فارس نوشت:

استاندار تهران با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده گفت: ستاد ما در تهران و شهرستان‌ها برای اجرای فاز دوم هدفمندی آمادگی کامل دارد و وظایفش مشخص است.

سید حسین هاشمی استاندار ۶۰ ساله استان تهران متولد شهرستان میانه آذربایجان شرقی است که ۲۰ سال نمایندگی مردم «میانه» را در کارنامه خود دارد و با زیرکی نام شهری را که در آن متولد شده به شعار «اعتدال» پیوند می‌دهد و می‌گوید چون ۲۰ سال نماینده میانه بوده پس معتدل است.

با توجه به اینکه یک چهارم عمرش را در مجلس سپری کرده است گریز‌های بسیاری به آن دوران می‌زند و می‌گوید شعارش در انتخابات مجلس نهم «اعتدال راه نجات کشور» بوده و همین موضوع را به آقای روحانی گفته است و رئیس‌جمهور نیز با خنده پاسخ داد که شما زودتر از ما شعار اعتدال را مطرح کرده‌اید.

می‌گوید در دوره نهم نمی‌خواسته نامزد شود اما چون موضوع «قهر و تحریم» از سوی برخی مطرح شده بود تصمیم گرفت تا در تهران نامزد شود و رأی نیاورد!

هاشمی ۱۷ شهریورماه امسال به عنوان استاندار جدید تهران منصوب شد؛ سرپرست معاونت اداری و مالی و امور مجلس وزارت صنایع، معاون هماهنگی و امور استان‌ها و مجلس وزارت معادن و فلزات و عضو شورایعالی استاندارد کشور از دیگر سوابق هاشمی به شمار می‌رود.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی فارس با سیدحسین هاشمی استاندار تهران است:

روحانی گفت شعار «اعتدال» را زودتر از من مطرح کرده‌ای

* تعریف شما از «اعتدال» چیست؟

هاشمی:‌ در اواسط حضورم در مجلس هشتم، نطقی کردم و از مردم شهرستان تشکر کرده و گفتم دیگر کاندید نمی‌شوم، اما در آستانه انتخابات مجلس نهم فضایی ایجاد شد و بحث قهر و تحریم شکل گرفت و من نمی‌خواستم از انتخابات قهر یا آن را تحریم کنم، از طرفی نمی‌خواستم کاندید هم شوم و برای اینکه شائبه قهر و تحریم از بین برود در تهران کاندید شدم چون رأی‌آوری در اینجا کار سختی است.

زمانی که وارد دولت شدم همین موضوع را با آقای روحانی مطرح کردم و گفتم یک سند هم دارم که اصل است و کپی نیست؛ آن سند پوستری بود که شعارم در مجلس نهم بود: «اعتدال راه نجات کشور است».

آقای روحانی خندید و گفت: شما شعار اعتدال را جلوتر از من گفته‌اید و من در پاسخ گفتم که من ۲۰ سال نماینده میانه بودم!

روایت هاشمی از دیدار کمیسیون صنایع و معادن مجلس هفتم با مقام معظم رهبری

بنده در ۵ دوره مجلس که ۲۰ سال به طول انجامید یا عضو هیأت رئیسه و یا رئیس کمیسیون بودم، یک روز در مجلس هفتم که بودیم زنگ زدند و گفتند که روز دوشنبه اعضای کمیسیون صنایع و معادن با آقا دیدار کنند و بنده همان روز دوشنبه عازم مکه بودم، از طرفی نمی‌خواستم ملاقات با آقا را هم از دست بدهم.

کمیسیون صنایع از چهار کمیته صنایع، معادن، پتروشیمی و مخابرات تشکیل می‌شد بنده تقسیم کار کردم و آنچه می‌خواستم بگویم برای این چهار کمیته مشخص و تأکید کردم وقتی خدمت آقا می‌رسید گزارش‌ها شعاری نباشد، بلکه گزارشی باشد که هم قابل استفاده بوده و هم وقت ایشان را نگیرد و نایب رئیس اول این موارد را خدمت رهبر معظم انقلاب ذکر کند.

در کمیسیون ما که ۲۱ نفر عضو آن بودند تضارب افکار وجود داشت اما به هیچ وجه اجازه ندادیم تضارب افکار سیاسی در کار دخالت کند و همه قبول کردیم کار، محور باشد.

رفاقت خیلی خوبی بین همه اعضاء حاکم شد و کاری کردیم که هر پیشنهادی کمیسیون می‌داد، رأی می‌آورد؛ نه تنها در دوره هشتم بلکه در دوره هفتم وضع به همین شکل بود و ثابت کردیم ما فقط نگاه تخصصی داریم و به همه مجلس بقبولانیم این تفکر، تفکر کاری است.

در آخر بررسی بودجه هر سال، هر کمیسیون یک پیشنهاد می‌تواند مطرح کند و در اکثر مواقع پیشنهاد کمیسیون ما رأی می‌آورد، به اعضاء کمیسیون گفتم همین موارد را با آقا مطرح کنید و جالب است وقتی گزارشات خدمت ایشان ارائه شد، رهبر انقلاب اشاره کرده بودند که یکی از بهترین گزارش‌ها بوده و آن را مکتوب برای بنده ارسال کنید؛ همچنین اشاره کردند من دوست دارم کشور اینطور اداره شود؛ از این رو بنده توانستم این تفکر را در کمیسیون اعمال کنم و این به معنای اعتدال است.

شرط انتخاب فرمانداران از نگاه استاندار تهران

* برخلاف شعار اعتدالی که عنوان می‌کنید تاکنون تعداد از مدیران را در حوزه کاری‌تان تغییر داده‌اید؟ دلیلتان برای این تغییرات چه بود ؟

هاشمی: با بررسی‌هایی که انجام دادم، افراد توانمند را نگه داشتم و کسانی را جایگزین مدیران برکنار شده کردم که از افراد قبلی قوی‌تر بودند و تا پایان سال نیز گزارشی در این خصوص به مردم ارائه خواهیم کرد.

در انتخاب افراد و جابه‌جایی نیروها جناحی عمل نکردم و شروطم برای انتخاب فرماندار این بود که فرماندار حداقل ۱۰ سال سابقه کار داشته و رشته تخصصی‌اش مدیریت باشد،همچنین خوشنام بوده و اعتدال داشته و سیاست دولت را قبول داشته باشد؛ این پنج شرط من در انتخاب‌هایم بود.

اولویت کلان‌شهر تهران را در اولین جلسه کمیسیون خاص بررسی می‌کنیم

* حضور استاندار را در جلسات هیئت دولت چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هاشمی: تهران شهر ویژه‌ای است و باید توجه ویژه‌ای به آن کرد؛ یک کمیسیون خاص تشکیل شده که یازده وزیر عضو آن هستند همچنین استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر تهران نیز در آن عضویت دارد.

تهران یک کلان‌شهر است و در این کمیسیون موضوعات مربوط به آن بررسی می‌شود؛ قرار بود اولین جلسه هفته گذشته باشد که به این هفته موکول شد که در این جلسه اولویت را برای کلان‌شهرها مشخص می‌کنیم.

ورود استانداری تهران به انتخابات در سال ۹۴ خواهد بود

* استانداری تهران چه زمانی به انتخابات ریاست‌جمهوری ورود پیدا می‌کند؟

هاشمی: روند اجرایی انتخابات در استانداری تهران از سال 94 شروع می‌شود،ما باید امانت‌دار صادق برای آرای مردم باشیم و همزمان انتخابات را سالم برگزار کنیم؛ صیانت از آراء مردم بسیار مهم است، مردم به هر کسی رأی دادند برای ما محترم بوده و کاری هم به خروجی نداریم؛ همانطور که همه به انتخابات 24 خرداد خوشبین بودند این خوشبینی باید تداوم یابد.

* آیا تاکنون جلسه‌ای در رابطه با انتخابات مجلس دهم داشته‌اید؟

هاشمی: خیر؛ در حال حاضر جلسه‌ای نداشته‌ایم.

معتقدم در تهران ۵ فرمانداری وجود داشته باشد

* بسیاری معتقدند کلان‌شهر تهران با یک فرمانداری جواب نمی‌دهد آیا در این زمینه اقدامی صورت می‌گیرد؟

هاشمی: در حال حاضر این بحث وجود دارد؛ دستخطی از آقا در سال ۷۱ موجود است که بحث تقسیم مدیریت شهر تهران را مطرح کردند؛ نظر بنده این است که پنج فرمانداری به تهران اضافه شود، باید کار کارشناسی صورت گیرد که این مدیریت در چه محدوده‌ای باشد تا تداخل در سازمان‌ها به وجود نیاید؛ مثلاً در شمیرانات و ری بعضی ادارات تداخل دارند، از این رو باید به گونه‌ای باشد که مردم اذیت نشوند.

البته این کار سختی نیست اما نباید عجله کنیم حتی اگر تا آخر دولت طول بکشد اشکال ندارد اما اگر تصمیمی گرفته شد باید منطقی باشد تا مردم راحت باشند؛ بنده نظرم این است که تهران فرمانداری مرکزی بوده و 5 فرمانداری در اطراف تهران باشند.

