تسنیم نوشت:

وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت، تحریم‌های آمریکا علیه ایران به قوت خود باقی است و واشنگتن این پیام واضح را به دیگر کشورها ارسال کرده است که ایران برای تجارت آزاد نیست.

به نقل از رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز خطاب به سناتورهای آمریکایی گفت، رژیم تحریم‌های سرسختانه واشنگتن علیه ایران توسط توافق اولیه به دست آمده بین ایران و شش قدرت جهانی تضعیف نشده است.

کری که در نشست یکی از کمیته‌های فرعی سنای امریکا سخن می گفت، افزود: «ما کاملا روشن کرده‌ایم که ایران برای انجام معاملات تجاری آزاد نیست... آن‌ها هم این موضوع را پذیرفته‌اند. آن‌ها توافقات را نقض نمی‌کنند.»

کاهش تحریم‌ها موجب شکل‌گیری رقابتی بین شرکت‌های غربی جهت بررسی فرصت‌های انجام فعالیت اقتصادی در بازار ایران شده است. ماه گذشته ایران میزبان بیش از ۱۰۰ مدیر از بزرگترین شرکت‌های فرانسوی بود.

اما آمریکا و دولت‌های غربی تمایل دارند اینگونه نشان دهند که به رغم گفت و گوهای دیپلماتیک، فشارها بر ایران همچنان بالاست.

کری ادامه داد: «من شخصا با وزرای خارجه کشورهایی که شنیده‌ایم احتمال دارد هیئت‌های تجاری (به تهران) اعزام کنند، در تماس بوده‌ام.»

وی گفت، توافق ماه نوامبر از طریق افزایش صادرات نفت ۶ تا ۷ میلیارد دلار از درآمد دولت ایران را آزاد خواهد کرد، اما رژیم تحریم‌های واشنگتن تغییر چندانی نکرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما معتقدیم در مسیر درستی داریم حرکت می‌کنیم. من نمی‌توانم به شما بگویم قرار است در کجا فرود بیاییم. ما نمی‌دانیم...برخی تصمیمات بسیار دشوار وجود دارند که ایرانی‌ها باید بگیرند. تصمیماتی خیلی سخت برای تامین استانداردهای جامعه بین‌المللی جهت اطمینان یافتن از صلح آمیز بودن این برنامه (هسته‌ای).»

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 344221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =