واحد مرکزی خبر نوشت:

فرید زکریا در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: اتحادیه اروپا و روسیه عامل بحران کنونی اوکراین هستند ،اما این مشکل با دخالت قدرتمندانه واشنگتن می تواند حل شود. 

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم فرید زکریا افزود: تردیدهای اتحادیه اروپا و به ویژه تعرض روسیه این مشکل را پدید آورده اند. اما این وظیفه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که با قدرت نمایی و مهارت به این بحران خاتمه دهد.
سالها است که اتحادیه اروپا با تردید درقبال اوکراین عمل کرده و با این کار باعث بروز بی ثباتی در این کشور شده است. بزرگترین منبع قدرت اتحادیه اروپا پیشنهاد عضویت است. این جاذبه جوامع جنوب و شرق اروپا را متحول کرده است به گونه ای که ثبات بیشتری ایجاد و اقتصادهای خود را نوسازی کنند و دموکراسی را در کشورهایشان ارتقا دهند.
از این رو می توان گفت که مسئله عضویت در اتحادیه اروپا همانند سلاحی عمل می کند که باید به طور راهبردی و جدی مورد بهره برداری قرار گیرد. اما درمورد اوکراین این اتفاق نیفتاد. اوکراین مهمترین کشور استقلال یافته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که روسیه به دنبال تسلط سیاسی بر آن است.
اگر اروپا می خواست به اوکراین کمک کند به سمت غرب گرایش پیدا کند باید برای خذب آن یک راهبرد جسورانه، سخاوتمندانه و نرم اتخاذ می کرد. اما در مقابل اتحادیه اروپا خود را درگیر یک سری مذاکرات طولانی پر پیچ و خم با کی یف کرد.
از سال 1991 روسیه از طریق سیاستمداران طرفدار روسیه به اوکراین نفوذ کرده بود اما اکنون این راه مسدود شده است. به عبارت دیگر زمانی که کریمه از اوکراین جدا شود یعنی همان کاری که پوتین انجام داد، برای اوکراینی های طرفدار روسیه غیرممکن خواهد بود در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یابند.
باید به یاد داشت که اوکراین تقسیم شده است اما نه نصف ، نصف، بدون کریمه فقط 15 درصد از جمعیت اوکراین دارای نژاد روس خواهند بود.
در حقیقت تنها امیدی که وجود دارد روسیه درمورد کریمه تغییر جهت دهد و درصدد جدا کردن آن از اوکراین برنیاید این است که پوتین دریابد تنها فرصت برای حفظ نفوذش در اوکراین از طریق کریمه است که بیشتر جمعیت آن را روس ها تشکیل می دهند.
نویسنده در ادامه افزوده است که پوتین با احساسات ملی گرایانه ضد روسی عمیقی در اطراف مرزهایش مواجه است. 25 میلیون روس خارج از روسیه و در کشورهایی مانند قزاقستان زندگی می کنند و همگی نگرانند که آیا پوتین می تواند از جنبش های جدایی طلبانه آنها در کشورهایشان حمایت و برای حفاظت از آنها از ارتش روسیه استفاده کند.
نویسنده در ادامه با بیان این که در هر صورت روسیه باید برای پیوستن این کشورها به اتحادیه یوراسیای خود به آنها پیشنهاد رشوه و فروش گاز ارزان قیمت دهد، نتیجه گرفته است که این روند هزینه سنگینی به روسیه تحمیل می کند.
از طرف دیگر روابط روسیه با کشورهایی مانند لهستان و مجارستان که زمانی گرم بود، اکنون متشنج شده است. واشنگتن و اتحادیه اروپا هم مسکو را تهدید به تحریم کرده اند. در یک اقدام نادر در شورای امنیت سازمان ملل، چین از چشم پوشی از اقدام روسیه در کریمه خودداری کرد.
نویسنده در ادامه با بیان اینکه خیلی موافق مداخله آمریکا در درگیری های جهان نیست، افزود: اما این بار قضیه متفاوت است. بحران اوکراین مهمترین مشکل ژئوپولیتیکی است که پس از پایان جنگ سرد به پدید آمده است.
برخلاف بسیاری از جنگ های نژادی و داخلی که در سه دهه گذشته روی داده اند در بحران اوکراین پای یکی از قدرت های جهانی یعنی روسیه هم درمیان است و از این رو احتمال دارد عواقب زیادی به دنبال داشته باشد. این بحران یکی از اصول مهم جهانی را به چالش می کند و آن این که آیا با استفاده از زور می توان مرزهای یک کشور را تغییر داد.
اگر چنین مسئله ای یک بار پذیرفته شود، آن گاه در آسیا، قاره ای که دهها مرز مورد مناقشه و چندین قدرت که خواهان تغییر مرزها هستند وجود دارد، چه روی خواهد داد؟
از این رو اوباما باید جهان را متحد سازد، اروپاییان را تحت فشار بگذارد و با روس ها مذاکره کند. دراین بحران آمریکا یک نقش مهم ایفا می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =