واحد مرکزی خبر نوشت:

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا روز شنبه پیشنهاد تشکیل کمیسیون « صلح و احترام دو جانبه به حق حاکمیت » را بین آمریکا و کشورش به منظور آغاز گفتگوها بین کاراکاس و واشنگتن با هدف آغاز دوباره روابط دیپلماتیک پیشنهاد کرد .
مادورو هدایت تظاهرات هزاران هوادار انقلاب بولیواری - یک جنبش اجتماعی چپ گرا - را بر عهده گرفت . این افراد حمایت خود را از نیروهای مسلح و گارد ملی ونزوئلا پس از بیش از یک ماه اعتراضات خشونت آمیز در مناطق خاصی از این کشور اعلام کردند.
رئیس جمهور ونزوئلا گفت او در پی تعیین دیوسدادو کابلو رهبر مجمع ملی برای بر عهده گرفتن ریاست هیئت ونزوئلایی در گفتگو با آمریکا است و همچنین خواستار میانجیگری نمایندگان اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی در این زمینه شد.
طی چند هفته گذشته ، آمریکا و ونزوئلا اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کردند اما مادورو همواره بر آغاز گفتگوها بر اساس احترام دو جانبه و پایان دان به سال ها روابط پر تنش بین دو کشور تأکید کرد.
جمعه گذشته، واشنگتن اتهامات « نامعقول » مادورو را در این باره رد کرد که واشنگتن در حال دخالت در امور داخلی ونزوئلا از طریق دخالت در تظاهرات خشونت آمیز ضد دولتی است.
الیاس خوا وزیر امور خارجه ونزوئلا پیشتر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا را « قاتل مردم ونزوئلا » توصیف کرده بود و همچنین او را به تحریک اعتراضاتی متهم کرد که سبب کشته شدن 28 نفر طی پنج هفته شد.
مادورو در جمع هزاران افسر ارتش اعلام کرد:« مردم و نیروهای مسلح در خیابانها حضور دارند و از انقلاب بولیواری ، میراث هوگو چاوز، کشور و قانون اساسی دفاع می کنند .»
مادورو طرح دولت آمریکا را به منظور اجرای برنامه ای با هدف کشتن خود را محکوم کرد و آن را اقدامی در جهت ایجاد بحران سیاسی در ونزوئلا دانست.
رئیس جمهور ونزوئلا خطاب به باراک اوباما همتای آمریکایی خود گفت :« صدور دستور ترور رئیس جمهور قانونی ونزوئلا به منظور ایجاد خشونت در کشور بزرگترین اشتباه او خواهد بود.»
مادورو گفت اطلاعاتی به دست آورده است که مشاوران اوباما در وزارت امور خارجه آمریکا و پنتاگون طرح ترورو کودتا را در ونزوئلا مطرح کرده اند.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از کاراکاس، مادورو افزود:« اگر آمریکا قصد اجرای برنامه قتل مرا دارد ، مردم به حضور خود در خیابانها با هدف دفاع از انقلاب ادامه خواهند داد و نیروهای مسلح ما نیز متحد باقی خواهند ماند.»
این در حالی است که در روز چهارم ماه فوریه در تظاهرات خشونت آمیز در سن کریستوبال در غرب ونزوئلا دست کم 28 نفر کشته و 400 تن دیگر زخمی شدند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    5 21
    برو بابا!!
  • بی نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 45
    احمدی نژاد هم آن زمان خیلی نامه نوشت برای مذاکره با آمریکا که جوابش رت ندادند
  • نانا IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    3 7
    انقلاب بولیواری .....!! آدم مضحک