ایسنا نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تیرگی روابط ایران و غرب را به ضرر دو طرف خواند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و تاریخی یونان، گفت: از لحاظ جغرافیایی نزدیک‌ترین کشور اروپایی به ایران کشور شماست که فراز و فرود روابط دو کشور ریشه در طول تاریخ دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سقراط، افلاطون و ارسطو را سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی یونان دانست و با اشاره به نشر نظرات آن‌ها در فلسفه اسلامی، اظهار کرد: نظرات فیلسوفان ایرانی، اسلامی و یونانی، مکمّل همدیگر برای ارتقای دانش فلسفه، اخلاق و سیاست نزد بشریت هستند.

وی روابط یونان با جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب را نسبتاً خوب توصیف کرد و با ابراز تأسف از توقفی که طی سال‌های گذشته در روابط ایجاد شد، گفت: یونان و کشورهای اتحادیه اروپا باید هوشیار باشند تا تحت القائات دیگران، اشتباهات گذشته تکرار نشود.

وی تیرگی روابط ایران و غرب را به ضرر دو طرف دانست و گفت: منطقه ما به عنوان منبع انرژی دنیا باید آرامش داشته باشد و ایران به خاطر موقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی و سیاسی، محور امنیت در منطقه است.

هاشمی رفسنجانی ریاست بر شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا را فرصتی تاریخی برای یونان دانست و گفت: نباید نوع نگاه اتحادیه اروپا به مسایل جهانی بر اساس رضایت آمریکا و تحت تأثیر لابی صهیونیست باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سلاح هسته‌ای را وسیله‌ای برای قتل عام و نسل‌کشی دانست و گفت: ایران بر اساس تعالیم اسلامی و انسانی به دنبال ابزار بهتر کردن زندگی است.

وی با اشاره به اتفاقات چند سال اخیر یونان و مشکلات اقتصادی، گفت: حتماً به عنوان مسؤولان یونانی بررسی کرده‌اید که چرا زودتر از دیگر کشورهای اروپایی دچار رکود اقتصادی شده‌اید.

اوانگلوس ونیزلوس نیز در این دیدار ضمن تشریح اهداف سفر خویش به تهران، به دیدارهایش با مسؤولین جمهوری اسلامی ایران، به خصوص وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: آماده هستیم روابط و همکاری‌ها را در چارچوب نظم جهانی ادامه بدهیم.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان، سابقه فرهنگ و تمدن را نقطه اشتراک دو ملت ایران و یونان دانست و گفت: یونان یک کشور غربی در اروپاست، ولی روابط ما با کشورهای شرقی اولویت اقتصادی و تجاری ماست.

وی با ارائه گزارشی از چگونگی انتخاب یونان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، گفت: نقش ایران در منطقه و جهان را مهم می‌دانیم و تلاش می‌کنیم علاوه بر همکاری جهانی، روابط دو جانبه هم بر اساس احترام متقابل تقویت شود.

اوانگلوس ونیزلوس در پاسخ به سؤال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در زمینه چرایی گرفتاری یونان در مشکلات اقتصادی، گفت: یونان به عنوان آزمایشگاه مشکلات اقتصادی غرب، قربانی بحران مالی اتحادیه اروپا در عدم توازن درآمدها و هزینه‌ها شده بود.

وی درباره اوضاع کنونی یونان گفت: با برنامه‌های خاص، بیکاری را کاهش دادیم و بدهی‌ها را کم کردیم و الان ساختار اقتصادی یونان در راستای کشورهای اروپایی است.

وی توافقات موقت هسته‌ای بین ایران و غرب را دستاوردی برای برقراری امنیت در جهان دانست و گفت: روی کار آمدن دولت آقای روحانی در ایران، موجب حرکت غرب به سوی اعتمادسازی شد.

معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه یونان، با اشاره به شخصیت شناخته شده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جهان گفت: از جناب عالی انتظار داریم برای تعمیق صلح و تقویت روابط ایران و غرب از ظرفیت‌ها استفاده نمایید.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 1
    درود بر هاشمی رفسنجانی مرد سال 1392