مهر نوشت:

وزیر امور خارجه ترکیه در اظهارتی هشدار داد که بحران اوکراین می تواند تبعاتی منفی برای کل منطقه اورآسیا به دنبال داشته باشد.

به گزارش تودی زمان، "احمد داوداوغلو" با تشبیه بحران اوکراین به "جعبه پاندورا" هشدار داد که گشوده شدن این جعبه می تواند تمام منطقه اورآسیا را تحت تاثیر قرار دهد.

به روایت افسانه های یونانی جعبه پاندورا، جعبه‌ای بود با محتوای تمامی بلاها و شوربختی های ناشناخته بشریت از جمله بیماری، مرگ و غیره.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه افزود: این جعبه پاندورا نباید گشوده شود. اگر شما این وضعیت را در اوکراین بوجود آوردید پیامدهایی دومینو وار در تمام کشورهای منطقه اورآسیا خواهد داشت.

داوداوغلو با اشاره به حضور تاتارها در کریمه اعلام کرد: امنیت تاتارها استراتژیک ترین اولویت ترکیه است. مذاکراتی که در هفته های اخیر میان رهبران تاتار و مقامات روسیه و اتحادیه انجام گرفته نشان می دهد که اقلیت تاتار به عنوان یکی از گروه های حاضر در کریمه به رسمیت شناخته شده است.

به نوشته تودی زمان، "مصطفی عبدالجمیل کریم‎اوغلو" رهبر سیاسی تاتارهای کریمه، به بروکسل سفر کرده و مذاکراتی را با مقامات اتحادیه اروپا انجام داده است. کریم‎اوغلو همچنین با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نیز بصورت تلفنی مذاکره کرده و در سفر به آنکارا با "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر، و احمد داوداوغلو نیز دیدار کرده است.

وزیر امور خارجه ترکیه که کشورش از لحاظ انرژی به گاز روسیه محتاج است، در ادامه اعلام کرد : آنکارا خواهان انزوای روسیه نیست اما مسکو نیز باید به تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =