یک کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز گفـت: قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نوروز به قدری وسیع است که اگر بگوییم باید یک دیپلماسی نوروزی داشته باشیم بیراه نیست.

زهره نوروزپور

یک کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز گفـت: قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نوروز به قدری وسیع است که اگر بگوییم باید یک دیپلماسی نوروزی داشته باشیم بیراه نیست.

بهرام امیراحمدیان استاد دانشگاه تهران، با حضور در کافه خبر با موضوع ظرفیت های نوروز برای بسط گسترش دیپلماسی سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: ماوراء النهر تا بین النهرین و از سینگ کیانگ تا اقصی نقاط ترکیه همه با نوروز آشنا و عجین هستند و همه اقوام و زبان ها و طایفه ها نوروز را پاس داشته و آن را جشن می گیرند.

این کارشناس مسائل آسیای میانه با بیان اینکه نوروز در ادبیات و تعالیم دینی اسلام و خصوصا در میان شیعیان از اهمیت زیادی برخوردار است گفت: این نزدیکی و همسویی دینی و آیینی باعث می شود که ما بیش از گذشته بر روی نوروز و قابلیت ها وظرفیت های آن سرمایه گذاری کنیم و از اشتراکات فرهنگی موجود میان همه اقوام این پهنه وسیع در جهت بسط و توسعه فرهنگ ایرانی- اسلامی استفاده کنیم .

امیراحمدیان با اشاره به اینکه از زوایای مختلفی می توان به قابلیت های نوروز نگاه کرد گفت در این دیپلماسی حتی از منظر اقتصادی هم می توان به موضوع پرداخت. اکنون نوروز برای برخی از کشورهای منطقه به بهانه ای برای توسعه گردشگری و جذب توریست تبدیل شده است و حتی به برکت برگزاری آیین ها و جشن های نوروزی کسب و کار زیادی رونق گرفته و گردش اقتصادی پدید آمده است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از رویکرد سلبی به مقوله نوروز گفت: برخی تعمدا به جای استفاده از کلمه نوروز اصرار به استفاده از بهار دارند در حالیکه نوروز بار معنایی ، فرهنگی و سیاسی خاص خود را دارد اما بهار اینگونه نیست.
امیراحمدیان با انتقاد از اینکه نوروز به خوبی در ایران که مهد اصلی آن است پاس داشته نمی شود گفت: حتی همین آیین چهارشنبه سوری نیز اگر به درستی مدیریت و هدایت شود می تواند به یک فرصت اقتصادی برای رونق کسب و کار و اشتغالزایی تبدیل شود به شرط آنکه مسولین با مردم مهربان تر برخورد کنند و این سنت دیرینه را امنیتی نکنند.

این کارشناس مسائل آسیای میانه که بخش زیادی از عمر خود را در سفر به کشورهای مختلف پارسی زبان گذرانده گفت: همیشه از مضرات مواد محترقه برای مردم می گوییم چرا یک بار به مزیت آن نگاه نکنیم؟ می توانیم با ساخت کارخانه یا کارگاه های استاندارد، بهترین نوع مواد محترقه بی خطر را درست کنیم. در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای بگذاریم برای فروش، آن وقت ببینید چه چرخه ای از تولید و اشتغال درست می کند. به جای اینکه مردم در مترو مسواک بفروشند در این کارخانه ها مشغول به کار می شوند، برای این افراد ایجاد کار می کنیم . البته به شرطی که برای ابراز احساسات و هیجان های مبتنی بر این آیین فضاها و مکان های معینی را در نظر بگیریم.

امیراحمدیان با اشاره به اینکه مسئولان خصوصا متولیان شهر می توانند مانند در اجرا و برگزاری صحیح این آیین ها به مردم کمک کنند گفت: اگر خود مسئولان آیین چهارشنبه سوری را به درستی برگزار کنند آنوقت خیلی ها مجبور نخواهند بود پنهانی به سراغ مواد خطرناک حادثه ساز بروند. چه اشکالی دارد مسئولان خودشان مسببات شادی و بالابردن روحیه ملت ما را فراهم کنند.
این استاد دانشگاه با رد برخی از اظهارات که می گویند چهارشنبه سوری به معنی آتش پرستی است گفت: در دین اسلام آتش پاک کننده است و یکی از مطهرات به حساب می آید. اگر نجاستی را با آتش بسوزانیم خاکستر آن پاک است. آتش پرستی یعنی چه؟ مردم ایران از همان ابتدایی که اسلام را پذیرفتند فرهنگ خود را نیز با آن آمیختند و این یکی از ویژگی های برجسته ملت ایران است که در عین پذیرش اسلام و خدمات بسیار زیادی که به اسلام کرد فرهنگ خود را نیز حفظ کرده است.

وی با اشاره به وجود تناقض در رفتار و گفتار مسئولان در خصوص مراسم آتش بازی و چهارشنبه سوری گفت: متاسفانه می نویسند چهارشنبه سوزی. چرا چهارشنبه سوزی؟ برای اینکه ما نتوانسته ایم این هیجان را در قالب برگزاری یک آیین ملی درست مدیریت کنیم. اگر چهارشنبه سوری چهاشنبه سوزی است و اگر آتش بازی کردن آتش پرستی است پس چرا در مناسبت های دیگر ملی که آنها هم همگی مهم و مورد تاکید ما هستند خود مسئولان مراسم آتش بازی برگزار می کنند؟ چرا اینجا آتش بازی بد است اما آنجا خوب است؟

متن کامل گفتگو با دکتر امیراحمدیان درباره نوروز در کافه خبر را در ایام تعطیلات نوروز بخوانید
49261

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی
  • حسن A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    2 0
    چرا چهارشنبه سوری را ثبت جهانی به نام ایران نمی کنیم؟
  • نسرین IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 0
    بالاخره یک نفر در این زمینه ،عاقلانه و با مطالعه صحبت کرد . عده ای آن قدر در برابر آیین های ایرانی جبهه می گیرند و اجداد و پدران ما را لعن و نفرین می کنند و از تاریخ ما متنفرند ، که با خودم می گویم ، صد رحمت به زمان حمله ی مغولان ، یقینا اینان که هیچ احساس تعلق خاطری به ایران وایرانی ندارند ، هیچ احساس تعهدی نیز به این کشور ندارند
  • بی نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    2 0
    در کتاب فارسی قدیم یک درس بود به اسم چهارشنبه سوری که حدف شد. تو اون درس به کودکان می اموختند که رسم چهارشنبه سوری از کجا اومده و زیبایی و ماهیت انسانی اون یاد میدادند و همچنین نحوه اجرای رسمها..پتولیان فدهنگ اسلتمی اون را حدف کردند که این وحشی گری ها نهادینه بشه!!!
  • بی نام RO ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۹
    0 0
    خوب بود. ولي آتش از مطهرات نيست