امور داخلی کشور ما ربطی به آقای بانکی‌مون ندارد

* نظر شما راجع به اظهارات اخیر آقای بانکی‌مون چیست آیا وی حق دخالت در امور داخلی کشور ما را دارد؟

هاشمی: امور داخلی کشور ما هیچ ربطی به آقای بانکی‌مون ندارد؛ وی دبیرکل سازمان ملل متحد است و در رابطه با قضایای بین‌المللی شاید بتواند در مواردی اظهار نظر کند اما نباید در قضایای داخلی ما ورود کند.

آمادگی کامل استانداری تهران برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

* ظاهرا یک کمیته هدفمندی، زیر نظر معاونت سیاسی اجتماعی استانداری تهران تشکیل شده است، آیا برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آمادگی دارید؟

هاشمی: هدفمندی یارانه‌ها مورد وفاق کل مسئولان نظام است؛ ستاد ما در تهران و شهرستان‌ها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آمادگی کامل دارد و وظایفش مشخص است.

انتقال پایتخت ۸۰ میلیارد دلار هزینه می‌خواهد

* نظر شما راجع به موضوع انتقال پایتخت چیست؟

هاشمی: از زمانی که بنده به یاد دارم این موضوع مطرح است؛ مطالعه ‌این کار اشکالی ندارد اما یک هزینه ۵۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری می‌خواهد که فعلاً از توان ما خارج است اما مطالعه در این زمینه موردی ندارد.

دیدار با آیت‌الله مهدوی‌کنی، آیت‌الله جنتی، ناطق نوری، سید حسن خمینی

* شما از زمان انتصاب خود دیدارهایی با برخی از شخصیت‌های نظام داشته‌اید، جزئیات این دیدارها را بفرمایید؟

هاشمی: ما خدمت آیت‌الله مهدی‌کنی، آیت‌الله جنتی، ناطق‌نوری و سیدحسن خمینی رسیدیم، سعی کردیم نظرات کسانی را که شخصیت‌های نظام هستند، دریافت کنیم چراکه برای ما راهگشاست و این را ادامه می‌دهیم.

در برخورد با فساد اقتصادی با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم

* شنیده شده است شما با یکی از افرادی که در مجموعه شما هستند به دلیل فساد اقتصادی برخورد داشته‌اید، آیا چنین امری وجود داشته است؟

هاشمی: ما با هیچ کس عقد اخوت نبسته‌ایم، بنده بارها گفته‌ام اگر کسی تخلف کند در هر سطحی که باشد نسبت به وی گذشت نمی‌‌کنیم و در همان سطح با او برخورد خواهیم کرد تا مطمئن باشند در برخورد با تخلف با کسی تعارف نداریم و من به این امر عمل خواهم کرد.

همانگونه که رئیس‌جمهور نیز بارها مطرح کرده‌اند این وظیفه شرعی ماست، در دورانی هم که در مجلس رئیس کمیسیون بودم و قبل از آن در دولت نسبت به این مسئله حساس هستم و در رابطه با این موضوع سعی می‌کنم با دقت عمل کنم؛ نسبت به تخلف با کسی شوخی ندارم البته اشتباه فرق می‌کند اما از تخلف نمی‌توان گذشت کرد.

نقد خوب است

* نظر شما در رابطه با نقد چیست؟

هاشمی: نقد خوب است اما تخریب خوب نیست، نقد باید منصفانه باشد؛در زمان ریاست‌جمهوری آقای هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد ما هر وقت می‌خواستم به عنوان رئیس کمیسیون صحبت کنم قبل از رؤسای جمهور سخنرانی می‌کردم تا نگاهم را در تولید به آنها منتقل کنم و به گونه‌ای نقد می‌کردم که طرف می‌پذیرفت، از این رو باید در جامعه نقد منصفانه و کارشناسانه را جایگزین تخریب هدفمند کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ميانه اي A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    2 1
    باسلام لطفا ازاين اقا بپرسيد براي شهر ميانه چه كار كرده است
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    1 1
    ایشان 20 سال نماینده بوده اند یا یک چهارم عمرشان؟ یک چهارم 60 میشه 15
  • بی نام EU ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    18 3
    برای پست گرفتن میانه شدی
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 0
    درود برخاتمی، روحانی، عارف و مطهری و همه ی اصول گرایان عاقل و معتدلی که برایسرافرازی و رفاه ملت تلاش می کنند