مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام که برای اولین بار سال آینده، افزایش 25 درصدی حقوق مسمتری بگیران از 5 فروردین پرداخت می شود و اینکه بودجه سال بعد سازمان هم در اسفند سال 92 تصیوب شده است.

زهرا تالانی: سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در جمع خبرنگاران عملکرد خود را از زمانیکه وارد این مجموعه شده اعلام و اولویتهای سال 93 را تشریح کرد.
او گفت: همانطور که قبلا هم اعلام کرده بودم،سازمان امسال5300 میلیارد تومان کسری بودجه داشت، اما از سه طریق توانستیم این مشکل را حل کنیم.
او یکی از آنها را همکاری جامعه کارفرمایی و کارگری کشور و پرداخت به موقع و تلاش در بخش بیمه‌ای برای تحقق منابع اعلام کرد و گفت: متاسفانه رشد اقتصادی منفی 5.6 درصدی در ابتدای دولت و متوقف بودن پروژه‌های عمرانی در روند کاری سازمان تاثیر فراوانی داشت اما توانستیم مشکل کسری بودجه را بدون فروش اموال سازمان حل کنیم.
نوربخش ادامه داد: همچنین پرداخت 600 میلیارد تومان برای مابه التفاوت نرخ ارز به سازمان تأمین اجتماعی از طریق وزارت بهداشت و سود سرمایه سازمان در بانکها توانست مشکل کسری بودجه سازمان را حل کند.
او در مورد واگذاری بخش درمان سازمان به وزارت بهداشت گفت: به عنوان کارشناس معتقدم اینگونه ادغام ها مشکل نظام سلامت را حل نمی کند.

مهمترین اقدامات سازمان در سال 92 در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
قانون بازنشستگی افراد کمتر از 10 سال قانون بازنشستگی افراد کمتر از 10 سال، به شعب ابلاغ شده و هم اکنون در حال اجراست.
بیمه کارگران ساختمانی
بر اساس برخی تبصره‌های سال 92 بخشی از جرایم به حالت قبل بازگشت و موضوع کارگران ساختمانی در دستور کار قرار گرفت، 50 هزار نفر از کارگران ساختمانی تا پایان سال جاری تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و درمانی قرار گرفتند.

 

برنامه های سازمان در سال 93 در جدول زیر آمده است:

موضوع شرح موضوع
بودجه در بودجه سال آینده سازمان تامین اجتماعی تفاوت‌های زیادی با بودجه‌های سنوات قبل وجود دارد که امکانات خاصی برای مستمری بگیران به ویژه در بحث مسکن و فرانشیز درمان آنها دیده شده است.برای مسکن مستمری بگیران اقداماتی در بودجه دیده شده است .
مستمری بگیران
رایگان شدن فرانشیز مستمری‌بگیران در بحث درمان در دستور کار است و بودجه این موضوع در بودجه سازمان تامین اجتماعی دیده شده است.
در بحث یارانه نیز برای ما‌به‌التفاوت قیمت ارز یارانه‌ای در نظر گرفته شده و علاوه بر این طرح‌های کرامتی برای مراجعه به درمان مستقیم و غیرمستقیم پیش بینی شده است،‌ همچنین طرح نوین مدیریت بیمارستان به منظور تفویض اختیار به مدیریت بیمارستان‌ها در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه نوربخش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد:

سوال پاسخ
مشاغل سخت و زیان آور مشاغل سخت و زیان آور به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده تا در مورد آن تصمیم گیری شود.بخشنامه ‌مشاغل سخت و زیان آور لغو نشده بلکه تنها بحثی که مطرح است توالی و غیر متوالی بودن مشاغل سخت و زیان آور است که سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد کاملا مشخصی به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کرده است و امیدواریم سال آینده شاهد تغییراتی در ضوابط این قانون باشیم چرا که تسهیلاتی برای کارکنان مشاغل سخت و زیان آور دیده شده است.
مسکن مستمری بگیران
حق مسکن برای مستمری بگیران افزایش نیافته اما شرکت خانه سازی ایران که متعلق به سازمان تامین اجتماعی است مبنای تاسیسش ساخت واحدهای ارزان قیمت بود که هیئت مدیره این شرکت خانه سازی را تغییر داده‌ایم و امیدواریم بهبود روند فعالیت‌های آن را در سالهای آتی داشته باشیم.
مطالبات سازمان به داروخانه ها
سازمان تامین اجتماعی تا پایان آذرماه سال جاری مطالباتش را به داروخانه‌ها پرداخت کرده و تمام اقلام دارویی که تحت پوشش در کشور هستند تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی درآمدند و داروهای ناباروری نیز از بهمن ماه تحت پوشش سازمان قرار گرفته‌اند بنابراین تعهدات تامین اجتماعی برای اولین بار در زمینه دارو و داروخانه‌ها به روز شده است.
استخدام نیروی انسانی
سال آینده 1500 نفر در حوزه نیروهای درمانی برای سال آینده استخدام می شوند چون پرسنل سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر به 23 هزار و 500 نفر در بخش بیمه‌ای و 20 هزار نفر در بخش درمانی تقسیم می‌شوند که به دلیل بازنشستگی پیش از موعد و عدم جذب نیرو با کاهش پرسنل مواجهیم بنابراین قصد داریم با استخدام پرسنل این موضوع را جبران کنیم.
زیرمیزی در بیمارستانهای تامین اجتماعی در درمان ملکی با پدیده زیرمیزی به شدت برخورد می‌کنیم و این موضوع اصلا قابل قبول نیست بنابراین مکانیسم پرداخت و حق الزحمه به نحوی دیده شده است که با جبران کارکرد پزشکان و سایر همکاران از این موضوع در بخش درمان جلوگیری کنیم.
بدهی دولت به تامین اجتماعی بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی تا پایان سال جاری حدود 60 هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می‌شود در سال آینده نیز 15 هزار میلیارد تومان افزایش یابد. با در نظر گرفتن سود مربوط به بدهی 60 هزار میلیارد تومانی که اعتباری معادل 17 هزار میلیارد تومان می‌شود، میزان بدهی‌های دولت به این سازمان رقمی معادل 90 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بیش از 2300 میلیارد تومان برای پرداخت این مطالبات پیش بینی نشده، هرچند برای بیماران خاص اعتباری معادل 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در سال آینده نیز افزایش می‌یابد.
بیمه بیکاری 190 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی قرار دارند و در سازمان تامین اجتماعی صندوق بیمه بیکاری وجود ندارد، بلکه حساب بیمه بیکاری وجود دارد که ترازش منفی است و منابع و مصارف آن با هم همخوانی ندارند. دولت در بودجه سال آینده اعتباری برای بیمه بیکاری در نظر گرفته که امیدواریم بخشی از کسری بودجه را پوشش دهد که حدود 2000 میلیارد تومان است. نظارت‌هایی در دستور کار قرار گرفته تا اگر فردی هم شاغل بوده و هم از بیمه بیکاری بهره‌مند شود، بیمه‌اش قطع شود.
شستا سهام هلدینگ دارویی شستا وارد بورس شده است که شفاف‌سازی را در مورد آن به مرحله اجرا در می‌آورد.
افزایش مرخصی زایمان قانونگذار در این زمینه دولت را مجاز کرده است. اجرای افزایش مرخصی زایمان از شش به 9 ماه نیازمند اعتباری معادل 160 تا 170 میلیارد تومان است که به محض تخصیص منابع آمادگی اجرای آن توسط سازمان تامین اجتماعی وجود دارد؛ هرچند بر اساس بررسیها این امکان وجود دارد که در صورت افزایش مرخصی زایمان موقعیت‌های شغلی بانوان به خطر افتد.
تعرفه اعتبارات خوبی برای رفع مشکلات نظام سلامت در نظر گرفته شده که یکی از آنها اختصاص 3هزار میلیارد تومان از طریق مالیات ارزش افزوده است که قرار شده از سوی معاونت راهبردی ریاست جمهوری تخصیص داده ود و یکی دیگر نیز اختصاص 4 هزار و 800 میلیارد تومان است و دیگری تخصیص 1800میلیارد تومان بوده که از سوی سخنگوی دولت اعلام شده است. شورای عالی بیمه فردا سه شنبه در مورد تعرفه های این بخش تصمیم گیری می کند و تعرفه های بخش دولتی نیز افزایش پیدا کرده و میزان سرانه نیز بیش از 40 درصد در سال آینده افزایش پیدا می کند.
تجمیع بیمه ها  این موضوع دو بخش دارد یک بخش اجرایی که در این رابطه زیر مجموعه وزارت رفاه هستیم و بخش کارشناسی که بر اساس آن در قانون تکالیف مختلفی پیش بینی شده است و مواردی هم گفته شده که دولت بر اساس آن مجاز و نه مکلف در نظر گرفته شده است.راه حل ادغام از هر نوعی حلال مشکلات نیست و در زمینه ادغام سازمان‌های بیمه گر در بیمه سلامت ایران پیش نیازهایی وجود دارد که به طور مثال می‌توان به واقعی کردن تعرفه‌ها، خرید راهبردی و اجرای صحیح پزشک خانواده اشاره کرد. جهت‌گیری دولت به نظام سلامت از مهمترین اولویت‌های دولت یازدهم است است و منابع 3000 میلیارد تومانی، 4800 میلیارد تومانی و 1800 میلیارد تومانی برای نظام سلامت در نظر گرفته شده است که امیدواریم شاهد تحولی در این بخش باشیم.

 

46232

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جراح A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    10 20
    اصلاح میکنم: با زیرمیزی برخورد میکنیم چون جراح باید با تعرفه ای که ما میگیم کار کنه یعنی بیگاری کنه و ما به مردم پز بدیم که خدمات رایگانه
  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    28 0
    سلام ممنون امیدوارم موفق باشید 1--موضوع اقای مرتضوی وکارتهای هدیه به نمایندگان مجلس چه شد 2در باره شستا ومشکلات گذشته وحالش توضیح دهید لطفا
  • ناشناس IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    19 3
    میکم اقای نوربخش همسانسازی حقوق تامین یاجتماعی افتاد برای سال 94.....
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    5 4
    پس مرخصی زایمان چی شد؟
  • مقصود اسلام نژاد A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    4 0
    استا د عزیز جناب آقای دکتر نوربخش : ضمن سلام و تهنیت امید است در زندگی سلامت و موفق شوید همانطوریکه مطلع هستید تا این زمان و در طی زمامداری جناب آقای دکتر احمدی نژاد خیلی صحبت ها شد و فرمایشات اظهار گردید ولی هیچکداه از آنها عملی نشد وچنانچه در این مقوله هم خیلی چیزها ی نامربوط اجرا شد ولی متاسفانه انچه باید اجرا بشود نشد آنشااله با موفقیت هرچه تمامتر بتوانید این مشکلات را پشت سر بگذارید ونگذاریدخق مردم از بین برود.
  • محمدعلی IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    7 2
    سلام در یک کلام برای حداقل بگیران فکری بکنید همسان سازی را اجرایی منید چون با دویست وپنجاه هزار تومان نمیشود زندگی حداقلی هم کرد
  • واقا که A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    5 0
    خدا رو شکر یکم حقوق مستمربگیرهارو زیاد کردند پدر من ماهی 600 تومن میگیره 4 نفر با 600 تومن زندگی میکنیم با 2تا دانشجو آخه آدم دردشو به کی بگه با این گرونی ها ................
  • بازنشسته A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    11 1
    حق مسکن مستمری بگیران افزایش پیدا نکرده هیچ ضمنا حق اولاد وحق همسرمستمری بگیران بازنشسته از سال ۸۸ به بعد هم اضافه نشده است این درست است ؟
  • یک زن IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    10 0
    سلام من زني بي سرپرست و مستاجر و مريضم تنها با 170 هزارتوماني که از سازمان تامين اجتماعي حقوق ميگيرم زندگي که چه عرض کنم فلاکت ميکشم خواهش ميکنم حقوق مارو زياد کنيد وهمسان ساری کنید
  • بی نام A1 ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
    3 0
    سلام اقای مدیر کل ای کاش عیدی را به ماکه دوازده سال ونه ماه بازنشست شدهایم هم کامل می دادید نه طبق سابق باشد
  • رستم IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۶
    3 1
    با سلام اینجانب با 26 راننده بولدوزر و کار در شرایط سخت و مناطق محروم با 600 میتوان چه کار کرد عدالت کجا هست ایا حق ما این است
  • ناصر قربانی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    9 0
