در اسناد جدید منتشره از سوی اسنودن آمده است آژانس امنیت ملی برای آلوده کردن میلیون ها کامپیوتر به بدافزارمورد نظر خود implants ،از سرور جعلی تحت نام فیس بوک استفاده کرده است.

این بدافزار می تواند شبکه های خصوصی مجازی VPN را بشکند و با رخنه در مرورگر کاربر قربانی، اطلاعات تعریف شده کاربر از جمله پسوردها را بدست بیاورد. (در حالت پسیو و اکتیو روی شبکه سیستم جمع آوری دیتا تعریف شده که ماهواره های خارجی، مایکروویو و ارتباطات کابلی در سطح جهانی کانالهای ورودی و خروجی بوده است.)

در سند منتشره از سوی اسنودن روش تله گذاری و سرقت اطلاعات در نقشه ای که در زیر آمده شرح داده شده است:

برای دیدن تصویر زیر روی آن کلیک کنید

برای دیدن تصویر بالا در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید

شبکه اصلی مستقر در مرکز آژانس امنیت ملی DOD از طریق اینترنت کلود به نقاط تعریف شده در انگلیس و اروپا و افریقا وصل می شده است. در قسمتی از این پازل نقطه ای در ایران و عراق در نقشه دیده می شود که از طریق ماهواره اینترنتی زمینی مستقر در کافی نت، به ماهواره جاسوسی امریکا در آسمان وصل شده و ماهواره مذکور نیز به اینترنت کلود متصل شده و شبکه کامپیوترهای قربانی ایرانی و عراقی را مدیریت می کرده است.(توزیع بدافزار و دریافت اطلاعات مورد نظر بعد از جمع آوری)

جزییات فنی کامل در این زمینه در این مقاله آمده است{لینک} و از حوصله کاربران خارج است اما از فحوای این مقاله سوالاتی مطرح می شود که مسوولان وقت در سال 2009 باید به آن جواب دهند:

کدام کافی نت در ایران تجهیزات ماهواره دارد و چرا مسوولانی که صبح تا شب به جای حفظ اسرار اطلاعات محرمانه، کارشان سرک کشیدن به عکسهای شخصی فیس بوکی مردم شده، از وجود چنین مرکز یا مراکز نشت مطلع نشده اند؟

برای کارشناسان امنیت اطلاعات پر واضح بود که ادعای دولت قبلی در مورد مسلط بودن به فضای سایبری کشور در حد توهم بوده و داستان کافی نت (شاید هم در مراکز مخابرات و ماهواره ای پر حفره) نشان می دهد که دستاوردهای دولت قبلی در حد دیفیس کردن دو سه سایت درجه چهارم، نشان از بلوغ سایبری نبوده و انتشار استاکس نت و ضربه ای که کشور از این بابت در دولت قبلی خورد، در هیچ کجای تاریخ فضای مجازی کشور قابل مقایسه نیست و مسوولان آن زمان فضای سایبر باید پاسخگو باشند.

یکی از وظایف بدافزار مذکور شکستن رمز روی اتصالات VPN بوده است. آنچه مشخص است مدیریت و جمع آوری اطلاعات هنگامی که از چند کانال محدود می گذرد (وی پی ان، فیلتر شکن، پورت های مخصوص) راحت تر از مدیریت بر اطلاعات از درگاه های مختلف است.

مدیریت غلط بر "گیت وی" کشور، سیاست غلط فیلترینگ (بیشتر در بعد فنی و اجرایی) و رد کردن مردم از چند فیلترشکن که اغلب آنها از سوی دشمن به آسانی ره گیری می شود و عبور و مرور همه پکت ها از یک کانال و هک شدن این یک کانال، ایده آل آژانس امنیت ملی امریکا بوده و سیاستهای غلط مسیر دهی به پکت ها باعث شده تا دشمن خود را با یک حریف، روی یک تشک ببیند و خودتان قضاوت کنید برای آژانس امنیت ملی که صاحب تکنولوژی روتر و ... است، سیاستهای داخلی ما، منجر به کاهش هزینه و بیشترین دریافت اطلاعاتی برای امریکایی ها شده است. (ایران قربانی اصلی جاسوس بازی آژانس امنیت ملی {لینک} )

در واقع سیاستهای کلان در فضای مجازی در دولت قبل، بیشترین سود را برای امریکایی ها داشته و بیشترین ضرر را نیز متحمل شبکه های داخلی ایرانی کرده است.

تصویر کافی نت ایرانی در اسناد اسنودن هر چند کوچک است اما قابل تشخیص بوده و بهتر است به جای گنده گویی های بی سر وته مدیران امنیت اطلاعات (در بعد فنی و اجرایی) در 8 سال گذشته، راه چاره ای عاقلانه برای مبارزه با این نبرد فرسایشی سایبری اندیشیده شود تا خروجی هایی مانند کافی نت ها مانند قارچ از زمین سر بر نیاورند، هر چند این داستان مربوط به 2009 است و الان شاید متفاوت عمل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام CH ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    98 11
    اگر جلوی اون کافی نت رو هم بگیرن، آمریکا یه راه دیگه برای نفوذ پیدا می‌کنه. ایران از لحاظ سایبری توانایی مبارزه با آمریکا رو نداره. مثل این میمونه که از ایران خودرو بخواین با ب‌ام‌و رقابت کنه
    • حميد IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      41 2
      بي خيال بابا اينا همش سره كاريه.طرف كنترل كل اينترنت دنيا دستشه ما مي گيم لنگ يه كافي نت بوده از طريق اون اين كارو انجام بده.خداييش اينا رو ننويسيد مگه مي خواد بمب گذاري كنه به يه فضاي فيزيكي تو ايران نياز داشته باشه.تو فضاي مجازي چنان بازيمون مي ده كه حالشو ببريم.بعد از همه اينا اطلاعات شخصي مردم عادي به چه كار يارو مي ياد؟؟
    • حسین A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
      5 21
      کنگره آمریکا: ایران روسیه وچین سه تهدید سایبری بزرگ در آینده
    • محمد A1 ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
      2 0
      خوب زمانی که کارایی شبکه کم بشه مدیر های شبکه متوجه میشن یه مشکل هست و این بد افزار کشف میشه. موضوع اینه که اطلاعاتی که قراره از طریق این بد افزار ارسال بشه باید از یه کانال ارتباطی که کسی ازش خبر نداره ارسال بشه که نیاز به کار فیزیکی داره. حالا قدیم کافی نت بوده الان شاید فقط یه سرور باشه که از طریق ماهواره به همون شبکه سیا متصل میشه. مثل یه جاسوس.
  • moein IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    63 8
    اینو خوب اومدی "گنده گویی های بی سر وته مدیران امنیت اطلاعات (در بعد فنی و اجرایی) در 8 سال گذشته"
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    31 45
    فارغ از درستی یا نادرستی رفتار مقامات دولتی در آمریکا ، اسنودن جز یک خائن به وطنش چیز دیگه ای نیست
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    40 3
    کلا همه چیزتحت کنترله
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    33 14
    سلام،هی نگید دولت قبلی ،یک کمی به جای دامن زدن به اختلافات برای پر مخاطب شدنتان،به فکر راه حل باشید وگرنه سکوت کنید بهتره.
  • بهمن IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    22 5
    آفرین خربآنلاین از انتقاد به جا و خوب‌تون.
  • بی نام EU ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    71 4
    استفاده از vpn امنیت مردم رو به خطر انداخته فیلترینگ باید کم بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    32 1
    همیشه همینطور بوده هیچ وقت متخصص در وزارت فناوری اطلاعات وجود نداشته چه در دولت های قبل چه در این دولت .
  • حامد A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    47 8
    الان مثلا پسوورد های من به چه درد اوباما میخوره ؟!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      46 2
      لابد اوباما میخواد یوزرت رو هک کنه و بعدش حجم دزدی کنه بس که اینترنت اینجا خوبه:))
  • فرهاد A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    30 2
    فیلترینگ باید برداشته بشه. محدودیت باعث فساد و مشکلات دیگه خواهد شد
  • مسعود IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    20 4
    شاید رندوم اون نقاط رو عکس کشیده یکیش افتاده رو ایران! الکی قضیه رو بزرگش نکنید لطفا!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    19 0
    یوزر و پسورد رو که مستقیم از سرورهای فیس بوک می تونن بردارن با اجازه یا بی اجازه
  • hadi EU ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    24 0
    از این پاراگراف خیلی خوشم اومد"کدام کافی نت در ایران تجهیزات ماهواره دارد و چرا مسوولانی که صبح تا شب به جای حفظ اسرار اطلاعات محرمانه، کارشان سرک کشیدن به عکسهای شخصی فیس بوکی مردم شده، از وجود چنین مرکز یا مراکز نشت مطلع نشده اند؟"
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    14 2
    اطلاعات من را اگر خواستن، بگن تا براشون بفرستم :)
  • اسنو خله US ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    4 2
    من فکر کنم اطلاعات شخصی شامل تمام وبکم هایی که ملت به همدیگر میدند مخصوصا دختر و پسرها که بعدها با لو دادن اونها ابروی طرف اگر وارد سیاست و یا کار مهم دیگه شد ببرند
  • فیلترنت US ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
    4 3
    من کلا از vpn استفاده میکنم و به امریکایی ها هم بیشتر از مسولین خودمون اطمینان دارم.
  • ناشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    2 0
    روحانی خیلی مچکریم