سخنگوی اشتون: پیشرفت مذاکرات دلگرم کننده است /دیدارهای اشتون در ایران با ظریف هماهنگ نشده بود

مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حضور در سالن کنفرانس مذاکرات را «دلگرم کننده» ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مایکل مان در این نشست به ارائه گزارشی از دیدارهای امروز کاترین اشتون و محمدجواد ظریف در وین پرداخت.

سخنگوی رئئیس سیاست خارچی اتحادیه اروپا در این نشست خبری در پاسخ به خبرنگاری که از درباره ملاقات های حاشیه ساز کاترین اشتون در تهران سئوال کرد گفت: ملاقات های کاترین اشتون در تهران با وزیر خارجه ایران هماهنگ نشده بود. وی افزود: در مذاکرات امروز صبح ظریف و اشتون به صورت کوتاه و چند دقیقه در این باره گفت و گو شد.

وی با اشاره به دیدارهای حاشیه این سفر در سفارت اتریش گفت: مسائلی که مطرح شده است یک سوء تفاهم کوچک بود.

مایکل مان بااشاره به دیدارهای کاترین اشتون در سفارت اتریش در تهران افزود: این عادی است که نشست هایی این چنین در سفرهایی داشته باشیم . این دیدارها در روز جهانی زن انجام شد ولی با وزارت امور خارجه ایران دراین زمینه هماهنگ نشده بود.

مذاکرات دلگرم کننده بود
وی تلویحا سخنان محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان که گفته بود «در این سفر دنبال تبادل نظر هستیم نه توافق» تکرارا کرد و افزود: می خواهیم هرچه زودتر به توافق نهایی برسیم ولی پیش بینی نمی کنم که این توافق چه زمانی خواهد بود.
وی با اشره به دو دیدار امروز صبح که میان کاترین اشتون و ظریف و عراقچی و اشمید برگزار شد افزود: مذاکرات وین 2 را سخت و پیچیده خواند و افزود: ولی پیشرفتی که تا این زمان حاصل شده باعث دلگرمی ما است.

سوختن خط خبری رویترز؛ «کریمه» برگ برنده ایران نیست!
یکی از موضوعات دیگری که سخنگوی اشتون درباره آن پاسخ داد موضوعی بود که امروز صبح رویترز در توئیتر خود مطرح کرد. رویترز در این مطلب نوشت: «ایران در سایه بحران اوکراین به دنبال پیشرفت در مذاکرات هسته ای با 1+5 است»
مایکل مان در کنفرانس خبری خود در وین در این باره تأکید کرد که تنش‌های منطقه «کریمه» اوکراین تأثیری بر مذاکرات جاری هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) که هم‌اکنون در وین در جریان است، نداشته است. پیش از این و در دوره اوج نبرد دولت سوریه با تروریست های بین المللی از سوریه به عنوان برگ برنده ایران در مذاکرات هسته ای نام برده می شد و حالا «اوکراین» به عنوان برگ جدید ایران برای موفقیت در مذاکرات هسته ای مطرح می شود.


با روحیه مثبت مذاکرات را ادامه می دهیم
مایکل مان با اشاره به ساختار مذاکرات وین 2 با بیان اینکه« در مذاکرات ماه قبل تمامی موضوع هایی که برای همه طرفین مهم بود شناسایی شد» افزود: الان ما وارد جزییات شده ایم که مبنای جزییات هم نشست های کارشناسی در این فاصله زمانی است.
وی گفت: ساعت 10 و 30 دقیقه صبح امروز همچنین نشستی با ریاست اشتون و ظریف و ساعت 11 و 45 دقیقه هم نشستی میان عراقچی و اشمید برگزار شد.
سخنگوی اشتون در پاسخ به سئوال خبرنگاری که پرسید آیا ایران با نیت خوب درحال مذاکره است، اظهارداشت: من هیچ دلیلی نمی بینم که باور کنم طرفین با نیت خوب مذاکره نکنند. ما یک توافق خیلی خوبی در ماه نوامبر بدست اوردیم و می خواهیم با همین روحیه مثبت به مذاکرات ادامه دهیم. موضوع های کلیدی شناسایی شده و ما الان وارد جزییات می شویم.
وی تاکید کرد: ما توافقی خوب و محکم و در اولین فرصت می خواهیم.
پای رژیم صهیونیستی هم به میان سئوالات خبرنکاران باز شد تا جایی که «مان» در جواب به سوالی درباره واکنش ظریف به ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ارسال سلاح تصریح کرد: اینجا در وین فقط موضوعات هسته ای محور مذاکرات است.
وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش های رسانه های غربی مبنی بر احتمال حمله به تاسیسات هسته ای ایران گفت: من در این باره چیزی نمی دانم. موضوعی که ما الان در وین به آن می پردازیم این است که ما وارد مذاکرات جدی، محتوایی و واقعی در مورد مسائل کلیدی هسته ای شده ایم

/2727

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 345147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sattar A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    61 4
    ایکاش پیام دوستی که از ایران به سوی قدرتهای جهان ارسال شده انها را از خواب غفلت بیدار کند ایکاش سال جدید سال دوستی جهان با ایران -ایران باجهان شود درگیری حتی بصورت لفظی زشته از سیاستمدران مدعی قدرتمند متعجبم که چیزی را که بچه های کوچک میدانند نمیدانند خاله زنک باز ی نه برای شما خوب است نه مردم خجالت بکشید
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    9 1
    قدرت های جهانی بدانند ... ایرانی ها پشت ظریف هستن