    باسلام وتبریک سال نو جناب نوربخش باتشکر ازحضرتعالی بنابر تاکید مکرر شما درمصاحبه هایتان مبنی برپرداخت حقوق فروردین 93 بااضافات به اطلاع میرساند استان یزد حقوق فروردین راطبق ماه قبل پرداخت وهیچگونه افزایشی نداشته باتشکر وطلب دعای خیر
    • سوسن بیانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      12 1
      با سلام و تبریک سال نو . قراربود اضافات با حقوق فروردین پرداخت شود اما نشد . لطفا اطلاع رسانی کنید . متشکرم
  • سامان A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    9 0
    بابا الان 8 فروردین خبری از افزایش نیست سالی که نکوست ازبهارست پیدا است
  • م IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۳
    8 0
    سلام ما که امروز 12 فروردین فیش حقوق دیدیم قول 5 فروردین یعنی افزایش 25 در صدی را ندیدیم ما نمیگیم چرا پرداخت نکردید چون اصلا سابقه ای ندارد که قول و عمل برای ما با هم یکی باشه اما تو بوق کردن و عمل نکردن یعنی وعده های احمدی نزادی این از اسیب هایی هست که به دولت جناب اقای روحانی وارد میشه
  • جعفرعطارخراسانی IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 0
    باسلامحقوق اینجانب 20 اضافه شده چرا دروغ می گویند؟؟
  • مستمری بگیر110 A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    3 1
    همه جا صحبت از 25 درصد افزایش حقوق 93مستمری بگیرتآمین اجتماعی است ولی وقتی واریز شد متوجه شدم که 20 درصد افزایش داشته چرا؟ازپاسخ قانونی شما متشکرم
  • ازکار افتاده A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    2 0
    با سلام شما هایی که ازکاربران نظرخواهی میکنید فقط این را فهمیدم که درباره این افزایش هایی که از رسانهای عمومی درباره افزایش حقوق ومزایای مستمری بگیران وازکار افتادگان براه انداخته اند همش دروغ است واجرایی نشده ونمیشود
  • جلیل انصافی خویی از کارافتاده A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 5
    باسلام و احترام. مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی با توجه به فرمایشات جنابعالی مبنی بر پرداخت دومیلیون تومان وام بازنشستگی به مستمری بگیران و از کارافتاده تا اواخر اسفند 93 و باتوجه به اینکه اینجانب در کانون بازنشستگان تامین اجتماعیشهرستان خوی در آذربایجانغربی ثبت نام نموده ام و عده ای هم وام خود را دریافت کرده اند و حالا که نوبت به ما رسیده است بیان می دارند که اعتبار کافی نیست و این تبعیض می باشد.لذا با ارسال این پیام خواهشمند است به این موضوع رسیدگی و اینجانب نیاز مبرم به این وام داشته برای هزینه های درمان تمکن مالی نداشته پزشک معالج نامه بستری اینجانب را به بیمارستان امام حسین تهران داده و بیمار اورژانسی معرفی کرده که مسئولان بیمارستان از اجرای دستور طفره می روند و راه نمی دهند
  • بی نام RO ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    2 0
    تورا خدا ما با داشتن داماوعروسونوه ومریضی های خودمون چگونه اموراتمون را بگذرانیم فردای قیامت باید جواب مارا بدهیدچق