فارس نوشت:

در پی تداوم اختلافات بین قطر و سه کشور امارات ، عربستان و بحرین، همه نشست های شورای همکاری خلیج فارس از دوحه به ریاض منتقل شد.
به گزارش  روزنامه اماراتی "الامارات الیوم"، وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس تصمیم گرفتند که هرگونه نشست برنامه ریزی شده این شورا و نهادهای وابسته به آن را از دوحه به ریاض منتقل کنند.

الامارات الیوم افزود: این اقدام درپی فراخوانی سفرای سه کشور امارات، بحرین و عربستان از قطر به خاطر سیاست این کشور که همسایگانش را نگران می کند و مخالفت دوحه در ماه فوریه گذشته با امضای سازوکار اجرایی توافقنامه ریاض صورت گرفت. این توافقنامه را تمیم بن حمد آل ثانی در نوامبر گذشته امضا کرده بود اما در ماه فوریه از امضای سازوکار اجرایی آن سرباز زد.

الامارات الیوم به نقل از منابع آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نوشت: وزیران خارجه توافق کردند که هرگونه نشست ویژه شورای همکاری یا نهادهای اجرایی وابسته به آن را که قرار بود در دوحه برگزار شود، به دبیرخانه شورای همکاری منتقل کنند.

این روزنامه افزود: نشست گارد ساحلی کشورهای شورای همکاری که قرار بود امروز در دوحه برگزار شود، برگزار نخواهد شد.

به نوشته الامارات الیوم، برخی منابع آگاه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفتند: توافقنامه ریاض بر عدم حمایت، اعطای تابعیت و میزبانی از مخالفان این کشورها و توقف حمایت از گروه اخوان المسلمین تاکید دارد. این توافقنامه همچنین بر توقف حمایت از هر طرفی در یمن تاکید دارد که به منافع کشورهای شورای همکاری آسیب می رساند.

تنش در روابط قطر با عربستان، امارات و بحرین از زمان فراخوانی سفرای این سه کشور از دوحه شدت گرفت. امارات، عربستان و بحرین دولت قطر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده‌اند که با واکنش شدید قطری‌ها مواجه شده است. اختلاف اساسی بین دوطرف بر سر حمایت از گروه اخوان المسلمین مصر و سیاست‌های یکجانبه قطر خارج از چارچوب شورای همکاری خلیج فارس است. عربستان ، بحرین و امارات از حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین ناراضی هستند و میانجیگری بین آنها برای حل این مسئله نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

در پی تنش در روابط بین عربستان و قطر، جنگ رسانه‌ای نیز بین دو کشور بالا گرفته است و هر یک از آنها دیگری را به فتنه انگیزی و تبلیغات نادرست متهم می‌کند.

پیش از این روزنامه "القًبَس" چاپ کویت نیز نوشت که سه کشور عربستان، امارات و بحرین تلاش می کنند که قطر به هیچ اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس دعوت نشود.

القبس افزود: یکی از موارد تحریم قطر، منع پرواز هواپیماهای این کشور بر فراز خاک عربستان، امارت و بحرین خواهد بود که این امر خسارت زیادی به دوحه وارد خواهد کرد.

در پی بروز اختلافات گسترده اخیر بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، دیدار مشترک برنامه‌ریزی شده رئیس جمهوری آمریکا با سران این شورا لغو شد.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =