تسنیم نوشت:

کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس در واکنش به انتقادات نخست‌وزیر عراق از ریاض و قطر درباره حمایت این دولت‌ها از تروریسم در این کشور، در پی آن هستند روابط همه‌جانبه خود را با بغداد به حال تعلیق درآورند.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، یک منبع نزدیک به کمیته آماده‌سازی نشست اتحادیه عرب که در 24 ماه مارس در کویت برگزار خواهد شد، اعلام کرد گرایشی بین کشورهای عربی منطقه به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی مبنی بر «تعلیق» روابط دیپلماسی، تجاری، اقتصادی و امنیتی این کشورها با عراق شکل گرفته است. این اقدام در واکنش به اظهارات اخیر «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق صورت می‌گیرد که دوحه و ریاض را به تشویق تروریسم در این کشور و حمایت مالی از تروریست‌ها متهم کرده است.

این منابع پیش‌بینی کردند قطع روابط این کشورها با عراق قبل از نشست اتحادیه عرب اعلام می‌شود اما در صورتی‌که نوری المالکی از این اتهام‌زنی‌ها عقب‌نشینی و از طریق کانال‌های رسمی، دیپلماسی و مطبوعاتی عذرخواهی کند و این عذرخواهی به اطلاعات عموم برسد، اقدامی علیه دولت بغداد صورت نمی‌گیرد.

به گفته این منابع، در حال حاضر این فرمول مطرح می‌شود که آقای «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق در جریان سخنرانی خود در نشست اتحادیه عرب به نمایندگی از دولت این کشور عذرخواهی کند. پیش‌بینی می‌شود که زیباری در غیاب «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور بیمار عراق و نیز عدم تمایل نوری مالکی به مشارکت در این نشست مثل نشست‌های قبلی، نماینده عراق در آن باشد.

دولت امارات متحده عربی در واکنش به اتهام نوری المالکی به عربستان سعودی درباره حمایت این کشور از تروریست‌ها، سفیر عراق در دوحه را احضار و اعتراض شدیداللحن خود را مطرح کرد. ملاحظه می‌شود این اعتراض امارات در واکنش به اتهام مشابه علیه قطر اصلا صورت نگرفت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    2 1
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟
  • بی نام A1 ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    4 2
    آقای زیباری میخواد برای چی عذرخواهی کنه؟برای اینکه دوحه و ریاض متهم به تروریسم شدن؟خب مالکی راست گفته دیگه. اگه غیر این میگفت تعجب میکردیم. آخه عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس شخصیت دارن که تهدید به تعلیق رابظه شون با عراق کردن؟شما یه بار این کار رو با سوریه کردین. اون گندهتون که الان تو زندان قاهره هست .اون خالدتون هم ,همین امروز فردا میخواد بیاد دست بوسی ایران, بگه غلط کردم .نفهمیدم که دنباله روی عربستان شدم. نمیدونستم از عربستان و قطر آبی برای ما گرم نمیشه. ای اشترچرانهای بیابان نجد,درس بگیرید.
  • توسی A1 ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    0 6
    حقشه