دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه تنها دو روز مانده به برگزاری همه پرسی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را می توان تلاشی برای جلوگیری از یک فاجعه در دقیقه 90 ارزیابی کرد که البته کارشناسان آن را از پیش شکست خورده تلقی کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه همه پرسی در شبه جزیره کریمه برای الحاق به روسیه برگزار می شود اما جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف ، همتای روسی وی روز جمعه در لندن به منظور گفتگو درباره بحران اوکراین ، که آخرین فرصت برای مسکو تلقی می شود ، دیدار کردند.

سرگئی لاوروف به محض ورود به اقامتگاه سفیر آمریکا در لندن گفت : « در شرایط دشواری قرار داریم. اتفاقات زیادی روی داده و زمان زیادی از دست رفته است. حالا باید به آنچه که می توانیم انجام دهیم ، فکر کنیم.»
وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت : « بدیهی است موضوعات زیادی است که باید درباره آن گفتگو کرد و من مشتاقم که به اصل موضوع و بررسی امکان پیشرفت برای حل برخی اختلافاتمان بپردازیم.»

از ششم مارس تا کنون ، پس از سه دیدار بی نتیجه در پاریس و رم ، این نخستین بار است که جان کری و سرگئی لاوروف به منظور گفتگو درباره بحران اوکراین با یکدیگر دیدار می کنند.
کری پیش از دیدار با لاوروف با نخست وزیر انگلستان دیوید کامرون دیدار کرده بود که گفت : « هم سویی انگلیس و اتحادیه اروپا در مورد موضع آمریکا تصمیم خوبی است. ما هم مانند شما می خواهیم پیشرفت هایی در این موضوع حاصل شود. می خواهیم که اوکراینی ها و روس ها با یکدیگر گفتگو کنند که در غیر اینصورت ، پیامدهایی خواهد داشت.»
جان کری با اشاره به تحریم های در نظر گرفته شده بر ضد روسیه ، گفت : « همه امیدواریم در موضعی قرار نگیریم که مجبور شویم چنین کاری کنیم. اما خواهیم دید چه پیش می آید.»

وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه پیش از ترک واشنگتن تلفنی با لاوروف گفتگو کرد و بار دیگر به وی هشدار داد اگر روسیه همچنان به افزایش دادن تنش ها ادامه دهد ، باید تاوان آن را بپردازد. با این همه او در آغاز دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به وی گفت هنوز امکان حل بحران اوکراین وجود دارد.
به عقیده کارشناسان دیدار روز جمعه کری و لاوروف یکی از آخرین تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش در شبه جزیره کریمه در آستانه همه پرسی روز یکشنبه به شمار می رود. وزیر خارجه آمریکا پیشتر گفته بود که در لندن گزینه هایی را برای حل منازعه (بر سر شبه جزیره کریمه) به همتای روس خود ارائه خواهد کرد اما از جزئیات این گزینه ها خبری منتشر نشده است.
4949 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =