ایسنا نوشت:

صادق زیباکلام با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسئولان سازمان موسوم به جیش‌العدل، از آن‌ها خواست تا خشونت را کنار بگذارند و با اتخاذ تصمیمی بزرگ و بر اساس شهامت و مردانگی، پنج مرزبان ایرانی به گروگان گرفته شده را آزاد کنند.

صادق زیباکلام، پژوهشگر و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، در بخشی از این نامه که در وبسایت شخصی و صفحه فیسبوک وی منتشر شده، «مسئولین جیش‌العدل» را خطاب قرار داده و آورده است: «با سلام، در حالی که روزهای پایانی سال رو به اتمام است و میلیون‌ها ایرانی در تدارک عید و جشن سال جدید در کنار عزیزانشان به استقبال بهار و سال جدید می‌روند، پنج خانواده در اضطراب و نگرانی کشنده‌ای به سر می‌برند. شما نیک می‌دانید که آن پنج مرزبان هیچ گناهی مرتکب نشده‌اند و اگر صدمه‌ای به آنان وارد شود مردم ایران هرگز شما را نخواهند بخشید. صدمه به آن‌ها صرفاً بغض و کینه میان ایرانیان سنی و شیعه را افزایش خواهد داد و هیچ کمکی به بهبود شرایط هموطنان اهل سنت‌مان نخواهد کرد. درحالی‌که آزادی بدون قید و شرط آن عزیزان اتفاقاً به نفع اهل‌سنت‬ خواهد بود.»

این استاد دانشگاه در ادامه این نامه با بیان این اعتقاد که «هیچ‌کس منکر برخی تبعیضات به هموطنان سنی‌مان نیست»، به میزان حضور ایرانیان اهل سنت در پست‌ها و سمت‌های کشور، برنامه‌های صداوسیما و میزان مساجد اهل سنت و برگزاری مراسم مذهبی آ‌ن‌ها اشاره کرده و خطاب به مسئولان جیش‌العدل افزوده است: «شما برای رفع این تبعیض‌ها به راه خطا رفته‌اید. راه شما به‌جز بازتولید خشونت و خشونت و باز هم خشونت هیچ حاصل دیگری در بر نخواهد داشت. همچنان که در این چندساله هم تنها دستاورد شما ‫خشونت‬ و ناامنی بوده، بدون آنکه ذره‌ای توانسته باشید در جهت تأمین حقوق اقلیت اهل سنت پیشرفتی داشته باشید.»

این محقق و پژوهشگر همچنین به برخی مشکلات اقلیت‌ها، اقشار و اصناف مختلف از دیدگاه خود اشاره کرده و آورده است: «خطای دوم شما و سایر گروه‌های رادیکال اهل سنت آن است که خود را از جنبش بزرگ ‫دموکراسی‌خواهی‬ در ایران جدا کرده‌اید. شما به گونه‌ای به مشکلات اهل سنت می‌نگرید کأنّه سایرین از جمله سایر اقلیت‌های دیگر مشکلی ندارند و فقط ایرانیان سنی هستند که مشکل دارند. نیازی به نشان دادن اینکه چه میزان از این بابت اشتباه می‌کنید نمی‌رود. ... باور کنید مشکل سنی‌ها در ایران جدای از مشکل سایر فعالین سیاسی و مدنی نیست. درد همه ما دموکراسی و حاکمیت قانون است.»

وی تاکید کرده است: «اسلحه، بمب، نارنجک و ترور را کنار بگذارید. ما به‌جز مبارزه مسالمت‌آمیز در چهارچوب قانون هیچ آلترناتیو دیگری نداریم. آلترناتیو رادیکال و انقلابی شما ایران را تبدیل به سوریه، افغانستان، عراق و لبنان خواهد کرد. اولین قربانی خشونت، پایمال شدن همین میزان ‫آزادی‬ که بعد از یک‌صد سال مبارزه از مشروطه تا به امروز به‌دست آورده‌ایم، خواهد بود. ندیدید رادیکالیسم و خشونتی که بعد از انقلاب توسط گروه‌های انقلابی از جمله مجاهدین خلق و سایرین اتخاذ شد چگونه نهال آزادی را که بزرگ‌ترین دستاورد و ثمره انقلاب اسلامی می‌بود را لگدمال کرد؟»

زیباکلام با اشاره به اینکه «بسیاری از نسل‌های جدید از خشونت و رادیکالیسم روی‌گردان شده‌اند»، خطاب به اعضا و مسئولان جیش‌العدل افزوده است: «ای‌کاش می‌توانستید و می‌دیدید که چند ماه پیش وقتی ‫نلسون ماندلا‬ فوت شد، چه تجلیل خودجوشی از وی در دانشگاه‌ها توسط نسل جوان صورت گرفت. به نظر شما چه چیزِ ماندلا این‌همه برای نسل‌های جوان و تحصیل‌نکرده ایران جذابیت پیدا کرده؟ یک آمار بگیرید ببینید چقدر مقاله، یادداشت، تحلیل و ویژه‌نامه توسط نخبگان فکری ایران بعد از فوت ماندلا در ایران چاپ شد. هیچ تردیدی به خودتان راه ندهید که شیوه مبارزه مسالمت‌آمیز، نفی خشونت و رادیکالیسم تنها دلیل محبوبیت و جذابیت ماندلا در میان نسل جدید ایرانیان شده. من در بسیاری از دانشگاه‌های ایران سخنرانی داشته‌ام و به شما اطمینان می‌دهم که نسل جدید جوانانِ سنی هم به ندای مبارزه قهرآمیز شما پاسخ نمی‌دهند.»

زیباکلام در پایان این نامه با تاکید بر این‌که «تصمیمات بزرگ شهامت می‌خواهد»، آورده است: «کشتن آن ‫پنج مرزبان‬ اسیر و بی‌گناه و تداوم خشونت، نه جسارت می‌خواهد، نه شهامت. ضمن آنکه بغض و کینه میلیون‌ها ایرانی را برای شما در پی خواهد داشت. در عین حال آزاد نمودن آن پنج انسان بی‌گناه است که شهامت و مردانگی می‌خواهد و خدا می‌داند که این انتخاب دوم چقدر به نفع اهل سنت تمام خواهد شد.»

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    8 1
    خیلی هم الجیش متوجه میشه شما چی میگید
  • عرشیا A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    17 7
    دکتر زیباکلام براستی من به عنوان یک شیعه از این نامه شما بسیار مسرور و خرسند شدم .در اینکه این عزیزان اسیر باید هرچه زودتر ازاد شوند و به دامان خانواده های نگرانشان برگردند جای هیچ مناقشه ای نیست ولی همین تبعیضها و بی مهریها که نسبت به اهل سنت در یک کشور اسلامی صورت میپذیرد واقعا هیچ توجیهی ندارد .به عنوان مثال چرایی نبود حتی یک مسجد اهل سنت در پایتخت کشور اسلامی ایران از اون موارد است که مغز ادمی سوت میکشد .
  • روزبه A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    2 8
    ممنون که به فکری آقای زیبا کلام!!! اما یه استراحتیم بده چند وقته یه بند داری مینویسیخسته میشی عزیزم
  • الهام IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    20 5
    اتفاقاهمین نامه زیباکلام توهین به براداران اهل سنت است چون این گروه نماینده اهل سنت نیست بلکه جیره خوار صهیونیست هست نمونه ش قرنهازندگی برادرانه سنی وشیعه درکنارهم حتی خیلی ازدختران شیعه عروس خانواده های سنی است وبرعکس ...
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 10
    درود فراوان بر استاد زیبا کلام ای کاش تعداد این استادان بسیار بیشتر می بود...
  • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 6
    ناز قلمت و نفست استاد
  • ایلیا A1 ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    15 2
    آقای زیباکلام لازم است توجه داشته باشید جیش العدل نماینده برادران اهل سنت نیست.!!! در ضمن لازم است توجه داشته باشید ایران هیچگاه عراق و افغانستان و سوریه نخواهد شد چرا که مردمش از هر قشری که باشند مشترکات بسیاری دارند کا قابل تمایز نیست.دقت لطفا!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    11 11
    ممنون آقای دکتر وقتی متن رو خوندم خوشحال شدم در عصری زندگی میکنم و نفس میکشم که انسان آزاده ای چون صادق زیباکلام زندگی میکنه
  • بی نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    12 17
    جون جدت تو ساکت باش. میزنی تروریستا رو عصبی میکنی یه کاری دست بچه های مردم میدن.
  • یوسف ف A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 9
    درود بر دکتر مهربان!
  • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 10
    زیبا کلام دمت گرم فقط همین
  • بی نام NL ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    24 1
    " آلترناتیو رادیکال و انقلابی شما ایران را تبدیل به سوریه، افغانستان، عراق و لبنان خواهد کرد. " خنده داره که اینارو دلسوز اهل سنت و ایران بدونیم از اولین پستای رهبر این گروه تو وبلاگشون این بود که سوریه تو این وضع هست باید از فرصت استفاده کنن و ایران هم به اشوب بکشونن تا پیروز شن.
    • بی نام A1 ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
      20 1
      لعنت برپاکستان
  • اسکندر A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    9 11
    آفرین بر زیباکلام!
  • reza IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 5
    درود بر صادق زیباکلام.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    6 9
    خدا را شكر كه ايران از عقل سليم خالي نيست .
  • حسین A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    11 7
    به نظرم قبل حرف زدن در مورد مطلبی ادم باید خوب فکر کنه/درسته شاید اقای زیبا کلام وزنه ای نیستن در کشور ما اما این لحن نامه نوشتن نشون میده که ما چقدر از اون گروه خرد و ناچیز میترسیم.در حالی که دولت اراده کنه همه اینا رو میتونه از بین ببره
  • حسین A1 ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
    3 7
    خدایا نعمت شعور را از هیچ بنده ای به ویژه کسایی که لغب استاد دانشگاه را یدک می کشند نگیر. آمین
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
    1 4
    خوشم اومداستاد/