ایسنا نوشت:

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) گفت: ما نگران این هستیم که اندیشه‌هایی که هیچ ارتباطی با امام(ره) ندارد به نام امام(ره) بازگو و به جامعه تحمیل شود؛ بنابراین باید مراقب چنین روندی باشیم.
حمید انصاری با اشاره به قرار داشتن در ایام سالگرد ارتحال حاج سیداحمد خمینی، گفت: هنوز ابعاد خدمات گسترده و زحماتی که ایشان در مسیر نهضت امام (ره) کشیدند، به درستی بازگو نشده است.
او همچنین گفت: با توجه به اینکه در آستانه سالگرد ارتحال همسر امام (ره) نیز هستیم، باید بگویم که ایشان هم حقیقتاً حق بزرگی به گردن انقلاب اسلامی و مردم ایران دارند. آن بزرگوار سال‌ها رنج تبعیدها، هجرت‌ها و دشواری‌هایی را که در مسیر همراهی با امام (ره) وجود داشت تحمل کردند و تا پایان عمرشان در این مسیر وفادار ماندند، ضمن اینکه تربیت فرزندانی صالح و شایسته از سوی ایشان از هر جهت می‌تواند الگو باشد. امیدواریم فرصتی برای معرفی شایسته تجلیل از خدمات و نقش ایشان در نهضت امام فراهم آید.

بخش های مهم سخنان انصاری:
-این مؤسسه از برکات پیگیری‌ها و اندیشه‌های یادگار امام یعنی مرحوم سیداحمد خمینی است. چراکه فرزند امام در سال 1367 به امام نامه‌ای نوشت و درباره ضرورت تشکیل این مؤسسه توضیح داد و بر این اساس امام نیز حکم به تشکیل آن دادند. ایشان با شناختی که از جایگاه امام به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی داشتند و این حقیقت که اسناد، آثار، رهنمودها، سیره‌ عملی و رفتارها و وصایای امام برای همیشه راهنمای عمل و منشور نظام جمهوری اسلامی خواهد بود، این نیاز را به درستی دریافته بود که باید مرجعی برای این مهم و نگهداری اسناد و آثار امام و انتشار امانتدارانه آن تأسیس شود. مؤسسه بر این مبنا و با حکم امام به فرزندشان در سال 1367 تأسیس شد.
-با وجود مشکلات و نوساناتی که در مقاطع مختلف با آن مواجه بودیم، برنامه‌های مؤسسه عمدتاً متناسب با آنچه پیش‌بینی شده نسبتاً خوب پیش رفته استالبته در سال‌های اخیر فضای مناسبی وجود نداشت و با شرایطی مواجه بودیم که طی آن بخش‌های مختلف نظام و جامعه متأثر از آن بودند.
-امیدواریم تجربه تلخ این چند سال برای همه ما درس‌آموز باشد و به نوعی حرکت کنیم که فضایی رو به پیش و سرشار از امید و نشاط داشته باشیم و امکان حضور همه نیروهای دلسوز ایران، اسلام و انقلاب اسلامی تضمین شود و این فضای جدید تداوم داشته باشد.
-با توجه به فضای جدیدی که در کشور ایجاد شده و روحیه‌ای که در بخش‌های مختلف فرهنگی از جمله نهادهای انقلابی و بخش خصوصی و عناصر فرهنگی و هنرمندان و نویسندگان و فرهیختگان جامعه مشاهده می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم که در سال آتی فعالیت‌های مؤسسه و همچنین ارتباط آن با نهادهای فرهنگی کشور توسعه پیدا کند.
-ما باید مرز بین فعالیت توأم با بینش سیاسی را با فعالیت‌های حزبی و جناحی، روشن کنیم و البته بدانیم اسلامی که امام(ره) مروج آن بود، با سیاست عجین است و غیر قابل تفکیک. طبعاً هر انسان مسلمان متعهدی نسبت به رخدادها و مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه خود و جهانی که در آن زندگی می‌کند باید نظر داشته باشد و مسئولانه برخورد کند.
-همه کسانی که با امام مأنوس بودند و در این مسیر قدم برمی‌دارند، از منظر امام نگاه سیاسی دارند و خود را متعهد به تداوم این نگاه و آرمان می‌دانند اما مؤسسه هیچگاه و به هیچ وجه بعنوان یک حزب سیاسی و یا مدافع یک جناح و جریان سیاسی خاص که مثلا در مقاطعی همچون انتخابات فعالیت سیاسی و حزبی به نفع این و آن داشته باشد و یا در راستای تضعیف این جناح و آن جناح عمل کند و به مسائل خاص جناحی ورود کند، ظاهر نشده و نخواهد شد.
-در تمام این سال‌ها با وجود همه نوسانات سیاسی و آمدن و رفتن‌های دولت‌های مختلف با شعارهای مختلف، موسسه از اصول خود هیچگاه تخطی نکرده است و وارد این عرصه‌ها نشدیم و همواره در همان جایگاهی که فکر می‌کردیم وظیفه اصلی‌مان است، حرکت کردیم. وظیفه اصلی ما نگهداری آثار امام و انتقال امانتدارانه آنها به جامعه و همچنین نظارت بر مطلب و سند و اثری است که به نام امام(ره) منتشر می‌شود. تحقیق و پژوهش در آثار امام و ارتباط با دستگاه‌های مختلف برای همکاری در ترویج اندیشه امام از وظایف ماست.
-متاسفانه وجود فضاها و مشکلاتی در سال‌های اخیر، ذهنیت‌هایی را به غلط ایجاد کرد و هر از چندگاه شاهد فضاسازی‌های تخریبی رسانه‌ای برخی از محافل خاص علیه مؤسسه و میراث امام بودیم. گاه برخی جریان‌ها که به عدد بسیار کم ولی به لحاظ هیاهو و افراط پر سروصدا هستند، در این موضوع نیز با شیوه‌های تخریبی و ناسالم ظاهر می‌شدند ولی به هر ترتیب اینها موج و حباب‌هایی بود که در همان زمان‌های مشخص پدید آمد و قابل تداوم نیست.
-اتخاذ چنین روند و شیوه‌ای از مشخصه‌های افراطیون است؛ خوشبختانه جامعه امروز ایران، جامعه‌ای است که در تاریخ خود تجربیات تلخ و شیرین فراوانی را پشت سر گذاشته است و دیگر به این نگاه‌های پرسروصدای افراطی بها نمی‌دهد. راه ما در مؤسسه همان راه اصولی است که از آغاز تا به امروز پیموده‌ایم و حرکتمان در مسیر تعادل و پرهیز از افراط و تفریط و توجه به رسالت و وظایف اصلی و عدم اعتنا به حاشیه‌سازی‌های افراطیون است.
-همه کسانی که با امام مأنوس بودند و با ایشان زندگی می‌کردند و از یاران و همراهان امام بودند، بویژه منسوبان به امام کسانی هستند که جامعه از گفتار و رفتار و منش آنها انتظار اندیشه و نگاه امام(ره) را دارد. البته ما از این بابت خدا را شاکریم، که منسوبان امام را چهره‌های برجسته‌ای همچون شهید آیت‌الله سیدمصطفی، مرحوم حاج احمدآقا، مرحوم پسندیده و دختران و فرزندان شایسته امام و عزیزان یادگار امام و منسوبینی هستند که هرکدامشان امروز جزو مفاخر علمی و فرهنگی قلمداد می‌شوند، تشکیل می‌دهد.
-گاه با دوستان ناآگاهی مواجهیم که عمق نگرش امام را ندارند و با امام حشر و نشر نداشته‌اند و فکر می‌کنند اگر مسأله‌ای را که خودشان آن را جزو ارزش‌های دینی می‌دانند، به امام نسبت بدهند، به اندیشه ایشان خدمت می‌کنند در حالی که این به نظر ما تحریف است.
-باید کلام و پیام و زندگی امام همانگونه که بوده است عیناً به نسل‌های بعد منتقل شود. مرجع و مسیر این انتقال را هم خود امام تعیین کرده است. مسئولان عالی نظام هم بر این روند تاکید دارند و تنفیذ کردند و فکر نمی‌کنم هیچ‌وقت کسی از مخالفان یا افراد ناآگاه به این آرزو برسند که مجموعه‌ای که‌امام تأسیس کرده‌اند منحل یا به مسیری خلاف آنچه که امام تعیین کرده است، منحرف شود.
-در رابطه با آنچه منسوب به امام می‌شود، به عنوان دستخط، سخن و عکس و فیلم و نوشته امام یا نقل واقعیات زندگی امام، مؤسسه ورود پیدا می‌کند و بر اساس مدارکی که داریم اگر کسی نقل غلط یا :.7-شتباهی داشته باشد واکنش نشان خواهیم داد ولی آنجا که عرصه، عرصه برداشت، اجتهاد، شرح و تفصیل و تبیین است، معتقدیم افراد آزادانه می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند؛ اگرچه این موضوع را هم باید مدنظر قرار داد که اجتهاد اصول و شرایطی دارد. مؤسسه هم به طریق اولی خود را محق می‌داند که در تبیین و شرح و تفسیر منویات امام کوشش کند، تلاش‌های متعددی همچون برگزاری کنگره‌های مختلف و انتشار کتب در همین راستا بوده است.
-در چند سال اخیر به دلیل اینکه شرایط بسیار ملتهبی در جامعه وجود داشت، حتی بازگویی نظرات هم با مشکل مواجه می‌شد؛ چراکه آنچنان فضای سختی تحمیل شده بود که برخی دچار نوعی خودسانسوری شده بودند.
-امام این شیوه را از اساس نفی می‌کرد. امام هم در دوران قبل از پیروزی و هم بعد از آن و همچنین در نظام سیاسی مطلوب خویش که با عنوان جمهوری اسلامی طراحی کرد و به رفراندوم گذاشت، تکیه‌اش بر جلب نظر موافق ملت و همراهی و مشارکت مردم بود. پیام نظری و عملی امام این بود که اگر قرار باشد حکومتی ناصالح تغییر کند و جامعه به سمت صلاح برود این تغییرات باید با خواست مردم و با رأی و مشارکت مردم باشد.
-اعتقاد امام به نظام جمهوری - یعنی سیستم حکومتی که ارکان آن مبتنی بر رأی مردم باشد - و با محتوای اسلامی که تحت عنوان نظام جمهوری اسلامی بعنوان نظام جایگزین نظام شاهنشاهی در ایران مطرح کرد و به رفراندوم گذاشت اعتقادی عمیق، راسخ و مبتنی بر اندیشه ناب دینی و اسلامی امام بود. امام خمینی با وجود اینکه خود نظریه‌پرداز ولایت فقیه بود و قائل به فعلیت ولایت فقهای واجد شرایط در عصر غیبت بوده است، اما عمیقاً باور داشت و با صراحت نیز اعلام نظر کرده است که تصدی امر حکومت منوط به بیعت است و در عصر حاضر رأی اکثریت مبین بیعت است.
-متأسفانه گاه زمزمه‌هایی می‌شود که امام به صورت مقطعی حرف‌هایی برای اقناع و خوشایند جامعه آن روز می‌زد! این سخن هم خلاف واقعیت است و هم خلاف مبانی فلسفی و عرفانی و دینی امام در باب سیاست و حکومت و هم خلاف نصوص فرمایشات امام. -امام معتقد بودند که در مسأله حکومت، مردم صاحب حق هستند و باید این حق را اعمال کنند و با رأی خویش در حاکمیت مشارکت داشته باشند. بنابراین امام تا آخر پای ارکان و ساختاری که بعد از پیروزی انقلاب برای نظام جمهوری اسلامی تعیین کردند ایستادند و فرمودند اکثریت ملت اسلام را می‌خواهند و باید محتوا اسلام و مدل حکومت و حاکمیت نظام، جمهوری و مبتنی بر رای مردم باشد.
-همه یاران و دوستان امام باید دقت کنند تا مبادا در قرائت‌هایی که از آثار و گفتار امام می‌شود خلاف نصوص متن فرمایشات امام و عملکرد امام مطلبی بنام امام ترویج و تثبیت نشود.
-خوشبختانه امروز ابزار و امکانات اطلاع‌رسانی محدود به رسانه‌های رسمی نیست که فقط از یک کانال و یک برداشت منتشر شود؛ اگرچه من فکر می‌کنم که صداوسیما نقش تعیین‌کننده‌ای در معرفی اندیشه‌ حضرت امام داشته و دارد. بر طبق نظرسنجی‌هایی که ما داشتیم بسیاری از مخاطبان همان اطلاعاتی که از زندگی امام دارند از برخی برنامه‌های خوب و سازنده صداوسیما دریافت کرده‌اند ولی نقدهایی هم در گذشته نسبت به برخی از برنامه‌ها داشته‌ایم که نمی‌خواهیم الان آنها را مطرح کنیم.
-معتقدیم لازم است در مناظره‌ها و برنامه‌های خوبی که از تلویزیون پخش می‌شود، دیدگاه‌ها و سلایق مختلف حضور داشته باشند و اگر قرار است تبیینی از راه امام ارائه شود این مطالب - حداقل - یکسویه نباشد. یاران نزدیک و همراهان امام در قم، نجف، پاریس و جماران فقط یک یا دو سه نفر نبوده‌اند. به هر ترتیب با وجود مناظره‌ها و برنامه‌های خوبی که از تلویزیون پخش می‌شود، اگر دیدگاه‌ها و سلایق مختلف در این برنامه‌ها حضور داشته باشند و مطالب یک‌جهته عنوان نشود و نظرات کسانی که با امام (ره) بودند را هم بگیرند و فقط نظرات کسانی که با واسطه و فاصله‌های دور از امام یا در مسیرهایی غیر از مسیر امام بودند گفته نشود، مطمئناً به روشن‌تر شدن زوایای زندگی و اندیشه حضرت امام کمک بیشتری خواهد کرد.
-من فکر می‌کنم خانواده، بیت و یادگاران و تولیت مؤسسه و همه کسانی که به نوعی با امام مأنوس بودند، با رفتارشان می‌توانند بهترین پیام را از حقیقت سخن و اندیشه و زندگی امام به جامعه منعکس کنند.
-آیا مؤسسه درباره نگاه جوانان و تغییر این نگاه در طول سالیان اخیر نظرسنجی داشته است. در دوره‌هایی نظرسنجی انجام شده است اما در چند سال اخیر به دلیل اینکه شرایط بسیار ملتهبی در جامعه وجود داشت، حتی بازگویی نظرات هم با مشکل مواجه می‌شد؛ چراکه آنچنان فضای سختی تحمیل شده بود که برخی دچار نوعی خودسانسوری شده بودند.
-این نسل، نسل پرسشگر است و ما باید این پرسش‌ها را به شیوه اقناعی پاسخگو باشیم. من فکر می‌کنم باید قبول کنیم در عرصه اطلاع‌رسانی در تبیین اندیشه‌های امام فاصله زیادی با سطح تقاضاها داریم و همه دستگاه‌های فرهنگی کشور باید در انتقال ارزش‌ها و آرمان‌های امام و انقلاب و دستاوردهای آن همراهی کنند.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    5 5
    وقتی به خانواده امام رحم نکردند به اندیشه های او هم رحم نمی کنندامان از تندروهای کوته فکر