی به معنای لغو تعطیلی پنج شنبه هاست. خبری که ابتدا از شبکه های تلویزیونی مبنی بر لغو تعطیلی پنج شنبه ها پخش شد، اما پس از آن معاونان وزیر آموزش و پرورش سعی بر تکذیب کردن آن داشته و اعلام کردند منظور لغو تعطیلی نیست و منظور وزیر آموزش و پرورش اجرای روز بدون کیف و کتاب است.

- نکته جالب توجه در رابطه با دانش اموزان شین آبادی این بود که شرکت بابک زنجانی در اطلاعیه ای اعلام کرد حاضر است هزینه های درمان این کودکان را برای عمل های جراحی زیبایی پرداخت کند که بلافاصله روابط عمومی آموزش و پرورش در برابر آن واکنش نشان داد و توضیح داد: این وزارت خانه از پذیرش هر گونه مشارکت ، که با انگیزه ای سیاسی یا در جهت تطهیر افرادی که در مظان اتهامات و گمانه زنی های رسانه ای هستند ، معذور است.

- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در نشستی خبری در مدرسه دارالفنون خبرهای خوشی درباره این مدرسه تاریخی داد. محی الدین بهرام محمدیان گفت که در صورت تامین اعتبار و توافق سازمان میراث فرهنگی و آموزش و پرورش می توان امیدوار بود که در سال 93جشن بازگشایی مدرسه دارالفنون را برگزار کرد. البته در این میان باید مشکلاتی نظیر مقاوم سازی، تعیین تکلیف اموال معارض و ... حل شود.

- آموزش و پرورش و جامعه فرهنگیان داغدار از دست دادن یکی از وزرای با سابقه و خوش فکر در حوزه تعلیم و تربیت بود. علی اکبر پرورش از وزرای سال های انقلاب و جنگ که سال ها در بستر بیماری بود، دار فانی را وداع گفت.

- رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش از ورود محیط زیست و حقوق شهروندی به کتاب های درسی داد.
- پیش دبستانی که در دولت گذشته تقریباً در مرحله فراموشی بود، دوباره در دولت یازدهم مورد توجه مسوولان قرار گرفت و حالا این بار قرار است که پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و دو زبانه راه اندازی شود. حتی سازمان پژوهش نیز مکلف به تدوین کتاب هایی برای مناطق دو زبانه در مقطع پیش دبستانی شده است.
- وزیر سابق آموزش و پرورش نسبت به لغو تعطیلی پنج شنبه ها واکنش نشان داد. حمیدرضا حاجی بابایی با بیان اینکه این اقدام خلاف قانون اساسی است، گفت: من معتقدم لغو تعطیلی پنجشنبه های مدارس مغایر با اصل 75 قانون اساسی چرا که این قانون به تصویب شورای عالی رسیده و اگر این تعطیلی لغو شود در طول سال نیازمند 4 هزار میلیارد ریال اعتبار و 100 هزار معلم جدید هستیم چرا که لغو تعطیلی بار مالی را برای آموزش و پرورش به دنبال دارد.

بهمن

- غیراستاندارد بودن کتاب های کمک درسی از آن دست موضوعاتی است که همواره آموزش و پرورش نسبت پیامدهای استفاده از آنها هشدار داده است، اما همچنان برخی از ناشران اصرار به تولید اینگونه کتابها دارند. محمد ناصری مدیرکل دفتر انتظارات و تکنولوژی آموزشی معتقد است تا 10 سال گذشته تعداد کتابهای غیراستاندارد کمک آموزشی 82 درصد بود، اما با تلاش بسیار توانستیم پس از یک دهه تعداد کتابهای غیراستاندارد را به 50 درصد برسانیم.او مقصر اصلی وجود این کتابها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می داند .

- محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در نخستین نشست خبری خود خبر از راه اندازی مقطع کارشناسی ارشد برای جذب معلمان از سال 93 داد.

- یک خبر خوش دیگر به غیر از پرداخت مطالباتشان از سوی مشاور اقتصادی و رفاهی وزیر آموزش و پرورش ، این بود که روح الله عالمی خبر از صدور کارت خرید معلمان و شارژ 100 هزار تومانی این کارت برای معلمان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد.

- اکثریت مدارس کشور به دلیل سردتر شدن هوای کشور و بارش شدید برف در مقاطع مختلف به ویژه مدارس استان های شمالی کشور تعطیل اعلام شد.

- یکی از اخبار مهم جدا شدن دفتر زنان و خانواده از زیرمجموعه سازمان مدارس غیردولتی و ارتباط مستقیم این دفتر با وزیر آموزش و پرورش است. به این معنی که بزودی شاهد ایجاد دفتر زنان و خانواده آموزش و پرورش زیر نظر دفتر وزارتی هستیم.

- نشست های دوره ای معاونان وزیر آموزش و پرورش با خبرنگاران که از مدت ها پیش وعده آن از سوی روابط عمومی وزارتخانه داده شده بود، آغاز شد. حمیدرضا کفاش در نشست خبری خود درباره تعطیلی پنج شبه گفت: پیش نویس پس از تصویب به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا می شود که این تعداد ممکن است بین یک‌هزار تا پنج هزار مدرسه باشد. لغو تعطیلی روزهای پنج شنبه به صورت آزمایشی بین یک تا 5 هزار مدرسه انجام می شود و بنابراین روزهای پنج شنبه مدارس برای سال تحصیلی آینده نیز به غیر از مدارس آزمایشی همچنان تعطیل است.

اسفند

- طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای 79 نماینده امضا شد.

- آموزش و پرورش اعلام کرد که قصد دارد شبکه اجتماعی ویژه دانش آموزان و همچنین ایمیل مخصوص آنها راه اندازی کند.

232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =