چرا ظریف توقع« توافق» در دور جدید مذاکرات هسته ای ندارد؟

یک روز به آغاز دور جدید مذاکرات رسمی هسته ای در وین، لحن وزیر امور خارجه ایران کاملا عادی است.

محمود عزیزی: ادبیاتش به دنبال آن است که توقعی را دامن نزند.برای همین است که می گوید او این بار هم توقعی از مذاکرات با 1+5 ندارد.عبارتی که دقیقا در دور قبل مذاکرات هم تکرار شد.اگر این اظهار نظر را کنار صحبت های اخیرولایتی و لاریجانی روسای مرکز تحقیقات استراتژیک و مجلس شورای اسلامی بگذاریم، دلیل لحن  منفی ظریف واضح تر می شود.

ولایتی در یک گفت وگو بعد از دیدار با اشتون پیش بینی کرد که آمریکا مذاکرات هسته ای را به هم می زند.پیش بینی ولایتی را چند روز بعد لاریجانی رئیس مجلس مشروح تر طرح کرد .«آمریکا متوجه شده است که در مذاکرات هسته‌ای چیزی برای گفتن ندارد و باید بپذیرد که قطعنامه‌های آنها وجاهتی نداشته، بنابراین به عوامل خود اعلام داشته تا فضاسازی جدیدی داشته باشند و در فضای غبارآلود بتوانند مذاکرات را از مسیر خود خارج کنند.»بعد هم اضافه کرده بود:مقامات آمریکا و سازمان ملل بدانند که «آنها عامل به هم زدن مذاکرات هستند و باز نگویند که ایران میز مذاکره را ترک کرد.»

 همه این اظهار نظر ها در کنار صحبت های شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر خارجه یونان که گفته بود:«دستیابی به راه‌حل جامع در گرو اثبات حسن‌نیت و عمل به تمام تعهدات توسط طرف مقابل است.»یک معنای مشخص دارد؛ مشاهده نشانه هایی از بد قولی آمریکایی ها.

تصمیم سخت آمریکایی ها

ظریف در چند ماه گذشته نشان داده، اهل این ادبیات نیست؛ شاید این مقتضای مسندی باشد که مسئولیتش را برعهده دارد و در همه ماههای گذشته تلاش کرده خونسردی خود را حفظ کند و حرفی نزند که فضا مذاکرات را سخت کند.

آخرین اظهار نظر صریحش در نشست مطبوعاتی مشترکش با اوانگلوس ونیزلوس معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه یونان بود که در واکنش به اظهارات جان کری گفت: «معتقدم آمریکا است که باید یک تصمیم بسیار سخت بگیرد و آن تصمیم بسیار سخت این است که یک بار برای همیشه با واقعیات به دید واقع‌نگری نگاه کند و خیال‌بافی را کنار بگذارد.» این اظهارات مودبانه در مقابل اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا بود که گفته بود ایران باید تصمیمات سختی بگیرد که دنیا اطمینان کند برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.

در آستانه سفر به وین هم ظریف همچنان لحن دیپلماتیک خود را حفظ کرده است و با اظهاراتش با زبان بی زبانی می گوید که توقع توافقی را ندارد.«بعید می‌دانم این دوره از مذاکرات که قرار است در وین برگزار شود ضرورت به حضور سایر وزرا وجود داشته باشد البته ممکن است این ضرورت در مراحل بعدی بیشتر ایجاد شود.»

 وین در انتظار بحث‌های جدی تر و ریزتر

ظریف این حرفها را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بلاروس خود به زبان آورد. گفت که این دور از مذاکرات در مقایسه با دور قبلی شامل «بحث‌های جدی تر و ریزتر» است ، اما هدف از جلسه» تبادل نظر» است.

 اشاره های ظریف درباره نقشه راهی است که بعد از دور نخست در مذاکرات وین برای موضوعات مورد بحث در مذاکرات درباره آن توافق شد.

موضوعات گفت وگوی وین چیست؟ ظریف لیستش شامل غنی‌سازی ، آب سنگین، همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تعهدات قراردادی در چارچوب بند 2 ماده 4 معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است . این همه در کنار موضوع رفع تحریم‌ها از مواردی است که ظریف به خبرنگاران گفته است در این مذاکرات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ظریف این را هم گفت که  آنچه که لازم است به آن توجه شود این است که ما در همه این حوزه‌ها درباره« نحوه ایجاد اعتماد صحبت» می‌کنیم و نه «اصل برنامه هسته ای ایران» که در حوزه غنی سازی و سایر موضوعات در برنامه‌هایمان بوده است و ادامه پیدا خواهد کرد .

 

/212 29

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 1
    باید دید دستور کار این دوره از مذاکرات چیه. شاید باز هم باید چهارچوب مشخص کنند.
  • افسر ارشد ارتش اتریش A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    6 1
    با حضور دیپلمات کاربلدی چون دکترظریف شرایط برای یک توافق برد-برد محیاست... حال اگر توافقی حاصل نشه به همگان ثابت میشه که کشورهای 5+1 بدنبال بهانه جویی هستند و بنازی سازگاری ندارند...
  • احممد A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    7 1
    اگه اقایون بزارن ی کاری میکنه جواد جون
  • قلی IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    7 1
    برو جلو هواتو داریم
  • سعید IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    8 1
    سلام واقعا" برای افراطیون و تندروها متاسفم که با حرکت های نسنجیده دل وزیر را رنجودند -- درود بر ظریف قرمان خدا پشت و پناهش باشد
  • میلاد م A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    14 0
    برو ظریف کارتو بکن فقط خوش خبر بیا تورو بخدا قسم دیگه نزار دلهره تحریم داشته باشیم